• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Aktiva objekt (annonser på KS)

Det är en ganska billig peng för att reducera riskmomentet som ev. kunder skulle ta annars. Det är ju skillnad i pengar på att lägga en ockulär besiktning på några minuter kontra en timme pga. osäkerhet på varje klocka för besiktning. Och med det alternativkostnad i tillägg.
Ingen lägger en timma på att inspektera en klocka.

Usch vad jag tycker att den här tråden är ofräsch.
Tur att du är så fräsch då

Tur att du är så fräsch då
Nivån.

1000033555.jpg

@Dbrasco är det här verkligen en rimlig beskrivning? "Klockan är i ett exceptionellt fint skick. Toppen skick på case, glas, tavla, du hittar inte en finare. Även verket är servat och är även det i toppskick.." Klockan förefaller ju ha varit ganska hårt sliten innan den blivit utsatt en tveksam polering och ett taffligt försök till sunburstborstning på frihand. Det är inte jättetydligt på dina bilder men i tidigare ägarens annons framgår det rätt tydligt. Även märken på tavlan och mysko repor på verket. Den har blivit servad sedan dess eftersom det inte står något om det i annonsen från maj förresten?
@Dbrasco eftersom den åter är till salu med samma knasiga beskrivning så undrar jag fortfarande hur du tänkt här...

God morgon 😀
Nu blir jag superosäker, har gått på den info jag fått från säljaren. Och känner inte riktigt igen mig i beskrivningen. Jag kan för lite om den specifika modellen för att ge mig in i någon diskussion om polering och borstning för just denna referens. Men många men många klockor har jag haft och denna ser väldigt skarp ut. Ja den ska vara servad innan maj men säljaren hade missat det i annonsen.

Har hängt här ett tag och inte lurat eller försökt lura någon.. så är något knas så tar jag tacksamt emot hjälp 😀

@Zozoo, någon input?

Nu blev jag ju nyfiken och var tvungen att springa ner och kolla samt filma..
Som sagt så kan jag för lite om modellen men jag tycker den ser väldigt fin ut och det där med tavlan fattar jag inte alls, vad är det för märken du ser där? Samma sak med borstningen..
@Highvalley

Mvh Jens

Bild och video

IMG_2817.jpeg

Senast ändrad:
Nu blev jag ju nyfiken och var tvungen att springa ner och kolla samt filma..
Som sagt så kan jag för lite om modellen men jag tycker den ser väldigt fin ut och det där med tavlan fattar jag inte alls, vad är det för märken du ser där? Samma sak med borstningen..
@Highvalley

Mvh Jens

Bild och video

IMG_2817.jpeg

Hej på er !!

Jag har varit tidigare säljare av denna klocka, men inte första ägare då den tillverkades 1 år innan jag föddes.
För att vara en tidig 70 tal klocka med det skicket, så vill jag inte kommentera vår syn på ordet toppen eller fint skick. Den kan vara olika i olika vågskålar vi har som klockintusiaster.

Borstning och service är gjort på en Auktoriserad verkstad som servade Omegan och Certina i samma annons.

Jag brukar aldrig skriva i diskussions trådar, men kände mig manad att göra det när @Dbrasco taggade mig.

Därför kommer jag inte att svara på flera taggningar.

Vissa diskussioner är utbildande för oss alla, men om det går överstyr från att vara objektiva till personliga så får man be om ursäkt för sitt angrepp och överväga om man ska behöva kommentera eller ens starta en diskussion.

Vi styrs av regler här på KS, hoppas vi håller oss till dom så vi kan ha uppbyggande miljöer.

Ha en fin dag

@Highvalley vad menar du med skador på tavla etc? Blev tyst från dig
Nej det blev det inte. Jag är inte inne konstant på KS bara. Även om det nog är lätt att få det intrycket ibland. :)

På förra ägarens bilder tycker jag mig se märken på tavlan. Men det är väl skicket på boetten som skaver mest. Jag tycker inte att det är rimligt att beskriva den som du gör. Det är trist om du blivit lurad att köpa ett mediokert ex för ett skyhögt pris. Men jag tror att det är bättre att du försöker få till en retur än att du försöker skicka vidare genom att bre på ännu tjockare med superlativen i kombination med mindre avslöjande bilder.

Tar mig friheten att låna bilder från tidigare annons för att illustrera det du sammanfattade med "etc":

Här kan man se att den haft så stora dings att de inte ens försvann vid var som ser ut som en rätt hårdhänt polering:
20250728_192905.jpg

Här tycker jag att det är ganska tydligt hur klåpig borstningen är. Det ser bra ut 7 till 9. Men 4 till 7 är det riktigt skevt:
20250728_193632.jpg

Mer dings:
20250728_194248.jpg

Repor på verket:
20250728_195537.jpg

Den är ju inget vrak eller så. Personligen hade jag nog bara stört mig ordentligt på borstningen. Men "fantastiskt" och "exceptionellt" och vad det nu var känns både vilseledande och orimligt.

Vill du bilda dig en uppfattning om vad det är för typ du köpt av kan jag rekommendera att gräva fram diskussionen i Explorertråden från när han försökte prångla ut en sönderpolerad Air King med fejk Explorertavla för norr om 100 k...

Det var tydliga besked.
Skicket på klockan jag har är enligt mig trevligt, jag stör mig inte på borstningen eller hittar något på tavlan.
Om det sedan är som du säger ang denna och tidigare försäljningar så är det givetvis tråkigt..

Har ändrat beskrivningen i annonsen, kvarstår det eventuella intressenter så får de bilda sig en egen uppfattning 😀
Och ett tips till dig @Highvalley .. utgå inte från att allt och alla försöker luras eller fara med osanning., tyckte din öppning var rätt oskön.. jag säljer bara en klocka och man måste ha lite känsla och feeling.. man kan säga / ställa frågor i en mycket trevligare ton👍

Senast ändrad:
Det var tydliga besked.
Skicket på klockan jag har är enligt mig trevligt, jag stör mig inte på borstningen eller hittar något på tavlan.
Om det sedan är som du säger ang denna och tidigare försäljningar så är det givetvis tråkigt..

Har ändrat beskrivningen i annonsen, kvarstår det eventuella intressenter så får de bilda sig en egen uppfattning 😀
Och ett tips till dig @Highvalley .. utgå inte från att allt och alla försöker luras eller fara med osanning., tyckte din öppning var rätt oskön.. jag säljer bara en klocka och man måste ha lite känsla och feeling.. man kan säga / ställa frågor i en mycket trevligare ton👍
Om du blir kränkt om någon frågar om det är en rimlig beskrivning när du staplar superlativen på varandra och skicket på klockan inte liknar det du beskriver finns det ju flera alternativ. Att skriva en rimligare text är ett. Att annonsera på t ex Blocket är ett annat. Om man trots det väljer att annonsera på ett diskussionsforum får man nog finna sig i att folk kan ha synpunkter.

Nej det blev det inte. Jag är inte inne konstant på KS bara. Även om det nog är lätt att få det intrycket ibland. :)

På förra ägarens bilder tycker jag mig se märken på tavlan. Men det är väl skicket på boetten som skaver mest. Jag tycker inte att det är rimligt att beskriva den som du gör. Det är trist om du blivit lurad att köpa ett mediokert ex för ett skyhögt pris. Men jag tror att det är bättre att du försöker få till en retur än att du försöker skicka vidare genom att bre på ännu tjockare med superlativen i kombination med mindre avslöjande bilder.

Tar mig friheten att låna bilder från tidigare annons för att illustrera det du sammanfattade med "etc":

Här kan man se att den haft så stora dings att de inte ens försvann vid var som ser ut som en rätt hårdhänt polering:
20250728_192905.jpg

Här tycker jag att det är ganska tydligt hur klåpig borstningen är. Det ser bra ut 7 till 9. Men 4 till 7 är det riktigt skevt:
20250728_193632.jpg

Mer dings:
20250728_194248.jpg

Repor på verket:
20250728_195537.jpg

Den är ju inget vrak eller så. Personligen hade jag nog bara stört mig ordentligt på borstningen. Men "fantastiskt" och "exceptionellt" och vad det nu var känns både vilseledande och orimligt.

Vill du bilda dig en uppfattning om vad det är för typ du köpt av kan jag rekommendera att gräva fram diskussionen i Explorertråden från när han försökte prångla ut en sönderpolerad Air King med fejk Explorertavla för norr om 100 k...

Jag kan hjälpa dig gräva fram, eftersom vissas sol saknar fläckar.

