• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

45års presenttips?

Mini

Breitling
Hej, jag behöver er hjälp. Min man fyller år och jag behöver något som man kan använda länge och något mer än den vanliga födelsedagspresenten. Har bl.a funderingar på en klocka men är inte så insatt i ur för män.
Han gillar endast "platta" urtavlor, diskreta med läderarmband. Har tittar runt lite och det finns många fina klockor men prisklassen ligger på max 15.000 och hellre 10'. Och då befinner jag mig i något mellanmjölksland...
Tips på klockor? Eller ska jag satsa på en annan present? Då det varken blir Klockmästare el Rolex/Iwc. Har tittat på en Baume Mercier som är fin. Han arbetar på kontor och har egentligen råd att köpa en mycket dyrare klocka själv. SÅ mycket enklare med en klassisk present till en tjej, för 10' får man en bra väska eller örhängen.. :)
 

MrPlow

Rolex
Köp en schysst väska till honom! En Mulberry Clipper gör vilken man som helst glad!
HG6949_342G110_2
 

wadstroem

Cartier
Vad bär han för klocka nu? Om han har råd att köpa en dyrare klocka själv, så är det kanske mer klokt att låta honom göra det nära han känner att han vill det, och då kanske satsa på en Rolex eller en Omega.

Istället så kan du ju, som någon tipsade om, köpa en väska/portfölj av något slag, alternativt vintage-omega (exempelvis) + en väska/portfölj för den budget du satt upp (runt 10 000). Du hittade många fina, tunna vintagedressare i såväl stål som guld för några tusenlappar.
 

JohnDoe

Rolex
Det har varit en del trådar med tips på presenter här. Sök lite på present i sökfunktionen ifall du inte får tillräckligt med tips. Tror faktiskt du kan få väldigt mycket klocka för 10-15 tkr. Det är mycket mer än vad de allfra flesta är villiga att betala för en klocka. Här på forumet blir vi lätt fartblinda och ibland lite "snäva" i våra tips. Är det några speciella märken han nämnt, vad har hans kompisar, är han intresserad av en mekanisk eller en quartzklocka, nytt eller vintage osv. Du kan absolut få tips här men blir lättare att ge bra råd om vi får lite mer "kött på benen". Och som vanligt vill jag kasta in ett tips om kaplans.se där finns många olika klockor både i butiken och på auktioner. Där kan man se ett bra mixat utbud på allt och vad det kostar. Nytt, gammalt, sport, dress osv..
 
  • Like
Reactions: JLW

Landshark

Cartier
Klart gubben ska ha en schysst klocka! :)
Ironiskt om jag skulle ha lösningen. Själv avskyr jag nämligen "platta" boetter med läderband...
Men du får en sådan här, Sea-Gull 63, för några ynka tusenlappar. Hepp! :cigar:
(Stålars över för ett trevligt show-/krogbesök också).

SeaGull_1963_brl_3.jpg
 

POO

Panerai
Det är svårt att toppa "väska" som förslag på klocka att ge bort men trötta absolut-billigast-möjliga rollar är up there bland dåliga förslag, speciellt till de som inte kanske inser varför det är ett mindre bra förslag.
 

Mini

Breitling
Tack alla som tagit sig tid att svara! Många bra tankar och tips. Några funderingar: hur känns en begagnad klocka av bättre märke som present?/ Eller en klocka inom min budget när/om han egentligen (vid intresse) kan kan en ny/dyrare? Nu har han ju ingen riktigt dyr klocka då jag gissar att han inte har intresse eller hellre lägger pengarna på teknik/bilar men han skulle inte tacka nej till en klassiker.
Får man fråga en icke klockrelaterad fråga? Hade ni blivit gladare över någon annan sorts present? Weekendresa, upplevelse (flyga flygplan/helikopter själv, köra formel 1 bil) eller som några föreslår väska eller dyl. Än en "mellan"prisklassklocka?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Vad det gäller begagnat så avråder jag å det bestämdaste män från att köpa beg till sina flickvänner/fruar.
Åt andra hållet tror jag inte det är samma problem.
 

JohnDoe

Rolex
Tack alla som tagit sig tid att svara! Många bra tankar och tips. Några funderingar: hur känns en begagnad klocka av bättre märke som present?/ Eller en klocka inom min budget när/om han egentligen (vid intresse) kan kan en ny/dyrare? Nu har han ju ingen riktigt dyr klocka då jag gissar att han inte har intresse eller hellre lägger pengarna på teknik/bilar men han skulle inte tacka nej till en klassiker.
Får man fråga en icke klockrelaterad fråga? Hade ni blivit gladare över någon annan sorts present? Weekendresa, upplevelse (flyga flygplan/helikopter själv, köra formel 1 bil) eller som några föreslår väska eller dyl. Än en "mellan"prisklassklocka?
Jag är alltid mest glad för en klocka men många gillar ju upplevelser. Väldigt olika. Vi känner ju inte din man lika bra som du. Men tycker inte du ska fastna på att något upplevs som en mellanprisklocka. En snygg sjöö sandström är inte mellanmjölk. Här är vi "skadade" och har helt andra referensramar. Om han använder klocka eller skulle vilja använda klocka, köp en klocka. Är du osäker så köp en upplevelse.
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Jag tror att han blir jätteglad för en klocka, det skulle i alla fall jag bli. Oavsett vilken du köper så kommer den få ett sentimentalt värde och då du ändå har lite koll på vad han gillar så kan det inte bli fel! Tycker personligen att Longinesen som @Equilibrium visade är ett kul val. Annars en sjöö sandström royal steel kanske? :)
 

Landshark

Cartier
Högst personligt. För egen del anser jag att ett begagnat ur i lågprissegmentet till en icke klockintresserad herre på 45 bast går fetbort...
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Kan man verkligen köpa en upplevelse att köra en äkta formel 1 bil ?
Det låter ju helt sanslöst eftersom man (tror jag) kan varva sönder en sådan motor hur lätt som helst och dessa motorer kostar aningen mer än kaffepengar.
 

