• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Aktiva objekt (annonser på KS)

Fast det är ju minst sagt relevanta frågor som ställts och svaren är svävande. Att låtsas vara något man inte är en varningssignal. Sen kanske just denna aktör är en seriös aktör men man blir ofrånkomligen ihopbuntad då med andra lirare som försökt sig på samma saker med dåligt resultat.

Jag vet i alla fall precis vilka slutsatser jag drar:
1766934446335.png
Vad jag personligen stör mig på är att inte ha egna bilder utan enbart byta bakgrund när det kostar miljontals sek
Vem som är fulingen HT eller Taleda,får väl vara osagt .

Proffsigt med en kinesisk WeiShi och toapappersrullen vid vardagsrummet. Undrar vad papperet är till för? Går det hett till vid arbetsbänken?
De aktuella lyxmärkena ställer givetvis ganska höga krav på hur verkstaden måste vara utrustad innan den blir certifierad. WeiShi, Lambi, och köksbord från Mio utgör miniminivån.

Intressant statement från HT med att de ”Servar det mesta själv efter behov” när det mesta som finns till salu på hemsidan är yttersta high-end. Vart servas de då på köksbordet? Eller vilka är de externa samarbetspartners om inte AD eller tillverkare direkt isåfall?

Är en liten branch i Sverige där alla som är insatta typ känner till alla. Vet t.ex. en eller möjligen två personer som kan få tag på originaldelar till Patek bortset från Bo Berggren som är enda auktoriserade handlaren i Sverige.

Att grundaren är utbildad urmakare i Schweiz verkar lite väl tight sett till sin låga ålder och om man ser till tidslinjen med all annan verksamhet och entreprenörskap som beskrivs i poddar och artiklar m.m. (Motsäger det inte men jag vet också vad en urmakarutbildning innebär och det är liksom inte en kvällskurs online)

Sen annonser som följer samma mönster, d.v.s bilder från andra annonser med AI utbytt bakgrund. Förvisso ett svenskt bolag bakom men ett Schweiziskt telefonnummer under kontaktuppgifterna. I övrigt väldigt lite info.

Tittar man på bolaget som är för färskt för att ha någon bokslutsdata och övriga företag på adressen med samma personer bakom och omsättningar i dessa så är det minst sagt kaxigt att ha investerat +50 millar i eget kapital i det som sägs vara i eget lager av lyxklockor. Framtida bokslut lär väl bringa klarhet i eventuella lagervärden.

Lägger man till att grundaren som nämnts här tidigare aktivt verkar ha sopat bort spåren på alla ”vanliga” söktjänster ökar det ju inte förtroendet heller. Många vill ju gärna kolla upp personen man gör affär med om man köper något för 1-2 miljoner, det brukar iallafall jag göra. (Sen finns det ju andra legitima anledningar att ta bort sig ur register så det är i sig ingen kritik från min sida.)

Summerar man allt ovanstående så slår åtminstone min BS-mätare i botten. Känns som det finns anledning till att plocka fram popcorn.

Med det sagt önskar jag ändå lycka till med verksamheten och skulle jag ha fel i sak är jag inte sämre än att jag kan ändra inställning och erkänna att jag isåfall missat något.

Att man hittar samma klocka med samma bilder hos en annan säljare gör ju att frågor väcks hos de flesta. Det här är ju en bra tråd för att ge svar på funderingar. Antar att de har ett samarbete med andra handlare, vilket är helt ok men viktigt att vara transparent med det. Sen är det väl inte roligt för någon att det går överstyr.
Är väl bara att lägga upp bilder här om de vill visa att de har klockor i lager. Det verkar gått bra för Uret att jobba med förmedling så egentligen vore inte det så konstigt. Uret har ju knappast varit transparenta med vad de haft i lager. Sedan kan man ju ifrågasätta vitsen med förmedling av klockor som säljs på samma hemsida (C24).

I ena nyhetsartikeln nämns 100 miljoner (maj 2025) som mål och i den andra 40 miljoner (september 2025)…

Är väl bara att lägga upp bilder här om de vill visa att de har klockor i lager. Det verkar gått bra för Uret att jobba med förmedling så egentligen vore inte det så konstigt. Uret har ju knappast varit transparenta med vad de haft i lager. Sedan kan man ju ifrågasätta vitsen med förmedling av klockor som säljs på samma hemsida (C24).

