• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Njaa
IMG_2393.png

AssĂ„ flĂ€rpen pĂ„ Gravitymastern... 🙅 Absolut kan man kapa, men innan vi tar till drastiska metoder; visst Ă€r det nĂ„gon hĂ€r som visat framgĂ„ngsrika exempel pĂ„ att böja till banden med varmt vatten? (@ekke ?)
Hur varmt ska vattnet vara, hur lÀnge?
1000050211.jpg

1000050197.jpg
Med Frogman brukar man sĂ€ga att man ska se mer undersida Ă€n ovansida av bandet 😉

Är sĂ€ker pĂ„ att @ekke har nĂ„got bra trick i rockĂ€rmen! Jag har löst min flĂ€rp genom att alltid förvara den böjd. Har dock kört varmvatten i ett glas tidigare pĂ„ en Aqualand med gott resultat!

IMG_0710.jpeg

Senast Àndrad:
Med Frogman brukar man sĂ€ga att man ska se mer undersida Ă€n ovansida av bandet 😉

Är sĂ€ker pĂ„ att @ekke har nĂ„got bra trick i rockĂ€rmen! Jag har löst min flĂ€rp genom att alltid förvara den böjd. Har dock kört varmvatten i ett glas tidigare pĂ„ en Aqualand med gott resultat!

IMG_0710.jpeg
Med en 🐾 Ă€r man cool hur man Ă€n beter sig! Jag ser mest ut som en 10-Ă„ring som lĂ„nat pappas klocka i gravityn dock...
Varmvatten Àr nog vÀgen framÄt.

AssĂ„ flĂ€rpen pĂ„ Gravitymastern... 🙅 Absolut kan man kapa, men innan vi tar till drastiska metoder; visst Ă€r det nĂ„gon hĂ€r som visat framgĂ„ngsrika exempel pĂ„ att böja till banden med varmt vatten? (@ekke ?)
Hur varmt ska vattnet vara, hur lÀnge?
1000050211.jpg

1000050197.jpg

IMG_0710.jpeg
Min forskning i Àmnet menar att varmvatten funkar till viss del. Det gör bandet lÀtt att forma, om man sedan kyler det snabbt med kallt vatten sÄ bibehÄlls formen lite i alla fall. Temperaturen Àr liksom inte tillrÀcklig för att man ska "lösa upp" molekylstrukturen och kunna forma om bandet. Det gör att formen tappas efter ett tag ÀndÄ...
Upplever att det gamla hederliga hjĂ€rtat funkar bĂ€st om man alltid förvarar klockan sĂ„. Sen ger det bĂ€ttre resultat ju fetare band man har, D1000 hĂ„ller formen sjukt bra, King inte sĂ„ bra, men en dags anvĂ€ndning i alla fall 😃.

Hade inte du en tjusig verktygstavla @Flecktarn ? Jag har ju bandböjarhĂ„llare för IKEAs SkĂ„dis du kan fĂ„ filer till â˜ș. För du ligger vĂ€l inne med en printer om jag inte missminner mig?

1000018723.jpg

Edit:
AngÄende vattentemp sÄ har jag kört med kokande, inget som har förstört band pÄ nÄgot sÀtt. RÀcker med att fÄ bandet till 100 grader, tar inte mÄnga sekunder.

Min forskning i Àmnet menar att varmvatten funkar till viss del. Det gör bandet lÀtt att forma, om man sedan kyler det snabbt med kallt vatten sÄ bibehÄlls formen lite i alla fall. Temperaturen Àr liksom inte tillrÀcklig för att man ska "lösa upp" molekylstrukturen och kunna forma om bandet. Det gör att formen tappas efter ett tag ÀndÄ...
Upplever att det gamla hederliga hjĂ€rtat funkar bĂ€st om man alltid förvarar klockan sĂ„. Sen ger det bĂ€ttre resultat ju fetare band man har, D1000 hĂ„ller formen sjukt bra, King inte sĂ„ bra, men en dags anvĂ€ndning i alla fall 😃.

Hade inte du en tjusig verktygstavla @Flecktarn ? Jag har ju bandböjarhĂ„llare för IKEAs SkĂ„dis du kan fĂ„ filer till â˜ș. För du ligger vĂ€l inne med en printer om jag inte missminner mig?

1000018723.jpg
Oh nice! Jo printer har jag, det dÀr ser ut som en lösning som kan vara vÀrd att testa!
Bandet pÄ denna Àr inte jÀttetjockt sÄ bara vattenmetoden kanske inte funkar sÄ bra dÄ.

