• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

De ska tÄla det. Manualerna brukar nÀmna att displayen kan svartna men ÄtergÄ till det normala nÀr temperaturerna gör det. Men jag ogillar nÀr de blir sÄ varma att man nÀstan brÀnner sig. Speciellt metall-squares blir oerhört varma pÄ kort tid sÄ dÀr försöker jag ha extra kontroll (flytta till skuggan).
En del har löst det med att ha klockorna i glas fyllda med vatten nÀr solen gassar pÄ som mest, dÄ uppstÄr det ju inte nÄgon vÀrmeansamling.

Vad gÀller solblekning har jag inte hört talas om det men det Àr ju en risk att fÀrgerna bleks med Ären.
Tack för det utförliga svaret :)
DÄ fÄr dom hÀnga kvar!

IMG_20200530_093723-01.jpeg

Klockorna kÀnns varma av att stÀndigt sola i fönstret. Kan dom bli solblekta eller nÄt annat dumt tror ni nÀr dom hÀnger dÀr jÀmt?
20200530_095000.jpg

En sommar lÀmnade jag Rangemannen och 5610-an i fönstret i en hel mÄnad medan Mudmannen följde med till Kroatien.... ingen solblekning och nÄn solkrÀm faktor 50 behövde de inte heller :D

Haha, jag kopplade inte att det var en spegel och tÀnkte fan vad konstig displayen ser ut pÄ den övre. Morgontrött till tusen... :hilarious:
Jag trodde ocksÄ att det var tvÄ camotitanare pÄ samma bild! Som om inte det vore coolt nog hade bÄda personerna vÀldigt lika tatueringar. Displayen hannjag inte lÀgga mÀrke till innan jag till slut insÄg att det var en spegel.

• Like
Reactions: HSK
Klockorna kÀnns varma av att stÀndigt sola i fönstret. Kan dom bli solblekta eller nÄt annat dumt tror ni nÀr dom hÀnger dÀr jÀmt?
20200530_095000.jpg
Jag skulle nog ta det sÀkra före det osÀkra och enbart sola dom vid behov.
Är det inte sĂ„ att det som kallas "Resin rot", som bryter ner och förtidsĂ„ldrar resinet, sĂ€gs orsakas av UV-strĂ„lning?
(Fönsterglas filtrerar vÀl UV till viss del, men jag har för mig att det inte filtrerar bort allt.)
Sen sÄ bleks vÀl det mesta av solen, kolla Nato-nötnings-trÄden för bra exempel pÄ det :D.

Bara ambient dagsljus funkar ju ocksÄ för att ladda, det mÄste inte vara direkt solgass. Norrfönster funkar.

Jag skulle nog ta det sÀkra före det osÀkra och enbart sola dom vid behov.
Är det inte sĂ„ att det som kallas "Resin rot", som bryter ner och förtidsĂ„ldrar resinet, sĂ€gs orsakas av UV-strĂ„lning?
(Fönsterglas filtrerar vÀl UV till viss del, men jag har för mig att det inte filtrerar bort allt.)
Sen sÄ bleks vÀl det mesta av solen, kolla Nato-nötnings-trÄden för bra exempel pÄ det :D.

Bara ambient dagsljus funkar ju ocksÄ för att ladda, det mÄste inte vara direkt solgass. Norrfönster funkar.

Ja... Plast Àr ju ÀndÄ plast Àven om deras blandning Àr mycket bÀttre Àn de frÄn Ättiotalet.
Sen Àr det kanske inte det bÀsta att lÄta klockorna bli glödheta och omvÀxlande kalla hela tiden.
Packningar och sĂ„nt kan kanske ocksĂ„ pĂ„verkas negativt. Även kretskort?

Jag solar dem kanske en gÄng i veckan nu och det behövs inte mer Àn sÄ för att hÄlla dem pÄ max laddning. Plus att fönsterglas bara filtrerar uvb. Vem vet vad uva stÀller till med i lÀngden..

Ja... Plast Àr ju ÀndÄ plast Àven om deras blandning Àr mycket bÀttre Àn de frÄn Ättiotalet.
Sen Àr det kanske inte det bÀsta att lÄta klockorna bli glödheta och omvÀxlande kalla hela tiden.
Packningar och sĂ„nt kan kanske ocksĂ„ pĂ„verkas negativt. Även kretskort?

Jag solar dem kanske en gÄng i veckan nu och det behövs inte mer Àn sÄ för att hÄlla dem pÄ max laddning. Plus att fönsterglas bara filtrerar uvb. Vem vet vad uva stÀller till med i lÀngden..
MĂ„nga batterier mĂ„r inte bra av för höga temperaturer, sĂ„ det kanske kan pĂ„verka batteriets livslĂ€ngd. Är ju iofs inget problem om de hĂ€nger i solen hela dagarna. ;)

Tillbaka
Topp