I ena nyhetsartikeln nämns 100 miljoner (maj 2025) som mål och i den andra 40 miljoner (september 2025)…
Nej det hade inte varit konstigt eller ens fel. Grejen är att de uttryckligen säger att varenda klocka de säljer finns i eget lager - vilket folk har lite svårt att tro på.

Det + lånade produktbilder + bilder från serviceverkstadens köksbord gör att det finns en liten uppförsbacke att ta sig över…

Lugn och fin nu. Det är måndag morgon - och en måndag där få jobbar. Frågorna här börjar ju säkert närma sig nivån där den som skriver här måste snacka med kollegorna för att ge ett genomtänkt svar. :)
Ja ChatGPT kanske har tagit ledigt i mellandagarna… Men visst bör väl tillägga att du har helt rätt att det inte är årets mest aktiva dagar.

Lugn och fin nu. Det är måndag morgon - och en måndag där få jobbar. Frågorna här börjar ju säkert närma sig nivån där den som skriver här måste snacka med kollegorna för att ge ett genomtänkt svar. :)
Här är allt lugnt, tänker mest på att @Heritage Timepieces har fått en taskig start på forumet och om de kan komma med bra svar och förklaringar till de frågor som ställts så blir de kanske accepterade som en pålitlig säljare.

Hej allihop

Försöker svara efter bästa förmåga. Som jag nämnde ovan är jag ensam på KS för tillfället och är dessutom på semester så jag hoppas av ni kan ha överseende med att inte allt besvaras inom de första timmarna.

Som jag tidigare sagt så får man väldigt gärna kontaka oss direkt om man har specifika frågor kring företaget eller något av våra objekt. Det börjar bli väldigt många tankar och funderingar och det blir nog svårt för mig/oss att bemöta allt utan att missa något så som sagt hör gärna av er direkt vid frågor.

Jag ska försöka fånga upp några av de frågor jag uppfattar ovan men kommer helt säkert missa något.
Vi har självklart en ordentlig urmakarverkstad på plats i Lund och man får gärna besöka oss om man är intresserad av att handla med oss eller vill titta på ett objekt eller dylikt.
Enligt ovan så har vi också ett stort globalt nät av samarbetspartners och urmakare som arbetar med klockorna vi får in i våra lager. Och som sagt så har vi inte alla klockor på plats i Sverige.
Och som svar på din specifika fråga @Moffan så är inte 6265an öppnad eller servad vi något köksbord mig veterligen. Om behov har förlegat så har den helt säkert hanterats på en ordentlig Arbetsbänk.

Gällande våra bilder så har ni helt rätt i att vi delar många av dem med våra samarbetspartners och som jag även svarar på en tidigare fråga så är det något som vi kommer sträva efter att förbättra med tiden efterhand som vi utvecklas och växer.

Angående frågorna kring vem jag är så anser jag redan att jag sagt tillräckligt kring detta i ovan svar men i förhoppningen att skapa ytterligare transparens så kan jag även informera om att jag inte är en pseudonym utan ytterligare en individ. Jag började som kund hos Heritage och efter ett antal köp och trevliga utbyten kring klockor så är tanken nu att jag ska hantera bl.a. KS och stötta med kommunikation och annonser med mera. Som jag även nämnt är inte detta min huvudsysselsättning och jag är heller inte på något sätt en expert. Jag och vi tar även framgent tacksamt emot feedback och frågor och strävar efter att förbättra vad vi gör med tiden.

Mvh
Jesper, Heritage Timepieces

Hej allihop

Försöker svara efter bästa förmåga. Som jag nämnde ovan är jag ensam på KS för tillfället och är dessutom på semester så jag hoppas av ni kan ha överseende med att inte allt besvaras inom de första timmarna.

Som jag tidigare sagt så får man väldigt gärna kontaka oss direkt om man har specifika frågor kring företaget eller något av våra objekt. Det börjar bli väldigt många tankar och funderingar och det blir nog svårt för mig/oss att bemöta allt utan att missa något så som sagt hör gärna av er direkt vid frågor.

