• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Aktiva objekt (annonser på KS)

Hur är det möjligt att denna inte är såld ännu?

Är det fel pris? Förstår inte klockentusiasterna hur fantastisk den är? Jag kan erkänna att storheten hos 44GS-boetten inte riktigt framkommer på bild. Jag äger själv denna klockas Spring drive-syskon SBGA375. Innan köpet uppfattade jag den som lite slätstruken, men ville testa en klocka med 44GS-boett en kort tid för att sedan sälja vidare. Till min stora förvåning är det nog den GS som jag har starkast känsor för, och då innehåller min samling ändå sådana mer originella storheter som SBGC275 och SBGX337.
Quartz-dressare för 20k+ är en ganska nischad marknad, även om priset är bra (vilket jag inte har koll på) är det nog en rätt liten potentiell publik.

Så är det nog. Man får en ny från Japan via Chrono24 momsad och klar för i runda slängar 30’ så helt off är väl inte priset. Och det är ju inget som hindrar en presumtiv spekulant att lägga ett bud via om om de tycker att den är för dyr. Jag tror snarare det handlar precis det föregående poster varit inne på, att 44GS boetten är lite nischad och säkert att det likt säljaren finns en rädsla för att den med sin polering är ömtålig.

Med et sagt tycker jag också det är lite konstigt. Andra GS runt 20 brukar vara sålda innan man ens hinner se annonsen😅

@poormans Navitimern är en World inte en GMT. Gissar att du har A24322 på baksidan och inte AB0441. World kom dessutom inte förrän 2014 om din klocka är från 2007. 👍

Det där blir lite nitpicking kanske? Minns... jag sålde en 2019 SMP med både länk och gummi och köparen försökte pruta bort gummit och bara få länken men jag vägrade med hänvisning att ref'en anger att klockan kommer på gummi och då måste det komma med. Pruta bort länken hade gått fint IMO men det var det ju inte tal om. Känns som att du och jag bryr oss om sånt här (och några till) men resten inte... I nuläget har jag en annan SMP och även en Speedy där ref anger att dom kommer på gummi resp läder men har även länk till bägge. Lätt hänt att "fel" band försvinner om man gillar länken bättre och man kan fråga sig om man skall bry sig om det? Dom flesta vill ju ha länk faktiskt. Men ja, det där begreppet "fullset" som alla slänger in i sina annonser behöver kanske definieras lite och ibland kanske utelämnas? För mig är det allt som följde med när klockan såldes som ny. Utelämnar man det ordet och bara redovisar allt som följer med så blir väl alla nöjda?
Nja rätt ska vara rätt och det var verkligen inte min mening att vilseleda någon. Klockan gör sig dock klart bäst på en flatlink i mitt tycke :)

@ToolDiver
Varför skriver du att Longines är världens äldsta klockmärke i annonsen? Kvalar väl nätt och jämnt in på top10 och är väl öht inte ens relevant?
Återigen spelar det ingen större roll för annonsen i sig men i min mening blir det kontraproduktivt?!

”Fara med osanning om en bagatell, vad mer av relevans är osant?”

I övrigt en fin klocka men tror inte det är till din fördel att fara med osanning om petitesser.

@ToolDiver
Varför skriver du att Longines är världens äldsta klockmärke i annonsen? Kvalar väl nätt och jämnt in på top10 och är väl öht inte ens relevant?
Återigen spelar det ingen större roll för annonsen i sig men i min mening blir det kontraproduktivt?!

”Fara med osanning om en bagatell, vad mer av relevans är osant?”

I övrigt en fin klocka men tror inte det är till din fördel att fara med osanning om petitesser.

Trodde Longines var en av världens äldsta klockmärken. Sorry missade det med 100 år från Blancpain. 🥴 Tar bort det

Trodde Longines var en av världens äldsta klockmärken. Sorry missade det med 100 år från Blancpain. 🥴 Tar bort det
Jo gammalt är det och kvalar väl in på top 10?!
Men långt ifrån äldst
IMG_9417.jpeg

Finns väl vissa nackdelar med det, t ex köparens 14 dagars ångerrätt vid onlineköp och sen så finns det nog också en avgift till Klocksnack för att vara dealer. Ingen ursäkt, bara förklaring... :cool:
Oavsett vad Klocksnack tillämpar för regler och vilken typ av konto en viss användare har, om det är en näringsidkare som tar emot betalningen så gäller distansavtalslagen med 14 dagar ångerrätt.

Oavsett vad Klocksnack tillämpar för regler och vilken typ av konto en viss användare har, om det är en näringsidkare som tar emot betalningen så gäller distansavtalslagen med 14 dagar ångerrätt.
Men....
Om jag tror mig göra affär med en privatperson vet jag ju inte om de rättigheter jag har vid köp av näringsidkare .
Finns det ens något lagkrav på att upplysa konsumenten om att det är en näringsidkare man handlar av?

Visst är det i 90% av fallen uppenbart när det är företagsnamn,orgnr,etablerade välkända kedjor etc men ibland funderar även jag. Oftast i fall där man försöker ge sken av att vara en firma men orgnr adress m.m saknas på hemsidan och vid sökning på Allabolag saknas information.

Men....
Om jag tror mig göra affär med en privatperson vet jag ju inte om de rättigheter jag har vid köp av näringsidkare .
Finns det ens något lagkrav på att upplysa konsumenten om att det är en näringsidkare man handlar av?

Visst är det i 90% av fallen uppenbart när det är företagsnamn,orgnr,etablerade välkända kedjor etc men ibland funderar även jag. Oftast i fall där man försöker ge sken av att vara en firma men orgnr adress m.m saknas på hemsidan och vid sökning på Allabolag saknas information.
Om någon utgör sig för att vara näringsidkare bör man absolut fråga om organisationsnummer, om det inte redan redovisas. Dessutom ska man försäkra sig om att kontonummer eller swishmottagare verkligen tillhör detta företag.

Jag frågade en "professional dealer" här på klocksnack efter organisationsnummer, men fick inget svar. Andra frågor som jag ställde besvarades omedelbart, och säljaren hänvisade till sin GG-tråd och att han minsann är vän med ägarna av Klocksnack. Men organisationsnumret var tydligen hemligt.

Givetvis känner jag inget förtroende för den säljaren och kommer inte att göra någon affär med den.

Jag har inte råd att bli indragen i något momsbedrägeri, penningtvätt eller annan brottslighet.

Om någon utgör sig för att vara näringsidkare bör man absolut fråga om organisationsnummer, om det inte redan redovisas. Dessutom ska man försäkra sig om att kontonummer eller swishmottagare verkligen tillhör detta företag.

Jag frågade en "professional dealer" här på klocksnack efter organisationsnummer, men fick inget svar. Andra frågor som jag ställde besvarades omedelbart, och säljaren hänvisade till sin GG-tråd och att han minsann är vän med ägarna av Klocksnack. Men organisationsnumret var tydligen hemligt.

Givetvis känner jag inget förtroende för den säljaren och kommer inte att göra någon affär med den.

Jag har inte råd att bli indragen i något momsbedrägeri, penningtvätt eller annan brottslighet.
Jag håller helt med dig i det du skriver.
Men..Om en näringsidkare väljer ett "Privatnamn" när denne gör affärer,är det något lagbrott såsom upplysningsplikt?

Dvs om en konsument vet att säljaren är näringsidkare så har denne (säljaren) inga problem med att följa konsumenträtt men om "Ingen frågar" så....
Obs att denna fundering inte har något med skattefiffel att göra utan enbart en fråga om en näringsidkare måste klargöra att det är vad man är ex vis i annonsering eller på kvittot.

Jag håller helt med dig i det du skriver.
Men..Om en näringsidkare väljer ett "Privatnamn" när denne gör affärer,är det något lagbrott såsom upplysningsplikt?

Dvs om en konsument vet att säljaren är näringsidkare så har denne (säljaren) inga problem med att följa konsumenträtt men om "Ingen frågar" så....
Obs att denna fundering inte har något med skattefiffel att göra utan enbart en fråga om en näringsidkare måste klargöra att det är vad man är ex vis i annonsering eller på kvittot.
Tur att det finns AI:

”En näringsidkare har i Sverige en skyldighet att tydligt agera i sin yrkesroll och får inte vilseleda om sin status som företagare. Att utge sig för att vara privatperson i affärsmässiga sammanhang strider mot god affärssed och kan även vara olagligt”

Edit: Sp det beror ju på hur själva dealen går till, så att säga.

Senast ändrad:
Men som köpare kan man väl inte belastas för att säljaren fifflar?
Så länge det inte handlar om stöldgods och du köper i form av privatperson så borde det ju vara riskfritt.
Beror väl på om man vet,eller borde ha vetat (dvs "Dum I Huvudet" klausulen inte kan åberopas) att det var fuleri.
Medhjälp till skattebrott ligger väl närmast om uppsåt kan bevisas.

Se denna dom där svaranden frikändes

Beror väl på om man vet,eller borde ha vetat (dvs "Dum I Huvudet" klausulen inte kan åberopas) att det var fuleri.
Medhjälp till skattebrott ligger väl närmast om uppsåt kan bevisas.

Se denna dom där svaranden frikändes
Men om jag köper en klocka här på forumet av någon som kallar sig dealer, då menar jag inte tex Stories of time grabbarna, utan någon anonymare.
Sen säger vi att den personen åker dit för skattefiffel.
Jag har ju ”bara” köpt en klocka via ett forum, om säljaren är privat eller handlare spelar ju mig ingen roll. Eller finns det en skyldighet för mig att kolla upp om säljaren sköter sitt?

Men om jag köper en klocka här på forumet av någon som kallar sig dealer, då menar jag inte tex Stories of time grabbarna, utan någon anonymare.
Sen säger vi att den personen åker dit för skattefiffel.
Jag har ju ”bara” köpt en klocka via ett forum, om säljaren är privat eller handlare spelar ju mig ingen roll. Eller finns det en skyldighet för mig att kolla upp om säljaren sköter sitt?
Snarare att du köper av någon som kallar sig privat men är,eller i lagens mening anses vara,näringsidkare.
Där är det väl "Hur dum i huvudet får man vara innan man borde begripit att någonting var fel" som kan åberopas.

Ex vis
Du köper en klocka varannan vecka under ett halvår av samma person utan att fundera på om denne är näringsidkare. Men även här går det ju hävda att man antog motparten var samlare som sålde av dubbletter och därför ej näringsidkare.
Som jag skrev ska det väldigt mycket till för att en köpare som i övrigt är hemul ska lastas för en säljares ev oegentligheter.

Tur att det finns AI:

”En näringsidkare har i Sverige en skyldighet att tydligt agera i sin yrkesroll och får inte vilseleda om sin status som företagare. Att utge sig för att vara privatperson i affärsmässiga sammanhang strider mot god affärssed och kan även vara olagligt”

Edit: Sp det beror ju på hur själva dealen går till, så att säga.
Det framgår inte riktigt för mig om du är ironisk eller inte. Att hänvisa till AI som källa borde i alla fall strida mot god sed och snudd på olagligt.

@flafons

Lägger du ut en klocka för 390 papp som du inte vet är äkta?

@flafons

Lägger du ut en klocka för 390 papp som du inte vet är äkta?
Du har aldrig sett att den returpolicyn används standardmässigt av vissa?

Tillbaka
Topp