• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Adventskalendur med Fliegerchronograph

Igår passade jag på att besöka Flygvapnets minneshall. Jag har gjort det till en tradition sedan flera år tillbaka att på någon av årets sista arbetsdagar avlägga visit där för att hedra vänner och kollegor som inte längre finns bland oss. Jag går vare sig dit eller därifrån med tunga steg, det är helt enkelt något jag gärna gör. Namnen på väggen får aldrig falla i glömska. Jag har skrivit om minneshallen i en tidigare adventskalender och vill man så kan man läsa lite mer om den där.
IMG_3581.jpeg
IMG_3580.jpeg

Jag har också passat på att inhandla den sista av maten inför julhelgen. Från Island har jag och Adventskalendurn fått initierade tips om traditionella julrätter i form av Hangikjöt och Laufabrauð. Det tidigare är rökt får- eller lamkött där rökningsmetoden ger köttet dess karakteristiska smak. Man använder sig sedan urminnes tider av björkris eller torkad gödsel i rökningsprocessen. Det torkade gödslet var dessvärre helt slutsålt på såväl Hemköp som Coop och ICA så jag tror jag kör med björkris istället. Laufabrauð är en sorts tunn brödkaka fint dekorerad med geometriska mönster som också äts i juletid på Island. När kakan är utbakad och mönstrad så steks den avslutningsvis i fett eller olja. Jag tror att båda rätterna skulle göra sig bra även på ett svenskt julbord. Det är lite som fårfiol och tunnbröd på ett isländskt sätt.

IMG_3578.jpeg

Minneshall och mat alltså. Jag glömmer trots det inte bort att vi skall öppna en lucka i Advenskalendurn. Dagens klocka inköptes för flera år sedan i ett rabatterat inköp direkt från tillverkaren fixat av @Ministern på Klocksnack. Jag gillade utseendet och faktumet att det var en svensk produkt (nåja) från ett klockföretag med ett svenskt namn. Det blev till att beställa en och jag bär den då och då. Oftast bärs den ihop med kostym eftersom boetten är så tunn att den lätt glider in under manschetten. Den 13:e januari bär jag faktiskt alltid denna klocka, oavsett klädsel. Det säger sig självt att om man äger en sån klocka så måste den bäras detta datum. Hänger du med? Inte? Vi öppnar luckan och kollar vad som finns gömt där.

Dekagon är en geometrisk figur med tio hörn
Så är det faktiskt, oavsett om du bor i Partille eller på Tjörn
Se här en klocka, med samma namn, från Knut Gadd
Den kan man bära hemma i Sverige eller på semester i Riyadh

IMG_3533.jpeg
IMG_3534.jpeg
IMG_3536.jpeg

Nu har det vänt, nu gå vi mot ljusare tider. Idag är den ljusa delen av dagen lite längre än igår och så fortsätter det att vara ända fram till och med den 20:e juni. I Adventskalendurn vänder det inte, det tuffar på i rak linje fram till och med julafton och idag är vi inne på den tjugoandra av tjugofyra dagar och hela familjen är nu julledig. Tyvärr visar sig vädret från sin sämsta sida när det är dags att ge sig ut på vägarna så just nu sitter jag och funderar på om jag skall skjuta upp avresan till imorgon eller inte. Vädret i sig är inga större problem, det är bara att anpassa hastigheten, men det är så många andra ute på vägarna en sån här dag och däribland flera som är stressade och beter sig på ett för andra och sig själv riskabelt sätt. Vi får se hur det blir, skall kolla in väder- och väglagsprognoser medans resten av familjen sover vidare.

IMG_3621.jpeg

Jullovsmorgon förresten. Kommer ni som är lite äldre ihåg dessa på SVT från er uppväxt? Under jullovet kunde man ju titta på speciella jullovsprogram på morgonen vid klockan 09:00 och en timme framåt. Toffelhjältarna, Staffan & Bengt och kanske bäst av allt Trazan och Banarne. Sketcher och upptåg blandat med tecknade filmer som man kollade på iklädd pyjamas. Fina minnen. Vet inte när SVT slutade med detta men idag när allt är tillgängligt på nätet 24 timmar om dygnet funkar det nog inte vilket är synd. Det fick mig att som barn känna mig lite extra jullovsledig på något sätt.