Jag ska försöka fånga upp några av de frågor jag uppfattar ovan men kommer helt säkert missa något.
Vi har självklart en ordentlig urmakarverkstad på plats i Lund och man får gärna besöka oss om man är intresserad av att handla med oss eller vill titta på ett objekt eller dylikt.
Enligt ovan så har vi också ett stort globalt nät av samarbetspartners och urmakare som arbetar med klockorna vi får in i våra lager. Och som sagt så har vi inte alla klockor på plats i Sverige.
Och som svar på din specifika fråga @Moffan så är inte 6265an öppnad eller servad vi något köksbord mig veterligen. Om behov har förlegat så har den helt säkert hanterats på en ordentlig Arbetsbänk.

Gällande våra bilder så har ni helt rätt i att vi delar många av dem med våra samarbetspartners och som jag även svarar på en tidigare fråga så är det något som vi kommer sträva efter att förbättra med tiden efterhand som vi utvecklas och växer.

Angående frågorna kring vem jag är så anser jag redan att jag sagt tillräckligt kring detta i ovan svar men i förhoppningen att skapa ytterligare transparens så kan jag även informera om att jag inte är en pseudonym utan ytterligare en individ. Jag började som kund hos Heritage och efter ett antal köp och trevliga utbyten kring klockor så är tanken nu att jag ska hantera bl.a. KS och stötta med kommunikation och annonser med mera. Som jag även nämnt är inte detta min huvudsysselsättning och jag är heller inte på något sätt en expert. Jag och vi tar även framgent tacksamt emot feedback och frågor och strävar efter att förbättra vad vi gör med tiden.

Mvh
Uppskattar din saklighet i svaren.
Ser fram emot att följa utvecklingen av er resa här på forumet. Ni verkar ha fått en tuff start men förhoppningsvis så blir det bättre och det är bara att leverera härifrån och bygga upp ryktet successivt. Hoppas att pöbeln kan avvakta med sina sanningar en liten stund så att ni får en ärlig chans att visa vad ni går för innan lynchning.
Lycka till Jesper!

Hej allihop

Mvh

Håller med @Cosmo ovan.
Tycker att svaren hålls på en vettig nivå, även om en del lämnas obesvarat.
Det är lätt att handla i affekt när man stöter på ett så pass kompakt motstånd som det trots allt varit.

Tror att jag stänger av notiser på den här tråden nu, återgår till nyårsplanerande och önskar er lycka till. Hoppas att det går vägen. Hade trots allt varit roligt att ha en riktig klockhandlardrake i gamla Svedala, även om jag inser svårigheterna i det.

God fortsättning, alla!

Hej allihop

Mvh
Bra svar! Blev högaffelstämmning men du höll det lugnt och sansat.
Kan resten av oss gå vidare till annat?
Tycker det här drevet har vart rätt otrevligt och många behöver fundera på hur de beter sig. Att ställa frågor är en sak, men många av frågorna ställs med otrevlig ton och en anklagande vinkling. Det tyder på att man kanske är mer intresserad av att attackera än att få konkreta svar. Om ni inte förstår vad jag menar, läs igenom ers kommentarer igen och läs mellan raderna.
Klocksnack är en av de trevligaste platserna på internet, men här lyckades vi inte riktigt.
IMG_1793.gif

Alltså den här tråden..

I ett försök att återkomma till något konstruktivt:

Beskrivningen av objektet (16570) som startade ovan stämmer inte överens med bilderna (som återfinns på er hemsida). En så grovt polerad klocka ska inte beskrivas som "i utmärkt "pre owned" skick med minimala spår av användning" av en säljare som vill hamna på god fot med forumet. Av CoC månne - men det är kanske inte en liknelse som är eftersträvansvärd.

I all välmening @Heritage Timepieces - ni har en del att vässa på både vad gäller prissättning samt hur klockorna beskrivs och representeras. För att tämja drevet (om man nu vill det) räcker det ju med en kort rad som redogör för att det gäller förmedling i de annonser det är aktuellt.

