• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

1675 tråden, har vi någon?

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Rätt sjua var det. @Per
/j
0CD56E4D-0060-42F8-AD1D-86040BD77FB4.jpeg
 
Jag var inne på Chrono24 igår och tittade lite igår. Tycker det är en sjuk prisutveckling på GMT 1675 senaste 4- 5 åren. Det är ju tre gånger vad prisnivån låg på för en long E MK1.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag var inne på Chrono24 igår och tittade lite igår. Tycker det är en sjuk prisutveckling på GMT 1675 senaste 4- 5 åren. Det är ju tre gånger vad prisnivån låg på för en long E MK1.
Priserna är rätt spretiga numer. En matt mk1 kan nog kosta allt från 50-120 beronde på skick och säljare. Chrono24 är dock knappast den bästa källan för att få en klar prisbild. :)
 
Priserna är rätt spretiga numer. En matt mk1 kan nog kosta allt från 50-120 beronde på skick och säljare. Chrono24 är dock knappast den bästa källan för att få en klar prisbild. :)

Jag håller med att Chrono24 kanske inte är bästa källan, men man får en indikation vad folk begär i det övre prissegmentet och där låg dom inte när jag köpte min 1675 för några år sedan. Har inga planer på att sälja, men börjar inse att ingen av mina klockor är fullförsäkrad om man blir rånad på stan så att säga om de skulle ligga i det högre värderingsspannet.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
vad skulle isåfall vara en bättre prisindikator?
De priser som man vet att klockor säljs till. Priserna är absolut upp men det är svårt att jämföra när det spretar så mycket som de gör. Spontant så skulle jag säga att beroende på skick så har priserna ökat mellan 1.5-4 gånger. Förr i tiden så kostade samma modell ungefär samma och idag så är det ett extremt premium på klockor i fint skick kontra medelmåttigt eller rent av dåligt.
 

Esquared

Cartier
De priser som man vet att klockor säljs till. Priserna är absolut upp men det är svårt att jämföra när det spretar så mycket som de gör. Spontant så skulle jag säga att beroende på skick så har priserna ökat mellan 1.5-4 gånger. Förr i tiden så kostade samma modell ungefär samma och idag så är det ett extremt premium på klockor i fint skick kontra medelmåttigt eller rent av dåligt.
problemet (som köpare) idag är enligt mig att det råder en ”säljares marknad” betingat underskottet av bra pjäser, så även om Kaplans sulade iväg en long-E för säg 95kSEK inkl prov. så är det inte ett kvitto på att någon annan skulle sälja en i liknande skick för samma peng. Marknaden är helt enkelt inte i jämvikt, dvs bara för att en auktion klubbar en klocka till ett visst pris så behöver det inte vara den rådande prisbilden hos allmänheten..
 

isbjörn

Panerai
Jag är nykär igen. Mitt amerikanska jubilee som varit liiite för kort och legat i lådan länge har äntligen blivit fixat. Den lilla högen av lösa metallspån byggdes fint ihop till tre nya länkar och ett band i vuxenstorlek av min lokale klockgubbe.
Bekväm som få nu, och jag vill inte ta av den.

20171127_144726.jpg
 

Esquared

Cartier
Jag är nykär igen. Mitt amerikanska jubilee som varit liiite för kort och legat i lådan länge har äntligen blivit fixat. Den lilla högen av lösa metallspån byggdes fint ihop till tre nya länkar och ett band i vuxenstorlek av min lokale klockgubbe.
Bekväm som få nu, och jag vill inte ta av den.

20171127_144726.jpg
festligt! du bör dock vända på den överst vänstra bygeln så du inte blottar öppningen utåt! :)
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
problemet (som köpare) idag är enligt mig att det råder en ”säljares marknad” betingat underskottet av bra pjäser, så även om Kaplans sulade iväg en long-E för säg 95kSEK inkl prov. så är det inte ett kvitto på att någon annan skulle sälja en i liknande skick för samma peng. Marknaden är helt enkelt inte i jämvikt, dvs bara för att en auktion klubbar en klocka till ett visst pris så behöver det inte vara den rådande prisbilden hos allmänheten..
Idag så är det mer köparens marknad om jag ska vara ärlig. Det är svårt att sälja dyra klockor för närvarande. Cash is king. Det sagt så är det som vanligt svårt att hitta bra objekt. De bästa klockorna sitter oftast fast i bra samlingar.
 
Idag så är det mer köparens marknad om jag ska vara ärlig. Det är svårt att sälja dyra klockor för närvarande. Cash is king. Det sagt så är det som vanligt svårt att hitta bra objekt. De bästa klockorna sitter oftast fast i bra samlingar.

Säljarnas förväntningar har skruvats upp och frågan är om det finns köpare på de nivåer som begärs idag på mer mediokra objekt. Toppnoteringar som ropas in på aktionshusen går ju inte att ha som riktlinje.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Säljarnas förväntningar har skruvats upp och frågan är om det finns köpare på de nivåer som begärs idag på mer mediokra objekt. Toppnoteringar som ropas in på aktionshusen går ju inte att ha som riktlinje.
Det är svårsålt just nu. Folk har också väldigt svårt att värdera sina egna klockor. Man förstår inte att skillnaden mellan bra skick och fantastiskt kan vara 100% så därför övervärderas väldigt ofta hyggliga och ganska bra klockor väldigt mycket.
 
Det är svårsålt just nu. Folk har också väldigt svårt att värdera sina egna klockor. Man förstår inte att skillnaden mellan bra skick och fantastiskt kan vara 100% så därför övervärderas väldigt ofta hyggliga och ganska bra klockor väldigt mycket.

Köper inte klockor på någon regelbunden basis men jag kan tänka mig att det du skriver stämmer eftersom det även stämmer på andra tillgångsslag som jag är mer bekant med. Det ligger lite i den tiden vi lever i.

Just nu är jag på jakt efter en urtavla till min 5513, du kanske minns min fråga i en annan tråd. Jag har ingen lycka än så länge. Däremot känns det som man är i handlarnas händer i det här fallet. Samma sak med om man hade velat få tag i visare. Hade t ex kanske velat få tag i en sekundvisare till både min 5513 och 1675 som matchar övriga visarna. Alternativt nya visare som matchar en tavla till min 5513 om jag får tag i rätt med tiden. Jag är beredd att betala för en, men inte vad som helst. Det hade nog varit sunt med en sättning som drar ner förväntningarna på marknaden. Det gäller bostäder, bilar, konst och klockor och mycket annat. Det är för många spekulanter som är här för pengarna. De sanna entusiasterna har fått stå tillbaka. Därmed inte sagt att det finns entusiaster som även är där för pengarna. Jag tror dock att de har en sundare inställning till det hela. Vi får helt enkelt se vad som händer.
 
Topp