Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nu framförde jag ju i och för sig högst subjektiva åsikter, inte fakta på något sätt, så att jag skulle ha fel går väl inte riktigt att konstatera!Vet inte vad du fått allt detta ifrån men kan väl säga utan att lägga ut texten allt för mycket att det mesta i din beskrivning, för att inte säga allt, är fel. Undantaget är väl att branschen hela tiden ökar.
Jag har vänner som läst sjösektionen på Chalmers, och alla har arbete. Däremot är det inte alla som jobbar till sjöss.Alright om jag inte är helt ute och cyklar så finns det iaf några som arbetar till sjöss här på KS.
Så jag behöver er input.
Efter många år av runtdrivande i suspekta branscher känner jag att det är dags att skaffa mig ett liv....mer organiserat iaf, en utbildning och en nystart som när en gammal dröm.
Jag har länge velat jobba till sjöss, som yngre man i matros leden och som äldre ö befälskadern.
Men jag har liksom aldrig kommit till skott.
Nu när det verkar vara som allra svårast och ta sig in på marknaden tänkte jag göra ett försök.
Så för 89 gången så har jag även i år sökt till sjökapten på Chalmers och Kalmar och jag kommer nog med god marginal in med mina gamla gymnasiebetyg.
Så är detta bra eller anus?. Är det ren och skär idioti? Eller blir det greppet som slutligen bringar harmoni och balans i mitt liv?
Så vi kan börja med varför jag tror att jag skulle passa som sjökapten.
* Jag har god erfarenhet av topp/mellan ledarskap under pressade/tråkiga/monotona förhållanden.
*Jag fungerar väl i isolerade miljöer under långa tider.
*Jag har lätt för gruppdynamik, lagspel och tillpassning av grupper med socialt och språkligt blandade kompetenser.
*Jag är väl införstådd i att jobba under hierarkisk ordning men levererar alltid i överkant och med en initiativkraft inom det givna ramverket.
*Jag har relativt god insikt (för att vara utanför branchen) av fartygsarbete och tror jag iaf kan föreställa mig till viss del hur det skulle passa mig.
*Jag har lätt för logistik, personalhantering och rutin drift.
*Jag bedömer att jag skulle trivas i miljön
Mina farhågor:
*Att ovanstående egenskaper är orelevanta.
*Att jag är 37 år och således 41 när jag går ut.
*Att arbetsmarknaden är så sjukt ansträngd att det är mycket svårt att landa ett jobb.
*Att jag är helt dum i huvudet som ger mig in i detta nu.
*Att personliga kontakter är helt avgörande vid en anställning.
Jag har förstått att det är en mycket ansträngd arbetssituation för sjöbefäl idag.
Jag rör mig helst utanför Sveriges gränser, långa törnar är inget problem ,inte heller en lägre ersättning.
Jag förstår givetvis att jag kanske aldrig kommer att hinna gå i befattning just som sjökapten men så är ju livet.
Vad tror ni? Är jag på rätt spår?
Mvh
T
Där har vi en kraftig pjäs och till formen lite udda...jag gillart, bra tips @AquastarenTappar du fokus på rostholkar kanske du landar här
Går visst med bilar till och från GBG.
kul!Härligt med alla svar och uppmuntran, aldrig trodde man att sjöfarten hade så stort genomslag på KS
Men som sagt allt finns här och väldigt gott att höra inställningen från er aktiva samt givet alla påhejare.....så förutom tangorabatten....som redan odlas (kommer även att gå i sommarskola hos Kjelle innan vi drar igång)
Vi har ett resultat....starten går dom man säger
En gammal M-båt, kul!Och för att vi inte ska tappa klockfokus helt så tar och bifogar en goding på mitt gamla skepp som nu vårdas av ny ägare....oklart vart klockorna kommer in dock
Det blev en boende tyvärr, hade helst verkat på East Coast, men loppet är inte kört, pular lite med det än och ridån går inte förns den 27kul!
Men vad hände med Kalmar...östkusten behöver mer klockfolk!!
Gamla M24En gammal M-båt, kul!
Väldigt fin och fantastisk att navigeraGamla M24
Borde vara lösbart i Kalmar med omnejd tycker jagDet blev en boende tyvärr, hade helst verkat på East Coast, men loppet är inte kört, pular lite med det än och ridån går inte förns den 27
Och för att vi inte ska tappa klockfokus helt så tar och bifogar en goding på mitt gamla skepp som nu vårdas av ny ägare....oklart vart klockorna kommer in dock
En gammal M-båt, kul!
Gött mos! Välkommen till Gbg.Det gick fint, Chalmers it is
Tack, det är dom fina trakternaGött mos! Välkommen till Gbg.
Ahh vad trevligtGamla goda M24, ligger en annan (M21) på djurgården också. Härliga båtar som påminner om min lumpen som Matros i skoldivisionen. Även om jag låg på det större fartyget Nämdö.
Läste den här artikeln:Det gick fint, Chalmers it is
Utsikter finns men kan vara svårt att få in en första fot, du får hoppas offshore ha svingat tillbaka eller satsa på kryssning.Läste den här artikeln:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=7067160
Verkar finnas god utsikter!