IMG_3616.jpeg

Jag hoppas att ni också är lediga nu och att ni till skillnad från mig slipper att ge er ut på vägarna. Dagens lucka slipper ni däremot inte. Den innehåller ännu en klocka i titan, en klocka som är gjord för att kunna vistas på tämligen stora havsdjup utan att släppa in vatten. Den är tillverkad i Tyskland och har en strikt tysk industriell utformning. Det är en utseende jag uppskattar och den sticker ut i mängden av dykarur i min samling. Det gör också den vackert blå tavlan som nog gör sig bäst i sommar och sol. Dags att öppna luckan och plocka fram den nu. Vi hörs och ses från annan plats i landet.

Trazan han gillar att käka banan
Jag själv gillar klockor av ljusgrå titan
Den här har en tavla så underskönt blå

Vad mer kan man önska december 22?

IMG_3557.jpeg
IMG_3539.jpeg
IMG_3537.jpeg

Dan före dan. Gårdagens långa bilresa gick bra trots bitvis besvärligt väglag. Hade förmånen att kunna åka iväg tidigt och därför slippa den stora jultrafiksruschen. Nu är jag på plats för julfirandet och det blir en vit sådan i år. Fint, jag gillar vita jular. Dan före dan förresten, för drottningen är det "den dagen" redan idag, födelsedagen alltså. Den 80:e i ordningen för hennes del. Dit har jag en bra bit men jag vill ändå passa på att gratulera henne på högtidsdagen och hoppas att hon kan få koppla av tillsammans med familjen och bara vara sig själv.

IMG_3640.jpeg

Här håller vi annars på och förbereder oss för morgondagens julfirande. Jag skall ta mig an en del julbestyr, främst matlagning och så skall det huggas och tas in en gran. Det senare tar familjens yngsta hand om, ett ärofyllt uppdrag. Om tiden räcker till hoppas jag också hinna med ett kortare pass på längdskidor. Inget svettigt och flåsframkallande utan mest för att komma ut och röra på sig i det vackra vinterlandskapet.

IMG_3658.jpeg

Jag utgår från att ni också har en del att stå i, men ni hinner väl med att öppna dagens lucka tillsammans med mig? I den återfinns en av de klockor som införskaffats i år. Den beställdes och betalades visserligen redan 2022 men sen blev den försenad i ett par omgångar. När den väl kom var det bara att konstatera att den hade varit värd att vänta på. Den är rätt stor men sitter förvånansvärt bra på armen. Det hörde också ett gummiarmband till men än så länge har den fått sitta kvar på länken. Att klockan kan mäta vilket djup man befinner sig på är en kul komplikation men ännu inget jag har haft praktiskt nytta av. Nu öppnar vi luckan och plockar fram den så att ni kan få se vilken klocka det rör sig om.

När det lackar emot jul skall vi alla vara goda
Även de som bär en klocka på vars tavla syns en groda
Nu skall röjas undan snö och inte någon mina
Våra hem skall fejas, pyntas och göras riktigt fina

IMG_3595.jpeg
IMG_3652.jpeg
IMG_3653.jpeg

Senast ändrad:
Dan före dan. Gårdagens långa bilresa gick bra trots bitvis besvärligt väglag. Hade förmånen att kunna åka iväg tidigt och därför slippa den stora jultrafiksruschen. Nu är jag på plats för julfirandet och det blir en vit sådan i år. Fint, jag gillar vita jular. Dan före dan förresten, för drottningen är det "den dagen" redan idag, födelsedagen alltså. Den 80:e i ordningen för hennes del. Dit har jag en bra bit men jag vill ändå passa på att gratulera henne på högtidsdagen och hoppas att hon kan få koppla av tillsammans med familjen och bara vara sig själv.

IMG_3640.jpeg

Här håller vi annars på och förbereder oss för morgondagens julfirande. Jag skall ta mig an en del julbestyr, främst matlagning och så skall det huggas och tas in en gran. Det senare tar familjens yngsta hand om, ett ärofyllt uppdrag. Om tiden räcker till hoppas jag också hinna med ett kortare pass på längdskidor. Inget svettigt och flåsframkallande utan mest för att komma ut och röra på sig i det vackra vinterlandskapet.

