SÄ nu har jag varit hos postombudet och hÀmtat ut:
GM-5600EY-1DR ( Porter Square )
GM-6900KITH-2CR ( 6900 KITH Rainbow )
HÀr kommer en mini review: ( sorry för mina dÄliga bilder, tagna frÄn min gamla iPhone SE )
LÀgger med DW-5600HDR-1 ( The Hundreds square ) med som jÀmförelse eftersom den ocksÄ Àr en begrÀnsad utgÄva.
Jag kommer att koncentrera mig pÄ KITH Rainbow dÄ mÄnga redan har visat bilder pÄ Porter Square.
Förpackning:
Vet att japaner vill vara miljövÀnlig, vara stilren osv. Men nÀr man betalar premium vill man ha en fin förpackning & lÄda,
i detta fall vinner KITH och Hundreds stort. Porter asken kÀnns billigt.
Extra premium kÀnns KITH nÀr man fÄr med en stor broschyr med i rainbow foil pÄse.
KlocklÄda:
NÀr man öppnar upp lÄdan Àr bÄda Hundreds och KITH inlindad i en plastpÄse, ( jag har tagit bort pÄsarna, sÄ pÄ bilden syns det inte )
medans KITH Rainbow Àr inlindad i en mjuk textilaktig pÄse.
Hundreds: för att vara den billigaste ( runt 1500kr ) sÄ har dem förmedlat premium kÀnsla, nÀr man öppnar upp paketet kÀnns den dyrt.
SjÀlva resin pÄ bandet Àr inte som vanliga svarta, den Àr mer matt lite grÄaktig svart och har tryck pÄ bandet.
Minus pÄ att den bara har standard modul.
Men för de pengarna och att den Àr limited, tycker jag att den Àr vÀrd pengarna.
Porter: köpte den frÄn grÄhandlare i HK ( runt 4600kr ), nu sÄ upptÀckte mÄnga medlemmar hÀr att man kan bestÀlla frÄn Tyskland och
priset hamnar dÄ runt 4000kr. Varken förpackningen eller klocklÄdan kÀnns premium, det kÀnns billig. Men jag vet att Porter Àr ett
dyr mÀrke som vÀrnar om miljön och de vill ha simpla & stilrena förpackningar. Det ska medla en kÀnsla att det Àr hantverk de sÀljer.
För det priset förvÀntar jag mig lite mer anstrÀngning frÄn de, Àr inte jÀtte förtjust med resultatet av förpackningen och lÄdan.
NÀr det gÀller klockan Àr det en annan femma. Den borstade bezel, orangea detaljer pÄ backstycket, rezin bandet med diskret Porter tryck
och textil armbandet, man kÀnner verkligen kvalité. Tror inte att nÄgon bild gör klockan rÀttvis.
Tycker att klockan Àr jÀttefin.
Ăr dock inte 100% att jag tycker att det Ă€r vĂ€rt dem pengarna, dĂ„ klockan har en standardmodul, med tanke pĂ„ vad en vanlig semi stĂ„lis kostar.
Plus Àr att man fÄr bÄde ett resin och textil band. Att bestÀlla G-shock textil band Àr inte billig, nÀstan bÀttre att köpa en hel klocka istÀllet.
KITH: BestÀllde direkt frÄn KITH EU sida, kostar 4350. Lite dyrt för en metall 6900 med standard modul kan man tycka.
Men GM-6900G-9ER ( guld stÄlis ) nÀr den slÀpptes kostade den runt 2700kr och om man ska bestÀlla ett extra band till den kostar det 625kr ink moms utan frakt
och den kommer bara i en vanlig G-shock förpackning med plÄtlÄda.
Och ett KITH band kostar över 1000kr ( priserna frÄn Watchtech ), dÄ Àr priset inte sÄ galet ÀndÄ och med tanke hur limited den Àr och hur jobbig och svÄrt
det Àr att kunna ens bestÀlla den. Klockan sÄlde ju slut pÄ nÄgra sekunder.
Rainbow bezel Àr sÄ hÀftig och knapparna och buckle Àr blÄ "anodized".
Man kÀnner verkligen att man har köpt nÄgonting lyxig, det kÀnns premium med alla smÄ detaljer.
Plus Àr att man fÄr med 2 band och att bÄda banden har buckles. Liten minus att ena bandet inte var svart, tycker att det rÀcker att ett band Àr genomskinligt.
Om jag jÀmför KITH med Porter sÄ jag tycker att det kÀnns mer vÀrt köpa KITH nÀr bÄda klockorna har snarlika priser.
KITH kÀnns mer limited och bezel och detaljerna kÀnns mer kvalité och sjÀlva upplevelsen kÀnns lyxigare med KITH.