• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

VĂ€ldigt fint lĂ€derband. Vart kan man köpa ett sĂ„nt? 😇
Halloj! Tack, jag gillar det vÀldigt mycket! Det Àr den gode @oddface som varit i farten som sÄ mÄnga gÄnger förr :)
1000040534.jpg

FrÄga mig inte vad det Àr för lÀder, men ofta Àr det Äterbrukat frÄn allt mellan ammunitionsvÀskor, skinnstÀll och gummistövlar :)
Lite arkivbilder frÄn samma leverantör:
1000040532.jpg

(Fransk ammo â˜đŸ»)
1000040533.jpg

(Oklart ursprung â˜đŸ»)

Senast Àndrad:
New watch Alert 🚹

Jag har inte varit aktiv pÄ forumet pÄ flera Är, inte för att klockintresset svalnat, utan snarare att klockintresset hamnat i baksÀtet pga andra prioriteringar i livet. Men med ett större jubileum annalkandes nÀsta Är, började jag som smÄtt gÄ i klockköpartankar igen och klockintresset har fÄtt en nytÀndning.

För ett eventuellt köp hade jag givetvis en del preferenser pĂ„ utseende/verk/mĂ€rke etc pĂ„ checklistan, bl a chronograph stod ganska sĂ„ högt upp, men trots att jag Ă€r Grand Seiko fan, var det inte givet att det skulle bli just det mĂ€rket (igen 😉).

I slutĂ€ndan kunde jag inte motstĂ„ denna dock. NĂ„got som jag fick upp ögonen för nĂ€r den. presenterades pĂ„ Watches and Wonder. En klar vattendelare pĂ„ nĂ€tet (och Ă€ven hĂ€r pĂ„ klocksnack misstĂ€nker jag) men IMHO helt fantastisk klocka. Som oftast med klockor—bilder gör den ingen rĂ€ttvisa.

Bilagor

• IMG_0888.jpeg
    IMG_0888.jpeg
    576.9 KB · Visningar: 8
  • IMG_0887.jpeg
    IMG_0887.jpeg
    498.8 KB · Visningar: 7
Senast Àndrad:
New watch Alert 🚹

Jag har inte varit aktiv pÄ forumet pÄ flera Är, inte för att klockintresset svalnat, utan snarare att klockintresset hamnat i baksÀtet pga andra prioriteringar i livet. Men med ett större jubileum annalkandes nÀsta Är, började jag som smÄtt gÄ i klockköpartankar igen och klockintresset har fÄtt en nytÀndning.

För ett eventuellt köp hade jag givetvis en del preferenser pĂ„ utseende/verk/mĂ€rke etc pĂ„ checklistan, bl a chronograph stod ganska sĂ„ högt upp, men trots att jag Ă€r Grand Seiko fan, var det inte givet att det skulle bli just det mĂ€rket (igen 😉).

I slutĂ€ndan kunde jag inte motstĂ„ denna dock. NĂ„got som jag fick upp ögonen för nĂ€r den. presenterades pĂ„ Watches and Wonder. En klar vattendelare pĂ„ nĂ€tet (och Ă€ven hĂ€r pĂ„ klocksnack misstĂ€nker jag) men IMHO helt fantastisk klocka. Som oftast med klockor—bilder gör den ingen rĂ€ttvisa.

Ingenting jag sjÀlv skulle passa i, men helt klart en udda pjÀs och kul pÄ sitt eget sÀtt.

New watch Alert 🚹

Helt fantastiskt klocka! Absolut en vattendelare, men jag Àr mycket förtjust.

Kul köp!

New watch Alert 🚹

Riktigt kul val! Gratulerar!
Nu önskar vi andra oss bara fler bilder.
Det dÀr lÀr ju vara den första och/ eller enda pÄ forumet?

