• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

25 år i tjänsten och guldklocka. Men vad är det man egentligen får?

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
De flesta har förlorat väldigt mycket inkomst på att vara trogen en arbetsgivare i 25 år så om belöningen är en relativt billig klocka så är det ett hån. Men kul för de som uppskattar det. Kan inte finnas många bolag som erbjudet det (typ bara statligt/kommunalt och nån gammal fabrik typ).
Den dagen det är ett hån att ge en arbetare en gåva för dryga 10 000 kr skulle jag vilja se, eller inte. Vad är alternativet? Det är knappast en billig gåva. Du verkar inte förstå dig varken på folk eller gåvor.
 

UNO

Panerai
I princip alla stora koncerner och alla med kollektivavtal. Volkswagen Audi Porsche (VAG) Scania Volvo PB Volvo LV och alla statliga instanser. Så den här 20års gåvan är rätt viktig för många där ute, på min förra arbetsplats delade vi ut 6 klockor under mina 8år. Det va en stor grej för de anställda!
Att bli sedd är viktigare än något annat, efter en viss nivå styrs vi med att ses eller just inte ses, att bli osynliggjorda och det är så hemskt att lönen saknar betydelse, vuxenmobbing eller ledarskap kan man fråga sig.
Förstår verkligen att det var uppskattat även om jag är övertygad om att det som sades då var det som just uppskattades och den fysiska klockan är en påminnelse om detta.
 

Sambuccashake

Omega
2-Faktor
Med tanke på hur extremt sällsynt det är att folk stannar 25 år på en arbetsplats idag borde det vara relativt riskfritt att tillhandahålla något i det dyrare häradet.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Det är massivt guld, 14kt är några procent mindre rent men också hårdare och egentligen bättre som boettmaterial. Känns som ni inte hönger med vad en guldklocka är och lever i en fantasivärld. Detta är standardguldklockor. Varken mer eller mindre.
Vilken tur då att jag trots min okunskap inte suktat efter någon standardguldklocka vare sig som förtjänst eller personligt köp;) Måste vara intuitivt:cool:
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Att bli sedd är viktigare än något annat, efter en viss nivå styrs vi med att ses eller just inte ses, att bli osynliggjorda och det är så hemskt att lönen saknar betydelse, vuxenmobbing eller ledarskap kan man fråga sig.
Förstår verkligen att det var uppskattat även om jag är övertygad om att det som sades då var det som just uppskattades och den fysiska klockan är en påminnelse om detta.
Absolut, så är det! Klassiska typen av arbetare är det som fått många länder att gå runt i alla tider. Men framtiden kommer fyllas med ett folk som alla tror att de kan starta eget och jobba för sig själv. Ska bli spännande att se hur det går i framtiden :D
 

Sambuccashake

Omega
2-Faktor
Du som vet, hur extremt sällsynt är det?
Ungefär mellan jättesällsynt och väldigt sällsynt.
Jag omformulerar min svepande generalisering:

Jag känner ingen som ens är i närheten av tvåsiffrigt antal år på en arbetsplats (och jag började arbeta på 1900-talet) och misstänker att det är ännu mer ovanligt bland de yngre generationerna som förstått att löneökning av rang görs med byte av arbetsgivare, inte lång och trogen tjänst.

Där jag arbetar har man slutat premiera medelst klocka och tillhandahåller istället ett presentkort hos en större kedja.

Den tidigare guldklockan var en Tissot. (karat okänd)
 

Johanw

Cartier
Ungefär mellan jättesällsynt och väldigt sällsynt.
Jag omformulerar min svepande generalisering:

Jag känner ingen som ens är i närheten av tvåsiffrigt antal år på en arbetsplats (och jag började arbeta på 1900-talet) och misstänker att det är ännu mer ovanligt bland de yngre generationerna som förstått att löneökning av rang görs med byte av arbetsgivare, inte lång och trogen tjänst.

Jag var nästan 19år på mitt arbete innan jag tog ett paket och gick frivillligt, detta vid åldern 44. Detta är inom IT så har 4st merge/split på detta med starten på Ericsson och slutade på DXC. Är arbetsplatsen utvecklande både på uppgifter & lön varför byta?
 

UNO

Panerai
Absolut, så är det! Klassiska typen av arbetare är det som fått många länder att gå runt i alla tider. Men framtiden kommer fyllas med ett folk som alla tror att de kan starta eget och jobba för sig själv. Ska bli spännande att se hur det går i framtiden :D
Intressant fråga även om vi avlägsnar oss från klockorna.
Ja, kollektivets kunskap är på väg ut och det kommer att få konsekvenser. Min uppfattning är att gruppen alltid kan mer än summan av individers resp kunskap och att gruppen säkerställer bevarande och utveckling i större grad än hämmar den samma.
 
  • Like
Reactions: JLW

laketwig

Patek
2-Faktor
Ungefär mellan jättesällsynt och väldigt sällsynt.
Jag omformulerar min svepande generalisering:

Jag känner ingen som ens är i närheten av tvåsiffrigt antal år på en arbetsplats (och jag började arbeta på 1900-talet) och misstänker att det är ännu mer ovanligt bland de yngre generationerna som förstått att löneökning av rang görs med byte av arbetsgivare, inte lång och trogen tjänst.

Där jag arbetar har man slutat premiera medelst klocka och tillhandahåller istället ett presentkort hos en större kedja.

