• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Affektionsvärde, finns det som klocknörd?

DW6900MS

Guld
2-Faktor
Nå... Har satt mig själv i en knivig sits. Har utan att ens sett en live förälskat mig i Rolex Explorer II (216570/16570) med den vita tavlan.
Har sedan ett tag tillbaka bestämt mig att en Rolex bör införskaffas, problemet är att jag vill ha en nu.
Så, hur hade ni gjort? Jag äger idag en Navitimer Heritage A35340, den borde ge mig någonstans runt 25 papp vid inbyte/försäljning. En bra startslant för en 216570 och ännu närmare täcka en 16570.
Problemet med min Navitimer är att det är min första "riktigt" klocka och jag köpte den efter mina första månader i arbetslivet för 11 år sedan. Med andra ord, jag gillar klockan och jag gillar att använda den. Men, den begränsar mig. På charter får jag ta med mig en annan klocka, till badhuset får jag ta med mig en annan klocka. Jag vill ha något rejälare. I en prefekt värld hade jag tagit ut 50 papp på banken och köpt mig en 216570 rätt av. Dock lever jag inte i en perfekt värld för tillfället och jag vill inte heller vänta tills den perfekta världen infinner sig. Samtidigt har jag svårt att skiljas från min Navitimer.
Hur hade ni gjort? Jag behöver stöttning i denna svåra stund.

Knycker lite bilder från google för att krydda inlägget lite.
Explorer-II-16570-W-23a.jpg

216570f.jpg

Bilagor

• 20130107.jpg
    20130107.jpg
    47.9 KB · Visningar: 712
Har du någon annan klocka? Testa att packa ner Bratten i en låda, långt ner och gå två veckor utan den, med tanken att du sålt den. Känslor?

Försök behålla den. Lätt att ångra sig om några år. Eller sälj den till klockforummedlem med återköpsoption :)

JakobZ skrev:
Har du någon annan klocka? Testa att packa ner Bratten i en låda, långt ner och gå två veckor utan den, med tanken att du sålt den. Känslor?

Japp,jag har bla en Clycine Combat Sub och en Seiko 007. Har enkom använt dessa två klockorna de senaste 3 veckorna.
Gillar beaterkänslan och NATO.

Jag säger behåll! Underskatta aldrig affektionsvärde. Säljer du till någon på KS så kommer den ändå vara bortflippad i 12 led efter ett halvår. Tro mig..
Gå raka vägen till banken och ta ett lån, det är du värd! Sedan sitter du med klockan du vill ha till en försumbar månadskostnad. Till alla er surkart som säger att man skall spara ihop till den, har ni sparat ihop till er bostad? Argumentet att en bostad inte är konsumtion och kommer behålla värdet är ingen absolut sanning. Det finns flera ställen i världen samt Sverige där man har en negativ forward på fastigheter. Finns inget som säger att klockan kommer ge tillbaka något men Rolex har åtminstone en chans att betala tillbaka investerat belopp.

Så lev och njut idag, stega med stolta steg till ditt lokala bankkontor och investera i livskvalité!

Spencer66 skrev:
Jag säger behåll! Underskatta aldrig affektionsvärde. Säljer du till någon på KS så kommer den ändå vara bortflippad i 12 led efter ett halvår. Tro mig..
Gå raka vägen till banken och ta ett lån, det är du värd! Sedan sitter du med klockan du vill ha till en försumbar månadskostnad. Till alla er surkart som säger att man skall spara ihop till den, har ni sparat ihop till er bostad? Argumentet att en bostad inte är konsumtion och kommer behålla värdet är ingen absolut sanning. Det flinns flera ställen i världen samt Sverige där man har en negativ forward på fastigheter. Finns inget som säger att klockan kommer ge tillbaka något men Rolex har åtminstone en chans att betala tillbaka investerat belopp.

Så lev och njut idag, stega med stolta steg till ditt lokala bankkontor och investera i livskvalité!

Håller med om affektionsvärdet. Har själv gjort det misstaget. Man kanske aldrig blir sig själv igen.

Affektionsvärde är svårt att ersätta. Jag kommer aldrig sälja pappas och farfars klockor även om de aldrig blir använda.

Pleximannen skrev:
Spencer66 skrev:
Gå raka vägen till banken och ta ett lån, det är du värd! Sedan sitter du med klockan du vill ha till en försumbar månadskostnad. Till alla er surkart som säger att man skall spara ihop till den, har ni sparat ihop till er bostad? Argumentet att en bostad inte är konsumtion och kommer behålla värdet är ingen absolut sanning. Det flinns flera ställen i världen samt Sverige där man har en negativ forward på fastigheter. Finns inget som säger att klockan kommer ge tillbaka något men Rolex har åtminstone en chans att betala tillbaka investerat belopp.

Håller med om affektionsvärdet. Har själv gjort det misstaget. Man kanske aldrig blir sig själv igen.

Ha ha, gillade det där sista. :lol:

Sälj inte du kommer ångra dig. Bättre börja samla till din Rolex öppna ett nytt konto och sätt in så mycket pengar du kan helt enkelt snart är du där! :D

Jag har också funderat lite kring det ekonomiska värdet av "affektion" och var i höstas nära att starta en liknande tråd. Tittar man på forummedlemmarnas samlingar är det ju många som har en gammal guldare i <10kkr-klassen eller möjligen en ärvd speedmaster av rent sentimentala skäl, men få tar sig råd att spara något dyrare.

I mitt eget fall utgörs bromsklossen av en examens-tag heuer. Jag har nyss haft den i en låda i några månader, men när jag plockade upp den för att sälja den insåg jag att den var rätt snygg ändå, och dessutom billigare än min frus minst lika oanvända arvssmycken i lådan bredvid. Således har jag kvar den. Att jobba ihop en summa motsvarande dess värde känns bekvämt, jämfört med tanken på att spåra den genom 18 led av forumflippare, blocketskojare och bandbytarklåpare för att sedan köpa tillbaks den till överpris när jag blir gammal och sentimental på riktigt.

Är väldigt tacksam för er input även om ni inte skriver vad jag vill höra;)
Då gäller följdfrågan. 16570 eller 216570? Säg 30 för den första och 50 för den andra. Vad ska jag satsa på?
Någon som har erfarenhet av båda?
Är 40 inte lite litet? Min Glycine Sub med sina 42 är närmast perfekt i storleken.

Alltså min Bratte är jävligt snygg. Ville bara poängtera det ;)
Funkar till allt utom:
-Fiske
-Träning
-Badhuset med kidsen
-Skidåkning
-Kajakpaddling
-Stranden med kidsen
-När jag får hoppa in och rodda lagret eller tömma container

osv osv :roll:

Jag hade nog satsat på den nya modellen. Tycker att den känns grymt lyckad. Maxitavla är inte dumt. Man ska nog helst satsa på den man gillar bäst och ta ekonomiska frågor i andra hand :)

DW6900MS skrev:
Alltså min Bratte är jävligt snygg. Ville bara poängtera det ;)
Funkar till allt utom:
-Fiske
-Träning
-Badhuset med kidsen
-Skidåkning
-Kajakpaddling
-Stranden med kidsen
-När jag får hoppa in och rodda lagret eller tömma container

osv osv :roll:

Hmm. Jag har en Speedmaster Pro - inte helt olik får man väl ändå säga. Av ovan nämnda aktiviteter skulle jag iaf stryka följande:
Fiske (med mindre man ska syssla med nån form av undervattensfiske)
Träning
Skidåkning
Lagret

Smaksak så klart men jag gillar att använda mina klockor. Och de tål det ;)

Behåll din Navitimer, bär den till kostym och de tillfällen då du inte behöver vara vatten och stötsäker. Sälj av glycine och seiko, nu fattas bara 45000:- gå till banken med mössan i hand. Grattis!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Behåll Bratten och köp en 16750, den har sjunkit till ett stabilt andrahandsvärde så om du senare skulle tycka att du hellre skulle vilja ha den nya är det bara att byta upp sig.

jabla skrev:
Behåll Bratten och köp en 16750, den har sjunkit till ett stabilt andrahandsvärde så om du senare skulle tycka att du hellre skulle vilja ha den nya är det bara att byta upp sig.

Faktum att det ligger närmast till hands just pga argumentet du nämner.

Affektionsvärdet är väl allt, även för en klocknörd?! Utan affektionen hade väl ingen vettig människa slängt ut tiotusing efter tiotusing på något som du egentligen inte behöver, jag menar klocka finns ju i mobilen.

Sen till din specifika fråga. Behåll Bratten och köp en 16570. Jag fick hem min förra veckan och sen dess har jag inte riktigt kunna ta av mig den, den sitter liksom fast... Jag tycker den är snyggare än 216570 och, kanske viktigare, min lilla handled fixar inte 42 mm ;)

Detta var min ödmjuka åsikt.
/Micke Ni

Om klockan har en personlig historia så är affektionsvärdet för mig "halva klockan". Om jag t.ex. skulle ha ärvt min farfars klocka skulle jag inte sälja den oavsett vad.

Personligen är jag lite negativt inställd till att belåna för att köpa klockor, även om jag själv delvis gjort detta. Men å andra sidan har jag även ett billån och en bil faller ju som bekant i värde. Jämför man då med att låna till en klocka så är väl det en ren investering :) allt handlar i sista hand om hur man vill leva och vad som man själv prioriterar. Låt det sunda förnuftet råda!

