• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🚀 SEIKO 6139

Mvalkeinen

Breitling
I min ögon Àr det en Franken-Seiko, tyvÀrr, men om man inte bryr sig om att det ska vara original sÄ Àr det ju okej, nu nÄr ju inte dom Svarta tavlorna upp till dom Gulas nivÄer i pris, sÄ jag hoppas du inte har betalat allt för mycket.

Men som jag brukar sÀga, Àr man nöjd sjÀlv sÄ Àr det lugnt.
Franken? Pga att det inte Àr en gul 6139-600x eller hur menar du?
Ah, urtavlan och inner ringen kanske Àr am.. har inte besvÀrat mig att kolla under tavlan dÄ jag tycker det Àr rövjobbigt att stÀlla in den till 0 efter. :p
 
Senast Àndrad:

Exxet

Rolex
Franken? Pga att det inte Àr en gul 6139-600x eller hur menar du?
Inte riktigt sÄ enkelt, kan vÀl sÀga att tavlan, bezelinlÀgget Àr A M, tycker Àven att visarna ser för nya ut, den inre kan vara okej och tycker att boetten ser felpolerad ut, men som jag skrev tidigare, Àr man sjÀlv nöjd sÄ Àr det okej.
 

Mvalkeinen

Breitling
Inte riktigt sÄ enkelt, kan vÀl sÀga att tavlan, bezelinlÀgget Àr A M, tycker Àven att visarna ser för nya ut, den inre kan vara okej och tycker att boetten ser felpolerad ut, men som jag skrev tidigare, Àr man sjÀlv nöjd sÄ Àr det okej.
Det Àr alltid en learning experience med dessa gamla as... Bevisligen blir det svÄrare och svÄrare att hitta tvÀttÀkta prylar och jag kommer fÄ leva med att delar av den inte Àr korrekta. ;-)
Dock Àr jag nöjd, dÄ den Àr superfin Àven om den inte Àr 100% legit. :)
 

Exxet

Rolex
Det Àr alltid en learning experience med dessa gamla as... Bevisligen blir det svÄrare och svÄrare att hitta tvÀttÀkta prylar och jag kommer fÄ leva med att delar av den inte Àr korrekta. ;-)
Dock Àr jag nöjd, dÄ den Àr superfin Àven om den inte Àr 100% legit. :)
Om du nyligen köpt den sÄ varför inte försöka med ett Äterköp och leta vidare efter en som inte bara har verket original, beror ju lite pÄ vad du har gett för den, det Àr ju lÀttare att hitta Svarta till hyfsade priser, och ska den sÀljas vidare ska ju sÄna hÀr saker nÀmnas.
 

Mvalkeinen

Breitling
Om du nyligen köpt den sÄ varför inte försöka med ett Äterköp och leta vidare efter en som inte bara har verket original, beror ju lite pÄ vad du har gett för den, det Àr ju lÀttare att hitta Svarta till hyfsade priser, och ska den sÀljas vidare ska ju sÄna hÀr saker nÀmnas.
Jag har faktiskt haft den ett litet tag sÄ det blir svÄrt att göra ett Äterköp. Har inga planer pÄ att sÀlja den vidare utan kommer ligga bland mina lÄdor ett bra tag framöver. Vem vet.. kanske lyckas sourca en ny tavla. ;-)
 

Exxet

Rolex
Jag har faktiskt haft den ett litet tag sÄ det blir svÄrt att göra ett Äterköp. Har inga planer pÄ att sÀlja den vidare utan kommer ligga bland mina lÄdor ett bra tag framöver. Vem vet.. kanske lyckas sourca en ny tavla. ;-)
Inte mycket att göra dÄ, en annan tavla Àr ju bra men resten bör ju ocksÄ bytas, tyvÀrr.
Du kan anvÀnda denna som mÄttstock, den har blivit godkÀnd av diverse Seikoentusiaster, Oktober -74 enligt stÀmpeln
pÄ baksidan.

