• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Alex Proud tycker att vi är douchebags

ANkk

Cartier
Men går det att försvara sin fjärde Rolex för 50 tkr när barn dör av svält? Eller skulle det verkligen hjälpa att avstå från att köpa sin fjärde Rolex? Kan man kanske klara både och? Både köpa sin fjärde Rolex och förbättra världen?

Rätt kul men i grunden är allt relativt. Om du ger 50 000kr till röda korset, hur mycket går till svältande kids etc och hur mycket försvinner i administration. Så för den som står inför detta valet > Köp din 4e Rolex. Får man skuldkänslor får man köpa Invicta istället.
 

Korsvold

Omega
Med tanke på hur många inlägg på den här typen av forum som kretsar kring att kritisera folks val att köpa parfymklockor kan jag ändå någonstans tycka att en visst mått av självkritik kan vara på sin plats om man tycker att artikelförfattaren är ute på djupt vatten. Håller förvisso med om att hans argument i många fall är bristfälliga men en inställning om att han ska strunta i andra människors konsumtionsbeteende rimmar illa med attityden hos många klockintresserade. Med det sagt blev jag som nybliven medlem positivt överraskad av Klocksnacks generella inställning till "billiga" klockor som ändå uppfattas som vettiga köp. :)
 
C

China

Guest
Tunn artikel. Finns all anledning att hålla ett kritiskt öga på lyxkonsumtion, dit klockor hör. Utan att det finns givna svar på alla frågor så är det inget konstigt att ifrågasätta konsumtion av vissa varor som kostar 50-100-200-1000-2000 tkr. Jag ser inget konstigt att ibland reflektera över dessa typer av frågor. För mig själv och för andra.

För mig resulterar alltså inte funderingarna i några klara och tydliga svar. Men går det att försvara sin fjärde Rolex för 50 tkr när barn dör av svält? Eller skulle det verkligen hjälpa att avstå från att köpa sin fjärde Rolex? Kan man kanske klara både och? Både köpa sin fjärde Rolex och förbättra världen?

Men denna artikel var verkligen tunn. Fylld av bristande logik. Konstiga jämförelser och märkliga slutsatser. Det är väl ganska uppenbart att pris och kvalitet inte automatiskt hör ihop? Men ofta finns en kvalitetsaspekt i basen på höga priser. Och det är det samma för bilar, väskor, kläder och klockor.

Och när han tar fram Seamaster som exempel så plaskar ha så kraftigt i medelklassdammen att man knappt ser något för allt stänkande. En "banker" köper en klocka för 1000 tkr. En kommunaltjänsteman(som kanske hans far är) köper en Seamaster och de spenderar kanske samma andel av sin lön på klockan? Men ändå blir det fel när bankiren slantar upp men rätt när fadern gör det samma. Kanske borde fadern avstått sin Seamaster då marginalerna inte är på hans sida utan bankirens? Bankiren kan redan efter några år luta sig tillbaka och leva ett kommunaltjänstemannaliv om han vill. (Okey, här överdriver jag lite. Men ändå...)

Så denna medelklassman plaskar runt i dammen och skvättandet döljer den riktiga frågan som också inbegriper honom. Det handlar om vilka löner olika arbetsinsatser ger. Och ska vi dra det till sin spets så kanske den medelklassjournalist skulle vara tvungen att dela med sig om vi ska nå gudomlig rättvisa. Och då blir det jobbigt. Riktigt jobbigt. För så var det ju inte tänkt. Det var inte alls tänkt att just denna man skulle dela med sig. Det var de andra de var fel på. De ovanför honom. För de under honom. De ser han inte för allt plaskande.

Det finns anledning till ett kritiskt granskande, men att indirekt jämföra massproduktion med hantverk eller extrem teknik i små serier blir helt fel. Det är två helt skilda saker, och utan massproduktion av klockor i de lite högre prissegmenten så skulle det vara tomt på många handleder. Pris och kvalité går inte alltid hand i hand, men det handlar om mycket mer än så för den som köper en lite dyrare klocka av ett välrenommerat varumärke. Oavsett om klockköparens motiv är status, tekniskt intresse, eller att man bara hittat en klocka som man trivs med, är egentligen ganska egalt. Enligt. min mening så kan man säga detsamma om alla klockor oberoende av prisklass.