Greven

Audemars
1. Klart att din man skall ha en klocka i 45-årspresent! Det blir något han bär varje dag och har glädje av.
2. Din man bör få en ny klocka. Med box och hela klabbet!
3. Jag är inne på @Equilibrium 's linje och föreslår en liknande klocka, men som jag personligen tycker är ett snäpp vassare, sorry @Equilibrium ;)
Longines Heritage med ref: L3.674.4.50.0
4. Grattis! Du är nu världens bästa fru!

Edit: Läste för snabbt och trodde det handlade om en son som skulle köpa present till sin far, men nu har jag ändrat så det handlar om fru och man. Sorry! :)
Skärmavbild 2015-10-08 kl. 21.49.46.png
 
Senast ändrad:

POO

Panerai
1. Klart att din far skall ha en klocka i 45-årspresent! Det blir något han bär varje dag och har glädje av.
2. Din far bör få en ny klocka. Med box och hela klabbet!
3. Jag är inne på @Equilibrium 's linje och föreslår en liknande klocka, men som jag personligen tycker är ett snäpp vassare, sorry @Equilibrium ;)
Longines Heritage med ref: L3.674.4.50.0
4. Grattis! Du är nu världens bästa son enligt din far!
Skärmavbild 2015-10-08 kl. 21.49.46.png

"Min man..."
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
1. Klart att din far skall ha en klocka i 45-årspresent! Det blir något han bär varje dag och har glädje av.
2. Din far bör få en ny klocka. Med box och hela klabbet!
3. Jag är inne på @Equilibrium 's linje och föreslår en liknande klocka, men som jag personligen tycker är ett snäpp vassare, sorry @Equilibrium ;)
Longines Heritage med ref: L3.674.4.50.0
4. Grattis! Du är nu världens bästa son!
Skärmavbild 2015-10-08 kl. 21.49.46.png
Haha inga problem @Greven ! Jag var lite inne på samma tanke som du faktiskt, men eftersom klockan du föreslår kostar mer än 15 papp (iaf på uret.se) så valde jag Heritage '35 an ;)
 

JayJay

Rolex
Den här är ju naturligtvis också ett trevligt alternativ http://www.sinn.de/en/Modell/556_I.htm har själv haft en. Kanonklocka.

Sinn kan du titta på hos Erikson Urhandel i Sundbyberg och Nomos som jag tipsade om tidigare finns hos Franks Ur på Drottninggatan. Enda auktoriserade återförsäljarna jag känner till innanför rikets gränser av respektive märke.
 

Icaras

Rolex
1. Klart att din far skall ha en klocka i 45-årspresent! Det blir något han bär varje dag och har glädje av.
2. Din far bör få en ny klocka. Med box och hela klabbet!
3. Jag är inne på @Equilibrium 's linje och föreslår en liknande klocka, men som jag personligen tycker är ett snäpp vassare, sorry @Equilibrium ;)
Longines Heritage med ref: L3.674.4.50.0
4. Grattis! Du är nu världens bästa son enligt din far!
Skärmavbild 2015-10-08 kl. 21.49.46.png
Far? Det var väl man? ;)

En Lonhines LD kan inte gå fel. Om jag inte missminner mig så har den en riktigt fin box dessutom :) kör på det!

Edit: 2:a på bollen
 

MagnusL

Omega
Skulle inte gubben uppskatta din present så fyller jag 45 om ett par år och skulle älska att ha en fru som ger mig en sån present!
Skämt åsido. En super-present med en klocka. Kolla på kaplans om du kan hitta nåt intressant där.
 

Greven

Audemars
Far? Det var väl man? ;)

En Lonhines LD kan inte gå fel. Om jag inte missminner mig så har den en riktigt fin box dessutom :) kör på det!

Edit: 2:a på bolleb
Jepp, jag blev uppmärksammad på mitt misstag och ändrade i ursprungsinlägget till det korrekta "man". Gick lite fort i min iver att ge tips. :) Ja den är superfin den där Longines Heritage och boxen är riktigt najs.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Det finns många bra klockor på den prisnivån. Här är några modellserier som du kan kika på och som lätt går att hitta i fysisk klockbutik..

http://www.uret.se/oris-culture-c-75_157.html?sort=x2a
http://www.uret.se/longines-heritage-c-185_194.html

Sedan finns det även billigare: http://www.uret.se/certina-ds-first-c-949_975.html
, och lite dyrare: http://www.uret.se/tudor-glamour-day-date-c-887_1326.html?sort=x2a
Tudor (även fast de tangerar budget gränserna) är alltid, ALLTID ! ett utmärkt val !!!!!
 
Topp