IMG_3658.jpeg

Jag utgår från att ni också har en del att stå i, men ni hinner väl med att öppna dagens lucka tillsammans med mig? I den återfinns en av de klockor som införskaffats i år. Den beställdes och betalades visserligen redan 2022 men sen blev den försenad i ett par omgångar. När den väl kom var det bara att konstatera att den hade varit värd att vänta på. Den är rätt stor men sitter förvånansvärt bra på armen. Det hörde också ett gummiarmband till men än så länge har den fått sitta kvar på länken. Att klockan kan mäta vilket djup man befinner sig på är en kul komplikation men ännu inget jag har haft praktiskt nytta av. Nu öppnar vi luckan och plockar fram den så att ni kan få se vilken klocka det rör sig om.

När det lackar emot jul skall vi alla vara goda
Även de som bär en klocka på vars tavla det syns en groda
Nu skall det röjas snö och inte någon mina
Våra hem skall fejas, pyntas och göras riktigt fina

IMG_3595.jpeg
IMG_3652.jpeg
IMG_3653.jpeg
Fet tidmätare, vad väger den in på ?

Oklart, har inte med mig någon våg hit där jag är. Hittar heller ingen uppgift på tillverkarens hemsida. Jag får väga och återkomma i ärendet när jag är hemma igen.

IMG_3751.jpeg

Nu är julgranen däremot fixad och inburen. Ännu oklädd dock, det görs imorgon förmiddag.

IMG_3750.jpeg

Senast ändrad:
Julafton, tillika fjärde advent. Rätt praktiskt när dessa två hamnar på samma datum. Under min uppväxt var det en ära att få tända det fjärde ljuset i adventsljusstaken. I alla fall kändes det som så för mig och min syster som vartannat år fick göra detta. Mina föräldrar tände det första och andra ljuset men därefter var det vi två som tog hand om resten. Sedan jag själv fick barn och de var vuxna nog att hantera en tändsticka har vi kört samma upplägg här hemma och därför var det ett av barnen som fick tända alla de fyra ljusen idag. De står nu och lyser på ett bord här bredvid.

Ute är det femton minusgrader, rejält med snö och det ser ut att bli en vacker julafton. Jag har tänt en liten julbrasa framför huset för att lysa upp och värma den frusne. Jag hoppas att ni som följer Adventskalendurn också har ett fint julfirande framför er. Snö och julklappar kommer rätt långt ned på listan över vad som egentligen är viktigt såhär i juletider.

IMG_3789.jpeg
IMG_3795.jpeg

Dom här tjugofyra dagarna med Adventskalendurn har i vanlig ordning gått fort. Ibland förbannar jag min oförmåga att genom åren hålla tillbaka antalet klockinköp men om man skall härbärgera en kalender med nya klockor i varje lucka är det onekligen praktiskt. Det är ju också en möjlighet för de utvalda klockorna att få komma upp från sin Törnrosasömn och åtminstone en dag få bäras i offentligheten. Jag har redan nu avlagt mitt löfte i en därför avsedd tråd här på Klocksnack att under 2024 inte köpa några klockor överhuvudtaget. Det kommer att bli svårt men jag tror att jag kan fixa det. Allt handlar ju egentligen bara om att bestämma sig, och sedan följa det val man har gjort. När det gäller antalet klockor i min samling så räcker de som tidigare sagt till ytterligare två adventskalendrar här på Klocksnack om andan faller på.

IMG_3772.jpeg

Dags då att öppna den avslutande luckan i årets adventskalender. I den återfinns en av mina första klockor av finare sort. När jag införskaffade den var det en klocka jag sedan länge velat ha men som ju kostade så mycket pengar att det var svårt att motivera ett köp. Jag var inte OWG innan den kom i min ägo men jag hade inte fler klockor än fingrarna på min ena hand. Efter lite vånda och sparande samlade jag i alla fall mod och gick in på Krons Ur i PK-Huset och beställde mig en klocka. En förresten, det var faktiskt två eftersom det på klockans länk satt ytterligare en klocka visandes en annan tidszon. Ett tag senare kunde jag när jag passerade Stockholm hämta ut min klocka som låg förpackad i en vackert gul box. Åkte vidare i tåg till min dåvarande flickvän och minns att jag var väldigt försiktig med att hantera den kasse som klockan låg i.

