• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

25 år i tjänsten och guldklocka. Men vad är det man egentligen får?

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Då det blandas lite äpplen och päron så det var ett klargörande vad som gäller skattemässigt, det andra är vad bolaget har för policy vilket såklart är olika mellan olika bolag. Därmed kan vissa få den efter ex 10 år, andra efter 20 år, nån efter 25 år osv och andra aldrig. :)
Tror jag inte, då hade man väl inte specifierat texten som man gör nu? 20 år eller mer. Är du insatt på riktigt @JLW ?
 
Senast ändrad:

Zingo

Rolex
Tror jag inte, då hade man väl inte specifierat texten som man gör nu? 20 år eller mer. Är du insatt på riktigt @JLW ?
Vart specificerar man 20 år? Om vi pratar skattemässigt. :)

Edit: för att avsluta detta (och återgå till själva klockorna). Vill du botanisera dig i vad som gäller skattemässigt, se Skatteverkets allmänna råd för vissa förmåner.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Mormor fick en förgylld medalj av Kungl. Patriotiska Sällskapet, ungefär lika användbart som en champagnevisp.
Det påminner mig om att min fru för några år sedan fick en salladsklippare (lustig plastsax) i julgåva av sin arbetsgivare. Den åker numera runt i släkten när vi varje år kör paketleken. Ingen vill ha den men man vet ju inte vad det är i paketen. :D
 

TCB

Cartier
För om åren (1970-1990) så såg man ofta Omega i 18 k guld på länk.
De "guldklockor" som många tappra får för lång och trogen tjänst får numera är oftast Citizen med läderarmband och 14k boett. Tyvärr så får visa doublé vilket bör vara själva definitionen av ett hån.

Min mamma frågade sin arbetsgivare om hon inte kunde få resecheckar istället när det begav vilket hon fick. Lät som en bättre deal för båda parter. Arbetsgivaren betalar ju faktiskt för något som i princip saknar värde.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
För om åren (1970-1990) så såg man ofta Omega i 18 k guld på länk.
De "guldklockor" som många tappra får för lång och trogen tjänst får numera är oftast Citizen med läderarmband och 14k boett. Tyvärr så får visa doublé vilket bör vara själva definitionen av ett hån.

Min mamma frågade sin arbetsgivare om hon inte kunde få resecheckar istället när det begav vilket hon fick. Lät som en bättre deal för båda parter. Arbetsgivaren betalar ju faktiskt för något som i princip saknar värde.
Tror du missupfattat det där med guldlänken, de har ägarna kompleterat med själva i efterhand. Sedan har inte jag sett Citizen i solitt guld eller annat guldbelagt, men finns kanske? Saknar värde är ett fördummande uttalande, men de har dåligt andrahandsvärde.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
För om åren (1970-1990) så såg man ofta Omega i 18 k guld på länk.
De "guldklockor" som många tappra får för lång och trogen tjänst får numera är oftast Citizen med läderarmband och 14k boett. Tyvärr så får visa doublé vilket bör vara själva definitionen av ett hån.

Min mamma frågade sin arbetsgivare om hon inte kunde få resecheckar istället när det begav vilket hon fick. Lät som en bättre deal för båda parter. Arbetsgivaren betalar ju faktiskt för något som i princip saknar värde.

Jag har otroligt svårt för denna märkliga inställning. Du får en gåva av arbetsgivaren, det är inget krav utan en gåva.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
För om åren (1970-1990) så såg man ofta Omega i 18 k guld på länk.
De "guldklockor" som många tappra får för lång och trogen tjänst får numera är oftast Citizen med läderarmband och 14k boett. Tyvärr så får visa doublé vilket bör vara själva definitionen av ett hån.

Min mamma frågade sin arbetsgivare om hon inte kunde få resecheckar istället när det begav vilket hon fick. Lät som en bättre deal för båda parter. Arbetsgivaren betalar ju faktiskt för något som i princip saknar värde.


...och de flesta förtjänstomegorna är i 14K.
 