1.jpg
 

Eugen41

Breitling
HÀr min fina (allt original) Pouge 6139-6002 som gÄr fint.
Finns det nÄgon duktig urmakare som kan serva min fina klenod i detta forum? Tacksam för alla svar.
 

Bilagor

  • 20210604_112913.png
    20210604_112913.png
    277.6 KB · Visningar: 17

Valencia blue

Breitling
Blivit ruggigt sugen pÄ en 6139, hittat denna som enl. sÀljaren ska vara original och servad, dÀremot polerad, vad sÀger ni kÀnnare Àr det nÄgot att ha tro?
 

Bilagor

  • seiko.jpg
    seiko.jpg
    528.9 KB · Visningar: 15

Compiss

Patek
2-Faktor
Blivit ruggigt sugen pÄ en 6139, hittat denna som enl. sÀljaren ska vara original och servad, dÀremot polerad, vad sÀger ni kÀnnare Àr det nÄgot att ha tro?
Nja inte allt som Àr org pÄ den och dessutom ser tavlan skadad ut strax vÀnster om 12 slaget. Allt beror ju pÄ vad som begÀrs och vad du söker.
BÀttre bilder behövs nog ocksÄ.
 

Valencia blue

Breitling
FörstÄr, verkar ju vara en djungel det hÀr, letar ett ex. gÀrna sÄ nÀra original som möjligt och vÀl fungerande, tack för input.
 

Mr.Johansson

Cartier
2-Faktor
Hej kÀra sakkunniga + övriga ;)

Jag har blivit med en vad jag tror Àr en Seiko 6139-6002 frÄn -76

Jag har suttit och lÀst de senaste 15 sidorna hÀr och lÀrt mig en del. (Note to self: gör det innan köp nÀsta gÄng)
Det jag hitils har noterat inte stÀmmer med klockan Àr utbytt visare pÄ "subben" samt att den inte nollstÀller helt rÀtt (vet nÄgon hur man stÀller in det?)

Jag kÀnner mig förövrigt vÀldigt nöjd med klockan och tycker den Àr vÀldigt fin men om jag skulle sÀlja den nÄgon gÄng skulle jag vilja veta vad jag sÀljer sÄ jag inte vilseleder nÄgon :)

HÀr kommer bilder (inte de bÀsta):
20210611_144307.jpg
20210611_144349.jpg
20210611_144315.jpg


Jag tar inte "sÄgning" av klockan personligt sÄ KBK! :)

Edit: skrev -75 menade -76
 
Senast Àndrad:

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Hej kÀra sakkunniga + övriga ;)

Jag har blivit med en vad jag tror Àr en Seiko 6139-6002 frÄn -75

Jag har suttit och lÀst de senaste 15 sidorna hÀr och lÀrt mig en del. (Note to self: gör det innan köp nÀsta gÄng)
Det jag hitils har noterat inte stÀmmer med klockan Àr utbytt visare pÄ "subben" samt att den inte nollstÀller helt rÀtt (vet nÄgon hur man stÀller in det?)

Jag kÀnner mig förövrigt vÀldigt nöjd med klockan och tycker den Àr vÀldigt fin men om jag skulle sÀlja den nÄgon gÄng skulle jag vilja veta vad jag sÀljer sÄ jag inte vilseleder nÄgon :)

HÀr kommer bilder (inte de bÀsta):
20210611_144307.jpg
20210611_144349.jpg
20210611_144315.jpg


Jag tar inte "sÄgning" av klockan personligt sÄ KBK! :)
Ser ganska fin ut ÀndÄ. Polerad, kronografvisarna Àr fel fÀrg, och Ätminstone minutrÀknaren Àr fel som du redan vet. Lume Àr Äldrad vilket borde tala för att den Àr original, men lite bÀttre ljus pÄ tavlan skulle underlÀtta att bekrÀfta att den Àr ok. Samma sak med kronan. DÀremot Àr jag ganska sÀker pÄ att pushers Àr bytta.
Som alltid Ă€r det viktigaste att du Ă€r nöjd! LĂ€nken ser ut att vara original och av den lite ovanligare modellen. FrĂ„n juli ’76.

