• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

DÄ Àr det ingen kontorsaqualand som du har dÀr! NÀr min tagit slut har jag iaf inte hunnit uppmÀrksamma att den hoppar ngn sekund men det brukar vara en klassisk indikator. Hoppas pÄ batterierna och att du fÄr dyka mer med den fullt funktionsduglig.
Posta gÀrna ngn bild.
20160417_124341.jpg
20160417_124341.jpg
 

Bilagor

  • 1460889909229-1278695435.jpg
    1460889909229-1278695435.jpg
    146.3 KB · Visningar: 37
  • Like
Reactions: M.M
Aqualand mÀter vattendjupet med 0,1 m noggrannhet. Vet ej vilken salthalt manometern Àr kalibrerad för. UppmÀtt djup Àndras nÄgot beroende pÄ salthalt, men jag skulle tro att det spelar mindre roll nÀr det gÀller rekreationsdykning. Har testat mina Aqualands flera gÄnger och de fungerar perfekt Àven om djupmÀtaren visserligen bara anvÀnds som backup. Nuförtiden anvÀnder vÀl de flesta dykdator. PÄ 80-talet var dock Aqualand, som dykinstrument betraktat, nÄgot helt unikt.
Jag har en gammal dyktidning nÄgonstans med en test/recension av Aqualand. Ska leta lite i gömmorna.
Återkommer.
 

Weberg

Audemars
Hej!
Är det lĂ€ngesedan du bytte batterier, Ă€r det den första serien, av aqualand med tre batterier, öppna boetten, och mĂ€t batterierna, kan vara sĂ„ enkelt.
Jag byter alltid batterier och testar klockan innan innan jag felsöker verket.
Prova detta eller lÀgg ett pm, till mig,jag har nÄgra aqualand liggande, om det skulle behövas delar, och kan i sÄ fall hjÀlpa dig med service/reparation.
Annars fÄr man skicka klockan till ur och penns service avdelning, för dom sÀljer inte delar, var i kontakt med deras servicechef Jörgen om Aqualand service. Men pÄ den klockan som tjuvstannade, hjÀlpte jag med ett nytt lithiumbatteri av hög kvalité, sÄ bra,batterier av kÀnda mÀrken. Hade besök av Renata batterier, key acount sÀljare Daniel, pÄ jobbet
SÄ jag fick mycket bra info och utbildning pÄ kvalitets batterier, alla, Renata batteri Àr Mercury fria, det Àr bara Renata och Energizer, som uppfyller dessa krav.
Renata Àr ett dotter företag inom Swatch group.
Test med nya batterier, och nollstÀll med att trycka in tryckknapparna som du gjorde innan, eller lÀgg ett pm.
Tack för bra input!! Vet inte hur jag ska förklara detta, men klockan lÄg stendöd och hoppade sedan igÄng av sig sjÀlvt, efter ett halvt dygn eller sÄ. Funkar perfekt!
Är det inte mĂ€rkligt??
@tictac62 @M.M
 

M.M

Cartier
Tack för bra input!! Vet inte hur jag ska förklara detta, men klockan lÄg stendöd och hoppade sedan igÄng av sig sjÀlvt, efter ett halvt dygn eller sÄ. Funkar perfekt!
Är det inte mĂ€rkligt??
@tictac62 @M.M

En Aqualand-automatare du fÄtt tag pÄ? HÄll den pÄ armen 24/7 nu framöver sÄ stannar den aldrig mer. Gott att den kickade igÄng!
 

M.M

Cartier
Det finns. Men man mÄste tillhöra ett supermegahemligt slutet sÀllskap för att fÄ tillgÄng. Typ Illuminati.
;)

100 poster i AqualandtrÄden ger en möjlighet till att vÀlja en nos Enzo eller en Aqualand automatare. Snart Àr jag dÀr!

(Som sagt var: de Àr kanske odödliga...)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hur tycker du de funkar pÄ armen? (Praktiskt/anvÀndarmÀssigt, för utseendemÀssigt tycker jag det funkar riktigt bra).
Vem bryr sig om det? Det Àr looken som Àr det viktiga ;) Nej, men det kanske inte Àr det bekvÀmaste spÀnnet, men pÄ denna med 21mm lugs och biffiga bandhorn, sitter detta dubbla, utseendemÀssigt, som en smÀck :)
 
Uppfattat.. Jag Àr ute efter 2,5 mm stift sÄ jag gjorde en chansning och bestÀllde ett par frÄn ebay. FÄr vÀl se hur det blir men det kanske Àr svÄrt att fÄ det att passa dÄ.
Det jag tyckte var lite skumt var att lug-hÄlen pÄ klockan var jÀttestora men Àndarna pÄ original-stiften kÀndes som att de var i "normal" storlek. Provade att mÄtta i lug-hÄlen med mina Seiko fat springbars (22 mm sÄ det var mest för att se om Àndarna passade) men de nÀstan drunknade i lug-hÄlen medan Citizen-stiften med smalare Àndar satt perfekt. Helskumt!
Men man Àr ju inte direkt expert pÄ omrÄdet sÄ det Àr vÀl nÄt man har fattat fel som vanligt.. :facepalm:
Fick hem 2,5 mm bandstift idag som jag bestÀllde pÄ chans.. Passade ej! :(
Fick Ă€ven hem ett "platt" gummi. Är inte sĂ„ förtjust i gummi men ville Ă€ndĂ„ prova ett tag och 14 kronor (pĂ„ ebay) kĂ€nns vĂ€l som en ok test-kostnad...
DSC_0136.JPG
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Fick hem 2,5 mm bandstift idag som jag bestÀllde pÄ chans.. Passade ej! :(
Fick Ă€ven hem ett "platt" gummi. Är inte sĂ„ förtjust i gummi men ville Ă€ndĂ„ prova ett tag och 14 kronor (pĂ„ ebay) kĂ€nns vĂ€l som en ok test-kostnad...
DSC_0136.JPG
Testa ska man göra och dyrt var det inte men resultatet... Tur att det inte var dyrt ;) SÄg lite tanigt ut och platt ut, mÀrkligt nÀr nato funkar sÄ bra. Ska det vara gummi sÄ röstar jag original eller liknande :)
 
Testa ska man göra och dyrt var det inte men resultatet... Tur att det inte var dyrt ;) SÄg lite tanigt ut och platt ut, mÀrkligt nÀr nato funkar sÄ bra. Ska det vara gummi sÄ röstar jag original eller liknande :)
Nu nÀr du sa det sÄ sÄg det faktiskt lite "platt" ut pÄ bilden.. Ser bÀttre ut i verkligheten! Men jag kör den bara sÄhÀr nÄgra dagar och sen fÄr den Äka nato igen..
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Nu nÀr du sa det sÄ sÄg det faktiskt lite "platt" ut pÄ bilden.. Ser bÀttre ut i verkligheten! Men jag kör den bara sÄhÀr nÄgra dagar och sen fÄr den Äka nato igen..
Huvudsaken Àr att du kÀnner dig nöjd och det Àr sÀkert som du sÀger, bÀttre i verkligheten. Har du testat orange gummiband?
 
Topp