TCB

Cartier
Tror du missupfattat det där med guldlänken, de har ägarna kompleterat med själva i efterhand. Sedan har inte jag sett Citizen i solitt guld eller annat guldbelagt, men finns kanske? Saknar värde är ett fördummande uttalande, men de har dåligt andrahandsvärde.
Det är vanligt att äldre guld Omegor har länkar som ej är original men det finns gott om de som är original. Jag är bekant med ett par äldre herrar som alla fick varsin av sin tidigare arbetsgivare. Graverade med företagslogo på boetten.
"Saknar värde" är relativt begrepp men att ge 6.000 kr i butik för något som beg-marknaden ger hundralappar för då det finns så sanslöst många till försäljning kan få kallas mycket. Trist är det för dem som slitigt hårt i 25 år och trott att de fått en dyrbar present.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är vanligt att äldre guld Omegor har länkar som ej är original men det finns gott om de som är original. Jag är bekant med ett par äldre herrar som alla fick varsin av sin tidigare arbetsgivare. Graverade med företagslogo på boetten.
"Saknar värde" är relativt begrepp men att ge 6.000 kr i butik för något som beg-marknaden ger hundralappar för då det finns så sanslöst många till försäljning kan få kallas mycket. Trist är det för dem som slitigt hårt i 25 år och trott att de fått en dyrbar present.
Lön är vad man får för sitt "slit". En gåva är en gåva. Ogillar man den senare så avstår man bara, rätt enkelt.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Det är vanligt att äldre guld Omegor har länkar som ej är original men det finns gott om de som är original. Jag är bekant med ett par äldre herrar som alla fick varsin av sin tidigare arbetsgivare. Graverade med företagslogo på boetten.
"Saknar värde" är relativt begrepp men att ge 6.000 kr i butik för något som beg-marknaden ger hundralappar för då det finns så sanslöst många till försäljning kan få kallas mycket. Trist är det för dem som slitigt hårt i 25 år och trott att de fått en dyrbar present.
Säger inte att du har fel, men skulle du ha möjlighet att posta en bild på dessa originalguldlänkar?
 
I lördags fick de som varit anställda på Scania i 25 år sina ”guldklockor”. De fick välja på en tråkig tissot och en Sjöö Sandström. På min inrådan valde en kollega till mig SS.

Det verkar vara en lite billigare kvartsversion, vilket så klart är en nödvändighet. Men känslan i den är mycket trevlig. Jag bjuder på några bilder:

image.jpg
image.jpg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
I lördags fick de som varit anställda på Scania i 25 år sina ”guldklockor”. De fick välja på en tråkig tissot och en Sjöö Sandström. På min inrådan valde en kollega till mig SS.

Det verkar vara en lite billigare kvartsversion, vilket så klart är en nödvändighet. Men känslan i den är mycket trevlig. Jag bjuder på några bilder:

image.jpg
image.jpg
Den var ju riktigt fin, bra present! Var Tissoten i guld?
 

Shadyboy

Cartier
Mycket bra konstaterande av Stefan S, livet och arbetslivet är inte så enkelt, inte ens om man är duktig och har gjort rätt. K-S har rätt stor spred ålder/yrke/livserfarenhet och det syns i bland.
Att ha jobbat 25 år är bra oavsett om det är på ett eller flera företag. Själv har jag fått många 6-siffriga bonusar men de är snart glömda och nästa kvartal är man åter en nyttig idiot. Efter de grundläggande behoven är det behovet av att vara sedd som driver oss. Vi ska ha respekt för folks guldklockor även om det bara är några gram guld, det finns annat som väger tyngre.
+1 på den. Symbolvärdet på klockan, oavsett Tissot eller annat fabrikat, doublé eller massiv osv är mångdubbelt högre än det faktiska inköpspriset/andrahandsvärdet/guldvärdet. Klockan symboliserar 25 år av arbete där man förmodligen både tillfört arbetsgivaren men även sina medarbetare och sig själv värde. Klockan har man kvar som minne tills dess ens barn får ärva den. Som minne. Allt mäts inte i pengar, och så ej heller klockors värde i mina ögon heller.
Min svärmor fick efter 25 år på samma arbetsplats en slags guldklocka från Tissot - med hennes namn ingraverat men felstavat.
På tal om signalvärde o_O
Hahaha! Underbart ju! Har en gammal, mycket liten, svepask i trä med lock i handsnidat horn som min farfar gjort. Ristade in sina initialer (A.S) men råkade vända S-et bak och fram så det blev ett mycket runt Z. Den missen är halva grejen med asken numera.
Får jag själv välja mellan klocka och resecheckar väljer jag klocka alla dagar i veckan. Och även om den endast kostar 6000 kr att köpa (vansinnigt mycket pengar för en klocka för personer som handlar på Ur och Penn...) så kommer den stanna kvar i klocklådan tills jag dör. Vilket iofs kommer ske långt före jag blir kvar 25 år på samma arbetsplats, men det är ju en helt annan fråga...
 

Jonaz

Rolex
Fingrade på svärmors relativt nyfådda ( gbgftw ) SS chrono med mop dial 25 års present. Riktigt fin! Så det kan finnas utveckling ifrån de urholkade Certinorna.
 
Topp