• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Vad sĂ€ger ni om skicket pĂ„ denna SBGW005? Zaratsu eller fulpolerad? Är kanske inga enorma summor men letar efter ett fint ex. De första tre bilderna Ă€r pĂ„ klockan i frĂ„ga.

IMG_1446.png
IMG_1445.png

IMG_1443.jpeg

KÀnns som lite skillnad mot andra jag hittar pÄ nÀtet men kanske Àr ljuset som spökar?
IMG_1435.png
IMG_1432.png

Tanken Àr att den skall emulera en mindre version av Shunbun/Taisetsu som har liknande tavlor. Som Àgare av Taisetsu Àr jag klart partisk. Större delen av Heritage Àr ju sportigare och har den designen.
Hos Sakurawatches visar filtreringen pĂ„ Heritage serien 125 klockor, varav ett 30 tal har ”chapter ring” istĂ€llet för tryck direkt pĂ„ tavlan. PĂ„ GS egen hemsida listades just nu 43 klockor i Heritage serien varav ett 10 tal har denna design. UtifrĂ„n detta skulle jag inte pĂ„stĂ„ att det Ă€r normen i Heritage serien (men antagligen i Sport serien). Och som jag sa, mĂ„nga gillar denna design, men den Ă€r inte i min smak.

Senast Àndrad:
Vad sĂ€ger ni om skicket pĂ„ denna SBGW005? Zaratsu eller fulpolerad? Är kanske inga enorma summor men letar efter ett fint ex. De första tre bilderna Ă€r pĂ„ klockan i frĂ„ga.

IMG_1446.png
IMG_1445.png

IMG_1443.jpeg

KÀnns som lite skillnad mot andra jag hittar pÄ nÀtet men kanske Àr ljuset som spökar?
IMG_1435.png
IMG_1432.png

SupersvÄrt att sÀga tycker jag.

Är magkĂ€nslan sĂ„pass osĂ€ker lika bra att avstĂ„.

Jag vet att mĂ„nga inte hĂ„ller med mig i detta , men dĂ„ det gĂ€ller en sĂ„n sluttande ring med sekundmarkeringarna istĂ€llet för att ha dom pĂ„ tavlan, faller mig sĂ€llan i smaken (Ă€ven dĂ„ det finns en motiverad funktion med den). Det Ă€r som att elegansen försvinner och nĂ„gon slags sportighet skall föras fram, mĂ„nga gĂ„nger krymper Ă€ven visarna av designen
 Men i övrigt en fin klocka :) ;)
TÀnkte inte ens pÄ det, vara mest glad att hitta den boetten i den storleken! DÀremot inte GS roligaste tavla, nÀr jag tittade pÄ den snabbt i butiksbelysning.

Hos Sakurawatches visar filtreringen pĂ„ Heritage serien 125 klockor, varav ett 30 tal har ”chapter ring” istĂ€llet för tryck direkt pĂ„ tavlan. PĂ„ GS egen hemsida listades just nu 43 klockor i Heritage serien varav ett 10 tal har denna design. UtifrĂ„n detta skulle jag inte pĂ„stĂ„ att det Ă€r normen i Heritage serien (men antagligen i Sport serien). Och som jag sa, mĂ„nga gillar denna design, men jag den Ă€r inte i min smak.
My bad, det Àr 62GS designen som har dem pÄ chapter ringen ser jag nu. Det Àr ju basen för grammar of design filosofin. Har inga problem med designen i sig men föredrar GS44 caset mer.

TÀnkte inte ens pÄ det, vara mest glad att hitta den boetten i den storleken! DÀremot inte GS roligaste tavla, nÀr jag tittade pÄ den snabbt i butiksbelysning.
SĂ€g den klocka som ser bra ut i butiksbelysning 😉

1000039690.jpg

Var photo ban tyvÀrr sÄ detta blev enda fotot. Men kul event, trevligt folk och kul att se de nya UFA-varianterna IRL, samt extra kul att besöka verkstaden. Hittade inget för mig pÄ sample sale men lÀt som att det var bra rabatter, en modell som en deltagare köpt för £8k+ för nÄgra mÄnader sedan sÄldes för £5k+ t ex. Vet inte modellen dock.

