• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Har du mÄttet pÄ fjÀdern? Jag Àr tÀnker nÀrmast pÄ diametern. Det skulle ju vara möjligt att kapa en som Àr lÀngre om bara diametern Àr rÀtt
Tog tyvÀrr inte det men det gÄr ju att ta isÀr och kolla. KÀnner du till var man kan hitta dessa typer av fjÀdrar?

Eller om det finns sortimentsaskar att köpa.

Tog tyvÀrr inte det men det gÄr ju att ta isÀr och kolla. KÀnner du till var man kan hitta dessa typer av fjÀdrar?

Eller om det finns sortimentsaskar att köpa.
Dom kallas vÀl förtryckfjÀder vill jag minnas?. Jag vet att det finns gott om firmor som gör pÄ bestÀllning, frÄgan Àr vÀl om storleken Àr vanlig eller om den Àr knepig att hitta. Skulle tro att de flesta lÄs har nÄgot liknande

Dom kallas vÀl förtryckfjÀder vill jag minnas?. Jag vet att det finns gott om firmor som gör pÄ bestÀllning, frÄgan Àr vÀl om storleken Àr vanlig eller om den Àr knepig att hitta. Skulle tro att de flesta lÄs har nÄgot liknande
Nu funkar ju lÄset exakt som det ska efter min McGiver-lösning och kanske det funkar i plus tio Är. Dock ska jag starta med klockmaster och höra vad dom har hemma hos urmakaren alternativt om nya originlfjÀdrar gÄr att bestÀlla.
Sist jag bytte fjĂ€drar var pĂ„ en annan japan. En Mazda Miata. 😂

En frÄga till trÄden,Àr det nÄgon som vet om det gÄr att skaffa nÄgon typ av originallÀnk till sbgx095,har bara sett att det kommer med lÀderband
IMG_1513.png

Skickar ut en frÄga hÀr

Under morgonen hade jag problem att fÄ lÄset pÄ lÀnken att stÀnga sig i lÄst lÀge pÄ min sbgx055. JÀmförde med det likadana lÄset pÄ min sbgx341. Det var definitivt nÄgot som var löst eller trasigt.

Öppnade lĂ„set och det visade sig att en av de tvĂ„ fjĂ€drarna gĂ„tt av med nĂ„gon millimeter. (Den lĂ€ngs ner inringat i rött) Jag klippte dĂ„ till en ungefĂ€r lika lĂ„ng bit som den saknade delen av fjĂ€dern frĂ„n en stĂ„ltrĂ„d med samma diameter som mothĂ„ll. Nu stĂ€nger den sig precis som den ska.
För den som undrar sÄ slÀpper man pÄ de tvÄ skruvarna dÀr hÄlen markerats med blÄtt. FjÀdrarna ligget i spÄren dit de röda pilarna pekar. Sen skjuter man in hela paketet frÄn sidan, fÀster skruvarna. Drar dit ena skruven helt i en av de utrymmen som de blÄ pilarna pekar pÄ. Sedan trycker man ihop spÀnnet och drar den andra skruven. Ett jÀkla pill och utan förstorningslampa och bra mejslar/pinsett hade det aldrig gÄtt.

Funkar precis som det ska nu men undrar ÀndÄ om nÄgon vet om jag kan införskaffa nya fjÀdrar?
TÀnkte stÀlla frÄgan till klockmaster men dÀr jag bor saluför de inte gs sÄ oklart om de kommer kunna svara

IMG_5691.jpeg
IMG_5693.jpeg
Min SBGX259 fick samma fel för drygt ett Ă„r sen. Jag tog med mig den till Klockmaster Globen dĂ„ och urmakaren dĂ€r fixade det pĂ„ en dag. Han berĂ€ttade dĂ„ att han tagit ur fjĂ€drarna ur en ”spring bar”(minns inte vad det heter pĂ„ svenska nu) och satt dit dem. Jag fick fjĂ€drarna som hade suttit i lĂ„set i en liten zippĂ„se och det kostade 500kr. LĂ€tt vĂ€rt det tycker jag. Han berĂ€ttade ocksĂ„ att han gjort samma operation pĂ„ en Omega för ett tag sen och fĂ„tt en nöjd kund dĂ„ med dĂ„ Omega tydligen skulle ha typ 8000 för ett nytt armband med lĂ„s.

Min SBGX259 fick samma fel för drygt ett Ă„r sen. Jag tog med mig den till Klockmaster Globen dĂ„ och urmakaren dĂ€r fixade det pĂ„ en dag. Han berĂ€ttade dĂ„ att han tagit ur fjĂ€drarna ur en ”spring bar”(minns inte vad det heter pĂ„ svenska nu) och satt dit dem. Jag fick fjĂ€drarna som hade suttit i lĂ„set i en liten zippĂ„se och det kostade 500kr. LĂ€tt vĂ€rt det tycker jag. Han berĂ€ttade ocksĂ„ att han gjort samma operation pĂ„ en Omega för ett tag sen och fĂ„tt en nöjd kund dĂ„ med dĂ„ Omega tydligen skulle ha typ 8000 för ett nytt armband med lĂ„s.
Bra att veta. DĂ„ finns lösa fjĂ€drar iaf. Återkommer hur det gĂ„r för mig. Nu funkar ju allt som det ska men kĂ€nns sĂ„dĂ€r med en McGiver lösning.

LĂ€gre pris för GS-fantasterna hĂ€r i trĂ„den 😊 16 000 kr inkl frakt. SBGX259.

Riktigt smart att ta fjÀder ur ett bandstift :) Registrerade du vilken lÀngd pÄ stift han anvÀnde?

Riktigt smart att ta fjÀder ur ett bandstift :) Registrerade du vilken lÀngd pÄ stift han anvÀnde?
Ahhh. LÀste inte tillrÀckligt bra för att förstÄ att det var frÄn bandstift. Smart! SÄna har man ju ett gÀng som ligger och drÀller. Det fÄr bli nÀsta operation att öppna upp ett och se hur det ser ut. Fast min McGiver funkar precis som det ska sÄ den fÄr hÀnga med ett tag till.

Ahhh. LÀste inte tillrÀckligt bra för att förstÄ att det var frÄn bandstift. SÄna har man ju ett gÀng som ligger och drÀller.
Exakt, men man vill ju inte slita isÀr pÄ mÄfÄ om man kan slippa ;) Jag köpte för nÄgra Är sedan en liten pÄse med blandade stift ifrÄn 12mm-24mm hos Kjell&co har jag för mig. Den kostade inte mÄnga kronor ;)

Exakt, men man vill ju inte slita isÀr pÄ mÄfÄ om man kan slippa ;) Jag köpte för nÄgra Är sedan en liten pÄse med blandade stift ifrÄn 12mm-24mm hos Kjell&co har jag för mig. Den kostade inte mÄnga kronor ;)
Killgissar att de flesta har ungefĂ€r samma lĂ€ngd pĂ„ fjĂ€dern. Dvs det som ska fjĂ€dra Ă€r ju det som lĂ„ser mot bandhornen. Det Ă€r ju den fasta delen i mitten som har med bandbredden att göra. Återkommer! FĂ„r starta upp min Dremel😎

Edit. RÀttar mig sjÀlv. FjÀdern Àr lÀngre pÄ lÀngre bandstift och det Àr bara en. Det vet jag nu. Trodde det var tvÄ fjÀdrar i ett bandstift innan jag öppnade en. TvÄ fjÀdrar ligger nu redo för lÀngdanpassning nÀr/om andan faller pÄ att byta.

Senast Àndrad:
Var inne pĂ„ Krons i helgen och tala lite med en fantastisk försĂ€ljare, jag var dĂ€r för att kolla hur det gĂ„r med min lista samt lite andra frĂ„gor varav en har med denna trĂ„d att göra - Grand Seiko kommer officiellt göra entrĂ© pĂ„ Krons i Stockholm 🎉 VĂ€ldigt positivt för alla oss GS Ă€lskare med mer utbud hĂ€r i Sverige och Stockholm.

Var inne pĂ„ Krons i helgen och tala lite med en fantastisk försĂ€ljare, jag var dĂ€r för att kolla hur det gĂ„r med min lista samt lite andra frĂ„gor varav en har med denna trĂ„d att göra - Grand Seiko kommer officiellt göra entrĂ© pĂ„ Krons i Stockholm 🎉 VĂ€ldigt positivt för alla oss GS Ă€lskare med mer utbud hĂ€r i Sverige och Stockholm.
Kanske det men jag vet inte. Det som tilltalar mig med GS Àr att de flyger lite under radarn. Det Àr fantastiska klockor som köps av klockintresserade och inte frÀmst som statussymboler tÀnker jag. Köps de som investeringar, med oro för andrahandsvÀrde och tillhörande diskussioner eller positioneras som vissa andra schweiziska mÀrken. DÄ Àr de inte lika attraktiva i mina ögon. Jag vill inte förknippas med det och har lockats av tanken pÄ att ser man nÄgon med en GS Àr det sannolikt en klockbroder eller syster. Men visst. De lÀr sÀkert sÀlja fler klockor i antal framöver, Àven om det inte direkt varit svÄrt att köpa dem hittills och det Àr sÄklart deras mÄl som företag. DÀrmed inte sagt att jag behöver tycka det Àr toppen.

Skickar ut en frÄga hÀr

Under morgonen hade jag problem att fÄ lÄset pÄ lÀnken att stÀnga sig i lÄst lÀge pÄ min sbgx055. JÀmförde med det likadana lÄset pÄ min sbgx341. Det var definitivt nÄgot som var löst eller trasigt.

Öppnade lĂ„set och det visade sig att en av de tvĂ„ fjĂ€drarna gĂ„tt av med nĂ„gon millimeter. (Den lĂ€ngs ner inringat i rött) Jag klippte dĂ„ till en ungefĂ€r lika lĂ„ng bit som den saknade delen av fjĂ€dern frĂ„n en stĂ„ltrĂ„d med samma diameter som mothĂ„ll. Nu stĂ€nger den sig precis som den ska.
För den som undrar sÄ slÀpper man pÄ de tvÄ skruvarna dÀr hÄlen markerats med blÄtt. FjÀdrarna ligget i spÄren dit de röda pilarna pekar. Sen skjuter man in hela paketet frÄn sidan, fÀster skruvarna. Drar dit ena skruven helt i en av de utrymmen som de blÄ pilarna pekar pÄ. Sedan trycker man ihop spÀnnet och drar den andra skruven. Ett jÀkla pill och utan förstorningslampa och bra mejslar/pinsett hade det aldrig gÄtt.

Funkar precis som det ska nu men undrar ÀndÄ om nÄgon vet om jag kan införskaffa nya fjÀdrar?
TÀnkte stÀlla frÄgan till klockmaster men dÀr jag bor saluför de inte gs sÄ oklart om de kommer kunna svara

IMG_5691.jpeg
IMG_5693.jpeg
Grand Seiko vill ej skicka delar till AD med anledning ”för att sĂ€kerstĂ€lla kvalitĂ©n” (AlltsĂ„, de sĂ€ljer bara kompletta lĂ„s, tex)

GÄ till nÄn kompetent urmakare för smart lösning skulle jag sÀga. (Som nÄgon skrev hÀr, till Globen, numera till FÀltöversten om du borna Sthlm. )

Annars har ju de dÀr smÄ skruvarna tendensen att lossna/gÀnga ut sig efter nÄgra Ärs anvÀndning sÄ ni som har samma lösning pÄ lÄs (de flesta GS) kolla skruvarna att de Àr ordentligt Ätdragna dÄ och dÄ!

Vettefan
 detta kommer nog bli en Ă„siktsdelare.

Visst, det Àr vÀl jÀttebra att GS vill etablera sig större som klockmÀrke i Sverige (stockholm), men att de pekar fingret Ät alla ÄterförsÀljare som har byggt upp mÀrket Àr ju helt fel.

Jag kan fatta att de ville stĂ€nga ned mindre butiker som fick ”frikort” att kunna sĂ€lja sĂ„n fin klocka (pga att Optura hade GS tidigare) men att de kommer att stĂ€nga ned större, etablerade AD som byggt upp mĂ€rket i Sverige ( med stor och trogen kundbasis) kĂ€nns inte rĂ€tt.

Krons kommer förmodligen att anvĂ€nda GS som ”trappsteg till Rolex” för att öka försĂ€ljningen pĂ„ GS. Isf Ă€r ju det inte alls en organisk försĂ€ljningssumma men det spelar ingen roll för dem!! Bara det sĂ€ljs!! (Trist!)

Tillbaka
Topp