• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

1675 tråden, har vi någon?

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
image.jpeg

Fortfarande min exitklocka (iaf. exit GMT)! Den är löjligt bra!
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Hämtade ut den igår från urmakaren för andra gången på ett halvår (den här gången var det backjobb på servicen i höstas)
Men nu ska den få mycket handledstid :)
Funderar även på om jag ska bytta tillbaka till det svarta orginal insert istället för pepsi som sitter på nu.
IMG_7544.JPG
 
Senast ändrad:

Floffen

Panerai
Provar att posta här också, har fått erbjudande att köpa en 1675 från ca -77. Servicetavla tror jag. Okänd servicehistorik och inga tillbehör. Vad tycker ni är ett rimligt pris? Tacksam för all hjälp! :)

img_6864-jpg.618159
 

Andersml

Audemars
2-Faktor
Provar att posta här också, har fått erbjudande att köpa en 1675 från ca -77. Servicetavla tror jag. Okänd servicehistorik och inga tillbehör. Vad tycker ni är ett rimligt pris? Tacksam för all hjälp! :)

img_6864-jpg.618159
Mitt råd är att köpa en klocka med tidsenlig tavla och insert - blir mycket roligare och du tröttnar inte - samt så går den att sälja om du vill senare. Svårt att sälja klockan ovan ! Avstå
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Är väl nya visare också, håller med ovanstående, hitta ett tidsenligt exemplar
Och nytt serviceinsert.

Provar att posta här också, har fått erbjudande att köpa en 1675 från ca -77. Servicetavla tror jag. Okänd servicehistorik och inga tillbehör. Vad tycker ni är ett rimligt pris? Tacksam för all hjälp! :)

img_6864-jpg.618159
Värde kring 45-50 kanske. Oerhört svårsålt så det går säkert att pruta rejält. Köp om du gillar och har tänkt behålla.
 

Floffen

Panerai
ja! i vart fall MYCKET kallare än de med originaltavla.....tror tex att de flesta här på Klocksnack INTE hade köpt en sådan!

Är väl nya visare också, håller med ovanstående, hitta ett tidsenligt exemplar

Och nytt serviceinsert.


Värde kring 45-50 kanske. Oerhört svårsålt så det går säkert att pruta rejält. Köp om du gillar och har tänkt behålla.

Stort tack för alla goda råd. Får se hur jag gör, men verkar som att säljarens förväntningar är rejält mycket högre än 45-50 så jag letar nog vidare.
 

Esquared

Cartier
Provar att posta här också, har fått erbjudande att köpa en 1675 från ca -77. Servicetavla tror jag. Okänd servicehistorik och inga tillbehör. Vad tycker ni är ett rimligt pris? Tacksam för all hjälp! :)

img_6864-jpg.618159
forska fram hur mycket en korrekt orginaltavla med tillhörande matchande visare till 77:an kostar och dra bort det från marknadsvärdet på motsvarande klocka i liknande skick (som du får om du simmar runt på chrono24). Om boetten är fin (och inte felpolerad) kan det vara värt det om du hittar matchande tavla och visare till rimligt pris, förutsatt att du får ned priset jämkat för just detta..
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
forska fram hur mycket en korrekt orginaltavla med tillhörande matchande visare till 77:an kostar och dra bort det från marknadsvärdet på motsvarande klocka i liknande skick (som du får om du simmar runt på chrono24). Om boetten är fin (och inte felpolerad) kan det vara värt det om du hittar matchande tavla och visare till rimligt pris, förutsatt att du får ned priset jämkat för just detta..
Det är verkligen bättre att köpa rätt klocka istället. Denna typ av projekt bar sig förr i tiden men idag så kostar lösa delar mer än på en klocka och därför ska det väldigt mycket till att man lyckas bra med det och blir nöjd. Det är bara slöseri med tid och pengar om man inte har bra kontakter, kunskap och tålamod.
 

Esquared

Cartier
Det är verkligen bättre att köpa rätt klocka istället. Denna typ av projekt bar sig förr i tiden men idag så kostar lösa delar mer än på en klocka och därför ska det väldigt mycket till att man lyckas bra med det och blir nöjd. Det är bara slöseri med tid och pengar om man inte har bra kontakter, kunskap och tålamod.
det är jag helt enig om - jag tänkte mer om man nu skulle hitta en klocka där boetten är perfekt, samt att 77-78-orna sannolikt är lättare att hitta mindre orimligt prisade tavlor till (tillskillnad från mk1&mk2-orna) :)
 
Senast ändrad:

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Jag undrar lite ifall någon kan länka till en bra guide om 1675?
Vilka år satt mark I tavla (long E) i 1675?
När kom öppna 6or och 9or på datumhjulet i 1675?

(Jag har kollat igenom tråden och såg någon klocka med öppna 6or och Long E)
/j
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
klistrade in texten nedan från ett tidigare inlägg på KS.
Kan man anta att informationen nedan
är korrekt? Är själv mest intresserad kring uppgifterna för klocka från 1967.

"I am investigating on the correct/approximate periods for the different date wheels for Rolex sport models recently. This is what I could find out by searching the internet, asking fellow collectors and checking watches:
- before ca. 1960 Roulette date wheel with open 6/9
- ca. 1960-1963 creme/mother-of-pearl coloured wheel with open 6/9
- ca. 1963 - 1970 white/creme colour wheel with closed 6/9 and hook 7 (two variants of this wheel with flat 3 and round 3)
- ca. 1970 - ??? silver wheel with open 6/9 but closed 26, flat 3
- ca. ??? - early 1980ies silver wheel with 6/9 all open, flat 3
- ca. early 80ies - ??? silver date wheel with open 6/9 all open, round 3"
 
  • Like
Reactions: B62

Per

Björklövens finest
2-Faktor
klistrade in texten nedan från ett tidigare inlägg på KS.
Kan man anta att informationen nedan
är korrekt? Är själv mest intresserad kring uppgifterna för klocka från 1967.

"I am investigating on the correct/approximate periods for the different date wheels for Rolex sport models recently. This is what I could find out by searching the internet, asking fellow collectors and checking watches:
- before ca. 1960 Roulette date wheel with open 6/9
- ca. 1960-1963 creme/mother-of-pearl coloured wheel with open 6/9
- ca. 1963 - 1970 white/creme colour wheel with closed 6/9 and hook 7 (two variants of this wheel with flat 3 and round 3)
- ca. 1970 - ??? silver wheel with open 6/9 but closed 26, flat 3
- ca. ??? - early 1980ies silver wheel with 6/9 all open, flat 3
- ca. early 80ies - ??? silver date wheel with open 6/9 all open, round 3"
Inte för att ge ett vettigt svar men stirra dig inte blind på datumhjul. Det är inte viktigt mer än att du kanske vill återställa klockan. Det gör nada på värdet för klockan och är det bytt så är det ju redan bytt.. :)

Men listan låter väl inte helt orimlig.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Inte för att ge ett vettigt svar men stirra dig inte blind på datumhjul. Det är inte viktigt mer än att du kanske vill återställa klockan. Det gör nada på värdet för klockan och är det bytt så är det ju redan bytt.. :)

Men listan låter väl inte helt orimlig.
Tack, bara trevligt ifall klockan är som det var från fabrik. Lustigt hur vissa detaljer kan göra massor för en klocka och andra ”nästan inget” ekonomiskt sätt.
Jag har stängda 6or och 9or och det verkar ju vara korrekt för en 67’.
/j
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tack, bara trevligt ifall klockan är som det var från fabrik. Lustigt hur vissa detaljer kan göra massor för en klocka och andra ”nästan inget” ekonomiskt sätt.
Jag har stängda 6or och 9or och det verkar ju vara korrekt för en 67’.
/j
Om sjuorna har den lilla kroken så bör det vara korrekt. Det finns senare skivor med stängda siffror och utan kroken på sjuorna.

IMG_7449.jpg
 
Senast ändrad:
Topp