• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🚀 SEIKO 6139

IMG_2091.JPG

NĂ€stan perfekt :)
Fasen vad jag Ängrar att jag la mig pÄ tratten nu ;)

Hittade precis den hÀr trÄden och upptÀckte dÄ en liten skönhetsmiss pÄ min 6139-6020 nÀr jag sÄg bilder pÄ andra av samma modell. Den lilla (Lume?) ploppen pÄ den vridbara puls-skalan saknas. Jag köpte klockan hÀr pÄ KS för nÄgra mÄnader sen. DÄ gick den bara nÀr kronografen var igÄng. Sedan dess har jag gjort en service pÄ den och jag fick ocksÄ byta ett par delar. Nu gÄr den kanonbra. Allt blir extra vÀrdefullt nÀr man fixar det sjÀlv ocksÄ! :)
Är det nĂ„gon hĂ€r som har en idĂ© om hur jag ska Ă„tgĂ€rda det? NĂ„gon som har en plupp Lume liggandes :) Eller nĂ„gon kreativ idĂ© om var jag kan fĂ„ tag i en?

IMG_7514.JPG

Hittade precis den hÀr trÄden och upptÀckte dÄ en liten skönhetsmiss pÄ min 6139-6020 nÀr jag sÄg bilder pÄ andra av samma modell. Den lilla (Lume?) ploppen pÄ den vridbara puls-skalan saknas. Jag köpte klockan hÀr pÄ KS för nÄgra mÄnader sen. DÄ gick den bara nÀr kronografen var igÄng. Sedan dess har jag gjort en service pÄ den och jag fick ocksÄ byta ett par delar. Nu gÄr den kanonbra. Allt blir extra vÀrdefullt nÀr man fixar det sjÀlv ocksÄ! :)
Är det nĂ„gon hĂ€r som har en idĂ© om hur jag ska Ă„tgĂ€rda det? NĂ„gon som har en plupp Lume liggandes :) Eller nĂ„gon kreativ idĂ© om var jag kan fĂ„ tag i en?

IMG_7514.JPG
Borde vĂ€l funka att fylla i . FrĂ„gan Ă€r vĂ€l bara om det gĂ„r att matcha den gamla lumen? Är det ett hĂ„l dĂ€r den ligger eller ligger ovanpĂ„ typ?

Det Àr en liten grop den ska ligga i. Det borde ju underlÀtta i alla fall.
Jag har ingen Lume hemma att fylla pÄ med, men det Àr ingen brÄdska, jag fÄr ta det nÀr jag behöver till fler projekt. Sen att fÄ det att matcha kan nog vara knepigt förstÄs.

Det Àr en liten grop den ska ligga i. Det borde ju underlÀtta i alla fall.
Jag har ingen Lume hemma att fylla pÄ med, men det Àr ingen brÄdska, jag fÄr ta det nÀr jag behöver till fler projekt. Sen att fÄ det att matcha kan nog vara knepigt förstÄs.
FÄr in ett par 6139 jag ska serva. Kan se om jag har nÄn lume som funkar i fÀrgen. Lyser den grönt eller blÄtt nÀr den lyser? Seiko lumen brukar ju gÄ lite Ät det vita hÄllet i vanligt ljus. Har relumat nÄn 6309 visare med gott resultat. Enda nackdelen À r vÀl att det kan lysa mer Àn originallumen efterÄt :(

FÄr in ett par 6139 jag ska serva. Kan se om jag har nÄn lume som funkar i fÀrgen. Lyser den grönt eller blÄtt nÀr den lyser? Seiko lumen brukar ju gÄ lite Ät det vita hÄllet i vanligt ljus. Har relumat nÄn 6309 visare med gott resultat. Enda nackdelen À r vÀl att det kan lysa mer Àn originallumen efterÄt :(

Den lyser lite dÄligt, men det Àr grönt.
IMG_7934.JPG

Har denna som lyser grönt. Men den lyser rĂ€tt mycket. Är lite vit nĂ€r den inte Ă€r aktiverad. Om man blandar den med humbrol matt lack.
SK anvÀnder sig av Noctilumina till nÄn 6105 han relumat.
DSC08639.JPG
DSC08640.JPG

Senast Àndrad:
Har denna som lyser grönt. Men den lyser rĂ€tt mycket. Är lite vit nĂ€r den inte Ă€r aktiverad. Om man blandar den med humbrol matt lack.
SK anvÀnder sig av Noctilumina till nÄn 6105 han relumat.
DSC08639.JPG
DSC08640.JPG

Tackar för tipsen!
Vi fÄr se nÀr jag ger mig pÄ det, nu ska jag anvÀnda den innan jag gör nÀsta ryck med den . :)

Hej! Jag skulle behöva ett nytt glas till min Seiko Pogue 6139. NÄgot som har ett liggande som jag kan köpa? Jag vet inte om jag Àr tillrÀckligt hÀndig för att polera upp mitt nuvarande glas :(

Fick precis hem en 6139 8030, fin klocka i högsta grad men verkar vara nÄgot mÀrkligt.. klockan gÄr men det gÄr inte att stoppa tidtagningen, verkar som att nedersta pushern ocksÄ Àr "intryckt" en instans djupare Àn den översta.

