• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

@dragonhf Blev sÄ nyfiken pÄ hur ett svart band skulle se ut att jag slÀngde ihop denna lite snabbt i Photoshop

g-shock-kith.png

Det blev bra med svart, men tror att ett vitt band skulle nog bli Ànnu snyggare, men dock mer praktiskt med svart.
Vita eller svarta KITH bandet frÄn KITH rose guld klockan med tryck skulle bli det ultimata, men jag vill inte betala dem pengarna.
 
Bra mini-recension. Portern verkar vara trevlig. Men lite synd att modulen Àr standard.
Personligen bryr jag mig inte sÄ mycket om förpackningen och det var nog inte sÄÄÄ lÀngesen större schweiziska klockhus levererade sina klockor i pappkartonger och inneboxar i fakelÀder som sÄg mer ut som plast Àn lÀder :)
I vanliga fall bryr jag mig inte heller. Men nÀr det Àr limited edition och den kostar sÄ mycket mer Àn dem vanliga versionerna sÄ vill man ha lite valuta för pengarna.
 
Haha, du kĂ€nner mig vĂ€l. Det Ă€r precis den jag tĂ€nkte pĂ„. 😆
Hoppsan😉 1250bagis..
 
Varför finns det en AM/PM visare extra nÀr det redan finns en 24h visare kl 12? Fyller den en annan funktion?

FrÄgan var inte riktad till mig men :
AM/PM visaren Àr för gmt /lÄngtbortistan tiden.
24 visaren vid 12 visar dÀremot din hemtid. Enbart praktiskt om du Àr i en grotta och typ nordpolen och inte vet vad som Àr dag och natt till slut. UngefÀr samma funktion som bezeln pÄ Rolex Explorer II.
 
FrÄgan var inte riktad till mig men :
AM/PM visaren Àr för gmt /lÄngtbortistan tiden.
24 visaren vid 12 visar dÀremot din hemtid. Enbart praktiskt om du Àr i en grotta och typ nordpolen och inte vet vad som Àr dag och natt till slut. UngefÀr samma funktion som Rolex Explorer II.
Aha, dÄ finns det ju en logik bakom. Det gillar jag.

LĂ„ngtbortistan, fin Kalle Anka ref ;)

Edit: DÄ har vi ju minst tre G-Shockare som genast ska börja med speleologi!
 
SÄ nu har jag varit hos postombudet och hÀmtat ut:
GM-5600EY-1DR ( Porter Square )
GM-6900KITH-2CR ( 6900 KITH Rainbow )

HÀr kommer en mini review: ( sorry för mina dÄliga bilder, tagna frÄn min gamla iPhone SE )

LÀgger med DW-5600HDR-1 ( The Hundreds square ) med som jÀmförelse eftersom den Àr ocksÄ en begrÀnsad utgÄva.

Jag kommer att koncentrera mig pÄ KITH Rainbow dÄ mÄnga redan har visat bilder pÄ Porter Square.

Förpackning:

Vet att japaner vill vara miljövÀnlig, vara stilren osv. Men nÀr man betalar premium vill man ha en fin förpackning & lÄda,
i detta fall vinner KITH och Hundreds stort. Porter asken kÀnns billigt.
Extra premium kÀnns KITH nÀr man fÄr med en stor broschyr med i rainbow foil pÄse.

IMG_5958.jpg



IMG_5959.jpg


KlocklÄda:

IMG_5960.jpg

IMG_5961.jpg


NÀr man öppnar upp lÄdan Àr bÄda Hundreds och KITH inlindad i en plastpÄse, ( jag har tagit bort pÄsarna, sÄ pÄ bilden syns det inte )
medans KITH Rainbow Àr inlindad i en mjuk textilaktig pÄse.