Explorer/Airking klockan köpte jag från Pantbanken i Göteborg 2019.
Jag var inte alls i vintage träsket då, och anser inte att vi ska börja ta upp en enda annons som värdemätare i varje annonsörs annonser.

Annonsen finns inte ens längre för den togs bort/ raderades 2019 samma dag.

Jag hade lovat mig själv att inte besvara frågor som rör sådana diskussioner som jag anser är inte bärande än vår egen syn på vilka ord vi vill använda i våra annonser.

Låt folk skriva vad de än vill i sin egen annons och ge folk möjlighet att ändra åsikt så länge de inte har motiv att lura andra.

Varje annonsör har rätt att sätta upp det pris som vissa tycker är ett ockerpris medans andra tycker att det passar marknadspris.

Jag anser inte att det var nödvändigt att hänga mig för en annons som om man menar att det finns folk som inte kan något om klockor som annonserar eller beskriver sina klockor på ett vilseledande sätt.

Återigen är jag ingen ”TYP”, som inte vet vad andra menar när man sätter det i detta sammanhang som du besvarar @Dbrasco.

Håll dig gärna till denna annons och var saklig, var objektiv och inte dömande.

Jag har anmält denna tråd till en av ägarna och anser inte att den fyller någon objektiv funktion längre, inte minst när när vissa kan våga sig gå till personlig attack utan att be ens om Ursäkt, utan skriver att man lovar att inte göra om det.

Vi är vuxna människor, men kan vi inte vara sakliga eller objektiva så får vi börja tänka ordentligt innan vi skriver.

Ha en fantastisk dag till er alla från Göteborg

Jag kan hjälpa dig gräva fram, eftersom vissas sol saknar fläckar.

Explorer/Airking klockan köpte jag från Pantbanken i Göteborg 2019.
Jag var inte alls i vintage träsket då, och anser inte att vi ska börja ta upp en enda annons som värdemätare i varje annonsörs annonser.

Annonsen finns inte ens längre för den togs bort/ raderades 2019 samma dag.

Jag hade lovat mig själv att inte besvara frågor som rör sådana diskussioner som jag anser är inte bärande än vår egen syn på vilka ord vi vill använda i våra annonser.

Låt folk skriva vad de än vill i sin egen annons och ge folk möjlighet att ändra åsikt så länge de inte har motiv att lura andra.

Varje annonsör har rätt att sätta upp det pris som vissa tycker är ett ockerpris medans andra tycker att det passar marknadspris.

Jag anser inte att det var nödvändigt att hänga mig för en annons som om man menar att det finns folk som inte kan något om klockor som annonserar eller beskriver sina klockor på ett vilseledande sätt.

Återigen är jag ingen ”TYP”, som inte vet vad andra menar när man sätter det i detta sammanhang som du besvarar @Dbrasco.

Håll dig gärna till denna annons och var saklig, var objektiv och inte dömande.

Jag har anmält denna tråd till en av ägarna och anser inte att den fyller ncker du ågon objektiv funktion längre, inte minst när när vissa kan våga sig gå till personlig attack utan att be ens om Ursäkt, utan skriver att man lovar att inte göra om det.

Vi är vuxna människor, men kan vi inte vara sakliga eller objektiva så får vi börja tänka ordentligt innan vi skriver.

Ha en fantastisk dag till er alla från Göteborg
@Zozoo .. Hade bestämt mig för att inte skriva mer men blir fundersam när du taggar mig.. tycker du att jag varit dömande?

rent allmänt så tycker jag det hela har blivit en liten cirkus.. det är en klockjävel vi pratar om och annonsen är ändrad om nu beskrivningen var fel..
Nån köper den om de vill ha den annars behåller jag den bara.. låt oss gå vidare i livet :)

@Zozoo .. Hade bestämt mig för att inte skriva mer men blir fundersam när du taggar mig.. tycker du att jag varit dömande?

rent allmänt så tycker jag det hela har blivit en liten cirkus.. det är en klockjävel vi pratar om och annonsen är ändrad om nu beskrivningen var fel..
Nån köper den om de vill ha den annars behåller jag den bara.. låt oss gå vidare i livet :)

Hej @Dbrasco

Du är helt utanför vad jag beskrev ovan.

Jag besvarade @Highvalley inlägg och inget annat.

