• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Vintertid Àr inte sÄ viktigt att hÄlla koll pÄ nÀr man vÀl stÀmplat ut och begett sig ut pÄ byn.
SkĂ„l! đŸ»

IMG_4840.jpeg

Om man ska till Tokyo och vill kika pÄ GS, nÄgot tips pÄ vilken store man borde prioritera om tiden Àr knapp?
Hur brÄttom? GS Ginza.
* Om det endast Àr en och du har tid att gÄ omkring i affÀren: Waco

* Om du inte har tid att gÄ omkring en lÀngre stund och vill ha allt pÄ en och samma yta GS Namiko-Dori flagship.

* Om du har mer tid Ă€n sĂ„. BĂ„da, de ligger med 5min gĂ„ngvĂ€g emellan 😉

IMG_0327.jpeg

Jag har denna lilla uddafÄgel pÄ vÀg ifrÄn moderlandet. SBGT009. Det Àr en modell jag haft pÄ radarn ett tag som Àntligen dök upp i fint skick med full lÀngd pÄ lÀnken.
Jag skulle gĂ€rna vilja veta vad som föranledde slĂ€ppet av denna modell
 Den Ă€r limiterad till 300ex och kom 1998, men varför gjordes den, var det nĂ„got jubileum 1998?
Det Àr den enda GS som gjorts med tungsten, men det har förekommit andra Seikomodeller med tungsten vid andra tillfÀllen. Kanske @Molle har nÄgon info?

A
IMG_0327.jpeg

Jag har denna lilla uddafÄgel pÄ vÀg ifrÄn moderlandet. SBGT009. Det Àr en modell jag haft pÄ radarn ett tag som Àntligen dök upp i fint skick med full lÀngd pÄ lÀnken.
 Den Ă€r limiterad till 300ex och kom 1998, men varför gjordes den, var det nĂ„got jubileum 1998?
Det Àr den enda GS som gjorts med tungsten, men det har förekommit andra Seikomodeller med tungsten vid andra tillfÀllen. Kanske @Molle har nÄgon info?

Superfin, men lite övervikt pÄ daydates i samlingen nu va? Nudge nudge, know what I mean... Wink wink.

Jag tror japsarna bara ville testa massproduktion av Volframboetter. Och kom fram till att det var för dyrt för att göra nÄgot mer med.

Senast Àndrad:
IMG_0327.jpeg

Kan tÀnka mig att det var 10-Ärs jubileum av att Grand Seiko namnet Äterupptogs 1988 (efter att legat i trÀda sedan 1975).

IMG_0327.jpeg

Kul modell!
Men Àr den verkligen gjord o Wolfram som vi sÀger i Sverige?
Tungsten kommer lustigt nog frÄn svenskan men anvÀnds i andra lÀnder.
Jag tror den Àr gjord i wolframkarbid.
Är allt gjort i samma matrial, boettlock och lĂ€nk?
DÄ mÄste den ha varit dyr att tillverka jÀmfört med stÄl.
Jag har ett par Àldre klockor i wolframkarbid men har inte provat att försöka repa dom.

Kul modell!
Men Àr den verkligen gjord o Wolfram som vi sÀger i Sverige?
Tungsten kommer lustigt nog frÄn svenskan men anvÀnds i andra lÀnder.
Jag tror den Àr gjord i wolframkarbid.
Är allt gjort i samma matrial, boettlock och lĂ€nk?
DÄ mÄste den ha varit dyr att tillverka jÀmfört med stÄl.
Jag har ett par Àldre klockor i wolframkarbid men har inte provat att försöka repa dom.
Du har helt rÀtt i materialnamnet, jag var slarvig i mitt uttryck.
Om jag förstÄtt det rÀtt Àr det glasringen och boetten som Àr i Volframkarbid*, baklocket och lÀnken i stÄl. Möjligen Àr de polerade smÄbitarna i lÀnken ocksÄ i volframkarbid. Jag fÄr testa att vÀga lÀnkbitarna dÄ den kommer, och jÀmföra med den lÀnk jag redan har hemma (som jag vet Àr i stÄl).

*w(v)olfram eller tungsten = 100%
*volframkarbid eller tungsten carbide = 50/50 volfram och kol.

Senast Àndrad:
Nu har den anlÀnt. Ibland gÄr det ruskigt fort att fÄ leverans ifrÄn Japan
IMG_3180.jpeg

Det var det dÀr med frÄgan om huruvida Àven lÀnken har nÄgot inslag av volframkarbid

DÄ jag nu justerat lÀnken med samma antal som min SBGT021 har lade jag respektive klocka pÄ vÄgen.
Sbgt021=114,33g
Sbgt009=115g
Jag har inte vÀgt endast boetterna separat för att se hur stor skillnaden Àr mellan just boett och glasring i volfram jÀmfört med stÄl, men det ska jag göra i kvÀll dÄ jag ger lÀnken en UL-tvÀtt. Jag misstÀnker att den blir tydligare Àn dÄ lÀnkarna fanns med i ekvationen (*i och med de vikta stiften vs solid pinne och skruvarna).
Jag vÀgde Àven 2st lÀnkbitar av varje sort, men dÀr blev det lite omvÀnt. 021=5,72g 009=5,48g. Tydlig skillnad med stift vs pinne.

*Det visar sig att 021 har den klassiska GS skruv+pinne+skruv medans 009 har stift. Helt oförklarligt i min bok, men det förklarar viktskillnaden som uppstod mellan lÀnkbitarna. Sammantaget skulle jag sÀga att lÀnken pÄ 009 Àven den Àr helt i stÄl.

Nu har den anlÀnt. Ibland gÄr det ruskigt fort att fÄ leverans ifrÄn Japan
IMG_3180.jpeg

Det var det dÀr med frÄgan om huruvida Àven lÀnken har nÄgot inslag av volframkarbid

DÄ jag nu justerat lÀnken med samma antal som min SBGT021 har lade jag respektive klocka pÄ vÄgen.
Sbgt021=114,33g
Sbgt009=115g
Jag har inte vÀgt endast boetterna separat för att se hur stor skillnaden Àr mellan just boett och glasring i volfram jÀmfört med stÄl, men det ska jag göra i kvÀll dÄ jag ger lÀnken en UL-tvÀtt. Jag misstÀnker att den blir tydligare Àn dÄ lÀnkarna fanns med i ekvationen (*i och med de vikta stiften vs solid pinne och skruvarna).
Jag vÀgde Àven 2st lÀnkbitar av varje sort, men dÀr blev det lite omvÀnt. 021=5,72g 009=5,48g. Tydlig skillnad med stift vs pinne.

*Det visar sig att 021 har den klassiska GS skruv+pinne+skruv medans 009 har stift. Helt oförklarligt i min bok, men det förklarar viktskillnaden som uppstod mellan lÀnkbitarna. Sammantaget skulle jag sÀga att lÀnken pÄ 009 Àven den Àr helt i stÄl.

Mycket bra inlÀgg! Och ball klocka.

Kul att lÀsa lite hederlig, hemmaproducerad och intressant "content" i dessa tider.

Bra köp!

För ett par veckor sen anvÀnde jag den hÀr och den gick mer Àn en halvminut fel om dan, irriterande.
Pallar inte klockor som gÄr dÄligt och tÀnkte dags för service.
Men innan jag lÀmnar in den Àr det ju bÀsta att lÀgga upp den pÄ mÀtutrustningen och den gick stabilt fel
i alla positioner med liten avikelse.
Justerade den och nu gÄr den vÀldigt bra, bÄde pÄ arm och nÀr man lÀgger ifrÄn sig den, 0 sekunder pÄ 2 dar.
Bra slut pÄ arbetsveckan, trevlig helg alla!

IMG_8288.jpeg

Jag kÀnner att jag behandlat mina andra klockor lite orÀttvist sen jag köpte den hÀr för tre mÄnader sen. NÀstan ingen handledstid över för de andra...
Men den Ă€r ju sĂ„ bra!😃 Gillar verkligen den keramiska bezeln som sticker ut. Fin fĂ€rg pĂ„ bĂ„de den och tavlan. Och en röd sekundvisare som "poppar"!. Dessutom besynnerligt bra boett.😍
20251201_134810.jpg
20251201_135325.gif

Jag kÀnner att jag behandlat mina andra klockor lite orÀttvist sen jag köpte den hÀr för tre mÄnader sen. NÀstan ingen handledstid över för de andra...
Men den Ă€r ju sĂ„ bra!😃 Gillar verkligen den keramiska bezeln som sticker ut. Fin fĂ€rg pĂ„ bĂ„de den och tavlan. Och en röd sekundvisare som "poppar"!. Dessutom besynnerligt bra boett.😍
20251201_134810.jpg
20251201_135325.gif
Den Àr bra.
Fin kombination av minimalism och ÀndÄ snygga detaljer.

Tillbaka
Topp