• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Det jag menar Àr att:
1. De behöver rÀtt utrustning för att kunna borsta enligt tillverkarens spec.
2. Oavsett om urmakaren har utrustning krÀvs det en duktig hantverkare för att fÄ det bra.
3. Hemmapulare med dukar, svampar, cape cod gÄr alltid bort. NÀr jag letar vintage Àr det nummer ett jag tittar efter, att ingen hemmapulare försökt göra den "finare".
Precis.
Problemet Àr att du och din flickvÀn pratar om olika saker. Du pratar om vad man ska och inte ska göra, och han pratar om vilken typ av slipmaterial man kan anvÀnda. Du har helt rÀtt i det du skriver och PCB har delvis rÀtt. Som det ska vara alltsÄ. :)

Ska vi gÄ i

Problemet Àr att du och din flickvÀn pratar om olika saker. Du pratar om vad man ska och inte ska göra, och han pratar om vilken typ av slipmaterial man kan anvÀnda. Du har helt rÀtt i det du skriver och PCB har delvis rÀtt. Som det ska vara alltsÄ. :)
Det hela började med "köp Scotchbrite", och det tycker jag Àr typ det sÀmsta rÄdet man kan ge. Denna diskussion hör inte hemma hÀr egentligen utan under vintage eller hemmafix-delen. Peace. Och han Àr inte min flickvÀn, utan min partner in crime. :)

Men jag mÄste hÄlla med om att smÄ törnlÄs med korta "dragytor" Àr vÀldigt lÀtta att fÄ helt ok Àven som hemmapulare. Mer Àn sÄ Àr dock big No No i min bok.

Det hela började med "köp Scotchbrite", och det tycker jag Àr typ det sÀmsta rÄdet man kan ge. Denna diskussion hör inte hemma hÀr egentligen utan under vintage eller hemmafix-delen. Peace. Och han Àr inte min flickvÀn, utan min partner in crime. :)

Och Scotchbrite Àr ett namn! :)
Men den ”typen” av slipmaterial anvĂ€nds av klocktillverkare, det har han rĂ€tt i.

Precis.
i vilken del har jag delvis rÀtt?
nÀr jag sÀger att resultatet beror pÄ erfarenhet och rÀtt material?
i vilken del har jens helt rÀtt att alla "hemmapulare" inte har en susning om metallbearbetning?
din gamla samepolygrip!:p

sa inte köp scotch, sa bara hur jag har gjort med mitt lÄs,,,
och detta hör visst hemma hÀr ,om vi nÄgonsin ska gÄ om paneraitrÄden:D

@PCB.
Företaget jag jobbade Ät i 6Är tillverkade och sÄlde slipmaterial till Breitling. TyvÀrr Àven till Rolex vilket gjorde lite ont i hjÀrtat. PS. Det var inte röv-3M.

sa inte köp scotch, sa bara hur jag har gjort med mitt lÄs,,,
och detta hör visst hemma hÀr ,om vi nÄgonsin ska gÄ om paneraitrÄden:D
Ja, det ser helt ok ut, jag har sjÀlv anvÀnt slipdukar frÄn Carls pÄ nÄgot spÀnne med helt ok resultat för skoj skull.

Men det jag som purist-OCD-vintage-NOS-galning stört mig pÄ i alla Är Àr alla dessa annonser hÀr, ebay och andra stÀllen med alla dessa scotch-svampar, fiberpennor, Cape Cod-dukar som promotas med att man kan fixa sin klocka frÀsch sjÀlv. Ytterst fÄ klarar det, och oftast Àr det helt fel saker för klockan. DÀrav har man fÄtt hem sÄ mÄnga fulpolerade klockor som man slitit hÄret över. Avskyr det och det borde förbjudas i grundlagen. ;)

@PCB.
Företaget jag jobbade Ät i 6Är tillverkade och sÄlde slipmaterial till Breitling. TyvÀrr Àven till Rolex vilket gjorde lite ont i hjÀrtat. PS. Det var inte röv-3M.
nÀ det Àr möjligt ,men det var ett mycket snarlikt slipsystem
kan informera att din IFÖ diskho Ă€r borstad med röv3M iallafall:cool:

1. LÀgg ner klockan pÄ verandan eller en grusvÀg.
2. Ta fram din scotchbrite-klockmopp pÄ bild nedan.
3. Dra 20-30 kraftiga tag fram och tillbaka över klockan.
4. Avsluta med ca en timme hÄrd gnugg med Cape Cod.
5. Frys in.
6. VĂ€rm i micron.
7. Klar. Som ny.
scotch-greena8ad15-product.jpg

PS. Snart Àr vi ikapp Paneraiisterbanden.

Slipning Àr ganska intressant att diskutera, om inte ni skenar ivÀg som tvÄ efterblivna vildhöns.

Tillbaka
Topp