• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

52 veckor, 52 böcker!

52 böcker på 52 veckor, då har man inte mycket tid över till annat. Beror såklart också på vad det är för typ av böcker. Vi talar inte om 52 st Shantaram nu...
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
52 böcker på 52 veckor, då har man inte mycket tid över till annat. Beror såklart också på vad det är för typ av böcker. Vi talar inte om 52 st Shantaram nu...
Jag hade tänkt balansera skola, jobb, träning, och allmänt häng/festande med läsningen, inga problem med en nypa disciplin ;) Shantaram har jag redan slöläst för något är sen, gillade boken väldigt mycket!
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Laddat med ett gäng böcker nu, ska bli kul att äntligen läsa GW :D
image.jpeg
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Lagom till helgen har jag läst ut Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman. Rekommenderas för den som gillade En man som heter Ove, även om den här boken var något spretigare berättad. En vacker historia var det i alla fall.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Egentligen skulle jag behöva göra någonting annat än att sitta framför datorn när jag är ledig, men näää det kommer nog inte hända...
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Två böcker till avklarade, 1916 av Peter Englund och År Noll av Ian Buruma. I den här takten borde det gå att klara 52 böcker i år.
 

Case

Panerai
Jag har länge velat köra denna "utmaning", att läsa en för mig ny bok per vecka i ett år! Tänkte att det kan finnas någon som vill hänga med här från vecka 1. Om man inte är intresserad av att delta, men letar efter nya böcker att läsa, kommer jag att skriva en mini-recension av varje bok jag läser. Första boken ut är "Flyga drake" av Khaled Hosseini
flyga-drake.jpg
Kul med utmaningen. Dock svår som småbarnsförälder som sagt.

Oavsett är du varmt välkommen att delta i det literrära/gastronomiska-sällskapets månatliga träffar om du behagar. Nästa tillfälle är 2 februari och vi ses i Ektorp i Nacka. Boken vi läser nu är: Elsa Morante "Historia"

Skicka ett PM om du är sugen :)

Edit: Jag är glad om jag klarar att läsa ut en bok varje månad...
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Har ikväll avklarat Pettson och Findusboken Pannkakstårtan av Sven Nordqvist som godnattläsning för barnet. (Tveksamt dock om jag kan tillgodoräkna mig denna som no 2/52) I likhet med övriga Pettson och Findusböcker är den skriven med en underbar satsmelodi som lämpar sig väl för högläsning. Och historien var som vanligt fantastisk.
När Pettson satte på trattgrammofonen med Jussi Björling som sjöng Till Havs, för att väcka tjuren som hade stegen som huvudkudde, samtidigt som han släppte in Findus med en gardin knuten runt svansen i hagen för att avleda medan Pettson hämtade nämnda stege, tog jag tillfället i akt att ge ungen lite allmänbildning och satte på en svartvit liveinspelning med Jussi från 1953 på Youtube på mobilen. Ungen tittar andäktigt ett tag innan hon säger "Nu vill jag se färgerna". "Se det går inte mitt barn, för världen var svartvit fram till 1958" sa jag inspirerad av Kalles (Kalle och Hobbe) pappa. Nä, det sa jag inte för jag ville inte lura henne men jag hade god lust. Nu ska jag snart sätta igång med nästa bok.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Har ikväll avklarat Pettson och Findusboken Pannkakstårtan av Sven Nordqvist som godnattläsning för barnet. (Tveksamt dock om jag kan tillgodoräkna mig denna som no 2/52) I likhet med övriga Pettson och Findusböcker är den skriven med en underbar satsmelodi som lämpar sig väl för högläsning. Och historien var som vanligt fantastisk.
När Pettson satte på trattgrammofonen med Jussi Björling som sjöng Till Havs, för att väcka tjuren som hade stegen som huvudkudde, samtidigt som han släppte in Findus med en gardin knuten runt svansen i hagen för att avleda medan Pettson hämtade nämnda stege, tog jag tillfället i akt att ge ungen lite allmänbildning och satte på en svartvit liveinspelning med Jussi från 1953 på Youtube på mobilen. Ungen tittar andäktigt ett tag innan hon säger "Nu vill jag se färgerna". "Se det går inte mitt barn, för världen var svartvit fram till 1958" sa jag inspirerad av Kalles (Kalle och Hobbe) pappa. Nä, det sa jag inte för jag ville inte lura henne men jag hade god lust. Nu ska jag snart sätta igång med nästa bok.
Fin resencion, räkna med den också; du har ju uppenbarligen fått ut massa känsla ur boken :)
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Man blir ju sugen att hänga på det här projektet men 52 böcker blir nog svårt att nå upp till. Att försöka läsa lite mer under 2016 jmfr 2015 känns dock rimligt.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Någon som har läst hunger games? Vissa verkar gilla filmerna men jag läser snabbt och brukar föredra böckerna iallafall
 

Daion

Panerai
2-Faktor
Jag har länge velat köra denna "utmaning", att läsa en för mig ny bok per vecka i ett år! Tänkte att det kan finnas någon som vill hänga med här från vecka 1. Om man inte är intresserad av att delta, men letar efter nya böcker att läsa, kommer jag att skriva en mini-recension av varje bok jag läser. Första boken ut är "Flyga drake" av Khaled Hosseini
flyga-drake.jpg
Intressant tråd! Själv läser jag ganska sakta men kommer följa denna tråden med stort intresse och snappa åt mig tips! :)

Någon som har läst hunger games? Vissa verkar gilla filmerna men jag läser snabbt och brukar föredra böckerna iallafall
Har läst Hunger Games trilogin och kan varmt rekommendera dessa böcker. Galet bra! :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Någon som har läst hunger games? Vissa verkar gilla filmerna men jag läser snabbt och brukar föredra böckerna iallafall
Första är mycket bra. Ingen varva-ner-i-sängen-bok dock på grund av tempot. De andra delarna är ok, inte mer.

@Urkvinnan Inom barnböcker så kan jag rekommendera Edward Tulanes Fantastiska Resa, den fick mig att gråta i slutet. (Läs även Shaun Tans Ankomsten)
 

Ako

Rolex
2-Faktor
image.jpg

Jag läser nog 52 böcker om året , varav tio under sem. Denna läste jag ut härom dagen, Har alltid gillat Rocky så denna var ett måste.
En kul berättelse , typ 3-4 i betyg , lättläst o kul.
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
image.jpg

Nästa bok blir denna. Män som gör juice. Nästan lika bra som brandmän med kattungar.
Det här blir en bok som jag nog kommer att ha parallellt med någon annan mer skönlitterär bok.
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
image.jpg

Nästa bok blir en omläsning av den underbara "Ingen tobak, inget halleluja" som jag läste för många år sedan. Inspirerad av Juiceverket dricker jag egengjord råsaft. Kul bok och inte så äppelkindat flåshurtig som andra "råsaft"-böcker jag läst.
 

DrDre

Patek
Denna anses av många vara den bästa spionthriller som skrivits och finns ofta med på listor över böcker man bör läsa innan man dör. Köpte den nyligen och har precis börjat läsa den.

510DZ7MRSCL.jpg
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Bok nr 2 , en fånges flykt från Nordkorea ,
3/5 i betyg , intressant om ett slutet land , lite svår att komma in i pga hur den är skriven o en viss svårighet för mig att sätta mig in i personens liv.
image.jpg
 
Topp