• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

DÄ kan dom marknadsföra det om dom vill istÀllet ;)
Dom kan marknadsföra precis vad dom vill (vilket dom bevisligen gör), men i min bok Àr att referera till just Ärlig avvikelse inte rimlig dÄ klockan inte gÄr lÀngre Àn 72h. Inget argument som fungerar pÄ mig alltsÄ. I allt övrigt en fantastisk nyhet :)
PĂ„ mekaniska klockor brukar avvikelsen benĂ€mnas i 24h, oavsett om dom gĂ„r 36 timmar eller 7 dagar. Om man vill pĂ„visa den höga tidshĂ„llningen skulle man kunna jĂ€mföra med ”vanlig” kvarts, alltsĂ„ SD = 1,6spm vs Kvarts = +/-15spm. Seiko marknadsförde Astron med att den har en avvikelse pĂ„ 1s/100.000Ă„r. Eftersom den samtidigt har en helt normal kvartsprestanda med +/-15spm Ă€r alltsĂ„ noggrannheten endast uppnĂ„d i exakt det ögonblick den Ă€r synkad, alltsĂ„ Ă€ven det ett helt meningslöst argument.

Man kan se det pÄ mÄnga sÀtt. Har man mÀtt under en mÄnad och fÄtt en avvikelse, sÄ kan man gÀrna bruka sig av det.
De flesta klockor har dÀremot en fullt acceptabel noggrannhet över 24h, varav 8h som man sover bort.
5 sekunder per dag Àr ok. 155 sekunder per mÄnad Àr inte lika kul.
Det Àr egentligen vettigare att ange avvikelse per vecka eller mÄnad.
Att man anger 24h Àr sÄledes det som Àr mest ointressant

...sannolikheten att den skulle kunna gÄ ett Är utan att behöva vridas upp Àr stor.
Nu vet jag inte hur representativ jag Àr, men jag kan inflika att alla mina Omega Master chronometer (3 st) och GS Spring drive (3 st) sitter i winders, nÀr de inte sitter pÄ armen. Klockorna har med andra ord varit igÄng i Äratal, Ànda sedan jag köpte dem.

Den hÀr "mekaniska" klockan har en kvartkristall som oscillator sÄ jag tycker inte det Àr konstigt att den presterar bÀttre Àn en traditionell klocka med oro som inte har elektronik.
Att den presterar bÀttre en vanlig mekanisk klocka Àr absolut inte konstigt. Ser det snarare relativt till de andra spring drive verken samt att man fÄtt ned storleken.

SSLGB003
Liten spring drive med grym ”accuracy”. Hoppas bara den funkar.

Det var vÀl nÄgon som ville ha en mindre SD. DÄ Àr det bara att köpa
Ja specen pÄ denna Àr perfekt. Har gÄtt och hoppats att de skulle komma ut med mindre SD modeller men tvivlade pÄ att det var möjligt, annars borde de gjort det tidigare liksom.

Kul att se att det gÄr, nu ÄterstÄr det bara att vÀnta pÄ att de slÀpper en modell med svart tavla, och ett rabatterat andrahandspris. Tills dess nöjer jag mig med min SBGX261 som nu sitter perfekt tack vare extra lÀnkbitar frÄn @Lilavati. All tvekan om kvarts försvann sÄ fort jag hade den i handen.

1743591844637.jpeg

En Grand Seiko Spring drive mÄste ju vara ett Grail ÀndÄ!

Finns det nÄgra bra deals pÄ springdrive som kommer ner under 30k?

Nya slÀppet blir svÄrt för min budget.
Äldre spring drive innan ~2017. Sök pĂ„ "sbga" pĂ„ chrono24.se och sortera efter stigande pris sĂ„ fĂ„r du en ganska bra bild.

Skönt! Är lite velig med det sjĂ€lv (jag vet det Ă€r fĂ„nigt) speciellt runt bezel pĂ„ klockor. Man skulle haft en i keramik sĂ„ behöver man inte oroa sig

Skönt! Är lite velig med det sjĂ€lv (jag vet det Ă€r fĂ„nigt) speciellt runt bezel pĂ„ klockor. Man skulle haft en i keramik sĂ„ behöver man inte oroa sig
Ska man anvÀnda den sÄ Àr det lite skitsamma. Bara att acceptera det, men man ska kanske vara lite extra försiktig nÀr man byter band osv. Skulle jag köpa en GS till hade det kanske blivit en annan boett men jag gillar 44GS. Det finns nÄgra refar med keramikbezel men Àr inte mina personliga favoriter.

Senast Àndrad:
Ska man anvÀnda den sÄ Àr det lite skitsamma. Bara att acceptera det, men man ska kanske vara lite extra försiktig nÀr man byter band osv. Skulle jag köpa en GS till hade det kanske blivit en annan boett men jag gillar 44GS. Det finns nÄgra refar med keramikbezel men Àr inte mina personliga favoriter.
Har en specifik "ick" med repor pÄ bezel, sidorna o lÀnken Àr skitsamma. TÀnk en 40mm dykare GS, som svba229 fasst mindre. DÄ skulle jag slÀnga ivÀg alla pengar

Har en specifik "ick" med repor pÄ bezel, sidorna o lÀnken Àr skitsamma. TÀnk en 40mm dykare GS, som svba229 fasst mindre. DÄ skulle jag slÀnga ivÀg alla pengar

Ok, förstÄr. Upplever inte just bezeln som speciellt utsatt pÄ dom flesta GS. Den Àr ofta lite fasad som pÄ 44GS eller sÄ du har Heritage Collection som nÀstan Àr bezellös. Inga Cartier Santos direkt.

Jag trodde faktiskt att just denna var ett aprilskÀmt

Jag gillar Tokyo Lion-boetten, men hade inte förvÀntat mig att de skulle vidareutveckla den i en sÄdan riktning. Den Àr verkligen originell, med de extra ytorna pÄ "glasringen", kronografknapparna, skÄlformade sub dials och det tjocka, fasade gummibandet.

Jag kan absolut inte sÀga att jag Àr helsÄld pÄ den. Det kanske Àndras om jag fÄr kÀnna pÄ den i verkligheten. TyvÀrr lÀr vÀl ingen svensk GS-handlare ta in den, annat Àn pÄ bestÀllning.

Tillbaka
Topp