Väl hemma packade jag upp den och satte den på armen. Vilken känsla! Bar sen klockan dagligen under ett par veckor, också i tjänsten, men höll noggrann koll på klockan så att den inte stötte emot något. Den är fortfarande väldigt fin och det beror delvis på min försiktighet men också på att den därefter burits alltmer sällan. Nu får den i alla fall komma fram som julaftonsklocka och som den sista här i Adventskalendurn. Jag tycker att den skulle passa bra som julgransprydnad med dess vackra form och färg. Guld, silver, blått och grått i en härlig blandning och med en vacker struktur på urtavlans inre del. Svårslaget. Jag är glad att jag aldrig säljer några klockor för det här är definitivt en jag djupt skulle ha ångrat en försäljning av. Ja, nu vet du säkert vilken klocka det är och om inte så öppnar vi nu den tjugofjärde och sista luckan. Min vana trogen så blir det fler än de normala tre klockbilderna såhär på julafton. Det är både ni och dagens klocka värda.

Brasan är tänd, snön lyser vit, nu har vi tagit oss ända hit
Kalendern är slut, jag likaså, men vänta det finns något kvar att ta på
Den sista i raden av klockor tjugofyra, mestadels billiga men några rätt dyra

Att göra kalendern har bara varit kul, jag önskar er alla en fröjdefull jul

IMG_3791.jpeg
IMG_3758.jpeg
IMG_3753.jpeg
IMG_3759.jpeg
IMG_3788.jpeg
IMG_3760.jpeg
IMG_3755.jpeg
IMG_3756.jpeg

Senast ändrad:
Att någon av dina fina klockor eller underbara rim som favorit utse,
det blir svårt och får mig att snabbt inse,
Klockorna från tyska Stowa mina favoriter ändå är,
Dina rim och berättelser annars superba där!

God Jul, klockbroder! 🎄🎁

Senast ändrad:
Favorit tidmätaren får bli din digitala Sjöö Sandström. Rim är jag inte bra på att vare sig få till själv eller att läsa ut ur andras kompositioner så jag passar på den frågan.

Tack för läsningen detta år Fliegerchronograph, jag önskar dig och de dina en god jul och ett gott nytt 2024 🙂

Hatten av för en underbar kalender! Är svag för både din CWC och Stowa jubeleumsklockan, men väljer nog CWC:n på målfoto. Rimmen har varit fantastiskt bra och 1000 tack för en kalendern, God fortsättning!

Det vore förresten kul att höra vilken av de tjugofyra klockorna i årets adventskalender som du gillade bäst och gärna också vilket av rimmen du tycker var mest passande? Ingen brådska med det, du har ju hela helgen på dig. God Jul!

IMG_3798.jpeg
Stort tack för ännu en trevlig julkalender bästa @Fliegerchronograph🚁 och god fortsättning på julen.
Har njutit varje dag av trevliga historier, fina bilder, klockor och rim.

På frågan om vad jag upplevde som mest passande skulle jag nog säga att rimmet den 24:e var lite extra lyckat.

Av klockorna är UX en personlig favorit men lite för enkelt val så jag skulle nog säga Timexen från den 3:e. Kul pjäs som visar att det är så mycket mer än prisbild och varumärke som spelar in.

Tack för att du tar dig tid för detta 🙏

20 december, smaka på det. Hur fort har det inte gått att ta sig hit? Nu är det blott fyra dagar kvar tills julafton och Adventskalendurns avslutande lucköppning. Jag är ju redan julledig och en av fördelarna med det är att man i viss mån kan disponera dagen efter eget huvud. Igår fanns det bland annat löpträning, etthundrafemtio armhävningar, julklappsinhandling och matinköp på min lista. Det enda som verkligen var tidsanknutet inplanerat var att se Flygskolans julgransflygning med passage över Stockholm klockan 14:46 lokal tid. Egentligen skulle flygningen ha genomförts redan i måndags men dåligt väder med låga molnbaser (molntäckets undersida) gjorde att den flyttades fram en dag eftersom väderprognosen för tisdagen var så mycket bättre.

IMG_3515.jpeg

Jag letade mig upp till Stockholms högsta punkt och kunde därifrån bese tolv stycken SK60 i julgransformation genomföra en överflygning av vår huvudstad med tända landningsstrålkastare. Mycket fint och samtidigt lite sorgligt och nostalgiskt eftersom SK60 nu går i pension efter drygt 60 år i lufthavet. Jag har själv haft förmånen att spaka SK60 vid ett flertal tillfällen och tycker att det har varit ett alldeles utmärkt skolflygplan, inte minst eftersom lärare och elev sitter sida vid sida istället för i tandem-placering vilket oftast är fallet i andra nationers skolflygplan.

