• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

5513 Maxi Dail från skolådan ;)

IMG_2933.JPG
V
IMG_2930.JPG
IMG_2900.JPG
IMG_2938.JPG
IMG_2929.JPG
Tja allesamman !

Tänkte dela med mig med min maxi dail mk2 eftersom den är i så pass fint skick !
Räknar med att det är en del som uppskattar gammalt mögel ! Enjoy :D

No shit Sherlock. :)

@Fredrik (Swe) tyckte hela insertet var fel på den klockan. Jag ska inte säga då jag inte kan så sena klockor. Fullt möjligt att den kanske borde ha ett senare insert med en plattare 4 i 40. Jag vet inte.
Nej, jag syftade på pluppen enbart. Orkar inte ens titta två gånger på vilket insert det är/ska vara upp och ner. Fel plupp gör att helheten ser knas ut för mig :)
Tydligen för ägaren också då den nu är till salu ;)

• Like
Reactions: Per
Den är väl ganska fin och fet som det brukar heta i annonser, varför måste man ta det ett steg för långt och säga att den ser opolerad ut? Med så ojämn boettsida så är det ju ganska uppenbart att så inte är fallet.

• Like
Reactions: JLW
Skillnaden är att punch:ade cert har högre äkthetsvaliditet då handlaren stansat hål i certet, tillskillnad från ett handskrivet cert (som skulle kunna vara skrivet i modern tid)..

@Per - varför så dryg när @Deddas frågar, du förstår ju sannolikt vad han undrar?! Din käpphäst är ju att forumet är till för kunskapsdelning..

Skillnaden är att punch:ade cert har högre äkthetsvaliditet då handlaren stansat hål i certet, tillskillnad från ett handskrivet cert (som skulle kunna vara skrivet i modern tid)..

@Per - varför så dryg när @Deddas frågar, du förstår ju sannolikt vad han undrar?! Din käpphäst är ju att forumet är till för kunskapsdelning..
Som man frågar får man ofta svar. Kan tycka att jag ofta delar den lilla kunskap som jag har.

Gällande handskrivna pappers värde så är det inte en helt enkel fråga. Vissa värdesätter dem och andra inte. Personligen så ser jag inget värde alls i handskrivna papper på en klocka som är så här pass sen. En sak om den är från en tid när det mesta skrevs för hand men denna är långt senare. Undantaget är självklart om de handskrivna papperna ackompanjeras av mer proveniens typ kvitto mm. Det finns alldeles för mycket öppna papper tillgängliga idag för att jag skulle betala för det annars.

Det är dock en inte alltför enkel fråga så jag tror att alla måste bilda sig sin egen uppfattning om det. Jag vågar dock säga att väldigt många fullset med handskrivna papper är ihopplockade av mindre nogräknade individer. Många av dessa handskrivna papper är dessutom dåligt förfalskade certifikat vilket är konstigt då det finns buntvis tomma certifikat på i princip varje större klockmässa på kontinenten.

Tilläggas bör att jag inte personligen betalar för papper alls. Jag köper hellre bästa möjliga klocka för pengarna. Om den nu har papper så är det trevligt men det gör också klockan onödigt mycket dyrare. :)

Each to their own..

Att notera är att vi inte vet om denna klocka har punchade papper eller handskrivna. Därav min fråga.

Punched värderas ibland högre, ibland inte. Dessvärre finns det en del som stämplas med serie i efterhand på blanka cert. Tänk er "the back room" hos en handlare i Europa :rolleyes:

Bild i illustrativt syfte
(ej sifferhåltagare, men de ser liknande ut)
1272_05400410339316912_240.jpg

Här händer det mycket på en dag haha. @vaniljglass står att den ser opolerad ut inte att den är det ! Står ju klart & tydligt att den troligen polerats. Är ju för att skicket är superb. & det bästa jag läst i denna tråd är att den är ojämnt polerad på sidan :p det är lite skillnad på en kasse från tidigt 60-70 tall och dom som är från 80ish just saying. @Per det är skriva papper som är det samma som punchade imho , tydligen finns det maskiner som punchar idag , så är inte nån skillnad om man ska fiffla ! @Knypplarn och dom som tycker den e för dyr köp en annan då helt enkelt. Sitta å grina över nått som du inte har råd till herregud. Att hitta en i bättre skick med Box å papper är inte lätt och gör nån så bara fråga vad dom ska ha för den ;) dom ligger 15-16 k $ i usa & ligger också några ute på rolexpassinmarket till 12k€ watchonly :) Ha en strålande kväll !

Tillbaka
Topp