Jag sitter som sagt lite i samma läge. Jag har dock just bekräftat bytet av min Navi 01 till en GMT-II. Kom fram till att Navin ändå bara ligger i kassaskåpet - så vad är poängen med att behålla den där? Den tappar värde och måste servas framöver för en massa pengar. Jag gillar verkligen Navin men som sagt jag använder den knappt. Istället får jag nu en 10 år gammal klocka som de flesta säger kommer att öka i värde och som man faktiskt kan känna sig bekväm i att ha på sig. Älskar Panam-kopplingen och trots att jag nu går miste om Breitlingkartongen, alla tjusiga cert och navskivan känns det ändå som jag investerar i något mer varaktigt.

Det finns inget rationellt i denna bransch. Allt handlar om magkänsla. Rationellt hade varit att byta batteri i min Tissot som jag köpte 2001 och köra med den...

Man får gå på känslan, ibland ångrar man sig och då får man köpa tillbaka vad man än gång ägde. Bara att acceptera.

Knivigt värre! Första riktiga klockan kan kännas som ett ngt svagt argument för att bli given keeper men det är ju såklart upp till var och en. Står det helt och hållet och faller på om du säljer eller behåller, iaf de närmaste åren, så säger jag sälj men som många redan sagt, kan du spara hårt ett tag eller sälja av ngt annat så röstar jag för behåll och köp en 16570.

Lycka till och såklart, håll oss underrättade! ;)

Ricrob skrev:
Knivigt värre! Första riktiga klockan kan kännas som ett ngt svagt argument för att bli given keeper men det är ju såklart upp till var och en. Står det helt och hållet och faller på om du säljer eller behåller, iaf de närmaste åren, så säger jag sälj men som många redan sagt, kan du spara hårt ett tag eller sälja av ngt annat så röstar jag för behåll och köp en 16570.

Tror faktiskt att med riktigt stark vilja borde jag kunna skrapa fram stålar till en 16570 inom ganska kort tid. Skall bara övertyga min bättre hälft. Kan bli svårt med tanke på att jag köpt 4 klockor på lika många månader :D
25 000 kr, får jag en vettig 16570 för det?

Ångrar att jag sålde min första "riktiga" klocka varje dag.

Försöker hitta ett ex nästan dagligen för att i alla fall få ha modellen i min ägo!

DW6900MS skrev:
Ricrob skrev:

Tror faktiskt att med riktigt stark vilja borde jag kunna skrapa fram stålar till en 16570 inom ganska kort tid. Skall bara övertyga min bättre hälft. Kan bli svårt med tanke på att jag köpt 4 klockor på lika många månader :D
25 000 kr, får jag en vettig 16570 för det?

En 16570 lär du ju lugnt få för 25k om du inte är petig med boxar etc...

Behåll bratten! :mrgreen:

Jag har jämfört en 16570 och 216570 i verkligheten. Helt klart en 216570 pga snyggare länk och tavla.
Om jag var du, skulle jag behålla bratten (Navitimer är ju en klassisker) och försöka hitta en lätt beggad 216570. Eller flyga till Schipnol :)
Tror annars att du börjar tänka på när du ska byta upp till 42mm om du köper 40mm.

Säger.. Fixa finansering och köp dig en 216570 direkt och NJUT!

Magnlar skrev:
Jag har jämfört en 16570 och 216570 i verkligheten. Helt klart en 216570 pga snyggare länk och tavla.
Om jag var du, skulle jag behålla bratten (Navitimer är ju en klassisker) och försöka hitta en lätt beggad 216570. Eller flyga till Schipnol :)
Tror annars att du börjar tänka på när du ska byta upp till 42mm om du köper 40mm.

Jag köper att en 216570 är trevligare än föregångaren. Men just nu funderar jag på att skaffa föregångaren för att sedan skrapa ihop mellanskillnaden och köpa 42an senare?
Låter som en plan va?
Skulle dock gärna pröva en 16570 först, tips?

DW6900MS skrev:
Magnlar skrev:

Jag köper att en 216570 är trevligare än föregångaren. Men just nu funderar jag på att skaffa föregångaren för att sedan skrapa ihop mellanskillnaden och köpa 42an senare?
Låter som en plan va?
Skulle dock gärna pröva en 16570 först, tips?

Visst, om du kan hitta en 16570 i bra skick och i rätt pris så att du kan sälja den för samma pris sen. Ska du sälja den med förlust så måste du ju skrapa ihop mer pengar under tiden... Kör på det som känns rätt för dig.

Tillbaka
Topp