• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

5513 mot 7928

_jonte

Patek
C-I står väl för något om jag inte minns fel? GF gjorde också länkar. Allt berodde självklart på tullkostnader och det finns lokalproducerade för andra länder typ Mexiko etc.
Tror GF gjorde länkar främst för den franska marknaden? Pga importregler då.
Jag har en 7206 av GF som kommer från en "fransk" 1675. Lite extra kul kan jag tycka.
Nedan sitter den på min Tudor 7928, och rödsuben bredvid har en C+I. Jag är väl dock en av få som föredrar C+I över 7206?.. men endast av estetiska skäl. Byggkvaliten mycket bättre på 7206.
DSC08419%202.jpg
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Tror GF gjorde länkar främst för den franska marknaden? Pga importregler då.
Jag har en 7206 av GF som kommer från en "fransk" 1675. Lite extra kul kan jag tycka.
Nedan sitter den på min Tudor 7928, och rödsuben bredvid har en C+I. Jag är väl dock en av få som föredrar C+I över 7206?.. men endast av estetiska skäl. Byggkvaliten mycket bättre på 7206.
DSC08419%202.jpg
De där båda hade jag kunnat leva med.. Snyggt!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det var nästa fråga- de sitter ju inte perfekt nu men går alltså att få att sitta ok? Så man inte bryter i dom i onödan.
De borde sitta bra. Enda som skiljer 58 mot 80 som är för subbar är att de är något lägre. Passningen bör vara helt ok men de kan ju absolut brutits till för att passa bättre på klockan du fick på löpet när du köpte länken.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tror GF gjorde länkar främst för den franska marknaden? Pga importregler då.
Jag har en 7206 av GF som kommer från en "fransk" 1675. Lite extra kul kan jag tycka.
Har sett dem på klockor i USA, England etc. Kan dock inte påstå att jag har dunderkoll på Gay Freres business på något sätt. Låter onekligen franskt men verkar vara schweiziskt. Antar de bara är en gammal leverantör till Rolex såväl som andra klockmärken.
 

_jonte

Patek
Schweiziskt. Editerade min post.
Tror det var detta jag tänkte på, dvs att GF hade ett systerbolag i Frankrike som gjorde att de kunde komma runt importregler. Ska se om jagjag hittar mer info senare.
In 1930 Gay Frères Geneva was followed by a sister company in Annemasse, France, known as Gay Frères Annemasse.
http://www.christies.com/lotfinder/...and-rare-stainless-steel-5841614-details.aspx

Nämns även vagt här
http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=396550

Har för mig GF gjorde alla/många Rolex länkar på den tiden?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tror det var detta jag tänkte på, dvs att GF hade ett systerbolag i Frankrike som gjorde att de kunde komma runt importregler. Ska se om jagjag hittar mer info senare.

http://www.christies.com/lotfinder/...and-rare-stainless-steel-5841614-details.aspx

Nämns även vagt här
http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=396550

Har för mig GF gjorde alla/många Rolex länkar på den tiden?
Hade lite för mig att GF tillverkade Rolex länkar med, men det är ju en tanke som kan ha fötts i min hjärna iom att jag har några gamla.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag har förstått det som att rolex köpte upp gf någon gång under 80-talet som ett steg i att övergå till att tillverka alla delar själva? Och att rolex använt de som leverantör (en av flera?) men utan att länkarna varit märkta av gf?

Edit: är dock absolut inte säker utan det är enbart något jag tror mig läst någonstans någon gång. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har förstått det som att rolex köpte upp gf någon gång under 80-talet som ett steg i att övergå till att tillverka alla delar själva? Och att rolex använt de som leverantör (en av flera?) men utan att länkarna varit märkta av gf?

Edit: är dock absolut inte säker utan det är enbart något jag tror mig läst någonstans någon gång. :)
2001 enligt någon på internet!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
GF tillverkade länkar åt många tillverkare. Långt ifrån bara Rolex.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
GF tillverkade länkar åt många tillverkare. Långt ifrån bara Rolex.
Jo, gf har ju tillverkat åt dem flesta stora tillverkarna patek, ap, heuer, zenith, jlc, universal, eterna, enicar, omega, certina, tissot mfl.
Du tror att det snarare var för att förstöra för konkurrenterna än att insourcea?
 
Senast ändrad:

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tror GF gjorde länkar främst för den franska marknaden? Pga importregler då.
Jag har en 7206 av GF som kommer från en "fransk" 1675. Lite extra kul kan jag tycka.
Nedan sitter den på min Tudor 7928, och rödsuben bredvid har en C+I. Jag är väl dock en av få som föredrar C+I över 7206?.. men endast av estetiska skäl. Byggkvaliten mycket bättre på 7206.
DSC08419%202.jpg

Jäkla bra.

Personligen mest sugen på den högra!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jo, gf har ju tillverkat åt dem flesta stora tillverkarna zenith, jlc, universal, eterna, omega, tissot mfl.
Du tror att det snarare var för att förstöra för konkurrenterna än att insourca?
Jag tror ingenting. ;)

Rätt säker på att jag sett Nautilusar med GF-länk så lägg till Patek till listan.
 
Topp