• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

114060 vs. 116610LV

114060 vs. 116610LV?


  • Totala väljare
    145

Como

Silver
Hej alla,

Skulle uppskatta lite input!

Jag äger idag en Tudor Black Bay Black samt en Seiko SKX009 - både svart och lite färgglatt med andra ord. Dessa använder jag i princip 50/50 av tiden.

Har sedan en tid tillbaka "bestämt" mig för att 114060 blir nästa klocka. Sparandet och planerandet är i full gång. Planerar att köpa nytt då jag vill ha en klocka for life, skapa mina egna repor och som sedan ska gå i arv osv. Dock har jag på senaste börjat snegla allt mer på 116610LV - den känns bara så iskall! Gällande datum så tror jag att jag överlever utan men skulle funka med också, även om jag inte är ett superfan av "bubblan".

Nu till frågeställningen: Ni som ägt en av dessa, eller båda - vad är era upplevelser? Tröttnar man på grönt? Svårt att matcha med kläder? Blir 114060 "tråkig"?

Det lutar som sagt åt 114060 men skulle vara intressant att höra era tankar iallafall.

Tack för ett grymt forum!


content.rolex-1.jpg
content.rolex.jpg
 
Dessa två är mina favoriter, och det står också mellan dessa två nästa gång jag shoppar. Jag tycker du ska satsa på hulken, även fast jag klassar 114060 som den perfekta klockan. Black bay och 114060 är ganska lika, så krydda till samligen med hulken!
 
Jag har en 114060 men önskar komplettera med LV i framtiden. Som tur är det ju inte på liv och död!
 
Tröttnar verkligen inte, en av de absolut roligaste klockorna jag haft. Skulle aldrig byta min mot en 114060, men det är jag.
 
IMG_7166.JPG

Submariner är väldigt fotogenisk och det är ett plus ;)

Bilder som dessa gör det inte enklare direkt... :woot:
Tur att jag det krävs lite sparande till så jag hinner bestämma mig. Tanken är att detta ska bli en keeper 4 life så vill göra rätt val.

Såhär resonerar jag just nu:

114060

+ Tidlös klassiker. Originalet. Kan inte bli fel.
+ Fin symmetri och harmonisk urtavla utan datumbubblan.
+ Passar till allt.

- Lik min BBB till viss del. Variation kanske skulle vara nice...

116610LV

+ Ovanlig och rolig!
+ Datum. Klarar mig nog utan datum iofs och brukar som sagt inte gilla bubblan på Submariners men på LV funkar det för mig av någon anledning.
+ Gillar tanken på en grön Rolex då det är Rolex' färg.

- Har en känsla av att den kan vara något svårare att matcha med kläder jmf med 114060. Misstänker även att svart står sig bättre över tid i min bok.


Svårt!
 
Hej alla,

Skulle uppskatta lite input!

Jag äger idag en Tudor Black Bay Black samt en Seiko SKX009 - både svart och lite färgglatt med andra ord. Dessa använder jag i princip 50/50 av tiden.

Har sedan en tid tillbaka "bestämt" mig för att 114060 blir nästa klocka. Sparandet och planerandet är i full gång. Planerar att köpa nytt då jag vill ha en klocka for life, skapa mina egna repor och som sedan ska gå i arv osv. Dock har jag på senaste börjat snegla allt mer på 116610LV - den känns bara så iskall! Gällande datum så tror jag att jag överlever utan men skulle funka med också, även om jag inte är ett superfan av "bubblan".

Nu till frågeställningen: Ni som ägt en av dessa, eller båda - vad är era upplevelser? Tröttnar man på grönt? Svårt att matcha med kläder? Blir 114060 "tråkig"?

Det lutar som sagt åt 114060 men skulle vara intressant att höra era tankar iallafall.

Tack för ett grymt forum!


content.rolex-1.jpg
content.rolex.jpg
Har samma tankar som du. Har kommit en bit in i mitt sparande, för långt kvar känns det som. I mitt fall lutar det åt den vanliga 114060 med motiveringarna, precis som du själv är inne på, funkar till allt och risken finns att man tröttnar på grönt. Hade storleken på plånboken varit av annan kaliber hade jag gärna haft en av varje.
Go black
 
Haft båda, läckra klockor! Jag tycker Hulken känns mer levande och jag personligen behöver datum komplikationen!
 
Bilder som dessa gör det inte enklare direkt... :woot:
Tur att jag det krävs lite sparande till så jag hinner bestämma mig. Tanken är att detta ska bli en keeper 4 life så vill göra rätt val.

Såhär resonerar jag just nu:

114060

+ Tidlös klassiker. Originalet. Kan inte bli fel.
+ Fin symmetri och harmonisk urtavla utan datumbubblan.
+ Passar till allt.

- Lik min BBB till viss del. Variation kanske skulle vara nice...

116610LV

+ Ovanlig och rolig!
+ Datum. Klarar mig nog utan datum iofs och brukar som sagt inte gilla bubblan på Submariners men på LV funkar det för mig av någon anledning.
+ Gillar tanken på en grön Rolex då det är Rolex' färg.

- Har en känsla av att den kan vara något svårare att matcha med kläder jmf med 114060. Misstänker även att svart står sig bättre över tid i min bok.


Svårt!

Har du en BBB så har du ju ett alternativ om din (potentiella) Hulk skulle krocka med klädvalet... GO FOR HULK!!!
 
Om du har en bror som heter Mario och grönt verkligen är din färg borde du satsa på Hulken. Jag hade nog satsat på 114060 om det är en klocka du ska behålla resten av livet och du vill ska gå i arv. Eventuellt flippat BB och köpt något annat med lite roligare färgval.

Fast ju mer jag tittar på Hulken, ju mer vill jag ha en. Jag skulle faktiskt hellre ärva en klocka med lite mer personlighet.

Inget lätt val, hoppas du inte hunnit spara ihop för mycket pengar...
 
Tillbaka
Topp