• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

36mm Rolex = Ubermanligt

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Att en klocka som inte har så mycket stål vid sidan av tavlan upplevs mindre.
Tycker @ErikW s bild illustrerar det bra. DJ´n ser lite större ut pga att tavlan är ljus och den har något mindre metall runt tavlan. Fyrkantiga klockor kan också skapa en optisk illusion av att vara större än runda ur. Du får givetvis tycka tvärt om, men den generella uppfattningen är att klockor där glaset går långt ut upplevs större. Jag har exempelvis en Longines Conquest Classic 41mm med svart tavla och en Longines Flagship Heritage 39mm med ljus tavla. Väl på armen ser Flagshipen större ut än Conquesten
 

Richard1987

Panerai
1601a, 36 mm på armband känns perfekt!
20170223_161825.jpg
 

K-S

Rolex
2-Faktor
För mig lirar främst endast daydate i 36mm. Helguld tung och kool.
Andra 36or känns som damur på mig.
Allt handlar om devisen don efter person!
Känns det rätt och passar din storlek - kör.
 
  • Like
Reactions: PJW

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Att en klocka som inte har så mycket stål vid sidan av tavlan upplevs mindre.
Skulle säga tvärtom. Bild på klockor i samma storlek, den till vänster upplevs mycket större på handleden än den till höger. Det är tavelstorleken som räknas!
(EDIT: jävlar vad damm det var på Seikon, ber om ursäkt för detta till känsliga tittare...:oops:)
0054.jpg
Seagull 1963 140401.jpg
Seiko 7548-700B 160728.jpg
 
Senast ändrad:

evki

Audemars
2-Faktor
Jay tycker att storleken på 36 mm är bekväm och behaglig. Jag bär en 34mm Date (115200) på en 16-16,5cm handled och det känns rätt så bra. Håller med att glass/tavla diametern spelar stor roll i hur storleken upplevs. Bandhornen också.

IMG_0249.PNG


IMG_0257.JPG


IMG_0053.JPG
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tycker @ErikW s bild illustrerar det bra. DJ´n ser lite större ut pga att tavlan är ljus och den har något mindre metall runt tavlan. Fyrkantiga klockor kan också skapa en optisk illusion av att vara större än runda ur. Du får givetvis tycka tvärt om, men den generella uppfattningen är att klockor där glaset går långt ut upplevs större. Jag har exempelvis en Longines Conquest Classic 41mm med svart tavla och en Longines Flagship Heritage 39mm med ljus tavla. Väl på armen ser Flagshipen större ut än Conquesten
Klart en kvadratiskt klocka bär större än en rund. Arean på en rund 40 mm är 1260 medan en kvadratisk är 1600 mm2.
 

MånsT

Rolex
Tjena alla Rolexkännare! Har nu kommit fram till att 36mm är jäkligt trevlig storlek, sitter skönt på handleden, slår inte i saker dom tex dörrkarmar. Men är hjärntvättad på alla 40mm, lite svårt att vänja mig vid 36mm. Så till frågan vilken/vilka modeller upplevs visuellt större? Svara gärna med bilder med om ni har. Tack på förhand/Blumenhofer
Nu vet jag inte vad du har för omkrets på handleden men oavsett så vänjer man sig fort vid 36mm. Har själv en relativt grov handled på 18,5cm men använde en Explorer I i cirka ett halvår.

IMG_20160325_110036.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Klart en kvadratiskt klocka bär större än en rund. Arean på en rund 40 mm är 1260 medan en kvadratisk är 1600 mm2.
Bra där, du slår huvudet på spiken:). Förtydligat så är det storleken (arean) på urtavlan som avgör hur stor den ser ut att vara. 2 st 36mm boetter kan se olika stora ut beroende på hur stor urtavlan är. Sedan kan en klocka med en urtavla som ligger nära boettens yttermått upplevas större än en lika stor urtavla i en boett med mer luft till yttermåttet.
 

Blumenhofer

Breitling
Tjena, schysst med alla inlägg. Lärt mig en hel del om Rolex. Och JA PSV ubermanligt! Din underarm kommer se grövre ut med en mindre klocka
 

JayJay

Rolex
Manligt och manligt... vet inte så noga. Min fru bär en 116000. Sjukt snyggt. Vet inte om jag tycker att det gör henne särskilt manlig?
Själv skulle jag mkt väl kunna göra henne sällskap och också köra en 36mm:are, vet dock inte om det skulle göra mig mer eller mindre manlig än idag med min 116300. Tycker nog inte att just det är en särskilt viktig del av mitt klockbärande...
 

Johanw

Cartier
Mycket bandhorn och då även hela caset. Provade 36mm men vill ha lite större och då tur att Tudor finns i jumbo med 38mm. Upplevs även större då de har "dykarboett" och är lite tjockare. Kolla bilden från sidan och man tror inte att det endast är 2mm skillnad.

WP_20141006_11_08_32_Smart 1.jpg

WP_20141006_11_09_33_Smart 1.jpg
 

Skanvik

Cartier
Tycker 34 mm är betydligt manligare än 36 ;)
Måste säga att jag är glatt överraskad över att min OP 114200 känns/ser betydligt större ut på handleden än sina 34 mm.
Var orolig att den skulle kännas för liten när jag är van vid 40 mm.
Men som sagt den känns helrätt! :D
IMG_0090.JPG
 
Topp