• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

25 år i tjänsten och guldklocka. Men vad är det man egentligen får?

Ville_W

Silver
2-Faktor
Fick det ärofyllda uppdraget att fixa till mina svärföräldrars guldklockor och passade samtidigt på att ta en närmare titt på vad dom fått efter lång och trogen tjänst. Det ska tilläggas att det är några år sedan dom fick dom. Låt oss börja med svärmors som hon fick efter 25 år i kommunal tjänst.

En trevlig liten Tissot med quartzverk. Men tittar vi närmare så saknas märkning och även stämplar. När jag öppnat boetten (tyvärr missade jag att ta bild och då den öppnas från framsidan med hjälp av lufttryck så gör jag gärna inte om det) så avslöjas sanningen. På insidan är klockan stämplad 14 karat. I kommunal tjänst är man alltså inte värd en riktig guldklocka.
FullSizeRender 13.jpg

FullSizeRender 12.jpg

Tittar vi sen närmare på svärfars klocka efter 25 år i privat tjänst så hittar vi en Zentima (okänt märke för mig). Dock ett fint ur märkt med initialer och 18k. Ser lovande ut tills man känner på boetten utan verk. Misstänkt lätt. Sen tittar jag på boettsidorna och hittar lite skador. Men inte dings som förväntat utan bucklor. Alltså ihålig boett i tunn guldplåt.
FullSizeRender 15.jpg

IMG_0212.JPG

FullSizeRender 14.jpg

Ja, det är väl bara att konstatera att även om mina svärföräldrar är stolta över sina förtjänstklockor så är klockorna mer symbolvärden än riktiga guldklockor. Och sanningen kommer jag heller inte att berätta för dom. Damklockan kommer min fru bära vid rätta tillfällen och svärfars kommer nog att skänkas till min son så småningom. För oavsett har dom stort affektionsvärde:)

Senast ändrad:
Fick det ärofylld uppdraget att fixa till mina svärföräldrars guldklockor och passade samtidigt på att ta en närmare titt på vad dom fått efter lång och trogen tjänst. Det ska tilläggas att det är några år sedan. Låt oss börja med svärmors som hon fick efter 25 år i kommunal tjänst.

En trevlig liten Tissot med quartzverk. Men tittar vi närmare så saknas märkning och även stämplar. När jag öppnat boetten (tyvärr missade jag att ta bild och då den öppnas från framsidan med hjälp av lufttryck så gör jag gärna inte om det) så avslöjas sanningen. På insidan är klockan stämplad 14 karat. I kommunal tjänst är man alltså inte värd en riktig guldklocka.
FullSizeRender 13.jpg

FullSizeRender 12.jpg

Fortsättning kommer....
14K är ju ändå guld.
Om man jobbade på den lokala hydraulikfirman här i atan på 90-talet så fick man en 14K-Tissot som är "fodrad" inuti med en tjock stålring... 7g guld, som ett damur ungefär.

14k är väldigt vanligt i andra länder, 18k är standard i Sverige men i t.ex Norge är nästan allt 14k och det är ju såklart guld det med om än mindre mängd (14/24 istället för 18/24). Trist med ihåliga boetter dock för att snåla :(

Absolut och den är det inget fel på!
Det är mer det här med minnesgåva och guldklockor som sen är så risiga så jag avstår helst. Jag tycker som så att ska man ge någon någonting ska det vara något man själv vill ha, annars får det vara. Minnesgåva är något annat än lön.

Det är ju dock rätt trevligt om man som anställd får en gåva som tack, oavsett om den kostar 100:- eller 10 000 :-. Tanken som räknas osv.

På mitt tidigare arbete fick de som varit anställda i 25 år en Omega i guld/stål. Det är 6 år sen jag slutade där och när jag letar efter vilken referens det var som delades ut så hittar jag den inte. Men hur som helst minns jag att de såg trevliga ut! Det ryktades om att ägaren/grundaren stod för detta ut egen ficka men det är obekräftade uppgifter.

Det är väl så att förtjänstklockor tillhör en svunnen tid och det är kanske lika bra det. Allmän sparsamhet, skatteregler och dagens inställning där 25 år på samma arbetsplats inte uppfattas som en merit längre gör nog att en förtjänstklocka i guld inte bärs med samma stolthet längre.

