• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Var bör man söka efter ett? AD naturligtvis men finns det andra? Hittade ett pÄ fleabay för typ 200:-
Vintage finns mkt av som Àr reko, men nÀstan alla sÀljare med nya lÄs Àr inte ok. Det finns en stor sÀljare i UK som sÀljer bra nya grejer pÄ ebay men det Àr dÄ typ samma priser som svensk AD.
Sen beror det ju pÄ hur kinkig man Àr. Men med frakt och sÄ brukar det inte skilja mkt mellan ett 100% Àkta lÄs frÄn svensk AD och ett kinesiskt frÄn ebay faktiskt. Har man köpt en dyr Àkta klocka kan jag tycka att det kÀnns dumsnÄlt att snÄla in 200-300kr faktiskt.

Möjligt ,men om det Àr denna nivÄn som det var pÄ mitt , sÄ mÄ det va hÀnt:)
IMG_4039.JPG
Ja, jag hÄller med till viss del. Jag har mÀngder av spÀnnen liggandes. SÄna man fÄtt med klockor etc. NÄgot Àr sÀkert fejk. B har sÄ mÄnga olika designer genom Ären sÄ det Àr svÄrt att avgöra. Sen kan Àven finish under lupp skilja Àven pÄ AD-köpta, det har jag sett sjÀlv. Jag kan absolut inte bedöma alla spÀnnen som Àkta eller fejk.
Men fortfarande. Det skiljer ej mkt sÄ klper man nytt sÄ köp frÄn ad.

Hmm det var nÄgot nytt för mig? Blir det snyggt att göra det sjÀlv?
Ska in till stan och kolla pÄ ett komplett band med lÄs imorgon, sugen pÄ ett svart ocksÄ!
Nej inte med scotch brite. DÀr Àr jag och @PCB oense iallafall. :D
Scotch Àr absolut inte till för klockor och perfekta linjer, och inget nÄgon urmakare anvÀnder.

Hmm det var nÄgot nytt för mig? Blir det snyggt att göra det sjÀlv?
Ska in till stan och kolla pÄ ett komplett band med lÄs imorgon, sugen pÄ ett svart ocksÄ!
LÀtt att fÄ bra finish , grön eller vinröd duk, och dra pÄ samma hÄll hela tiden
Man kan inte ha ett polerat pÄ en aero!

• Like
Reactions: Bas
Jag tror det Àr tveksamt om de kan ge dig ett 100% svar om det Àr Àkta eller fejk. Iallafall inte om det Àr en vÀlgjord fejk.

Är kopiorna sĂ„pass bra? DĂ„ kan man verkligen aldrig vara sĂ€ker! SĂ€ljaren pĂ„ ebay var watchcorner1 frĂ„n UK, top rated seller, men det sĂ€ger vĂ€l inget endĂ„!

Haha ni tvÄ Àr för goa alltsÄ!
VÀrt ett försök kan man tycka om jag endÄ fÄtt för mig att skiten Àr fejk nu.
Ska köpa ett svart och dÄ blir det i butik iaf!

Finns inga urmakare som anvÀnder Scotch. Icke skitnack kamrat. :)
Det material som anvÀnds vid borstning kan mycket vÀl vara scotch ,ett slipmaterial som anvÀnds överrallt inom finishering, dÀremot sitter nog inte urmakaren med lösa dukar ;),men materialet pÄ trissan Àr dock av samma typ, för det Àr nÀmligen sÄ man borstar metall, vare sig det gÀller rostfria diskbÀnkar eller klockor.

Det material som anvÀnds vid borstning kan mycket vÀl vara scotch ,ett slipmaterial som anvÀnds överrallt inom finishering, dÀremot sitter nog inte urmakaren med lösa dukar ;),men materialet pÄ trissan Àr dock av samma typ, för det Àr nÀmligen sÄ man borstar metall, vare sig det gÀller rostfria diskbÀnkar eller klockor.
Det Àr precis det jag menar. Massor av klockrelaterade butiker sÀljer scotch-dukar, svampar och diverse pennor. Med dessa produkter förstör folk sina klockor. LikasÄ med cape cod för att polera.
Fulpolering Àr det vÀrsta som finns pÄ fina klockor. Inte ens alla urmakare klarar av ett bra resultat trots rÀtt maskiner med rÀtt kornstorlek (vilket skiljer mellan mÀrken och Àr viktigt). Att dÄ som hemmafixare ge sig pÄ en klocka ger mig huvudvÀrk. Hela vÀrlden svÀmmas över av fulpolerade klockor, speciellt frÄn vissa lÀnder som Italien, och det Àr en skam för en klock-OCD.

Senast Àndrad:
Skulle adrig fÄ för mig att försöka mig pÄ en klocka men tÀnker faktist prova pÄ spÀnnet nÀr jag fÄr hem det! I vÀrsta fall sÄ Äker det i soptunnan :)

• Like
Reactions: PCB
Det Àr precis det jag menar. Massor av klockrelaterade butiker sÀljer scotch-dukar, svampar och diverse pennor. Med dessa produkter förstör folk sina klockor. LikasÄ med cape cod för att polera.
Fulpolering Àr det vÀrsta som finns pÄ fina klockor. Inte ens alla urmakare klarar av ett bra resultat trots rÀtt maskiner mer rÀtt kornstorlek (vilket skiljer mellan mÀrken och Àr viktigt). Att dÄ som hemmafixare ge sig pÄ en klocka ger mig huvudvÀrk. Hela vÀrlden svÀmmas över av fulpolerade klockor, speciellt frÄn vissa lÀnder som Italien, och det Àr en skam för en klock-OCD.
det accepterar jag fullt ut
,men att hÀvda att scotch Àr fel material att anvÀnda, Àr dÀremot fel.
det som avgör resultatet, Àr rÀtt kornstorlek och erfarenhet.

Senast Àndrad:
Fulpolering Àr det vÀrsta som finns pÄ fina klockor. Inte ens alla urmakare klarar av ett bra resultat trots rÀtt maskiner med rÀtt kornstorlek (vilket skiljer mellan mÀrken och Àr viktigt). Att dÄ som hemmafixare ge sig pÄ en klocka ger mig huvudvÀrk. Hela vÀrlden svÀmmas över av fulpolerade klockor, speciellt frÄn vissa lÀnder som Italien, och det Àr en skam för en klock-OCD.

det accepterar jag fullt ut
,men att hÀvda att scotch Àr fel material att anvÀnda, Àr dÀremot fel.
det som avgör resultatet, Àr rÀtt kornstorlek och erfarenhet.

Nu börjar min ocd hjÀrna ta över. Scotch Brite Àr ett varumÀrke och inte en typ av slipmaterial. Bara sÄ vi Àr rÀtt med detaljerna.
Precis som att alla bilar med stora hjul inte Àr en Jeep.

Kornstorleken skiljer sig inte heller mellan olika fabrikat enligt FEPAS normer. 120 korn Àr 120 korn

Senast Àndrad:
Nu börjar min ocd hjÀrna ta över. Scotch Brite Àr ett varumÀrke och inte en typ av slipmaterial. Bara sÄ vi Àr rÀtt med detaljerna.

Kornstorleken skiljer sig inte heller mellan olika fabrikat enligt FEPAS normer. 120 korn Àr 120 korn

Nja, scotch, scotch-brite, scotchblue mfl.
Är produkttyper tillverkade av 3M.
Vad jag menar Àr att dessa produkter mycket vÀl kan anvÀndas för att borsta metall, Àven klockor, vilket pÄstods vara direkt olÀmpligt,
Vilket jag hÀvdar ,mycket vÀl kan anvÀndas tom. Hos Breitling sjÀlva
sen att man inte ska ge sej pÄ att borsta sjÀlv ,Àr en helt annan historia,
men att kunna fÄ fullgott resultat, sitter i att ha erfarenhet av borstning, samt rÀtt grovlek pÄ slipmaterialet

skillnader i Kornstorlek var fel ,det hÄller jag dÀremot med om:)