Men en liten irriterande grej avseende GS och lĂ€derband: "pinnen" pĂ„ GS-originalspĂ€nne Ă€r smalare Ă€n standard, sĂ„ köper man ett band off-the-rack sĂ„ kommer pinnen svaja en del vilket Ă€r rĂ€tt irriterande. Bandet som GS-spĂ€nnet sitter pĂ„ Ă€r made-to-order frĂ„n Delugs och dĂ€r specifikationen för "buckle notch width" Ă€r 1,2 mm, d.v.s. anpassad till "GS-pinnen". Är det bara jag som stör mig pĂ„ detta?

1765617315810.jpeg

Men en liten irriterande grej avseende GS och lĂ€derband: "pinnen" pĂ„ GS-originalspĂ€nne Ă€r smalare Ă€n standard, sĂ„ köper man ett band off-the-rack sĂ„ kommer pinnen svaja en del vilket Ă€r rĂ€tt irriterande. Bandet som GS-spĂ€nnet sitter pĂ„ Ă€r made-to-order frĂ„n Delugs och dĂ€r specifikationen för "buckle notch width" Ă€r 1,2 mm, d.v.s. anpassad till "GS-pinnen". Är det bara jag som stör mig pĂ„ detta?

1765617315810.jpeg

Det var ny info för mig! Är sjĂ€lv en lĂ€nk-kille och skulle nog aldrig ha lĂ€rt mig detta sjĂ€lvmant. Tackar.

Enda chansen kanske KlockmÀster i Globen eller Frölunda Torg i Göteborg om de har kvar lite grejer sedan de var ADs?

De har iaf egna urmakare pÄ plats.
Men Àr ju inte auktoriserade ÄterförsÀljare ens och chansen att de dÄ skulle vara auktoriserade service-stÀllen Àr vÀl försvinnande liten. Om det nu Àr viktigt för en.

Tack, jag har gjort det men föredrar att lÀmna in direkt om det gÄr.
Jag köpte en ny GS frÄn Liljas Ur i TrollhÀttan för ca 1.5 Är sedan.
De kontaktade mig ett tag efter affÀren och berÀttade att de blivit av med deras AD-status men att de fortsatt kommer att hantera reparationer och eventuella garantiÀrenden. De, likt alla andra AD och föredetta AD, tror jag skickar alla klockor till det Europeiska servicecentret i Holland.
Tror inte att det skruvas pÄ nÄgra GS i Sverige.

Jag köpte en ny GS frÄn Liljas Ur i TrollhÀttan för ca 1.5 Är sedan.
De kontaktade mig ett tag efter affÀren och berÀttade att de blivit av med deras AD-status men att de fortsatt kommer att hantera reparationer och eventuella garantiÀrenden. De, likt alla andra AD och föredetta AD, tror jag skickar alla klockor till det Europeiska servicecentret i Holland.
Tror inte att det skruvas pÄ nÄgra GS i Sverige.
Det har vÀl aldrig reparerats nÄgra GS lokalt i Sverige. Det Àr liksom tvÀrs om mot Omega, som har nÀstan 30 service center i Sverige, men bara nÄgra fÄ handlare kvar. Omegas service center lagar inte alla klockor sjÀlva, till exempel inte de mest avancerade urverken, men flera reparerar sjÀlva de flesta enklare och nÄgot Àldre verk.

Glasringspackning. GÄr inte att montera ringen med glaset tillbaka pÄ boetten. RÄkar du ha en eller var du bara nyfiken?
Jag var mest nyfiken, om det Ă€r till baklocket kan man ju anvĂ€nda ”standardpackning” i rĂ€tt diameter och tjocklek. Glassidan Ă€r förstĂ„s mer mĂ€rkesanpassad. Är det till hydro modden (eller var det inte du som gjorde den)?

Enda chansen kanske KlockmÀster i Globen eller Frölunda Torg i Göteborg om de har kvar lite grejer sedan de var ADs?

Klockmaster globen Àr borta sen ett tag

Klockmaster globen Àr borta. FÀltöversten har tappat GS. I stockholm Àr bÄde nymans o krona AD men svÄrt o se inhouse service ÄtminstÄende spring drive

Tillbaka
Topp