IMG_3510.jpeg

Att genomföra julgransflygning är också speciellt för mig. Jag har själv haft förmånen att få göra det under flera år på olika platser i vårt rike. Alltid i helikopter dock vilket är lite speciellt. Dels eftersom farten givetvis är lägre än för ett jetflygplan och att man därför inte når lika långt under ett flygpass men också för att det inte finns några utrymmen för misstag. Så är det förstås också för flygplanen, missförstå mig inte, men två flygplan som i samma inbördes hastighet råkar stöta emot varandra under flygning orsakar kanske ”plåtskador” av mer eller mindre allvarlig karaktär, dom fortsätter däremot att flyga. Två rotorsystem som slår i varandra innebär alltid att dessa sekundsnabbt slås sönder av obalans och att helikoptrarna därefter slutar att existera som flygande farkoster.

Det finns alltså absolut inga som helst utrymmen för misstag, så är det bara. För den som ingår i en formationsflygning innebär det alltså att ett flygpass på upp till två timmar genomförs under total koncentration. Man ser till att hålla sina ”ögonmärken”, referenspunkter på framförvarande helikopter så att man ligger rätt i förhållande till denna och varken närmar sig eller sackar efter. Eftersom man också har andra helikoptrar i sida vilka man måste förhålla sig till så att julgranen inte ser sned ut måste man också ha koll på vad som sker perifert och rätta in sig också i förhållande till de helikoptrar som är i sida.

IMG_3513.jpeg

Det här är givetvis något man är uttagen och utbildad för att klara av, det är inte så att det sitter tolv livrädda piloter i helikoptrarna och hoppas att flygningen snart är avklarad. Det innebär dock att det (återigen) inte finns några utrymmen för misstag. När man landar ned efter en väl genomförd julgransflygning är det därför skönt i flera bemärkelser. Dels för att det har gått bra men också för att det vanligtvis är årets sista flygpass och att man därefter går på en välförtjänt julledighet. Skänk därför de kvinnor och män som genomför julgransflygningar i statlig tjänst runt om i riket, oavsett om det är i flygplan eller helikopter, en uppskattande tanke. Dom gör det för dig och för att du skall kunna fira en jul i fred och frihet.

IMG_3514.jpeg

Dagens klocka blir en kär vän som jag vann efter en genomförd passaround 2016. Det var tre klockor av samma modell men i olika färger som skickades runt mellan deltagare i tre parallella passarounder. Avslutningsvis röstades det på vilka som skulle vinna klockorna och jag hade förmånen att bli utvald för den klocka som snart dyker upp i dagens lucka. Jag har sedan träffat de andra vinnarna vid några tillfällen men nu är det ett tag sedan vi sågs alla tre med våra klockor vid ett och samma tillfälle. Vad säger ni @jabla och @Urkvinnan, kanske är 2024 året då vi åter kan sammanstråla med våra olikfärgade klockor? För er som fortfarande svävar i ovisshet om vilken klocka det rör sig om öppnar jag nu dagens lucka, den tjugonde i ordningen.

Den här har jag vunnit i ädel kamp, ärligt och schysst, inga övertramp
Det fanns även en röd och en som var gul, men den blå ville jag ha (och vann) det var kul
Ja många är minnena med min INOX, jag firar den nu med julmust ”On the rocks”

IMG_3453.jpeg
IMG_3455.jpeg
IMG_3502.jpeg
IMG_7176.jpeg

Ja, låt 2024 bli året då Inoxarna åter möts. Eller vad säger du @jabla ? Vildsvinskött, luftgevärsskytte och blåbär till morgongröten! Kan det bli så mycket bättre!?

Sent svar men "konsumentupplysning" är viktigt så när jag nu äntligen hade möjlighet blev det till att väga min Frogdiver på en hushållsvåg. Jag har visserligen plockat bort några länkbitar men självklart vägt dessa separat så totalvikten hamnar på 220 gram. Det är därmed inte min tyngsta klocka, vet att både Deepsean och UX:en (med oljefylld boett) väger mer, men den kvalar åtminstone in i det övre skiktet beträffande vikt.

Nu är Adventskalendurn därmed officiellt avslutad och om ni vill och jag orkar så blir det en ny kalender med start den första december i år. Vad den i så fall skall heta och vilka klockor som skall figurera i luckorna återstår att se. Tack och hej!

IMG_4304.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp