Tim_1799
Basic
Tja! Ja precis du böjer till byglarna lite sÄ du fÄr ett bÀttre tryck pÄ batterierna sÄ dom sitter som dom skaVad menar du med "förstÀrk batteri byglarna"?
Böja till de lite?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Tja! Ja precis du böjer till byglarna lite sÄ du fÄr ett bÀttre tryck pÄ batterierna sÄ dom sitter som dom skaVad menar du med "förstÀrk batteri byglarna"?
Böja till de lite?
Jaha, den lyckan blev kortvarig. Den digitala delen fungerar som den ska, men analoga stÄr still efter inatt. Sekundvisaren rör pÄ sig, men bara lite ryck. Har tryckt reset samt testat flera olika batterier. Har hört att det kan vara sekundvisaren som "fastnar", eller kan det vara glapp. NÄgra idéer pÄ lösningar?Fick hem den hÀr rÀtt slitna C022:an frÄn 1990 idag.
Analoga delen stod still, men hoppade igÄng efter batteribyte. Biltemas fungerar inte om nÄgon, som jag, inte hade koll pÄ det. Men Vartas SR69 fungerade fint.
Vridringen var extremt trög, men blev iaf bÀttre efter lite rengöring. Nytt band pÄ det sÄ blev den rÀtt trevlig.
Analoga delen lever igen! Sekundvisaren stannade pÄ samma stÀlle och efter ha petat igÄng den och vÀntat ett varv och petat igen ca 10 ggr sÄ slutade den att haka upp sig pÄ samma stÀlle. FÄr hÄlla tummarna att det hÄller i sig nu.Jaha, den lyckan blev kortvarig. Den digitala delen fungerar som den ska, men analoga stÄr still efter inatt. Sekundvisaren rör pÄ sig, men bara lite ryck. Har tryckt reset samt testat flera olika batterier. Har hört att det kan vara sekundvisaren som "fastnar", eller kan det vara glapp. NÄgra idéer pÄ lösningar?
Edit: Hittade lite tips om "visargymnastik". FÄr testa det imorgon. Ibland skriver man lite för fort.
Scanna ebay efter begagnade Àr nog det som gÀller.NÄgon som vet var jag kan fÄ tag i ett stÄlband som passar till denna klocka ? Köpte ett par pÄ amazon men den böjda delen passade inte riktigt.. tack pÄ förhand
Ăr inte ute efter orginal, man kan tycka att det borde finnas andra alternativa stĂ„l band som passar....Scanna ebay efter begagnade Ă€r nog det som gĂ€ller.
Ăr inte ute efter orginal, man kan tycka att det borde finnas andra alternativa stĂ„l band som passar....
Vilken modell Ă€r du tĂ€nker pĂ„ mer exakt?Ăr inte ute efter orginal, man kan tycka att det borde finnas andra alternativa stĂ„l band som passar....
JP2000-08EVilken modell Àr du tÀnker pÄ mer exakt?
Finns nÄgra olika alternativ som passar. Den jag har (Bild 1,2), den som Àr avsedd för icke tvÄton C0XX (Bild 3) och den till JP2000-67L (Bild 4).JP2000-08E
En long shot vore att skriva till denna sÀljare och frÄga om han har nÄgon lÀnk. Han har tre Aqualand till salu pÄ Blocket just nu sÄ han kanske sitter pÄ lite grejer.JP2000-08E
Funkar det inte efter det sÄ kan du ju alltid plocka isÀr den i molekyler och göra rent kugghjulen som driver visarnaAnaloga delen lever igen! Sekundvisaren stannade pÄ samma stÀlle och efter ha petat igÄng den och vÀntat ett varv och petat igen ca 10 ggr sÄ slutade den att haka upp sig pÄ samma stÀlle. FÄr hÄlla tummarna att det hÄller i sig nu.
