Tycker det är dags att skapa en samlingstråd för vintage alarmare, denna underskattade komplikation. De första armbandsuren med något slags alarm kom väl så tidigt som på slutet av 1800-talet, men det var på 40 & 50 talet det tog fart på riktigt när Vulcain och lite senare Jaeger-LeCoultre släppte sina första med alarm. Det kan ju diskuteras hur användbart ett mekaniskt alarmur är idag med en mobiltelefon allas fickor. Men visst är det något magiskt med att mekaniskt alarm och det har ju fungerat fint för en hel drös amerikanska presidenter! http://www.vulcain-watches.ch/en/history/presidents, https://www.hodinkee.com/articles/in-depth-a-vulcain-cricket-with-presidential-or-vice-preside
Här följer några mycket trevliga exempel på ur med alarm.
President Cricket (extremt lånad bild)
Wrist alarm, föregångaren till memovox:en (också lånad bild)
Memovox:en, den första med automatiskt verk, här i Polaris utförande (lånad bild igen)
Tudor Advisor, den enda med alarm från Rolex gruppen (lånad bild)
Fortis Centinela, deras första med alarm, senare kom modellen Manager (så lånad bild)
Så fyll på nu med era alarmerande ur nu! Och skriv gärna en rad eller två med årtal, ref, cal. etc.
Jag börjar med min Örnen med AS 1475-verk från mitten till slutet av 50-talet, skulle jag tro. Finns inget referensnummer, eller numrering på verket, vilket är lite syn kanske. Den övre kronan är till alarmen, vrida upp, ställa och aktivera genom att dra ut den. Ganska liten med sina 33,6 mm, men ack så cool Denna kan det inte gjorts många av.
/Hr_Proos
Här följer några mycket trevliga exempel på ur med alarm.
President Cricket (extremt lånad bild)
Wrist alarm, föregångaren till memovox:en (också lånad bild)
Memovox:en, den första med automatiskt verk, här i Polaris utförande (lånad bild igen)
Tudor Advisor, den enda med alarm från Rolex gruppen (lånad bild)
Fortis Centinela, deras första med alarm, senare kom modellen Manager (så lånad bild)
Så fyll på nu med era alarmerande ur nu! Och skriv gärna en rad eller två med årtal, ref, cal. etc.
Jag börjar med min Örnen med AS 1475-verk från mitten till slutet av 50-talet, skulle jag tro. Finns inget referensnummer, eller numrering på verket, vilket är lite syn kanske. Den övre kronan är till alarmen, vrida upp, ställa och aktivera genom att dra ut den. Ganska liten med sina 33,6 mm, men ack så cool Denna kan det inte gjorts många av.
/Hr_Proos