• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Silvertavla idag.

IMG_5845.jpeg

Senast Àndrad:
Sommarstiltje?

Plockade fram en annan klocka i morse men kom pÄ att lÀder kanske inte Àr det trevligaste nÀr det varmt och svettigt.
Blev den hÀr istÀllet.
Visst lockar det att fixa till den men jag behÄller den i vÀl brukat originalskick tror jag.

IMG_6119.jpeg

LÀnken Àr verkligen 70-tal.

IMG_6136.jpeg

Senast Àndrad:
Hade ett annat Àrende till Karlstad i dag, sÄ dÄ var jag in pÄ Mollstedts Ur och fick första batteribytet med provtryckning avklarat pÄ min SBGX337.
Nu Àr vi redo för nya djupdykningar i sjön!

tempImageQtTZXV.png

Jag köpte den i februari förra Äret pÄ en outlet utanför Sendai i Japan. De hade bÄde skyltar som sa det och de var noga med att tala om att nytt batteri ingick inte pÄ en outlet, sÄ jag vet inte hur lÀnge den gick pÄ ett batteri. Den började hoppa fram tvÄ sekunder Ät gÄngen för ett par veckor sen och stannade helt nÄgon vecka senare. RÀtt kort tid jÀmfört med mina kvartsur frÄn Certina och Omega. De hoppar fram fyra sekunder Ät gÄngen rÀtt lÀnge innan de stannar helt, tror faktiskt inte jag sett dem stanna helt innan jag hunnit byta batteri.

Senast Àndrad:
De hade bÄde skyltar som sa det och de var noga med att tala om att nytt batteri ingick inte pÄ en outlet, sÄ jag vet inte hur lÀnge den gick pÄ ett batteri.
Jag har en SBGX337 sedan fem Är tillbaka. Det finns en skala pÄ baksidan för markering av berÀknad tid för nÀsta batteribyte. Min Àr tillverkad i juli 2019, och har markering för batteribyte med ett körnslag i kvartal 3 2022, alltsÄ efter tre Är. Det stÀmde bra med verkligheten.

Senast Àndrad:
Jaha, det Àr det den dÀr skalan Àr till! Jag har funderat pÄ vad det Àr (men aldrig lÀst ordentligt i bruksanvisningen). Tack för info!

Hur ser man nÀr klockan Àr tillverkad dÄ? Kanske stÄr pÄ nÄn handling som ligger i lÄdan? Jag har för mig att jag lÀst att det Àr en modell frÄn 2020, sÄ det kan vÀl stÀmma med att dina Àr tillverkad andra halvan av 2019. UngefÀr som modellÄr pÄ bilar kan jag tÀnka mig.

SvÄrt att ta bra nÀrbilder med telefonen, men jag tror det gÄr att se att det Àr ett litet mÀrke mellan första och andra strecket under 25. Det skulle indikera april-maj, nu gick den till slutet pÄ juni. StÀmmer alltsÄ vÀldigt bra Àven pÄ min.

tempImagepLC1jU.png

Hur ser man nÀr klockan Àr tillverkad dÄ?
Du ser det pÄ det sexsiffriga serienumret pÄ baksidan. Den första siffran anger sista siffran i Ärtalet. Den andra siffran anger mÄnad. 1-9 anger januari till september. O, N och D anvÀnds för oktober, november och december. Mitt serienummer Àr alltsÄ 97xxxx Det Àr likadant pÄ alla Seiko och Grand Seiko sedan lÀnge, förutom hos klockor med begrÀnsad utgÄva, som i stÀllet har ett ID pÄ formatet "No. xxx/yyy" dÀr "yyy" Àr det totala antalet klockor av den aktuella modellen.

Min har nummer 99xxxx, sÄ dÄ Àr den alltsÄ frÄn september 2019.

Jag har visserligen haft Seiko sen 1996, men jag har dÄlig koll pÄ sÄnt hÀr. Tackar Äter sÄ mycket för info!

DÄ gissar jag att klockan legat med kronan utdragen en tid frÄn fabrik, sÄ att batteriet sparats.
Ja, sÄ borde det vara. Ska jag gissa nÄgot sÄ Àr det att de satte igÄng den nÀr de la den i montern pÄ butiken. De hade bara en, sÄ jag köpte den som lÄg framme.

Min Omega stÄr det ska gÄ 28 mÄnader, men den brukar gÄ lite lÀngre. Min Certina gÄr kortare tid Àn Omegan. Runt tvÄ Är kanske Àr rimligt.

Tillbaka
Topp