SÀkert nyttigt, det lÄter dock för avancerat för mig Men den har faktiskt tickat pÄ sen ingreppet i söndags.Funkar det inte efter det sÄ kan du ju alltid plocka isÀr den i molekyler och göra rent kugghjulen som driver visarna
ĂÀÀh @TychoBrahe de ba köraSĂ€kert nyttigt, det lĂ„ter dock för avancerat för mig Men den har faktiskt tickat pĂ„ sen ingreppet i söndags.
Tack, ska prova det.Tja! Ja precis du böjer till byglarna lite sÄ du fÄr ett bÀttre tryck pÄ batterierna sÄ dom sitter som dom ska
Haft den svarta, den blÄ, av de moderna varianterna. Nu sugen att testa full lume, JP2007-17w. Antar att bandet Àr av samma (obekvÀma) modell som till den svarta. Ni som har testat eller Àger fÄr gÀrna kommentera hur ni upplever klockan. Sitter nÄn pÄ en som ni vill bli av med Àr det bara att dra ett pm.
Bild för uppmĂ€rksamhetâŠ
Bandet Àr för hÄrt och obekvÀmt..Haft den svarta, den blÄ, av de moderna varianterna. Nu sugen att testa full lume, JP2007-17w. Antar att bandet Àr av samma (obekvÀma) modell som till den svarta. Ni som har testat eller Àger fÄr gÀrna kommentera hur ni upplever klockan. Sitter nÄn pÄ en som ni vill bli av med Àr det bara att dra ett pm.
Ăr vĂ€l annat, mycket bĂ€ttre, gummi till den. Men inte perfekt imo, sĂ„ kör andra bandâŠ
Men -17w Àr klart min favorit av moderna AQ.
Tack för input. Köpte ett gummi till den blÄ jag hade frÄn Royal straps som jag var helt nöjd med.A
Bandet Àr för hÄrt och obekvÀmt..
Bandet pÄ denna Àr MYCKET bÀttre Àn det gamla. Ganska mjukt och jag kan anvÀnda det utan problem. Det gamla bandet har inte hÄl nog för att jag ska kunna ha det Àven om jag hade velat... SÄ det duger att ha i rotationen av band, faktiskt.Haft den svarta, den blÄ, av de moderna varianterna. Nu sugen att testa full lume, JP2007-17w. Antar att bandet Àr av samma (obekvÀma) modell som till den svarta. Ni som har testat eller Àger fÄr gÀrna kommentera hur ni upplever klockan. Sitter nÄn pÄ en som ni vill bli av med Àr det bara att dra ett pm.
VÀlkommen hit!Hej pÄ er Aqualand fans!
Ny hÀr pÄ forumet, stilar just nu i en 96:a 1:st gen 2 tons 022.
Men har min första 022 som ligger i en lÄda som jag köpte nÀr jag var 20 Är 1991, hittade den nÀr jag rotade runt i lÄdorna efter nÄgot annat, lÀmnade in den pÄ Ur och Penn, dÄ jag lÀst nÄgonstans att de tagit över generalargenturen för Citizen, fick tillbaka klockan utan ÄtgÀrd, delarna hade utgÄtt, tydligen sÄ har oljan torkat och som jag fattade det sÄ behövdes nya kugghjul.
NÄgon som vet om nÄgon urmakare som sitter pÄ nÄgot lager av delar, eller som kan hjÀlpa pÄ nÄgot annat sÀtt?
Eller ska man finkamma eBay efter reservdels klockor?
Jag skulle ge ganska mycket för att fÄ igÄng min gamla kÀra klocka. Ha det gött sÄlÀnge! /Jocke
Tack sÄ mycket.VÀlkommen hit!
Var lite i samma sits som dig med min. Ur och Penn servar bara de moderna, och sÄledes var min utdömd. Finns dock duktiga mÀnniskor hÀr pÄ KS som kanske kan hjÀlpa dig! Fick sjÀlv hjÀlp nÀr analoga delen pÄ min behövde rengöring
Om du bor i Stockholm sÄ finns det en urmakare vid Hötorget som hjÀlpte mig en gÄng att byta verk pÄ en gammal C022 jag hade. Kan vara vÀrt ett besök. Han hjÀlpte Àven mig byta packningar som jag köpt pÄ EBay