• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

90-talet ringde och ville ha sin klocka tillbaka!

Jag hade lite batteribytarmys häromdagen. Ett av objekten var denna klocka som kastar mig tillbaka till decenniet jag växte upp. Den satt på armen under mellan och högstadiet och är riktigt kul att ha kvar!
20241022_114559.jpg

Det är nog minst tionde gången i ordningen den får nytt batteri, och tickar snällt igång som alltid
Kul att du haft den sedan 90-talet och tack för att du delar i tråden!

IMG_2043.jpeg
IMG_2045.jpeg
IMG_2044.jpeg
IMG_2046.jpeg
Här har vi en klocka jag nog inte skulle våga posta i någon annan tråd än denna, så jag tackar dör denna frizon. Hittades på loppis för en passande peng så jag kunde inte säga nej då jag såg att den var äkta - på gott och ont är detta en ikonisk klocka av eran, samt den första ”riktiga parfymklockan” och även förmodligen en av världens mest fakeade klockor. Som klocka är den inget speciellt (10 micron plattering, men trevligt med 6 stenars ETA verk i) - men den har ändå ”något” som jag kan gilla, även om det mer kanske är som ett slags guilty pleasure mer än annat. Det är kul att få klämma/testa att leva med ”ikoniska” klockor oavsett vad de är, och för mig som 90-tals barn så är den oväntat kul, även fast jag vet att i det stora hela är det inte exakt något som hör hemma i finrummet heller. I mitt huvud så är dessa lite som t ex Camel Trophy eller många Tag Heuers - de är små tidsdokument av en era som gått oss förbi på gott och ont.

Har ni någon ”guilty pleasure” klocka från den här eran? ☺️

IMG_2043.jpeg
IMG_2045.jpeg
IMG_2044.jpeg
IMG_2046.jpeg
Här har vi en klocka jag nog inte skulle våga posta i någon annan tråd än denna, så jag tackar dör denna frizon. Hittades på loppis för en passande peng så jag kunde inte säga nej då jag såg att den var äkta - på gott och ont är detta en ikonisk klocka av eran, samt den första ”riktiga parfymklockan” och även förmodligen en av världens mest fakeade klockor. Som klocka är den inget speciellt (10 micron plattering, men trevligt med 6 stenars ETA verk i) - men den har ändå ”något” som jag kan gilla, även om det mer kanske är som ett slags guilty pleasure mer än annat. Det är kul att få klämma/testa att leva med ”ikoniska” klockor oavsett vad de är, och för mig som 90-tals barn så är den oväntat kul, även fast jag vet att i det stora hela är det inte exakt något som hör hemma i finrummet heller. I mitt huvud så är dessa lite som t ex Camel Trophy eller många Tag Heuers - de är små tidsdokument av en era som gått oss förbi på gott och ont.

Har ni någon ”guilty pleasure” klocka från den här eran? ☺️
Äntligen första Guccin!

Lite statistik (uppdateras löpande)

Omega 12
Swatch 9
Seiko• 9
Certina 5
Citizen 4
Camel Trophy 3
Casio 3
Tag Heuer 3
Gul 3
Ebel 2
Cartier 2
Tudor 2
Tissot 2
Blancpain 1
Inex 1
Bretling 1
Softwatch 1
Bvlgari 1
Chopard 1
Gerald Genta 1
Zodiac 1
Mondaine 1
Movado 1
Girard-Perregaux 1
Revue Thommen 1
Ulysse Nardin 1
Franck Muller 1
Chaumet 1
Skagen 1
IWC 1
Longines 1
Sector 1
Gucci 1

• Inklusive Grand Seiko, Seiko Instruments
Dags att bumpa listan! Har ni fler i lådorna?

3225F6C3-8380-41AA-B497-C587FA6FB20E.jpeg

Får ju åtminstone låta den figurera i bild innan jag bestämmer vilket öde som går den tillmötes.

Blev ju lite av ett antiklimax när den visade sig alldeles för stor för mig - även med alla demonterbara bitar borta.
Visst har jag små handleder, men när jag köper en slimmad 34 mm ganska feminin klocka så fanns det ändå inte i min världsbild att jag skulle behöva springa runt med bilhandlarhäng.

…eller ja, lite häng hedrar så klart en helguldare, men denna kan snurra fritt runt armen. :(

3225F6C3-8380-41AA-B497-C587FA6FB20E.jpeg

Får ju åtminstone låta den figurera i bild innan jag bestämmer vilket öde som går den tillmötes.

Blev ju lite av ett antiklimax när den visade sig alldeles för stor för mig - även med alla demonterbara bitar borta.
Visst har jag små handleder, men när jag köper en slimmad 34 mm ganska feminin klocka så fanns det ändå inte i min världsbild att jag skulle behöva springa runt med bilhandlarhäng.

…eller ja, lite häng hedrar så klart en helguldare, men denna kan snurra fritt runt armen. :(
Grymt cool 90-talare! Synd att du inte kan justera den till din handled!

Tillbaka
Topp