Senast Àndrad:
Vad jag menar Àr att dessa produkter mycket vÀl kan anvÀndas för att borsta metall, Àven klockor, vilket pÄstods vara direkt olÀmpligt,

Kornstorlek var slarvigt förklarat ,hÄller jag dÀremot med om

Produktnamn, trademark. non-woven abrasives eller SCM (surface conditioning materials) heter det hos alla andra tillverkare. Jag kan sÀga med sÀkerhet att det anvÀnds av klocktillverkare, dessutom rÀtt mycket standardprodukter.
AngÄende kornstorleken sÄ menade jag det Jens skrev, att det kan skilja mellan olika mÀrken....

• Like
Reactions: PCB

Ja 120 Àr 120. Men alla borstningar Àr inte samma kornstorlek. Att köra 120 pÄ varenda klocka blir inte enligt spec pÄ mÄnga. Tillverkarna kör olika borstningar och storlek, ibland Àven olika pÄ samma klocka.
Jag fattar inte vad du menar. Undrar om du ens har lÀst mitt inlÀgg rÀtt. Man mÄste ha rÀtt kornstorlek för att göra en korrekt spec borstning.

sen att man inte ska ge sej pÄ att borsta sjÀlv ,Àr en helt annan historia,
men att kunna fÄ fullgott resultat, sitter i att ha erfarenhet av borstning, samt rÀtt grovlek pÄ slipmaterialet

skillnader i Kornstorlek var fel ,det hÄller jag dÀremot med om:)
Jo, det Àr direkt olÀmpligt att borsta hemma med dukar, svampar etc. SÄ förstör man klockor som amatör. Det Àr ytterst svÄrt att fÄ raka linjer för hand, utan maskiner.

Ja 120 Àr 120. Men alla borstningar Àr inte samma kornstorlek. Att köra 120 pÄ varenda klocka blir inte enligt spec pÄ mÄnga. Tillverkarna kör olika borstningar och storlek, ibland Àven olika pÄ samma klocka.

SjĂ€lvklart. Jag bara tolkade det du skrev “ Inte ens alla urmakare klarar av ett bra resultat trots rĂ€tt maskiner med rĂ€tt kornstorlek (vilket skiljer mellan mĂ€rken och Ă€r viktigt). ”

Jag trodde att du menade att kornstorleken skiljde mellan mÀrken av slipmaterial, eftersom du skrev rÀtt kornstorlek innan.

Dock kan materialet i kornet och framförallt bindemedlet pÄverka ytan. SÄ tvÄ typer av tex. 120 korn kan faktiskt ge olik ytfinish.

SjĂ€lvklart. Jag bara tolkade det du skrev “ Inte ens alla urmakare klarar av ett bra resultat trots rĂ€tt maskiner med rĂ€tt kornstorlek (vilket skiljer mellan mĂ€rken och Ă€r viktigt). ”

Jag trodde att du menade att kornstorleken skiljde mellan mÀrken av slipmaterial, eftersom du skrev rÀtt kornstorlek innan.

Dock kan materialet i kornet och framförallt bindemedlet pÄverka ytan. SÄ tvÄ typer av tex. 120 korn kan faktiskt ge olik ytfinish.
Det jag menar Àr att:
1. De behöver rÀtt utrustning för att kunna borsta enligt tillverkarens spec.
2. Oavsett om urmakaren har rÀtt utrustning krÀvs det en duktig hantverkare för att fÄ det bra.
3. Hemmapulare med dukar, svampar, cape cod gÄr alltid bort. NÀr jag letar vintage Àr det nummer ett jag tittar efter, att ingen hemmapulare försökt göra den "finare". Urverket gÄr (nÀstan) alltid att fixa, en dÄligt polerad boett/lÀnk Àr ofta körd.

Tillbaka
Topp