Edit: lÀnken Àr nog AM
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Hej kÀra sakkunniga + övriga ;)

Jag har blivit med en vad jag tror Àr en Seiko 6139-6002 frÄn -76

Jag har suttit och lÀst de senaste 15 sidorna hÀr och lÀrt mig en del. (Note to self: gör det innan köp nÀsta gÄng)
Det jag hitils har noterat inte stÀmmer med klockan Àr utbytt visare pÄ "subben" samt att den inte nollstÀller helt rÀtt (vet nÄgon hur man stÀller in det?)

Jag kÀnner mig förövrigt vÀldigt nöjd med klockan och tycker den Àr vÀldigt fin men om jag skulle sÀlja den nÄgon gÄng skulle jag vilja veta vad jag sÀljer sÄ jag inte vilseleder nÄgon :)

HÀr kommer bilder (inte de bÀsta):
20210611_144307.jpg
20210611_144349.jpg
20210611_144315.jpg


Jag tar inte "sÄgning" av klockan personligt sÄ KBK! :)

Edit: skrev -75 menade -76
Jag tycker att tavlan ser ut att vara Seiko original i alla fall. AngĂ„ende kronan sĂ„ ska den ha en ”smilgrop” i mitten och inte vara skĂ„lformad.
 

Exxet

Rolex
Hej kÀra sakkunniga + övriga ;)

Jag har blivit med en vad jag tror Àr en Seiko 6139-6002 frÄn -76

Jag har suttit och lÀst de senaste 15 sidorna hÀr och lÀrt mig en del. (Note to self: gör det innan köp nÀsta gÄng)
Det jag hitils har noterat inte stÀmmer med klockan Àr utbytt visare pÄ "subben" samt att den inte nollstÀller helt rÀtt (vet nÄgon hur man stÀller in det?)

Jag kÀnner mig förövrigt vÀldigt nöjd med klockan och tycker den Àr vÀldigt fin men om jag skulle sÀlja den nÄgon gÄng skulle jag vilja veta vad jag sÀljer sÄ jag inte vilseleder nÄgon :)

HÀr kommer bilder (inte de bÀsta):
20210611_144307.jpg
20210611_144349.jpg
20210611_144315.jpg


Jag tar inte "sÄgning" av klockan personligt sÄ KBK! :)

Edit: skrev -75 menade -76
I min bok ser allt (klockan) okej ut förutom sub o sekundvisarna, kronan ska vara konkav, och gÄr den inre ringen att vrida och att stÀlla dagen sÄ Àr det rÀtt bom, brukar inte alltid vara sÄ, och Àr vridringen sprucken vid 41?

AngÄende nollstÀllningen sÄ finns tyvÀrr ingen quick fix vad jag vet, visaren mÄste bort och monteras om, förmodligen med en brotchning för axeln Àr ej rund, har en fasning, eller en annan visare, helst original dÄ.
 

Mr.Johansson

Cartier
2-Faktor
Ser ganska fin ut ÀndÄ. Polerad, kronografvisarna Àr fel fÀrg, och Ätminstone minutrÀknaren Àr fel som du redan vet. Lume Àr Äldrad vilket borde tala för att den Àr original, men lite bÀttre ljus pÄ tavlan skulle underlÀtta att bekrÀfta att den Àr ok. Samma sak med kronan. DÀremot Àr jag ganska sÀker pÄ att pushers Àr bytta.
Som alltid Ă€r det viktigaste att du Ă€r nöjd! LĂ€nken ser ut att vara original och av den lite ovanligare modellen. FrĂ„n juli ’76.

Edit: lÀnken Àr nog AM
Tack!

Hittar inga stÀmplar eller liknande pÄ lÀnken, dock Àr claspen stÀmplad med Seiko vet ej om den Àr orginal.

Bra info om pushersna, inte ens tÀnkt pÄ :)
 
Topp