• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

5513 mot 7928

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Min 7928 som jag hade mycket hjälp av @Per när jag köpte, tack för det Per!
image.jpg

image.png

image.jpeg

Nu har jag inte haft någon 5513 men vågar ändå säga att jag hellre tar den här än en matt 5513.
Ett grymt ex. Oj vad fin!
 

inox

Cartier
Din 7928 är bättre än min 5513. :)

Kunde inte minnas att vi pratat om denna så var tvungen att kolla vad vi pratade om. Skönt att jag inte gett dig våldsamt dåliga tips. Klockan är finfin. :)
Tack!
Lite OT men passar på att fråga:
Jag ropade nyligen in en oysterdate och fick då med en gammal flexlänk märkt 1 56 och på 58-ändlänkar. Jag tolkar det som att det är en "pre-6636". När jag googlat lite ser jag att man begär fantasipriser för dessa, betydligt mer än för motsvarande, märkta, sextiotalslänkar.
Är det just fantasipriser eller går de för väldigt mycket pengar?
Tänkte att det i så fall kanske är onödigt att slita på den?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tack!
Lite OT men passar på att fråga:
Jag ropade nyligen in en oysterdate och fick då med en gammal flexlänk märkt 1 56 och på 58-ändlänkar. Jag tolkar det som att det är en "pre-6636". När jag googlat lite ser jag att man begär fantasipriser för dessa, betydligt mer än för motsvarande, märkta, sextiotalslänkar.
Är det just fantasipriser eller går de för väldigt mycket pengar?
Tänkte att det i så fall kanske är onödigt att slita på den?
De är absolut dyra. 58-ends är för GMT så det är en länk passandes de tidigaste 6542. Har länken big-logo på bladen eller är det bara text? Big-logo och länken är värd kring 4-5k usd för rätt köpare. Text mindre men säkerligen ändå 2.5k.

Big-logo ser ut så här:

image.jpeg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Också intressant att reda ut om det är en swiss länk eller något annat. Min 7206 är för all del från -59 men den är märkt här:

image.jpeg
 

inox

Cartier
De är absolut dyra. 58-ends är för GMT så det är en länk passandes de tidigaste 6542. Har länken big-logo på bladen eller är det bara text? Big-logo och länken är värd kring 4-5k usd för rätt köpare. Text mindre men säkerligen ändå 2.5k.
Ingen big logo, enbart stämplad
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ingen big logo, enbart stämplad
Men länken ser ut så som en vanlig. Inte som amerikanska nitade? Mittdelen är smalare på amerikanska. Dessa är ganska markant billigare och sämre.

Gissar på att du kan få 2.5-3k usd för den. Kanske mer..
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Nu börjar det bli nördigt, men vet du vem som tillverkade dem? GF gjorde väl en del och blev senare uppköpta av Rolex men det fanns väl fler?
C-I står väl för något om jag inte minns fel? GF gjorde också länkar. Allt berodde självklart på tullkostnader och det finns lokalproducerade för andra länder typ Mexiko etc.
 
Senast ändrad:

inox

Cartier
Ser fin ut. Big-logo dyrare men den är fortfarande värd mycket pengar. Repa upp den via Michael Young och sälj för 4k usd. :)
Tror jag behåller, blir nog inte billigare på sikt och mitt i allt kanske jag har en klocka att ha den på. Förutom oysterdaten förstås, sitter verkligen som gjuten på den med 58-endlinks. Och kul att de ju troligen hör ihop dessutom mtp matchande smuts på klocka och länk och det faktum att klockan är graverad 3 mån efter länken är stämplad. Fast kanske inte kommer använda den dagligen på tudorn.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tror jag behåller, blir nog inte billigare på sikt och mitt i allt kanske jag har en klocka att ha den på. Förutom oysterdaten förstås, sitter verkligen som gjuten på den med 58-endlinks. Och kul att de ju troligen hör ihop dessutom mtp matchande smuts på klocka och länk och det faktum att klockan är graverad 3 mån efter länken är stämplad. Fast kanske inte kommer använda den dagligen på tudorn.
Bra att iaf veta om vad man har så man inte säljer en billig klocka med en länk som är värd 3-4 gånger mer. :)
 

inox

Cartier
Gör det och så kan du i princip ge mig din Oyster Date gratis och ändå gå plus...
Jämfört med pengarna det talas om här avrundas det jag gav för oysterdaten neråt till noll så ja, i princip. Behöver inte ens sälja länken i så fall. Fast då får jag ju ett tomrum som behöver fyllas. Av en Eterna kanske? Eller Tg.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Jämfört med pengarna det talas om här avrundas det jag gav för oysterdaten neråt till noll så ja, i princip. Behöver inte ens sälja länken i så fall. Fast då får jag ju ett tomrum som behöver fyllas. Av en Eterna kanske? Eller Tg.
Tre TG coming up på lördag :)
 
Topp