Jag kan hjälpa dig gräva fram
Hade du gjort det så vill jag minnas att vi skulle fått se lite turer kring när du efter att ha fått annonsen på KS raderad av en moderator erbjöd klockan på annan plattform med samma vilseledande beskrivning, och försökte sopa igen spåren på KS genom att radera bilder av klockan i dina inlägg. Det är sådana omständigheter jag misstänker kan säga något om din karaktär.

Om du "tycker" att du sålt den fulrenoverade Bulovan till marknadspris så tycker jag att du borde erbjuda ett återköp. Även om ägarna låter dig hållas utan "professional dealer"-tagg så förefaller det ju vara någon slags näringsverksamhet du pysslar med här. Jag föreställer mig att @Dbrasco har diverse rättigheter i egenskap av konsument i sammanhanget.

Hade du gjort det så vill jag minnas att vi skulle fått se lite turer kring när du efter att ha fått annonsen på KS raderad av en moderator erbjöd klockan på annan plattform med samma vilseledande beskrivning, och försökte sopa igen spåren på KS genom att radera bilder av klockan i dina inlägg. Det är sådana omständigheter jag misstänker kan säga något om din karaktär.

Om du "tycker" att du sålt den fulrenoverade Bulovan till marknadspris så tycker jag att du borde erbjuda ett återköp. Även om ägarna låter dig hållas utan "professional dealer"-tagg så förefaller det ju vara någon slags näringsverksamhet du pysslar med här. Jag föreställer mig att @Dbrasco har diverse rättigheter i egenskap av konsument i sammanhanget.

Håll dig till annonsen om Bulova du kommenterade från enda början, och försök inte vara polis eller åklagare.

Du kan verkligen ingenting om min karaktär, du har ingen rätt att ge andra dåliga motiv om du inte har bilden klar.

Du har överskridit din gräns för att kommentera dina åsikter till att ge mig dåliga motiv.

Klockan från 2019 såldes på Tradera servad för 6000 av mig för ett pris av 36000.
Köparen fick reda på att tavlan kan vara målad eller utbytt till en EJ original Explorer tavla.
Vill du hans namn och telefonnummer så kan jag skriva upp det här i tråden.
MEN DET ANGÅR INTE DIG ALLS.

Börja fokusera bättre på denna tråd och inte påtala att du är den som avslöjar folk med dåligt motiv

Senast ändrad:

Den är fin! Jag tycker dock att @Highvalley ställde rimliga frågor om hur du beskrev den? Jag tyckte även han motiverade varför han ställde de frågor han gjorde, även med bilder på klockan som backade upp detta? Absolut kan man, som även du skriver, på ett personligt plan anse att klockan är i ett "trevligt skick", jag håller med. Detta är dock mer av en subjektiv bedömning. Det framgår. Dock så låter det mer objektivt och som fakta när man skriver "fantastiskt skick" eller dylikt. Sen är ju klockor bevisligen inte endast en "klockjävel" för personer på detta forum? Haha annars så skulle vi ej vara här? Med det sagt, klockan är fin, det tycker jag med! 9k känns inte som ett orimligt pris och jag tror samt hoppas att du får den såld. Mitt inlägg här är nog mest grundat i att jag skulle vilja att vi oftare på KS kunde ha mer av en meta-debatt gällande vad som räknas som "påhopp" samt vad som är rimlig kritik av en klocka. Det känns som att folk på KS är väldigt snabba på att säga att något är ett påhopp eller att diskussioner/debatter bara är något som är smutskastning mot varandra. Jag tycker sällan diskussionerna är så? Jag förstår dock samtidigt att det är jobbigt/svårt samt känsligt att kritisera någons klocka som den säljer, det är trots allt ofta relativt stora summor det gäller. Att då potentiellt förlora en betydlig summa för att man köpt "grisen i säcken" eller inte får de pengar man vill ha för något är ju jobbigt. Jag har fått sådan kritik själv och det har inte varit så kul, men lärorikt! Jag tror inte att du hade något illa uppsåt med dina beskrivningar. Jag tolkade det inte som att Highvalley menade så heller. Detta grundar sig att en beskrivning av vintage klockor samt vad som utförts på dem är svårt. Jag har, som sagt, gjort sådana misstag och kommer säkerligen göra det igen.

Allt gott!

