• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

D1D5419A-D89B-4C54-8A08-4D5342786BE6.jpeg

Jag tycker fortfarande det luktar lite gruppköp om dessa. List Àr 32 papp och de förvÀntas komma i januari. Om det finns intresse sÄ kanske......
Jag Àr pÄ om det blir sÄ. Planen var ju att köpa en ÀndÄ.

GS, aldrig sett nĂ„gon live men under alla Ă„r alltid fastnat hĂ„rt för hur de gör sig pĂ„ bild, speciellt macro. Den egentligen enda andra klockan jag tycker Ă€r NÄSTAN lika fotogenisk Ă€r Omega AT...

Var det wow/aha-kÀnsla nÀr ni fick hÄlla i en GS första gÄngen och leka med ljuset?

GS, aldrig sett nĂ„gon live men under alla Ă„r alltid fastnat hĂ„rt för hur de gör sig pĂ„ bild, speciellt macro. Den egentligen enda andra klockan jag tycker Ă€r NÄSTAN lika fotogenisk Ă€r Omega AT...

Var det wow/aha-kÀnsla nÀr ni fick hÄlla i en GS första gÄngen och leka med ljuset?
BĂ€ttre.
FÄr swiss klockor att se ut som stansade plÄtbitar troll stampat ihop.
HÄll dig borta annars kommer du inte njuta av de andra du har.
Gömmer mina dÄ och dÄ sÄ de andra fÄr rastas för de skÀms varje gÄng GS klockorna tittar fram.

Ärligt! :happyhappy:

Nu Àr jag partisk men kolla dessa boettlinjer, detaljer i tavla och index, visare mm
17AA8F99-8289-4E55-B776-085A03B991D3.jpeg

SBGH267
Index Àr rÀfflad som inte syns om du inte tittar nÀra.
Visare Àr bÄde borstade och polerade med knivskarpa linjer mellan de olika delarna.
Finns sÄ mycket man inte ser vid första ögonkastet och man kan hitta nya imponerande detaljer dÄ och dÄ.

9460190F-0836-4BF1-B97D-AFD92F9E714B.jpeg

Kolla denna SBGV009, nyutgÄva av tidigare design ifrÄn 60 talet:
Bandhornen (ses bÀst pÄ bilden den översta) följer och omsluter bezel/tavelomrÄdet som en sportbils bakre delar.
Poleringen av index (se kl5) speglar tavel texten!

NÀmn en klocknörd (som inte Àr blind) och inte runkar till sÄn detaljarbete som Japanarna lyckas med.

Som att se vackra japanska trÀdgÄrdar och man stannar till och funderar hur nÄgra trÀdgÄrdsarbetare minutiöst gÄtt omkring rensat, planterat och tagit hand om allt för att se sÄ bra ut som möjligt.
Hur lÄng tid allt har tagit och hur grov ocd de mÄste haft, för att fÄ till det sÄ dÀr.

Varje gÄng det Àr skiftombyte ifrÄn Grand Seiko till Swiss fÄr man tyvÀrr se hur illa det Àr:
B2BEFBA1-B7AE-436F-A465-18E6D9BBD2DF.gif

Nu Àr jag partisk men kolla dessa boettlinjer, detaljer i tavla och index, visare mm

SBGH267
Visare Àr bÄde borstade och polerade med knivskarpa linjer mellan de olika delarna.
Finns sÄ mycket man inte ser vid första ögonkastet och man kan hitta nya imponerande detaljer dÄ och dÄ.

Bandhornen (ses bÀst pÄ bilden den översta) följer och omsluter bezel/tavelomrÄdet som en sportbils bakre delar.

NÀmn en klocknörd (som inte Àr blind) och inte runkar till sÄn detaljarbete som Japanarna lyckas med.

Som att se vackra japanska trÀdgÄrdar och man stannar till och funderar hur nÄgra trÀdgÄrdsarbetare minutiöst gÄtt omkring rensat, planterat och tagit hand om allt för att se sÄ bra ut som möjligt.
Hur lÄng tid allt har tagit och hur grov ocd de mÄste haft, för att fÄ till det sÄ dÀr.

Varje gÄng det Àr skiftombyte ifrÄn Grand Seiko till Swiss fÄr man tyvÀrr se hur illa det Àr:
Ren poesi! Bjuder pÄ denna hemliga video tagen i smyg i Shizukuishi watch studio dÀr denna kille sitter dagarna i enda om borstar, checkar, borstar, checkar varje tim- och minutvisare individuellt tills borstningen Àr helt perfekt. Han har alltsÄ fixat toppen pÄ visarna pÄ din mekaniska GS.

GS Àr för finsmakare och smakar bÀst efter att man Àgt andra premium-mÀrken sÄ man kan jÀmföra finish.

Ren poesi! Bjuder pÄ denna hemliga video tagen i smyg i Shizukuishi watch studio dÀr denna kille sitter dagarna i enda om borstar, checkar, borstar, checkar varje tim- och minutvisare individuellt tills borstningen Àr helt perfekt. Han har alltsÄ fixat toppen pÄ visarna pÄ din mekaniska GS.

GS Àr för finsmakare och smakar bÀst efter att man Àgt andra premium-mÀrken sÄ man kan jÀmföra finish.
Klockrent avslut pÄ filmen :) - Vaa, nÀÀe jag filmar inte..
I övrigt, amen pÄ det.

För mig var det först en aha-upplevelse nÀr jah fick min första GS, dÀrefter blev det en besvikelse nÀr jag testade andra mÀrken som var dyrare och jÀmförde. Seda

Exakt sÄ, sÄ ser jag framför mig hur en japanare med öga för detaljer, sitter och gör sitt jobb, kollar att sakerna Àr rÀtt utfört hellre 20ggr Àn att de slÀpper ut nÄgot med fel.
Respekt för Samurajerna dÀr i GS fabriken
D1860ACC-9B09-4673-AA1C-4779838D5209.gif

Minns första gÄngen, jag fick verkligen en wow-kÀnsla. DÄ gick jag kaxigt in pÄ KM FÀltan med min 114060. Gick inte lika stöddig dÀrifrÄn...

DÀremot ligger de lite efter i kvalitetskÀnsla i mitt tycke - de har inte samma kassaskÄpskÀnsla som tex Rolex i lÀnk, clasp och krona. Men finish och detaljrikedom...helvete vad de kastar ut Rolex för ett stup! Och typ alla andra ocksÄ för den delen...

Senast Àndrad:

SBGH267

SÄ jÀvla bra duo!!!

SBGJ003.jpg

Heads up för GS-nördar pÄ Kobra Kai!
Trodde att SBGJ003 skulle stanna lÀnge (för evigt?), men den fÄr inte nÄgon tid pÄ armen. Förmodligen för glittrande och fin för mig som Àlskar dykare och verktygsklockor. Uttagen hos svensk AD 2017 och dessutom nyservad (pÄ garanti sÄklart) dÄ den gick precis utanför spec. Hojta om nÄgon Àr intresserad. Annars hamnar den pÄ köp&sÀlj i nÀrtid.
Och viktigast av allt: Om det Àr fel att göra sÄhÀr @yonsson, sÄ kan du vÀl sÀga till pÄ ditt finkÀnsliga sÀtt eller bara radera posten? ;)

MÄste bara Àlska Japaners hÀngivenhet och stolhet i deras hantverk. Denna hÀngivenhet mÄste helt enkelt vara genetiskt kodad! Undrar hur mÄnga Är den hÀr killen sitter pÄ denna stationen innan han avancerar uppÄt och börjar polera boetter?

Tillbaka
Topp