Hundreds: för att vara den billigaste ( runt 1500kr ) sÄ har dem förmedlat premium kÀnsla, nÀr man öppnar upp paketet kÀnns den dyrt.
SjÀlva resin pÄ bandet Àr inte som vanliga svarta, den Àr mer matt lite grÄaktig svart och har tryck pÄ bandet.
Minus pÄ att den bara har standard modul.
Men för de pengarna och att den Àr limited, tycker jag att den Àr vÀrd pengarna.

Porter: köpte den frÄn grÄhandlare i HK ( runt 4600kr ), nu sÄ upptÀckte mÄnga medlemmar hÀr att man kan bestÀlla frÄn Tyskland och
priset hamnar dÄ runt 4000kr. Varken förpackningen eller klocklÄdan kÀnns premium, det kÀnns billig. Men jag vet att Porter Àr ett
dyr mÀrke som vÀrnar om miljön och de vill ha simpla & stilrena förpackningar. Det ska medla en kÀnsla att det Àr hantverk de sÀljer.
För det priset förvÀntar jag mig lite mer anstrÀngning frÄn de, Àr inte jÀtte förtjust med resultatet av förpackningen och lÄdan.
NÀr det gÀller klockan Àr det en annan femma. Den borstade bezel, orangea detaljer pÄ backstycket, rezin bandet med diskret Porter tryck
och textil armbandet, man kÀnner verkligen kvalité. Tror inte att nÄgon bild gör klockan rÀttvis.
Tycker att klockan Àr jÀttefin.
Är dock inte 100% att jag tycker att det Ă€r vĂ€rt dem pengarna, dĂ„ klockan har en standardmodul, med tanke pĂ„ vad en vanlig semi stĂ„lis kostar.
Plus Àr att man fÄr bÄde ett resin och textil band. Att bestÀlla G-shock textil band Àr inte billig, nÀstan bÀttre att köpa en hel klocka istÀllet.

KITH: BestÀllde direkt frÄn KITH EU sida, kostar 4350. Lite dyrt för en metall 6900 med standard modul kan man tycka.
Men GM-6900G-9ER ( guld stÄlis ) nÀr den slÀpptes kostade den runt 2700kr och om man ska bestÀlla ett extra band till den kostar det 625kr ink moms utan frakt
och den kommer bara i en vanlig G-shock förpackning med plÄtlÄda.
Och ett KITH band kostar över 1000kr ( priserna frÄn Watchtech ), dÄ Àr priset inte sÄ galet ÀndÄ och med tanke hur limited den Àr och hur jobbig och svÄrt
det Àr att kunna ens bestÀlla den. Klockan sÄlde ju slut pÄ nÄgra sekunder.
Rainbow bezel Àr sÄ hÀftig och knapparna och buckle Àr blÄ "anodized".
Man kÀnner verkligen att man har köpt nÄgonting lyxig, det kÀnns premium med alla smÄ detaljer.
Plus Àr att man fÄr med 2 band och att bÄda banden har buckles. Liten minus att ena bandet inte var svart, tycker att det rÀcker att ett band Àr genomskinligt.

Om jag jÀmför KITH med Porter sÄ jag tycker att det kÀnns mer vÀrt köpa KITH nÀr bÄda klockorna har snarlika priser.
KITH kÀnns mer limited och bezel och detaljerna kÀnns mer kvalité och sjÀlva upplevelsen kÀnns lyxigare med KITH.

IMG_5967.JPG



IMG_5964.JPG


IMG_5965.JPG


IMG_5966.JPG


IMG_5963.JPG
Uppskattar dina recensioner! 👍👍 Jag har ett ökat intresse för lite Ă€ldre gshocks, du rĂ„kar inte ha en GW-002, gw-500 alt gw-530 som du har nĂ„gra kommentarer om? â˜ș


 
Uppskattar dina recensioner! 👍👍 Jag har ett ökat intresse för lite Ă€ldre gshocks, du rĂ„kar inte ha en GW-002, gw-500 alt gw-530 som du har nĂ„gra kommentarer om? â˜ș

Tack sÄ mycket. :)
Jag gillar ocksÄ dem Àldre G-shock, dock har jag inte en sÄ gedigen samling som du har. Har bara de jag har fÄtt tag i för rimliga priser.
Vet hur dyrt det kan vara om man vill samla vintage.