Är detta nĂ„gonting som har hĂ€nt er? För övrigt sĂ„ Ă€r kronan stabil och dag/datum push-funktionen fungerar.

Detta var inte vad jag förvÀntade mig dÄ sÀljaren sa att denna var fungerande utan problem! :(

Fick precis hem en 6139 8030, fin klocka i högsta grad men verkar vara nÄgot mÀrkligt.. klockan gÄr men det gÄr inte att stoppa tidtagningen, verkar som att nedersta pushern ocksÄ Àr "intryckt" en instans djupare Àn den översta.

Är detta nĂ„gonting som har hĂ€nt er? För övrigt sĂ„ Ă€r kronan stabil och dag/datum push-funktionen fungerar.

Detta var inte vad jag förvÀntade mig dÄ sÀljaren sa att denna var fungerande utan problem! :(
Försök att dra ut den nedre pushern, Àr allt friskt sÄ ska den bara fjÀdra tillbaka nÀr chronon Àr igÄng, hÀnder det inget om du trycker pÄ start/stop-pushern?

Troligtvis bara pusher tÀtningen som Àr torr och hÄrd.
Okej sÄ ingenting allvarligt dÄ förhoppningsvis?

Försök att dra ut den nedre pushern, Àr allt friskt sÄ ska den bara fjÀdra tillbaka nÀr chronon Àr igÄng, hÀnder det inget om du trycker pÄ start/stop-pushern?
NÀr jag trycker pÄ start/stop sÄ sker liksom ingenting, jag hör och kÀnner "klicket" men utöver det sker ingenting, sekundvisaren glider pÄ som vanligt.
Hur hÄrt vÄgar jag försöka dra ut den? Har du nÄgot tips pÄ hur jag greppar knappen som bÀst?
Kanske kan vara sÄ att knapparna har blivit intryckta under frakten, sjÀlva paketeringen i frÄga sÄg ovanligt vÄrdslös ut.

Tack!

Okej sÄ ingenting allvarligt dÄ förhoppningsvis?

NÀr jag trycker pÄ start/stop sÄ sker liksom ingenting, jag hör och kÀnner "klicket" men utöver det sker ingenting, sekundvisaren glider pÄ som vanligt.
Hur hÄrt vÄgar jag försöka dra ut den? Har du nÄgot tips pÄ hur jag greppar knappen som bÀst?
Kanske kan vara sÄ att knapparna har blivit intryckta under frakten, sjÀlva paketeringen i frÄga sÄg ovanligt vÄrdslös ut.

Tack!
Tycker att du ska kontakta sÀljaren innan du ev. börjar skruva i klockan, dÄligt packat kan ju vara en förklaring men klockor brukar tÄla rÀtt mkt stryk, men du kan ju prova med en tÄng med lite silvertejp som skydd, onödigt att skada ytan pÄ pushrarna, svÄrt att dra för hÄrt, att du kÀnner "klicket" kan bero pÄ att nÄgon av armarna som sköter mekanismen glider över en annan del, lite svÄrt att beskriva:confused: har faktiskt beskrivit nÄgot liknande i en annan trÄd, gÀllde i f s retur-pushern dÄ.
Pushrarna, heter det sÄ? kan vara sneda/böjda och dÄ funkar det inte som det ska heller, inget ovanligt fenomen med dom hÀr verken. Kolla lite hÀr: https://klocksnack.se/threads/visa-din-pouge.58001/

Senast Àndrad:
Dubbelpostar. Detta Àr verkligen den klocka som fÄr mest handledstid, Àlskar den! Funderar dock pÄ att införskaffa nÄgra roliga band, alternativt en lÀnk till den? :hungry:
IMG_3867.JPG

Senast Àndrad:
Det lÄter ju bra :) men varför fastnade den, borde ju finnas nÄgon anledning, det kan ju vara som nÀmdes tidigare, torra packningar brukar vara en orsak, inte sÄ svÄr operation men ganska pilligt. och som alla brukar sÀga, bilder :snaphappy:.
Vad jag misstÀnker sÄ mÄste det skett under frakten, vÀldigt slarvigt paketerat. Men jag vet inte riktigt, med tanke pÄ att sÀljaren hÀvdade att den fungerade innan han skickade den sÄ mÄste jag ju tro honom eftersom den numera fungerar, efter er hjÀlp. Nu sÄ tror jag denna har bytt tavla och kanske inte vÀrldens exemplar men gillar den starkt!

Bilagor

• IMG_20170831_151530.jpg
    IMG_20170831_151530.jpg
    131.2 KB · Visningar: 37
Tillbaka
Topp