• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

90-talet ringde och ville ha sin klocka tillbaka!

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Vi har ju en hel del klockor i fula-ankungetråden som ligger lite på gränsen. Möjligt de är mer 80- än 90-tal. Denna är dock 90-tal på pappret även om Gentas grunddesign kom på mitten av 80-talet. Var bra fart på Omega på 80-talet.

Omega Seamaster Polaris Titane 120 Jumbo 1993.
70f1e742-e665-4713-ab57-ce08c1e7a6e2-jpeg.1381667
Tack för den; finns helt klar ett visst överlapp med fula ankunge-tråden!
 

Master J

Audemars
2-Faktor
En riktig bamsing till 90-talsdykare.
Detta exemplar från -99 och den korta period Genender International ägde och tillverkade Zodiac. Modellen lanserades i mitten av 90- talet. Enligt vad jag googlat mej till är detta 1 av 300 st tillverkade av Genender.

20220317_130857.jpg
 
Senast ändrad:

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
En riktig bamsing till 90-talsdykare.
Detta exemplar från -99 och den korta period Genender International ägde och tillverkade Zodiac. Modellen lanserades i mitten av 90- talet. Enligt vad jag googlat mej till är detta 1 av 250 st tillverkade av Genender.

20220317_130857.jpg
Hur cool som helst! Vridningen ser ut som någon sorts turbin!
 

Master J

Audemars
2-Faktor
En riktig bamsing till 90-talsdykare.
Detta exemplar från -99 och den korta period Genender International ägde och tillverkade Zodiac. Modellen lanserades i mitten av 90- talet. Enligt vad jag googlat mej till är detta 1 av 300 st tillverkade av Genender.

20220317_130857.jpg


Den kallas "buzzsaw" = cirkelsåg eller kanske motorsåg.
Den gör även ett speciellt ljud när man vrider på bezeln.

Ofattbart att jag sålde den efter typ ett halvårs ägande efter att ha letat i över 2 år 🤦‍♂️

Edit, skulle citerat @Klockjägaren, inte mej själv...
 
Senast ändrad:

kuma-kun

Audemars
Om vi nu ramlat in lite på digitalare bör ju Ruputer nämnas.
En klocka som har en dator som komplikation.

Saxat ur Wikipedia,
The Ruputer is a wristwatch computer developed in 1998 by Seiko Instruments,
The Ruputer has a 16-bit, 3.6 MHz processor and 2 MB of non-volatile storage memory and 128 KB of RAM. Its display is a 102×64 pixel monochrome LCD. Its main forms of input are a tiny 8-direction joystick and 6 function buttons. It also has a serial interface and an IR port for communicating with other devices.

46D16BC3-AE3E-4317-AE0E-80E711C33F9A.jpeg

D551E9F2-C1A8-496C-A7A9-C3464DA49E48.jpeg


50.5 mm bred utan knappar inräknade och 18 mm hög, dessutom ful och onödig, sålde dåligt...
 
Senast ändrad:

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Om vi nu ramlat in lite på digitalare bör ju Ruputer nämnas.
En klocka som har en dator som komplikation.

Saxat ur Wikipedia,
The Ruputer is a wristwatch computer developed in 1998 by Seiko Instruments,
The Ruputer has a 16-bit, 3.6 MHz processor and 2 MB of non-volatile storage memory and 128 KB of RAM. Its display is a 102×64 pixel monochrome LCD. Its main forms of input are a tiny 8-direction joystick and 6 function buttons. It also has a serial interface and an IR port for communicating with other devices.

46D16BC3-AE3E-4317-AE0E-80E711C33F9A.jpeg

D551E9F2-C1A8-496C-A7A9-C3464DA49E48.jpeg


50.5 mm bred utan knappar inräknade och 18 mm hög, dessutom ful och onödig, sålde dåligt...
Trådens märkligaste pjäs hittills! Hade aldrig hört talas om den så verkligen kul att få se!
 

kuma-kun

Audemars
Kul tråd så ni får ursäkta att jag spammar...

Mitten på 80talet kom Swatch och blev en stor framgång, nästa alla unga hade en och även jag hade en sån liten plastbit.
Men på 90talet hade nog intresset svalnat något och Swatch fick hitta på lite nytt för att behålla greppet och 96 kom Irony.
En plastklocka gjord i stål med passande namn tyckte jag om och köpte den här, välanvänd som synes.

AA606A7A-801E-445C-AA99-FC4C4C967BAF.jpeg


Den har legat i dvala i över 20 år men jag petade i ett batteri igår och den gick igång fast kronografens sekundvisara ville
inte röra sig ur fläcken.
Jag lade den varmt några timmar men det hjälpte inte så jag hade den på mig när jag sov så den skulle vara ljummen lite
längre, normalt sover jag aldrig med klocka på.
Och se på sjutton när jag vaknade tickade alla visare som dom skulle.
 
Senast ändrad:

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Lite statistik (uppdateras löpande)

Omega 10
Seiko• 8
Swatch 7
Certina 5
Ebel 4
Cartier 2
Tag Heuer 2
Gul 2
Citizen 2
Tudor 2
Casio 2
Blancpain 1
Inex 1
Camel 1
Bretling 1
Softwatch 1
Bvlgari 1
Chopard 1
Gerald Genta 1
Zodiac 1
Mondaine 1
Movado 1

• Inklusive Grand Seiko, Seiko Instruments
Movado ny på listan och Swatch rusar till tredje plats!
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
IMG_9787.jpeg
IMG_9510.jpeg
Fyller på med en Swatch till från 1994. Ett av Swatchs många samarbeten med konstnärer, men extra kul med en av mina svenska favoriter! Temps Zero heter modellen som Bengt Lindström designat! Armbanden är av bedrövlig kvalitet och faller i bitar, så just nu väntar den på nytt band!
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker Tag Heuer gjorde mycket rätt på 90-talet och den här 262.206 är ett tydligt exempel! Sandblästrad MRP SA-boett och ett kvartverk med en mekanisk kronografmodul ovanpå. Känns väldigt tidstypisk och gedigen!
Bilder och info om verket finns här:

IMG_1063.jpeg
IMG_1072.jpeg
IMG_1057.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp