• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Hemmakontors - G

IMG_5160.jpeg

TÀnkte lÄta er följa med pÄ mitt lilla hydromodprojekt.
MÄlet Àr att fylla min gula Casioak med vÀtska och i processen behÄlla den fullt fungerande.
Jag kommer att uppdatera den första posten kontinuerligt till jag Àr fÀrdig. SÄ den blir ett monster.

Fröet till det hĂ€r sĂ„ddes för snart tvĂ„ Ă„r sen, och sedan dess har jag lite dĂ„ och dĂ„ gjort efterforskningar och studerat diverse projekt pĂ„ Youtube, Reddit och Watchuseek. Jag har hittills inte hittat nĂ„got som lyckats fullt ut med en ana-digi likt en Casioak. Men det kan vĂ€l inte vara sĂ„ jĂ€vla svĂ„rt?! 😅

VĂ€tska

Anledningarna till att projekten inte lyckats beror till största del pÄ att man anvÀnt sig av alldeles för trögflytande vÀtska. Folk har testat med babyolja, symaskinsolja, olja för stötdÀmpare, parafinolja och detta kan möjligtvis funka behjÀlpligt pÄ en helt digital klocka, men dÄ servona Àr vÀldigt svaga i en Casioak sÄ orkar dom inte driva visarna i en trög vÀtska.

Vissa har kommit lÀngre och kört med lÄgviskös silikonolja, men den har andra svagheter... Silikonolja har nÀmligen den mindre charmiga egenskapen att den fÄr viss plast och TPE/TPU att svÀlla, vilket gör att packningar tar stryk. För att inte tala om "dÀmpmattan" i en G-Shock som riskerar att trycka sönder modulen om den svÀller.

En vass kandidat som segat upp Àr annars Fluorinert, en perfluorpolyeter (PFPE). Fluorinert finns i mÄnga olika varianter och anvÀnds frÀmst som köldmedium till datorer, som dÄ sÀnks ner i vÀtskan. Den Àr inert, dvs den reagerar varken kemisk eller elektroniskt men knappt nÄgot alls. Vad jag kunnat lÀsa mig till sÄ finns det vissa egenskaper som gör att man inte vill ha den runt handleden. Dessutom Àr den svindyr och svÄrt att fÄ tag pÄ i annat Àn industriella fat. Synd, för den har en vÀÀÀÀldigt lÄg viskositet.

SĂ„ min research fortsatte för att hitta den optimala vĂ€tskan och dĂ„ stötte jag pĂ„ ett smörjmedel som heter Krytox. Även den Ă€r en PFPE, dock med en annan molekylstruktur vilket gör den Ă€nnu mer inert och reagerar ENDAST med ett fluorlösningsmedel som Ă€r minst sagt special. Den ska inte vara hĂ€lsovĂ„dlig :cool:
SĂ„ Krytox ska vi ha! MEN... Varianten som skulle kunna fungera viskositetsmĂ€ssigt Ă€r GPL 100 (12 cst) Ă€r Ă€ven den nĂ€st intill omöjlig att fĂ„ tag pĂ„ i mindre volymer Ă€n 20 liter (5000 USD). Fast pĂ„ eBay hittar man det mesta, sĂ„ Ă€ven hĂ€r. Det finns ett företag som pysslar med derby cars som köpt in en större volym och tappat upp pĂ„ 7 ml-flaskor. 25 USD + 250 SEK frakt + moms +tull. Överkomligt, helt klart. Men det har tagit emot att betala dom pengarna för att eventuellt förstöra en klocka.
Som tur var sÄ hade jag turen att komma i kontakt med en leverantör av Krytox i jobbet och lyckades tigga till mig ett prov av GPL 100!

PXL_20251009_083043432.jpg

VĂ€tska ✅

Expansionshantering

NÀr man fyller en klocka med vÀtska sÄ dyker det upp ett problem som inte finns nÀr det bara Àr luft i caset. NÀmligen det faktum att nÀr en vÀtska svÀller pga av temperaturutvidgning sÄ fÄr den en enorm kraft och kan trycka sönder bÄde komponenter och case. I en klocka som Àr designad för vÀtska sÄ konstruerar man nÄgon form av expansionskÀrl som kan hantera detta. Den lyxen har man inte i en mod...

I projekt jag studerat sÄ har man endera struntat i detta eller kört med EPS-kulor (frigolit) eller disktrasa. Detta fungerar med EPS dÄ den har slutna celler, dvs gas/luft Àr innesluten i plasten, denna luft kan sedan vara den buffert man behöver. Disktrasa fungerar över huvudtaget inte dÄ den mÀttas av vÀtskan och blir helt vÀrdelös.

Jag vĂ€ljer att lösa det med EPDM-duk. DĂ€mpduken som finns inuti fimpas till fördel för 2 mm EPDM som bör (đŸ€Ł) kunna hantera tillrĂ€cklig expansion av vĂ€tskan.

Formen gör jag med en 3D-printad engÄngstans som man mosar mellan tvÄ hÄrda bitar i ett skruvstÀd. Jepp funkar bara en gÄng, sen har man mosat sönder den.

PXL_20251014_075456202.jpg

PXL_20251015_185550896.jpg

Testade med diameter 28 mm, men gjorde Àven en 30 mm som jag tycker funkar bÀttre, varför kommer jag till senare. I bilden sÄ ligger 30 mm i caset, 28 mm ligger i locket och en 28 reserv ligger bredvid dÀmpmattan, endast en kommer att anvÀndas nÀr det Àr dags. Men jag kommer att göra en ny variant, varför kommer ocksÄ till senare.

Nu ska jag sova, skriver vidare morgon igen...😮
Det hĂ€r ska bli riktigt intressant att följa 😃

Tillbaka
Topp