• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Aktiva Sjöbusar se hit!

gonza

Panerai
In the making! Snart landar min splitternya båt! Mysbåt numero uno!
#rapida777 #isloep

IMG_0915-1.JPG

IMG_0917-1.JPG

IMG_0921-1.JPG

IMG_0918-1.JPG
 
Vet inte vad du fått allt detta ifrån men kan väl säga utan att lägga ut texten allt för mycket att det mesta i din beskrivning, för att inte säga allt, är fel. Undantaget är väl att branschen hela tiden ökar.
Nu framförde jag ju i och för sig högst subjektiva åsikter, inte fakta på något sätt, så att jag skulle ha fel går väl inte riktigt att konstatera! :)
Sedan är ju jag heller inte särskilt insatt, men det betyder ju inte att andra yrken kanske skulle passa TS bättre, eller hur?
 

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Alright om jag inte är helt ute och cyklar så finns det iaf några som arbetar till sjöss här på KS.
Så jag behöver er input.
Efter många år av runtdrivande i suspekta branscher känner jag att det är dags att skaffa mig ett liv....mer organiserat iaf, en utbildning och en nystart som när en gammal dröm.
Jag har länge velat jobba till sjöss, som yngre man i matros leden och som äldre ö befälskadern.
Men jag har liksom aldrig kommit till skott.
Nu när det verkar vara som allra svårast och ta sig in på marknaden tänkte jag göra ett försök.
Så för 89 gången så har jag även i år sökt till sjökapten på Chalmers och Kalmar och jag kommer nog med god marginal in med mina gamla gymnasiebetyg.
Så är detta bra eller anus?. Är det ren och skär idioti? Eller blir det greppet som slutligen bringar harmoni och balans i mitt liv?
Så vi kan börja med varför jag tror att jag skulle passa som sjökapten.
* Jag har god erfarenhet av topp/mellan ledarskap under pressade/tråkiga/monotona förhållanden.
*Jag fungerar väl i isolerade miljöer under långa tider.
*Jag har lätt för gruppdynamik, lagspel och tillpassning av grupper med socialt och språkligt blandade kompetenser.
*Jag är väl införstådd i att jobba under hierarkisk ordning men levererar alltid i överkant och med en initiativkraft inom det givna ramverket.
*Jag har relativt god insikt (för att vara utanför branchen) av fartygsarbete och tror jag iaf kan föreställa mig till viss del hur det skulle passa mig.
*Jag har lätt för logistik, personalhantering och rutin drift.
*Jag bedömer att jag skulle trivas i miljön

Mina farhågor:
*Att ovanstående egenskaper är orelevanta.
*Att jag är 37 år och således 41 när jag går ut.
*Att arbetsmarknaden är så sjukt ansträngd att det är mycket svårt att landa ett jobb.
*Att jag är helt dum i huvudet som ger mig in i detta nu.
*Att personliga kontakter är helt avgörande vid en anställning.

Jag har förstått att det är en mycket ansträngd arbetssituation för sjöbefäl idag.
Jag rör mig helst utanför Sveriges gränser, långa törnar är inget problem ,inte heller en lägre ersättning.
Jag förstår givetvis att jag kanske aldrig kommer att hinna gå i befattning just som sjökapten men så är ju livet.

Vad tror ni? Är jag på rätt spår?

Mvh
T
Jag har vänner som läst sjösektionen på Chalmers, och alla har arbete. Däremot är det inte alla som jobbar till sjöss.
Många hamnar ju på exempelvis raffinaderier eller i hamnar. De vänner jag har som faktiskt jobbat på båt har inte upplevt det vara så flärdfullt som de trott.
En bekant jobbade på kryssning i Nordamerika men stod inte ut med arbetstiderna och arbetar idag som brandman istället.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Härligt med alla svar och uppmuntran, aldrig trodde man att sjöfarten hade så stort genomslag på KS :)
Men som sagt allt finns här och väldigt gott att höra inställningen från er aktiva samt givet alla påhejare.....så förutom tangorabatten....som redan odlas (kommer även att gå i sommarskola hos Kjelle innan vi drar igång;))
Vi har ett resultat....starten går dom man säger
Screenshot_20180712-144938.png
 
Härligt med alla svar och uppmuntran, aldrig trodde man att sjöfarten hade så stort genomslag på KS :)
Men som sagt allt finns här och väldigt gott att höra inställningen från er aktiva samt givet alla påhejare.....så förutom tangorabatten....som redan odlas (kommer även att gå i sommarskola hos Kjelle innan vi drar igång;))
Vi har ett resultat....starten går dom man säger
Screenshot_20180712-144938.png
kul!
Men vad hände med Kalmar...östkusten behöver mer klockfolk!!
 

Norken

Panerai
2-Faktor

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Gamla goda M24, ligger en annan (M21) på djurgården också. Härliga båtar som påminner om min lumpen som Matros i skoldivisionen. Även om jag låg på det större fartyget Nämdö.
Ahh vad trevligt :)
Det var tider det, nämdö var fint, har dock bara sett det bildledes dock.

M24 har ny hemmahamn i västra Mälaren nu :)
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Fan vad kul att du följer upp en idé du fick! Det kommer bli great @Tactical trader ! Med inställning och motivation kommer man långt!

Med det vill jag säga att min andra båt är införskaffad. Den första omvandlades till en ubåt en stormig dag och nästa år blir jag Sjökapten över den här bjässen! Hela 5 meter och ratten på höger sida. Fint golv och fm-radio! Bara att tuta och köra! :D

E40BD37C-AF49-40B2-A4BE-73706AE6F922.jpeg


Och här är en klocka.

850ADDE1-63AB-47FE-AEFF-6BFF3B35A8AF.jpeg
 
Topp