Några 25 år på samma arbetsplats blir aldrig aktuellt för mig men jag kan konstatera på mitt arbete är det få som väljer det alternativet.

Jag blev mest överraskad över att de klockor som mina svärföräldrar är så stolta över var en bit från vad jag definierar som riktiga guldklockor.

Det är väl så att förtjänstklockor tillhör en svunnen tid och det är kanske lika bra det. Allmän sparsamhet, skatteregler och dagens inställning där 25 år på samma arbetsplats inte uppfattas som en merit längre gör nog att en förtjänstklocka i guld inte bärs med samma stolthet längre.

Några 25 år på samma arbetsplats blir aldrig aktuellt för mig men jag kan konstatera på mitt arbete är det få som väljer det alternativet.

Jag blev mest överraskad över att de klockor som mina svärföräldrar är så stolta över var en bit från vad jag definierar som riktiga guldklockor.
Vad är en riktig guldklocka?

Har väl att göra med att bara minnesgåvor som understiger ett värde av 15k är skattefritt, kostar den mer beskattas hela summan. Med priserna på guldklockor idag blir det inte mycket svängrum kvar tyvärr.

Men jag tyckte att klockorna var fina, gillar boettformen på herruret.

Ställdes inför detta faktum i höstas, skapade faktiskt en tråd om det.
https://klocksnack.se/threads/för-lång-och-trogen-tjänst.59611/
Lyckades identifiera klockan (länk i tråden)
http://www.nymansur.com/sortiment/f...1b2b/certina-guldur-herr-18-karat-15892896811
Slutade med en Kitchen Aid i alla fall. Kände att jag troligen aldrig skulle använda den klockan men visst känns det lite fel att inte ta den. Ringde HR och försökte välja stål typ S*S eller Longines alt lägga tlll själv mot något dyrare men det gick inte.

I min värld, 18k och massiv boett. Allt annat är att utge sig för att vara något som det inte är.
Guld klockan är mer än bara guld, guldet ska symbolisera något, enligt min uppfattning så känns det fel att använda lägre kvalite av guldet då det ger en uppfattning av att man inte gjort sig förtjänt av det bästa och därför ska guldet vara av hög kvalitet för att visa att man är värd det :)
Det är massivt guld, 14kt är några procent mindre rent men också hårdare och egentligen bättre som boettmaterial. Känns som ni inte hönger med vad en guldklocka är och lever i en fantasivärld. Detta är standardguldklockor. Varken mer eller mindre.

De flesta har förlorat väldigt mycket inkomst på att vara trogen en arbetsgivare i 25 år så om belöningen är en relativt billig klocka så är det ett hån. Men kul för de som uppskattar det. Kan inte finnas många bolag som erbjudet det (typ bara statligt/kommunalt och nån gammal fabrik typ).

De flesta har förlorat väldigt mycket inkomst på att vara trogen en arbetsgivare i 25 år så om belöningen är en relativt billig klocka så är det ett hån. Men kul för de som uppskattar det. Kan inte finnas många bolag som erbjudet det (typ bara statligt/kommunalt och nån gammal fabrik typ).
I princip alla stora koncerner och alla med kollektivavtal. Volkswagen Audi Porsche (VAG) Scania Volvo PB Volvo LV och alla statliga instanser. Så den här 20års gåvan är rätt viktig för många där ute, på min förra arbetsplats delade vi ut 6 klockor under mina 8år. Det va en stor grej för de anställda!

I princip alla stora koncerner och alla med kollektivavtal. Volkswagen Audi Porsche (VAG) Scania Volvo PB Volvo LV och alla statliga instanser. Så den här 20års gåvan är rätt viktig för många där ute, på min förra arbetsplats delade vi ut 6 klockor under mina 8år. Det va en stor grej för de anställda!
Industri bolag som sagt. Perfekt sätt att motivera personalen med, billigt. Kommer dock bli sjukt svårt att lyckas med det när millineserna kommer ut allt mer.

• Like
Reactions: JLW
Tillbaka
Topp