Senast ändrad:
Det ända jag påpekat är tonen... och vad som hände i den här tråden :)
För mig hade det räckt med "Hej Dbrasco, din klocka har fått en polering och ev. hade den tidigare märken på tavlan, känner du till det? Din beskrivning i annonsen ger intryck av att det är en orörd 55 år gammal klocka..."
..
Grejen är ju att jag inte visste att den polerats men nu vet jag det..
Sen blir det ju lite äpplen och päron av alltihop .hänvisa till bilder i en gammal annons innan service och sedan till min annons efter service...
Vad säger det egentligen? ja den har polerats, inte mycket mer.. Eventuella märken på tavlan, nej några såna hittar jag inte..
Upplever också att det blir stökigt när referenser till andra klockor som sålts av säljaren dras in i diskussionen. Jag vet vad jag köpte och betalade och är fine med det..

Avslutningsvis så visar ju min annons klockan som den ser ut idag.. superfin enligt mig.. och det är vad en eventuell köpare får hem.
Jag tar inte åt mig eller tror att någon ens har en tanke på att jag har försökt vilseleda någon.. har hängt här många år och det är väl bara Limee som har en längre referenstråd :)

Nu stänger vi den här diskussionen

Den är fin! Jag tycker dock att @Highvalley ställde rimliga frågor om hur du beskrev den? Jag tyckte även han motiverade varför han ställde de frågor han gjorde, även med bilder på klockan som backade upp detta? Absolut kan man, som även du skriver, på ett personligt plan anse att klockan är i ett "trevligt skick", jag håller med. Detta är dock mer av en subjektiv bedömning. Det framgår. Dock så låter det mer objektivt och som fakta när man skriver "fantastiskt skick" eller dylikt. Sen är ju klockor bevisligen inte endast en "klockjävel" för personer på detta forum? Haha annars så skulle vi ej vara här? Med det sagt, klockan är fin, det tycker jag med! 9k känns inte som ett orimligt pris och jag tror samt hoppas att du får den såld. Mitt inlägg här är nog mest grundat i att jag skulle vilja att vi oftare på KS kunde ha mer av en meta-debatt gällande vad som räknas som "påhopp" samt vad som är rimlig kritik av en klocka. Det känns som att folk på KS är väldigt snabba på att säga att något är ett påhopp eller att diskussioner/debatter bara är något som är smutskastning mot varandra. Jag tycker sällan diskussionerna är så? Jag förstår dock samtidigt att det är jobbigt/svårt samt känsligt att kritisera någons klocka som den säljer, det är trots allt ofta relativt stora summor det gäller. Att då potentiellt förlora en betydlig summa för att man köpt "grisen i säcken" eller inte får de pengar man vill ha för något är ju jobbigt. Jag har fått sådan kritik själv och det har inte varit så kul, men lärorikt! Jag tror inte att du hade något illa uppsåt med dina beskrivningar. Jag tolkade det inte som att Highvalley menade så heller. Detta grundar sig att en beskrivning av vintage klockor samt vad som utförts på dem är svårt. Jag har, som sagt, gjort sådana misstag och kommer säkerligen göra det igen.

Allt gott!
Jag tror att en kombination med det @Highvalley skrivit och ursprungspriset på 18k för en klocka där likvärdig såldes för ca 5500kr efter avgifter svider en del också. Sen var det givetvis inte 18k den såldes för, men det ger också lite marcel-vibbar :)

Länkar till annons för att följa trådreglerna https://auctionet.com/sv/3691529-bulova-armbandsur-stal-1970-tal (såldes inom ett år sedan, därav relevant prisbild)

Senast ändrad:
Det ända jag påpekat är tonen... och vad som hände i den här tråden :)
För mig hade det räckt med "Hej Dbrasco, din klocka har fått en polering och ev. hade den tidigare märken på tavlan, känner du till det? Din beskrivning i annonsen ger intryck av att det är en orörd 55 år gammal klocka..."
Det var väl det han gjorde? Då bad du om förtydligande vilket du fick.

Du beskriver dessutom fortfarande klockan som ”fantastiskt skick” i din annons, känns rätt onödigt med den typen av ord oavsett skick på klockan.

Vad baserade du din prissättning på klockan? Då du inte svarade på varför den låg på 18 tusen(antar jag)? Just nu ligger den för 10k om jag har rätt? Med det verket tycker jag den är värd 4000 ish.
18k priset ska inte @Dbrasco belastas med öht. Var en referens till första säljaren. … är på rätt väg :)

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp