• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Om/NÀr dom slÀpper dom dÀr 34mm kvartsarna i 36-37mm sÄ Àr jag först i kön, jag svÀr.
Nu vet jag inte om det Àr just exakt den designen du Àr ute efter eller om det 36-37 med kupat glas som Àr prio, men om det Àr det senare finns ju den första boetten i sbgx-serien med 9f61. Exempelvis sbgx009
1743328076027.jpeg

Eller varför inte en sbgx016 i 18k?

IMG_0225.jpeg

ÅterstĂ„r att se om detta Ă€r ett April skĂ€mt eller inte.

ÅterstĂ„r att se om detta Ă€r ett April skĂ€mt eller inte.
Oj knasig.
Tror jag gillar!

main_visual-jpg.18985812

...og en UFA Spring Drive:

images
Hur mĂ„nga av alla bilder som slĂ€ppts kanske Ă€r första-aprill-skĂ€mt Ă€r svĂ„rt att avgöra

Men nÄgot som förvirrar mig Àr hur GS med UFA vill lansera en Ärlig avvikelse pÄ en klocka med 72h gÄngreserv? Det bör vÀl om nÄgot vara daglig precis som pÄ alla andra urverk medsamma typ av begrÀnsad gÄngtid?

Hur mĂ„nga av alla bilder som slĂ€ppts kanske Ă€r första-aprill-skĂ€mt Ă€r svĂ„rt att avgöra

Men nÄgot som förvirrar mig Àr hur GS med UFA vill lansera en Ärlig avvikelse pÄ en klocka med 72h gÄngreserv? Det bör vÀl om nÄgot vara daglig precis som pÄ alla andra urverk medsamma typ av begrÀnsad gÄngtid?
Men det Àr ju coolt.

Om avvikelsen Àr 20sekunder per Är sÄ kan det nog vara svÄrt att dra ned den till en avvikelse per dag utan att det blir fÄnigt.
Att man lyckas med en avvikelse pÄ 20sekunder per Är pÄ en mekanisk klocka Àr i mitt tycke en stor eloge för GS och bra att de kan stÄ ut nÀr de andra flexar pÄ +/-5 per dag.
Mer om verket:

Senast Àndrad:
đŸ«ŁAtt ha en spring driver som Ă€r Ă€nnu mer exakt Ă€ven om det inte spelar nĂ„gon roll.
Jag vart osÀker om du menade bildbombningen med alla nya modeller :)
Den nya SD modellen har ju alla rĂ€tt (nĂ€stan). Storlek i bĂ„de höjd och diameter, PR-mĂ€taren pĂ„ baksidan och ett nytt lĂ„s som verkar riktigt bra. SD har ju haft bra tidshĂ„llning lĂ€nge, men priserna Ă€r ju helt tokiga đŸ˜”

Om avvikelsen Àr 20sekunder per Är sÄ kan det nog vara svÄrt att dra ned den till en avvikelse per dag utan att det blir fÄnigt.
Att man lyckas med en avvikelse pÄ 20sekunder per Är pÄ en mekanisk klocka Àr i mitt tycke en stor eloge för GS och bra att de kan stÄ ut nÀr de andra flexar pÄ +/-5 per dag.
Mer om verket:
Jo men det jag menar Àr ju att den aldrig kan vara per Är eftersom klockan inte gÄr i ett Är.

Jo men det jag menar Àr ju att den aldrig kan vara per Är eftersom klockan inte gÄr i ett Är.

SÀtt den i en winder sÄ gör den det.
SkĂ€mt Ă„sido IWC marknadsför ju sina Perpetual Calendars att de gĂ„r i 400Ă„r utan att behöva korrigeras och att mĂ„nfasen har en precision pĂ„ 45miljoner Ă„r. Annars kan man ju Ă€ven tolka det som att valfri Omega/Rolex etc. gĂ„r inom COSC utan att man behöver dra upp dem đŸ€·đŸ»â€â™‚ïž

Men att en köpare av UFA SLGB003 skulle köpa och endast bÀra samma klocka Àr rÀtt stor med tanke pÄ att den har 100m vatten resistens.

Man kör Ä andra sidan inte klockorna tomma. Det Àr vÀl vid normal anvÀndning.
Tidigare brukade dom ge per mÄnad

Mer om verket:

Den hÀr "mekaniska" klockan har en kvartkristall som oscillator sÄ jag tycker inte det Àr konstigt att den presterar bÀttre Àn en traditionell klocka med oro som inte har elektronik.

Utan att riktigt förstÄ ditt argument skulle jag gissa precis tvÀrtom. Jag tror det Àr extremt fÄ personer som skulle köpa valfri GS för 100K och bÀra den som enda klocka.
HÄller med 100% Bara en riktigt inbiten person skulle övervÀga att köpa en UFA och en sÄdan förlorad sjÀl har garanterat andra tunga pjÀser i samlingen.

Utan att riktigt förstÄ ditt argument skulle jag gissa precis tvÀrtom. Jag tror det Àr extremt fÄ personer som skulle köpa valfri GS för 100K och bÀra den som enda klocka.

Jag instÀmmer med att det Àr mycket men priset >100k pÄverkas delvis av kronkursen och sedan sÄ har ju GS en helt annan stÀllning pÄ andra marknader. Dvs de gÄr mer och mer bort frÄn att endast vara ett entusiastmÀrke.

Men oavsett, min poÀng var att modellen i sig kommer sannolikt inte pÄverkas nÀr de har en PR pÄ 72tim + 100m vattenresistens sÄ Àr den gjord för att kunna anvÀnda som enda klocka. Dvs. sannolikheten att den skulle kunna gÄ ett Är utan att behöva vridas upp Àr stor.

Edit: för den som vill fÄ lite mer insikt i GS strategi sÄ finns denna. Det finns Àven bra intervjuer med Akio Naito pÄ youtube (utöver Hodinkee segmentet).

Senast Àndrad:
En Grand Seiko Spring drive mÄste ju vara ett Grail ÀndÄ!

Finns det nÄgra bra deals pÄ springdrive som kommer ner under 30k?

Nya slÀppet blir svÄrt för min budget.

Om man bara anvÀnder den inom power reserv omrÄdet sÄ Àr ju avvikelsen 0.
DÄ kan dom marknadsföra det om dom vill istÀllet ;)
Dom kan marknadsföra precis vad dom vill (vilket dom bevisligen gör), men i min bok Àr att referera till just Ärlig avvikelse inte rimlig dÄ klockan inte gÄr lÀngre Àn 72h. Inget argument som fungerar pÄ mig alltsÄ. I allt övrigt en fantastisk nyhet :)
PĂ„ mekaniska klockor brukar avvikelsen benĂ€mnas i 24h, oavsett om dom gĂ„r 36 timmar eller 7 dagar. Om man vill pĂ„visa den höga tidshĂ„llningen skulle man kunna jĂ€mföra med ”vanlig” kvarts, alltsĂ„ SD = 1,6spm vs Kvarts = +/-15spm. Seiko marknadsförde Astron med att den har en avvikelse pĂ„ 1s/100.000Ă„r. Eftersom den samtidigt har en helt normal kvartsprestanda med +/-15spm Ă€r alltsĂ„ noggrannheten endast uppnĂ„d i exakt det ögonblick den Ă€r synkad, alltsĂ„ Ă€ven det ett helt meningslöst argument.

Tillbaka
Topp