1000039690.jpg

Var photo ban tyvÀrr sÄ detta blev enda fotot. Men kul event, trevligt folk och kul att se de nya UFA-varianterna IRL, samt extra kul att besöka verkstaden. Hittade inget för mig pÄ sample sale men lÀt som att det var bra rabatter, en modell som en deltagare köpt för £8k+ för nÄgra mÄnader sedan sÄldes för £5k+ t ex. Vet inte modellen dock.

Tack för anstrÀngningen ÀndÄ!
Synda att det var đŸ“žđŸš«

Återigen inspirerad av föregĂ„ende inlĂ€gg men med brist pĂ„ VFA:er sĂ„ fĂ„r denna 61GS följa med in i arbetsveckan.
Inte alls samma finish pÄ boetten. Nu blir man ju sugen pÄ att vÀxla upp.
Det kanske Àr dags att sÀlja denna och byta mot en blÄ 56GS?

Jag gillar den hÀr men önskar mig en med skarpare boett, det kanske Àr dags för en 44- eller 45GS?

IMG_4621.jpeg

Återigen inspirerad av föregĂ„ende inlĂ€gg men med brist pĂ„ VFA:er sĂ„ fĂ„r denna 61GS följa med in i arbetsveckan.
Inte alls samma finish pÄ boetten. Nu blir man ju sugen pÄ att vÀxla upp.
Det kanske Àr dags att sÀlja denna och byta mot en blÄ 56GS?

Jag gillar den hÀr men önskar mig en med skarpare boett, det kanske Àr dags för en 44- eller 45GS?

IMG_4621.jpeg

Tycker inte den ser sÄ dÄlig ut.
Dom flesta som köpte dom nÀr det begavs sig anvÀnde dom ju dagligen, precis som med samtida Rolex.
SÄ inte mÄnga Àr i riktigt bra skick nu och dom flesta har ju blivit lite rundare av anvÀndning eller trissa.
KÀnner att nu har mÄnga lite bÀttre klockor bara under soliga dagar och nÀr det Àr enklare jobb pÄ kontoret.
Om man tÀnker positivt Àr det ju lÀttare att fortsÀtta slita pÄ en vÀl anvÀnd klocka.
44 och 45 Àr nÄgot tunnare sÄ dom sitter ett snÀpp skönare pÄ handleden sÄ ett bra val.

1000001947.jpg

Bild utan anledning. Söker sprintar för att fÄ pÄ lÀnken pÄ denna.

Mycket vacker bild! 😍
Med tonerna av marmorn, bakverket och och den murriga höstiga Tom Hanks-Meg Ryan-romcom-kĂ€nslan i kombination med ditt caramelfĂ€rgade band kĂ€nns ju byte till lĂ€nk som ett ABSOLUT befĂ€ngt val! â˜ș
Jag blev helt höstkÀr nu.

IMG_4067.jpeg

Äntligen kom paketet frĂ„n Rydbergs ur. Sbgx263 har utmĂ€rkta proportioner som passar nĂ€sta oavsett tillfĂ€lle. GS Quartz med japansk precision Ă€r imponerande. Det Ă€r min största klockan; hela 37 mm harmonisk form .

GS finish mÀrks och mÄnga kommenterar uppskattande. Det kÀnns skönt att kunna svara att det Àr en Seiko quartz. Snyggt utan att vara skrytsamt. Alla vet vÀl inte vad GS Àr(?).
Handleden... Hur Àr omkretsen

Mycket vacker bild! 😍
Med tonerna av marmorn, bakverket och och den murriga höstiga Tom Hanks-Meg Ryan-romcom-kĂ€nslan i kombination med ditt caramelfĂ€rgade band kĂ€nns ju byte till lĂ€nk som ett ABSOLUT befĂ€ngt val! â˜ș
Jag blev helt höstkÀr nu.