I övrigt önskar jag er lycka till med satsningen och engagemang på forumet trots den knackiga starten. Instämmer med ovan att det är kul med en stor klockdrake i Sverige i allmänhet och i Skåne i synnerhet.

/J

Senast ändrad:
Och som sagt så har vi inte alla klockor på plats i Sverige.

Är det inte lättare att helt enkelt svara att det är en klocka/klockor ni inte äger men kan förmedla?

En firma som är fri, oberoende och självständig men måste be sina partners om att låna foton och klockor?

Har ni klockorna i ert egna lager eller förmedlar ni via någon partner?

1000036436.jpg
1000036434.jpg

Uppskattar din saklighet i svaren.
Ser fram emot att följa utvecklingen av er resa här på forumet. Ni verkar ha fått en tuff start men förhoppningsvis så blir det bättre och det är bara att leverera härifrån och bygga upp ryktet successivt. Hoppas att pöbeln kan avvakta med sina sanningar en liten stund så att ni får en ärlig chans att visa vad ni går för innan lynchning.
Lycka till Jesper!
Tack @Cosmo 🙏

Alltså den här tråden..

I ett försök att återkomma till något konstruktivt:

Beskrivningen av objektet (16570) som startade ovan stämmer inte överens med bilderna (som återfinns på er hemsida). En så grovt polerad klocka ska inte beskrivas som "i utmärkt "pre owned" skick med minimala spår av användning" av en säljare som vill hamna på god fot med forumet. Av CoC månne - men det är kanske inte en liknelse som är eftersträvansvärd.

I all välmening @Heritage Timepieces - ni har en del att vässa på både vad gäller prissättning samt hur klockorna beskrivs och representeras. För att tämja drevet (om man nu vill det) räcker det ju med en kort rad som redogör för att det gäller förmedling i de annonser det är aktuellt.

I övrigt önskar jag er lycka till med satsningen och engagemang på forumet trots den knackiga starten. Instämmer med ovan att det är kul med en stor klockdrake i Sverige i allmänhet och i Skåne i synnerhet.

/J

Tack @Pippo för din konkreta feedback!
De annonser som ligger på forumet är alltså de första 3 som jag skapat på forumet och tar tacksamt emot konstruktiv feedback och synpunkter så att jag och vi kan bli bättre efter hand.

Mvh
Jesper, Heritage TP

Är det inte lättare att helt enkelt svara att det är en klocka/klockor ni inte äger men kan förmedla?
Hej @yonsson

Jo det ska vi givetvis göra i de fall vi endast sourcar eller förmedlar. I detta fallet äger vi ju dock klockan så det känns som ett skäligt svar i denna situationen tycker jag.

Mvh
Jesper, Heritage TP

En firma som är fri, oberoende och självständig men måste be sina partners om att låna foton och klockor?

Har ni klockorna i ert egna lager eller förmedlar ni via någon partner?

1000036436.jpg
1000036434.jpg
Hej

Tack för din fråga.
Som sagt då vi nu fått denna frågan flera gånger i många former så har vi ett eget lager lokalt i Sverige och har även andra lager på andra platser.

Mvh
Jesper, Heritage TP

Utifrån den bitvis otrevliga respons han har fått här tycker jag det är rätt hedervärt att han fortfarande är kvar och svarar på frågor.

Ja vad ska han göra, han vill ju använda KS som försäljningsplats fast med priser jämförbara med osålda objekt på Chrono24 eller Blocket.
Svaren har ju varit ganska vaga också och lämnar nästan lika mycket kvar att undra över i efterhand.
Känns snabbt upphajpat och storslaget, ungefär som en stor fin ballong.....med mycket luft inuti 🤔.
Kanske bara är jag men känns det inte lite sådär fortfarande?

En fundering från Flup.

Om man nu har det lager som påstås,bör inte andra( mer välkända forumhandlare) handlare känna till detta?
För så stort är väl ändå inte Sverige att en aktör som införskaffat 30-40-50M i lagersaldo gått omärkt förbi de som är i branschen?

Nu vill jag inte pinga in någon,men det kanske ju kanske vara enklaste sättet att få klarhet.
Ställer sig forumets etablerade näringsidkare bakom HT är ju saker&ting utredda.

Tillbaka
Topp