HĂ€pp!
PXL_20250831_190044249.jpg

HÀpp hÀpp!
1000018726.jpg

HÀpp hÀpp hÀpp!
1000018727.jpg

Lite graal över den hĂ€r 😍
I mitt tycke i perfekt skick, dvs inte oanvĂ€nd, för dĂ„ hade jag inte vĂ„gat ha pĂ„ mig den med tanke pĂ„ alla missfĂ€rgningsmöjligheter vitt inbjuder till 😅.
Men Ă€ndĂ„ inte sliten, för det ska jag göra sjĂ€lv! 😈
Har nya svinbilliga (😬) klĂ€der att byta om till om det skulle vara sĂ„...

Nu blir det en tvĂ€tt, hemstadsinstĂ€llning och mörk magi đŸ–€

HĂ€pp!
PXL_20250831_190044249.jpg

HÀpp hÀpp!
1000018726.jpg

HÀpp hÀpp hÀpp!
1000018727.jpg

Lite graal över den hĂ€r 😍
I mitt tycke i perfekt skick, dvs inte oanvĂ€nd, för dĂ„ hade jag inte vĂ„gat ha pĂ„ mig den med tanke pĂ„ alla missfĂ€rgningsmöjligheter vitt inbjuder till 😅.
Men Ă€ndĂ„ inte sliten, för det ska jag göra sjĂ€lv! 😈
Har nya svinbilliga (😬) klĂ€der att byta om till om det skulle vara sĂ„...

Nu blir det en tvĂ€tt, hemstadsinstĂ€llning och mörk magi đŸ–€
Stort grattis 😀 Riktigt fin!!

Klart man mÄste följa hemresan!

Frogman fÄr vara med och laga chili con carne.

ApropÄ frogman sÄ kan jag varmt rekommendera serien The terminal list för den som Àr pÄ jakt efter nÄtt att se i höst.

IMG_4005.jpeg

Hemma nu. Och precis som det varje gÄng Àr roligt att resa bort sÄ Àr det varje gÄng sÄ skönt att komma hem igen.
Även denna gĂ„ng blev jag offer för Rhodosmyggen. Det blev dock inte lika stora utslag efter myggen som förra gĂ„ngen. Dock betydligt större Ă€n frĂ„n svenska mygg. Och det mĂ€rkliga Ă€r att de rackarna sticker helt utan att det kĂ€nns! Har hittills inte mĂ€rkt av sjĂ€lva sticken. PĂ„ sĂ„ vis Ă€r svenska mygg besvĂ€rligare.
SjÀlva flygturerna tycker jag Àr en stor del av nöjet, speciellt starterna och landningarna.
Hemresan tog ganska exakt 4,5 timmar, en kvart lÀngre tid Àn nedresan.

Har vÀrmt en pizza och tar en wirre till.

1000021829.jpg

Du som trĂ€nar och grejar fĂ„r ge @frommywrist lite info om hur den funkar som trĂ€nings-G dĂ„đŸ™‚

Jag har faktiskt inte provat den för trÀning. Jag jÀmförde den tidigare i Är mot Garmin under ett par arbetsdagar och den funkar hyfsat bra för att mÀta pulsen under icke intensiva aktiviteter. NÀr det gÀller löpning och cykling sÄ Àr G-shocks tyvÀrr inte sÄ bra och en renodlad trÀningsklocka som Garmin har enligt olika tester visat sig vara överlÀgsen.
Trots detta tycker jag att DW-H5600 Àr vÀrd att ha nÀr man Àr en G-shock entusiast. Den Àr snygg och MIP-skÀrmen ger suverÀn lÀsbarhet. MÄnga önskar att den hade funnits som en standard G-shock utan censorer pÄ undersidan. GlÀdjande nog har jag funnit att censorerna Àven om de ger inprÀntningar pÄ huden inte kÀnns av alls.
DW-H5600 Àr lite större och tjockare Àn standardfyrkanterna men sitter ÀndÄ hyfsat bekvÀmt pÄ min 17cm handled.

TvÀttdags. Som en extra sÀkerhetsÄtgÀrd mot eventuella medhavda vÀgglöss blir det att tvÀtta reseklÀderna vilka har förblivit kvar i vÀskorna. Ska sen sÀtta in vÀskorna i torkskÄpet vilkets temperatur med sÀkerhet dödar vÀgglöss.
Jag undrar nÀmligen om alla mina utslag Àr frÄn mygg nÀr jag bara sett mÄn enstaka mygga men har dussintals av utslag.
Min kÀresta har ocksÄ fÄtt ett par utslag som inte ser ut som mina. Ingen panik Àn men det Àr en ganska enkel sÀkerhetsÄtgÀrd. Har satt skorna i frysen.

1000021836.jpg

Tillbaka
Topp