• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

AITA-Am I the asshole?

ToMiJa

Basic
Som Barnjournalens Bengt Fahlström skulle frågat - vad tycker duuu?

Jag hade en klocka till försäljning, vintage automat ETA2782, vacker blå tavla, Hirsch armband. Väldigt fint skick. Jag tänkte att 85€ vore perfekt pris för snabb försäljning och t.o.m rejält i underkant.
Jag får ett bud på 50€. Nädujävel, tänkte jag. Att bjuda 35€ under är nog så fräckt. Men jag var på gott humör och svarade att för 70€ kan den bli din. Köparen påstod att han hade inte mer pengar. Nähä. Så jag lät det vara. Buda på en billigare istället, tänkte jag. Nästa dag anmäler köparen att han minsann har mer pengar nu, hela 60€. Fortfarande fräckt lågt tycker jag. Men eftersom jag både är snäll, omtänksam och hederlig (äsch vad jag berömmer mig själv🫠) så svarade jag ok, men då blir det med ett annat, billigare armband.

Jag ser att meddelandet är läst.
Det går flera timmar.
Tja, det är väl ok, tänkte jag och tryckte på sälj nu knappen.

Vad är det för storlek på din handled, frågade jag och det tar ett tag innan personen svarar att han ska minsann ha allt för 60€ och om jag inte ger honom det han vill ha, då ska han ge mig dåligt betyg. Aha. Utpressning… Jag svarade att glöm det, jag ger dig dåligt omdöme som köpare isåfall. Efter en stund förbannad, tryckte jag på avbryt försäljningen och angav att varan inte kunde hittas varpå den tilltänkte köpare skrev till mig att lika bra det, det skulle kännas fel att köpa från mig och hoppas att han aldrig mer har med sådana ohederliga försäljare som mig att göra.
Tack detsamma och far åt h…e, skrev jag som svar.

…..

Ok, är jag rövhålet eller är köparen det?

Han måste uttryckligen gå med på att få det billigare armbandet istället för det dyrare i annonsen. Han prutade på det han såg i annonsen och du klickade på acceptera. Att det gick flera timmar mellan hans prut och ditt godkännande spelar ingen roll. Han har väl ändå rätt till betänketid? Båda parter måste vara överens om villkoren i transaktionen. Det är inte upp till dig att på egen hand diktera i efterhand.

Men den stora frågan är varför du riskerar dåliga omdömen för kaffepengar? Skicka med det dyrare armbandet och se det som en billig läxa i att vara tydligare nästa gång.

/Judge Judy

Han måste uttryckligen gå med på att få det billigare armbandet istället för det dyrare i annonsen. Han prutade på det han såg i annonsen och du klickade på acceptera. Att det gick flera timmar mellan hans prut och ditt godkännande spelar ingen roll. Han har väl ändå rätt till betänketid? Båda parter måste vara överens om villkoren i transaktionen. Det är inte upp till dig att på egen hand diktera i efterhand.

Men den stora frågan är varför du riskerar dåliga omdömen för kaffepengar? Skicka med det dyrare armbandet och se det som en billig läxa i att vara tydligare nästa gång.

/Judge Judy
Läste du vad jag skrev? Jag var tydlig.

Edit: bör väl tillägga att det handlar om att förhålla sig till principer.

Senast ändrad:
Han ger dig ett bud på 60 € baserat på det som står i annonsen. Du svarar att han får ett billigare band om han vill köpa den för 60 €. Han läser ditt meddelande men ignorerar dig – och du tolkar det som ett okej. Har jag förstått dig rätt?

Dålig kommunikation?🤷‍♂️

Jag tänker också att du, när du gav ett motbud/oren accept, inte kunde ha räknat med att ni hade en överenskommelse om han inte svarar dig att han accepterar det. Eller jag hade i alla fall inte vågat utgå från det...

Edit: med det sagt tycker jag att köparen agerade väldigt märkligt och aggressivt.

Senast ändrad:
Tänker också att det var lite oklart när du accepterade ordern men jag tycker också att köparen var idioten, inte du. Hade också bett han/hon dra åt ....

Lite olika perspektiv kan vi väl klara av att ha? Köparen behöver inte alls va ett A-hole han heller. Fullt rimligt scenario är att han tyckte klockan var värd det han budade, han fick ett motförslag på att köpa den med billigare armband men tyckte det lät sådär och funderade på saken, sen blev han glad då säljaren tog en funderare och plötsligt ändå valde att sälja den med Hirsch-bandet ändå genom att acceptera försäljningen. Sen blir ni tjuriga på varsitt hörn pga utebliven kommunikation som leder till missförstånd.

På sista raden tänker jag ändå att säljaren är den som gjorde det tokigt när han tryckte på sälj utan att invänta köparens svar, hur schysst han än tyckte han va. Men inget behöver va ett A-hole för det.

Läste du vad jag skrev? Jag var tydlig.
Ja, jag läste vad du skrev. Varför blir du så defensiv? Du ville ju veta vad vi tyckte. Hade du varit tydlig i din kommunikation hade du inte haft något problem nu, eller hur?

Gjorde jag? Om jag i jämförelse säljer en bil för 10000 med asfeta fälgar värda 4500 på och en köpare erbjuder 6000 då? Visst, sex papp men utan fälgar. Samma här väl?
Huruvida det är ett rimligt pris eller inte är inte det vi diskuterar här. Du klickade på sälj innan köparen hade accepterat ditt motbud. Då får du stå för ditt misstag. Antingen genom att skicka med det dyrare armbandet eller genom att få ett dåligt omdöme. C'est la vie.

