• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

God morgon trÄden! TvÄ veckor med 5000R pÄ armen nu.

IMG_0908.jpeg

Jag Àr nog konstig men silikon Àr det sista jag frivilligt skulle ha pÄ mig. I bilar eller maskiner jag anvÀnder Àr det totalförbud mot silikonspray.
Jag hade bara skaffat nytt band nÀr det första gett upp. Elller ny klocka.
Plast Äldras och tar stryk av uv strÄlning, tror inte det gÄr att förhindra.

Första generationen G smulades sönder ju efter mÄnga Är men kanske inte ett problem för G lÀngre. Har aldrig hört eller lÀst om G resin som börjar visa tecken pÄ utmattning sÄ att sÀga.
Med det sagt vill man ju vara extra rÀdd om modeller som inte tillverkas lÀngre.

Första generationen G smulades sönder ju efter mÄnga Är men kanske inte ett problem för G lÀngre. Har aldrig hört eller lÀst om G resin som börjar visa tecken pÄ utmattning sÄ att sÀga.
Med det sagt vill man ju vara extra rÀdd om modeller som inte tillverkas lÀngre.
Vet man frĂ„n vilket Ă„r ungefĂ€r som kvaliteten blev bĂ€ttre? Är sĂ„ rĂ€dd att min MRG-1 ska ruttna dĂ„ det inte riktigt gĂ„r fĂ„ tag i ersĂ€ttningsdelar. Till synes Ă€r bĂ„de bezel och band i vĂ€ldigt fint skick, men har hört att det kan vĂ€nda vĂ€ldigt fort (gĂ€llande de Ă€ldsta i alla fall).

Casio Australien har lanserat en landningssida för GA-V01 nu, sĂ„g detta pĂ„ G-Central. De satsar hĂ„rt pĂ„ modellen alltsĂ„! Blir vĂ€ldigt spĂ€nnande att se hur mottagandet kommer vara. Har bara sett skepsis online 😅

En ny feature som inte nĂ€mnts tidigare Ă€r att visarna Ă€r monterade med hjĂ€lp av magneter! VĂ€xer inte den silvriga lite Ă€ndĂ„? 🙈

Shock-resistant module featuring Shock Release Hand

Casio has developed a new magnetic holding structure, a new design where the hands, which are vulnerable to impact, are not directly fixed to the shaft but are attached using magnetic force. This magnetic attachment allows the Shock Release Hand (minute hand) to absorb and dissipate impacts effectively. This new technology also makes it possible to create larger hands and offers more flexibility in styling.

Note: Because the structure uses magnetic attachment, the minute hand may shake due to impact or vibration. Additionally, immediately after an impact or vibration, the minute hand may temporarily shift out of position, but it will return to the correct position within a few minutes.

GA-V01_parts_hand_low_0110.gif

Vet man frĂ„n vilket Ă„r ungefĂ€r som kvaliteten blev bĂ€ttre? Är sĂ„ rĂ€dd att min MRG-1 ska ruttna dĂ„ det inte riktigt gĂ„r fĂ„ tag i ersĂ€ttningsdelar. Till synes Ă€r bĂ„de bezel och band i vĂ€ldigt fint skick, men har hört att det kan vĂ€nda vĂ€ldigt fort (gĂ€llande de Ă€ldsta i alla fall).

Ingen aning, Àr sÀkert en företagshemlighet.

Det mÄnga skriver om Àr att man ska undvika UV-strÄlning - det vet man ju att det förstör.
FrÄgan Àr om det Àr UVA eller UVB - Àr det sÀkert att lÄta sina solar G vara vid fönstret?
UVA passerar glas men inte UVB osv.

Jag har i min Àgo G-shocks frÄn Är 2000 som inte visar nÄgra helst tecken pÄ resin-rot.
Å andra sidan köpte jag dem begagnade och förra Ă€garen (rna) kanske inte anvĂ€nde klockorna mycket. Jag anvĂ€nder dessa vĂ€ldigt sparsamt.

Men det verkar vara rÀtt tydligt att Casio experimenterat med deras resin genom Ären ;

HÀr Àr iaf en anvÀndare som skriver om detta (inte det minsta vetenskapligt jag vet, men kan ÀndÄ vara intressant) ;

Hello to all.

I am going with member "rutteger" and think too that Casio may have played around with the formula for the resin over the years.