Har tyvÀrr inte av nÄgon av modellerna du nÀmnde.
Men hÀr har du en bonusbild pÄ en klocka som jag vet att du kommer att gillar. En DW-003 i superbra skick, vilket Àr ovanlig att hitta,
dÄ bezel har en tendens att "ruttna" bort med tiden.
Displayen Àr sÄ hÀftig, i vissa vinklar sÄ Àr siffrorna lysande grön, mÄste typ ligga reflex i modulen.

Dock tycker jag att den Àr för tjock och stÄr ut jÀttemycket, speciellt nÀr jag har sÄ taniga handleder.
Sitter lite bÀttre med natobandet som jag har satt pÄ, men tycker inte att den tillrÀcklig bra ÀndÄ, sÄ den har
bara legat hemma, har endast prövat klockan hemma sen jag köpte den.
Men det Àr kul att ha den i samlingen ÀndÄ, Àlskar siffrorna pÄ den.

Original bandets etikett har regnbÄgsfÀrger och reflekterar. Dock syns det inte pÄ bilden.

Edit: blandade ihop dig med @El Guapo

IMG_5970.JPG


IMG_5969.JPG
 
Senast Àndrad:
Tack sÄ mycket. :)
Jag gillar ocksÄ dem Àldre G-shock, dock har jag inte en sÄ gedigen samling som du har. Har bara de jag har fÄtt tag i för rimliga priser.
Vet hur dyrt det kan vara om man vill samla vintage.

Har tyvÀrr inte av nÄgon av modellerna du nÀmnde.
Men hÀr har du en bonusbild pÄ en klocka som jag vet att du kommer att gillar. En DW-003 i superbra skick, vilket Àr ovanlig att hitta,
dÄ bezel har en tendens att "ruttna" bort med tiden.
Displayen Àr sÄ hÀftig, i vissa vinklar sÄ Àr siffrorna lysande grön, mÄste typ ligga reflex i modulen.
Jag tycker Àr för tjock och stÄr ut jÀttemycket, speciellt nÀr jag har sÄ taniga handleder.
Sitter lite bÀttre med natobandet som jag har satt pÄ, men tycker inte att den tillrÀcklig bra ÀndÄ, sÄ den har
bara legat hemma, har endast prövat klockan hemma sen jag köpte den.
Men det Àr kul att ha den i samlingen ÀndÄ, Àlskar siffrorna pÄ den.

Original bandets etikett har regnbÄgsfÀrger och reflekterar. Dock syns det inte pÄ bilden.

IMG_5970.JPG


IMG_5969.JPG
Du kanske blandar ihop mig med nĂ„gon men jag sitter verkligen inte pĂ„ nĂ„gon större samling! 😂 Just nu Ă€ger jag bara 4st dĂ„ jag sĂ„lt av lite.

Den dĂ€r hade schyssta siffror som du skriver! Det Ă€r för mig lite obegripligt hur modulerna kan pendla sĂ„ mycket mellan funktioner. Eller iaf hur tidvisning och annat verkar pendla. Ett exempel Ă€r tidvisning i stopwatch mode. Vilket jag hittar i Ă€ldre moduler men inte i Gw-m5610 tex. Även gw-6900 som kan vĂ€xla mellan datum och dagsvisning alt VĂ€rldstid I timekeeping mode.

Det gĂ„r verkligen att grotta ner sig i funktioner och det kĂ€nns som för varje klocka med annorlunda eller nya funktioner sĂ„ Ă€ndras det jag vĂ€rdesĂ€tter i olika moduler och modeller 😂
 
Ja, vad Àr det vi brukar sÀga hÀr i trÄden??
Jo, följande:
KÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖP😁
Men nu blir det ju bara jobbigt, fy... NÄgorlunda seriös frÄga trots fredagskvÀllens vinklunkande: Om man köper en rangeman 9400 och sedan vill byta bezel till en vit för att fÄ den dÀr stormtrooperlooken, hur svÄrt Àr det att fixa sjÀlv? BetÀnk dÄ att jag inte har tummen mitt i handen utan nÄgonstans kring armbÄgen...
 