Den tidigare guldklockan var en Tissot. (karat okänd)

Jag var nästan 19år på mitt arbete innan jag tog ett paket och gick frivillligt, detta vid åldern 44. Detta är inom IT så har 4st merge/split på detta med starten på Ericsson och slutade på DXC. Är arbetsplatsen utvecklande både på uppgifter & lön varför byta?

Inte så ovanligt. Jag och minst tre till klockar ( :sorry: ) 25 år hos nuvarande arbetsgivare nu i månadsskiftet augusti-september och det finns en handfull till som redan har gjort det tidigare. När vi uppnådde 10 år fick vi en plåtbit böjd av en designer som man t ex kan ha jordnötter i, så det ska bli kul att se vad man tänker toppa det med ... ;)

IT också så jag passar på att göra lite smygreklam med en bara delvis aktuell bild på samlingen. :)
Samling + IFS.jpg
 
Senast ändrad:

ittam

Audemars

Fredrik77

Omega
Intressant. Kanske handlade mer om symbolvärdet än om det monetära. Ska man vara cynisk kan man ju lugnt konstatera att arbetsgivare alltid gillat belöningar som inte kostar, typ tjusiga titlar, månadens medarbetare osv osv.
 

Laurentius

Cartier
Med tanke på hur extremt sällsynt det är att folk stannar 25 år på en arbetsplats idag borde det vara relativt riskfritt att tillhandahålla något i det dyrare häradet.
Jag jobbar på ett pappersbruk och han som han jobbat längst firade precis 52 år på samma arbetsplats! Ett stort antal har jobbat både 30 och 40 år där så visst finns det undantag, bruksorter brukar ha relativt låg personalomsättning!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag jobbar på ett pappersbruk och han som han jobbat längst firade precis 52 år på samma arbetsplats! Ett stort antal har jobbat både 30 och 40 år där så visst finns det undantag, bruksorter brukar ha relativt låg personalomsättning!
På det lokala pappersbruket här så är det många av den gamla stammen som började i tonåren. Bruket har dock bestämt att tjänsteåren börjar ticka först vid 18 års ålder, för att arbetarna inte ska kunna få två klockor... De kan alltså få en klocka tidigast vid 43.

Jag gillar traditionen med förtjänstklockor.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Har inte 25 år i sträck. Slutade, var borta några år och kom tillbaka. Sen har jag tidigare sökt och bytt jobb inom företaget och då förhandlar man ju om lön. Folk här verkar tro att man är en bot som stått vid samma maskin i 25 år ungefär, noll koll om arbetslivet.
 

Edin

Panerai
Som @Aurum säger kan det aldrig bli ett hån mot arbetsgivaren/tagaren med guldklockor. Dock är det mer det fakto att detta är ett klockforum där de flesta har stålklockor som kostar mångt mer än detta och vi därav är lite "snobbiga" när ordet gludklocka dras. Tror alla här inne får assosiationer likt Rolex Day-Date på pressidentlänk.

Personligen ser jag inget problem i det mer än att om jag skulle ge ut en guldklocka till de som arbetar under mig skulle jag nästan skämmas lite. Just för det intresse jag har och då folk börjat få insikt i vad det är för klockor jag har på mig jämt. Sen lär jag aldrig få en av någon arbetsgivare så ser inget problem där heller. Jag är nöjd för den lön jag får för mitt jobb.
 
Senast ändrad:

UNO

Panerai
Folk här verkar tro att man är en bot som stått vid samma maskin i 25 år ungefär, noll koll om arbetslivet.
Mycket bra konstaterande av Stefan S, livet och arbetslivet är inte så enkelt, inte ens om man är duktig och har gjort rätt. K-S har rätt stor spred ålder/yrke/livserfarenhet och det syns i bland.
Att ha jobbat 25 år är bra oavsett om det är på ett eller flera företag. Själv har jag fått många 6-siffriga bonusar men de är snart glömda och nästa kvartal är man åter en nyttig idiot. Efter de grundläggande behoven är det behovet av att vara sedd som driver oss. Vi ska ha respekt för folks guldklockor även om det bara är några gram guld, det finns annat som väger tyngre.
 

Zingo

Rolex
Skatteverket har jobbat detta på många år och beslutet kom precis! Jag håller på med detta en hel del och informationen kom precis ut.
Skattemässigt får arbetsgivaren lämna minnesgåva (allt utom cash är ok) efter 6 års anställning om 15 tkr inkl moms. Men vissa arbetsgivare väljer av någon anledning att dela ut den först långt senare.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Skattemässigt får arbetsgivaren lämna minnesgåva (allt utom cash är ok) efter 6 års anställning om 15 tkr inkl moms. Men vissa arbetsgivare väljer av någon anledning att dela ut den först långt senare.
Vet inte vem som tolkar texten rätt, men verkar vara minst 20 års anställning som är kravet vid arbetslängd. Verkar dock vara så att du kan ge efter sex år om den anställde fyller jämt tex? Förstår inte din negativitet.
 

Zingo

Rolex
Vet inte vem som tolkar texten rätt, men verkar vara minst 20 års anställning som är kravet vid arbetslängd. Verkar dock vara så att du kan ge efter sex år om den anställde fyller jämt tex? Förstår inte din negativitet.
Då det blandas lite äpplen och päron så det var ett klargörande vad som gäller skattemässigt, det andra är vad bolaget har för policy vilket såklart är olika mellan olika bolag. Därmed kan vissa få den efter ex 10 år, andra efter 20 år, nån efter 25 år osv och andra aldrig. :)
 
Topp