Lite olika perspektiv kan vi väl klara av att ha? Köparen behöver inte alls va ett A-hole han heller. Fullt rimligt scenario är att han tyckte klockan var värd det han budade, han fick ett motförslag på att köpa den med billigare armband men tyckte det lät sådär och funderade på saken, sen blev han glad då säljaren tog en funderare och plötsligt ändå valde att sälja den med Hirsch-bandet ändå genom att acceptera försäljningen. Sen blir ni tjuriga på varsitt hörn pga utebliven kommunikation som leder till missförstånd.

På sista raden tänker jag ändå att säljaren är den som gjorde det tokigt när han tryckte på sälj utan att invänta köparens svar, hur schysst han än tyckte han va. Men inget behöver va ett A-hole för det.
Att vara oense och försöka lösa det är givet. Att ”hota” med att ge dåligt omdöme eller betyg är uselt

Köparen hotade, säljaren acceptarade för fort. Bägge gjorde fel

”Rättelse i efterhand kl 19:51 då jag skrev fel"

Senast ändrad:
Att vara oense och första lösa det är givet. Att ”hota” med att ge dåligt omdöme eller betyg är uselt

Säljaren hotade, köparen acceptarade för fort. Bägge gjorde fel
Om köparen upplevde sig orättvist behandlad då han trodde sig ha en deal då? Jag hade också blivit tjurig om jag hade att göra med en velig säljare som ändrar villkor på eget bevåg. Perspektiv är bra. Dåliga omdömen får man om man är otydlig som säljare 🤷‍♂️

Ja, jag läste vad du skrev. Varför blir du så defensiv? Du ville ju veta vad vi tyckte. Hade du varit tydlig i din kommunikation hade du inte haft något problem nu, eller hur?

Huruvida det är ett rimligt pris eller inte är inte det vi diskuterar här. Du klickade på sälj innan köparen hade accepterat ditt motbud. Då får du stå för ditt misstag. Antingen genom att skicka med det dyrare armbandet eller genom att få ett dåligt omdöme. C'est la vie.
Visst, så här i efterhandens klokhet så skulle jag inte ha tryckt på sälj, men då när jag gjorde det så ville jag få liv i köparen som var tyst länge. Jag gjorde det klart för honom vad jag sålde, till vilket pris och det han erbjöd räckte i mina ögon inte till att få allt jag säljer.
Det som irriterade mig mest, och kanske det jag ville lära köparen, var att om han bara har 500 kr att spendera, då bör han väl kika på klockor för 550-650kr och pruta ner dessa istället, och inte inbilla sig att han ska få ett kalasklipp på något som kostar 850kr.
Sen att han började med utpressning när han inte fick allt han ville ha utan att betala för det irriterade mig än mer.

Om köparen upplevde sig orättvist behandlad då han trodde sig ha en deal då? Jag hade också blivit tjurig om jag hade att göra med en velig säljare som ändrar villkor på eget bevåg. Perspektiv är bra. Dåliga omdömen får man om man är otydlig som säljare 🤷‍♂️
Jag var väldigt tydlig. Tror folk har svårt att förstå skriven text.

Jag häller med dig men jag tycker inte om att den första responsen är hot i syfte att få till en ändrad deal .Då hade jag blivit tjurig

Jag häller med dig men jag tycker inte om att den första responsen är hot i syfte att få till en ändrad deal .Då hade jag blivit tjurig
Jo, om nu information om att man avser ge ett dåligt omdöme pga att man känner sig snuvad på en affär man trodde sig vara överens om är ett hot 🙂 Vi kan ju dock omöjligen veta hur köparen resonerade, utan spekulerar bara. Men jag tror vi är på samma bana, tråkigt när det blir strul hur som.

Gjorde jag? Om jag i jämförelse säljer en bil för 10000 med asfeta fälgar värda 4500 på och en köpare erbjuder 6000 då? Visst, sex papp men utan fälgar. Samma här väl?

Jag var väldigt tydlig. Tror folk har svårt att förstå skriven text.
Att du var tydlig är irrelevant i frågan då du inte gav köparen chans att ta ställning till ditt tydliga motbud.

Du valde att klicka på 'sälj nu' fullt medveten om att köparens bud gällde annonsen i sin helhet inklusive det dyra bandet.

Det är du som har svårt att förstå.

Ingen av er är ett a-hole. Det var en förhandling och du tog det som en klar affär fast du inte fått besked om han accepterade din deal. Ditt fel men ingen big deal alls.

Detta liv för 250 kronor. Hur orkar man?
Summan har ingen större betydelse i denna diskussion.
Men för all del, om du tycker så, då är du säkert alltid generös och regelbundet lägger ut varor med ett försäljningsvärde på 500kr och säljer dessa för 250kr för du orkar inte.

Eller hur?

Senast ändrad:
Att du var tydlig är irrelevant i frågan då du inte gav köparen chans att ta ställning till ditt tydliga motbud.

Du valde att klicka på 'sälj nu' fullt medveten om att köparens bud gällde annonsen i sin helhet inklusive det dyra bandet.

Det är du som har svårt att förstå.
Tja, köparens tystnad kan ju också vara ett godkännande. Jag har varit med om affärer där ett ja kan vara diffust…

Tillbaka
Topp