Du kanske blandar ihop mig med nĂ„gon men jag sitter verkligen inte pĂ„ nĂ„gon större samling! 😂 Just nu Ă€ger jag bara 4st dĂ„ jag sĂ„lt av lite.

Den dĂ€r hade schyssta siffror som du skriver! Det Ă€r för mig lite obegripligt hur modulerna kan pendla sĂ„ mycket mellan funktioner. Eller iaf hur tidvisning och annat verkar pendla. Ett exempel Ă€r tidvisning i stopwatch mode. Vilket jag hittar i Ă€ldre moduler men inte i Gw-m5610 tex. Även gw-6900 som kan vĂ€xla mellan datum och dagsvisning alt VĂ€rldstid I timekeeping mode.

Det gĂ„r verkligen att grotta ner sig i funktioner och det kĂ€nns som för varje klocka med annorlunda eller nya funktioner sĂ„ Ă€ndras det jag vĂ€rdesĂ€tter i olika moduler och modeller 😂
Sorry, det var nÄgon annan med spanskt anvÀndarnamn. Nu kom jag pÄ vem det Àr.
 
Du kanske blandar ihop mig med nĂ„gon men jag sitter verkligen inte pĂ„ nĂ„gon större samling! 😂 Just nu Ă€ger jag bara 4st dĂ„ jag sĂ„lt av lite.

Den dĂ€r hade schyssta siffror som du skriver! Det Ă€r för mig lite obegripligt hur modulerna kan pendla sĂ„ mycket mellan funktioner. Eller iaf hur tidvisning och annat verkar pendla. Ett exempel Ă€r tidvisning i stopwatch mode. Vilket jag hittar i Ă€ldre moduler men inte i Gw-m5610 tex. Även gw-6900 som kan vĂ€xla mellan datum och dagsvisning alt VĂ€rldstid I timekeeping mode.

Det gĂ„r verkligen att grotta ner sig i funktioner och det kĂ€nns som för varje klocka med annorlunda eller nya funktioner sĂ„ Ă€ndras det jag vĂ€rdesĂ€tter i olika moduler och modeller 😂

Om man rÀkna valuta för pengarna. Det gÄr inte att jÀmföra med dem gamla modulerna och tycker i mÄnga fall att dem Àr mycket bÀttre.
Undantag Àr nya GM-B5600s modellernas modul som har allt man behöver, Àlskar den. Mest prisvÀrda G-shock just nu.
 
Godafton pÄ er alla!

Kikar in en vĂ€ldigt kort stund nu men mĂ„ste. Hoppas alla som skulle fĂ„ sina klockor har fĂ„tt det och att packningen var till belĂ„tenhet. Min kĂ€ra fru hjĂ€lpte till medan jag guidade via mobilen frĂ„n sjukhussĂ€ngen. 😊

Sedan har hon hjĂ€lpt mig hĂ€mta min senaste ögonsten i samlingen. 😊

Trevlig kvÀll och helg!
 
Godafton pÄ er alla!

Kikar in en vĂ€ldigt kort stund nu men mĂ„ste. Hoppas alla som skulle fĂ„ sina klockor har fĂ„tt det och att packningen var till belĂ„tenhet. Min kĂ€ra fru hjĂ€lpte till medan jag guidade via mobilen frĂ„n sjukhussĂ€ngen. 😊

Sedan har hon hjĂ€lpt mig hĂ€mta min senaste ögonsten i samlingen. 😊

Trevlig kvÀll och helg!
Kul att höra av dig igen! Vi ser fram emot bilder pÄ ögonstenen framöver!
 
Tillbaka
Topp