Tack för de fina orden. Anledningen till lÀnk Àr för att jag helt enkelt har en lÀnk till den men saknar sprintar - det Àr en SBGW235 vars utmÀrkande skillnad mot sina syskon Àr lÀnken. Och i sommar vill jag ha lÀnken för att inte svettas sönder lÀderbanden jag har.

Just det som sitter pÄ ett Àr frÄn Molequin men jag har nÄgra frÄn GS sjÀlva ocksÄ. Skamlös reklam: Ett av mina band, det vars fÀrgmatchning Àr sÀmst mot detta ur, försöker jag sÀlja hÀr.

Tack för de fina orden. Anledningen till lÀnk Àr för att jag helt enkelt har en lÀnk till den men saknar sprintar - det Àr en SBGW235 vars utmÀrkande skillnad mot sina syskon Àr lÀnken. Och i sommar vill jag ha lÀnken för att inte svettas sönder lÀderbanden jag har.

Just det som sitter pÄ ett Àr frÄn Molequin men jag har nÄgra frÄn GS sjÀlva ocksÄ. Skamlös reklam: Ett av mina band, det vars fÀrgmatchning Àr sÀmst mot detta ur, försöker jag sÀlja hÀr.
Det kÀnns som jag eventuellt missuppfattar nÄgot hÀr, menar du de vanliga bandstiften för att fÀsta lÀnken i boetten eller Àr det stift till lÀnkbitarna?

Det kÀnns som jag eventuellt missuppfattar nÄgot hÀr, menar du de vanliga bandstiften för att fÀsta lÀnken i boetten eller Àr det stift till lÀnkbitarna?

De som fÀster lÀnken vid boetten (och dÄ hÄller plats sista lÀnkbiten). TÀmligen vanliga 19mm bandstift, men de jag hade hemma var för tjocka sÄ jag lÄter uris plocka hem ett par av rÀtt dimension. Kanske hade det varit lika billigt att postordra hem ett helt storpack frÄn nÄn reservdelsfirma men... tja, nu blev det sÄ hÀr. :)

De som fÀster lÀnken vid boetten (och dÄ hÄller plats sista lÀnkbiten). TÀmligen vanliga 19mm bandstift, men de jag hade hemma var för tjocka sÄ jag lÄter uris plocka hem ett par av rÀtt dimension. Kanske hade det varit lika billigt att postordra hem ett helt storpack frÄn nÄn reservdelsfirma men... tja, nu blev det sÄ hÀr. :)
Ahh, dÄ Àr jag med. DÄ det gÀller just lÀnk kan man ibland köra storleken under i vÀntan pÄ den rÀtta storleken. 18mm Àr ju mÄttet dÄ bÄda sidor av stiftet Àr intryckta, och stiftet rör sig inte pÄ samma vis med lÀnk i förhÄllande till lÀderband, sÄ risken att det lossnar Àr vÀldigt liten. Men nu har du ju ett trevligt band i vÀntan pÄ rÀtt size :)

Ahh, dÄ Àr jag med. DÄ det gÀller just lÀnk kan man ibland köra storleken under i vÀntan pÄ den rÀtta storleken. 18mm Àr ju mÄttet dÄ bÄda sidor av stiftet Àr intryckta, och stiftet rör sig inte pÄ samma vis med lÀnk i förhÄllande till lÀderband, sÄ risken att det lossnar Àr vÀldigt liten. Men nu har du ju ett trevligt band i vÀntan pÄ rÀtt size :)

Jag har FEM band i vÀntan pÄ rÀtt stift. Som jag genom försÀljningen försöker dra ned till fyra.

18mm har jag Ànnu fÀrre hemma av, nÀmligen noll. 19mm har jag men enbart för tjocka. Ska jag hÄlla pÄ sÄ hÀr fÄr jag kanske köpa en sortimentlÄda med stift? :)

Tillbaka
Topp