I used to have a lot of different G-Shocks and still have a few.
Most of them were bought by me new when they came out.
I really USED all my watches and did not care about them, cause they are G-Shocks, this was the reason I bought them - to have a watch which I would not have any fear to damage it.

But finally after years of use some bezels nicely crumbled to little pieces from one day to another :oops: :

WW-5300 / module 491 - bought in 1985

- bezel cracked by resin rot in 2004

- strap (sorry, I do not have the number) cracked by resin rot in 2005

DW-5600 / module 691 - bought in 1989:

- bezel and strap were still fine when I sold the watch this year (2010), definitely no signs of resin rot.

DW-5600 / module 901 - bought in 1991:

- bezel cracked by resin rot in 2007

- strap (141F6) still in good condition, no signs of resin rot

DW-5600 / module 901 - bought in 1995

- bezel cracked by resin rot in 2006

- strap (141F7 / 141F8) still in good condition, no signs of resin rot

UNQUOTE

Ingen aning, Àr sÀkert en företagshemlighet.

Det mÄnga skriver om Àr att man ska undvika UV-strÄlning - det vet man ju att det förstör.
FrÄgan Àr om det Àr UVA eller UVB - Àr det sÀkert att lÄta sina solar G vara vid fönstret?
UVA passerar glas men inte UVB osv.

Jag har i min Àgo G-shocks frÄn Är 2000 som inte visar nÄgra helst tecken pÄ resin-rot.
Å andra sidan köpte jag dem begagnade och förra Ă€garen (rna) kanske inte anvĂ€nde klockorna mycket. Jag anvĂ€nder dessa vĂ€ldigt sparsamt.

Men det verkar vara rÀtt tydligt att Casio experimenterat med deras resin genom Ären ;

HÀr Àr iaf en anvÀndare som skriver om detta (inte det minsta vetenskapligt jag vet, men kan ÀndÄ vara intressant) ;

Hello to all.

I am going with member "rutteger" and think too that Casio may have played around with the formula for the resin over the years.

I used to have a lot of different G-Shocks and still have a few.
Most of them were bought by me new when they came out.
I really USED all my watches and did not care about them, cause they are G-Shocks, this was the reason I bought them - to have a watch which I would not have any fear to damage it.

But finally after years of use some bezels nicely crumbled to little pieces from one day to another :oops: :

WW-5300 / module 491 - bought in 1985

- bezel cracked by resin rot in 2004

- strap (sorry, I do not have the number) cracked by resin rot in 2005

DW-5600 / module 691 - bought in 1989:

- bezel and strap were still fine when I sold the watch this year (2010), definitely no signs of resin rot.

DW-5600 / module 901 - bought in 1991:

- bezel cracked by resin rot in 2007

- strap (141F6) still in good condition, no signs of resin rot

DW-5600 / module 901 - bought in 1995

- bezel cracked by resin rot in 2006

- strap (141F7 / 141F8) still in good condition, no signs of resin rot

UNQUOTE
Stort tack för det utförliga svaret! Det lĂ„ter som ett perfekt Ă€mne att lĂ€sa pĂ„ om i helgen đŸ€“

Casio Australien har lanserat en landningssida för GA-V01 nu, sĂ„g detta pĂ„ G-Central. De satsar hĂ„rt pĂ„ modellen alltsĂ„! Blir vĂ€ldigt spĂ€nnande att se hur mottagandet kommer vara. Har bara sett skepsis online 😅

En ny feature som inte nĂ€mnts tidigare Ă€r att visarna Ă€r monterade med hjĂ€lp av magneter! VĂ€xer inte den silvriga lite Ă€ndĂ„? 🙈

GA-V01_parts_hand_low_0110.gif
Lite fredagkvÀlls-fotoshÄppin'
svgroen.jpg

svsilv.jpg

DĂ€r har vi den! Silver med svart tavla 😎
Silver med svart tavla och svart med grön tavla Àr de tvÄ bÀsta. :D
silvsv.jpg svgroen.jpg

(Man kan ju byta fÀrg pÄ knapparna ocksÄ, testade i PS, men det blev lite för visuellt rörigt imo.)

Edit: EN grön knapp... kanske den övre högra, skulle ev. vara pricken över "i"... hmm đŸ€” (pĂ„ den svart/gröna alltsĂ„)

Senast Àndrad:
Tillbaka
Topp