Är Nisse nöjd med sin billiga kvarts som han köpt på Q8 macken, eller om Olle förälskat sig i sin nya Rolex, så är det väl strunt samma? Sedan kan man filosofera över tillståndet i världen bäst man vill, det är knappast så att lyxkonsumtion eller ett klockköp tar maten ur mun på de som har det eländigt och svälter. Vad är det som säger att t.ex. en person med en dyrare klocka är en egoist som struntar i andra? Som Denke så filosofiskt konstaterar, "det ena behöver inte utesluta det andra". Att klistra etiketter på folk beroende på vilken klocka man råkar ha på armen blir bara fel.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rätt kul men i grunden är allt relativt. Om du ger 50 000kr till röda korset, hur mycket går till svältande kids etc och hur mycket försvinner i administration. Så för den som står inför detta valet > Köp din 4e Rolex. Får man skuldkänslor får man köpa Invicta istället.
"Röda Korset granskas av SFI, Stiftelsen för insamlingskontroll. De ser till att pengar som samlas in genom ett 90-konto används på rätt sätt. De senaste fem åren har Röda Korset använt max 14 procent (det vill säga 14 kr per hundralapp) till insamling, administration och kvalitetsäkring för att se till att pengarna används där de gör mest nytta. Resten går direkt till att hjälpa."
http://www.redcross.se/teman/filippinerna/fragor-och-svar-om-hjalpinsatsen-i-filippinerna/#5


Med andra ord går minst 0,86x50000kr fram= 43000kr.
 

vistor

Omega
En fin klocka för mig kanske inte är en fin klocka för dig. Jag känner att det man har slitit och arbetat för att köpa är det man får mest glädje för och jag tycker att det ska respekteras på alla plan, En person med en lägre inkomst kanske kämpar länge för att köpa en omega medans en person med högre inkomst kämpar för att tköpa sig en fin rolex,breitling eller något ännu dyrare. Båda köpen är minst lika berättigade och vackra i mina ögon. Klart man ska få belöna sig med något som svider i plånboken oavsett om man har det jättebra eller sämre. Och det gäller allt egentligen! Därför försöker jag alltid att ha respekt och glädje för folks inköp :)
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Jag tycker hela grejen med att klanka ned på andras hobbys är rätt märklig. Finns det någon människa som bara spenderar pengar på 100% rationella saker? Sen om det är flugfiske, mountainbike, bilar, golf eller klockor är väl skit samma? Varför skulle något vara finare eller mer rätt än något annat?
 

Apansson

Torpare
Yes, of course the watch companies are run by people that make a good deal of money, but that is the case with any industry, and until the students and songwriters come up with a better way of running the world, it will remain thus.

Sjukt bra citat haha, garvade högt åt "students and songwriters" :D
 

Sputniq

Panerai
Mina pengar, mina beslut. Du har ingen som helst rätt att tycka något alls om mina inköp.

Herregud, ingen som påstått att jag eller någon annan skulle stå med plakat utanför ditt hus och demonstrera för/emot dina inköp.

Dock är detta fortfarande ett fritt land så jag har visst rätt att tycka saker och ting, oavsett om du gillar det eller inte.

Om någon har ett sjukt och svältande barn hemma men väljer att lägga sina sista sparpengar på en gasolgrill och en Omega så tror jag att de flesta av oss tycker att det är ett rätt dåligt beslut, eller hur?
 

Sond

Patek
Rätt kul men i grunden är allt relativt. Om du ger 50 000kr till röda korset, hur mycket går till svältande kids etc och hur mycket försvinner i administration. Så för den som står inför detta valet > Köp din 4e Rolex. Får man skuldkänslor får man köpa Invicta istället.
Oj, utan att vara ofin känner jag att nivån på ditt inlägg har stora möjligheter att höjas. Det finne absolut inget negativt i att vara intellektuell. Och yonsson har redan svarat på Röda Korset.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Stackars liten bitterfitta...

Men visst, är man trångsynt inte förstår sig på det så är man väl det.
Men han snackar endast om priser och jämför bilar när det i slutändan är samma sak där med.
Och varför argumenterar han för en Seamaster medans han klankar ner på dyra ur... Någon får dra han ur hålet och förklara att en Seamaster är ganska exklusivt det med!
 

Cryssarn

Rolex
Tråkigt för folk som inte har pengar som måste vara avundsjuka på folk som har pengar...

avis kan man ju vara, men man behöver inte va så jävla bitter. tro mig... jag är otroligt avis på alla era grymt fina och dyra klockor här....men är absolut inte grinig över det. Räknar med att vara jävligt glad och stolt när jag sparat ihop till min Rolex. tills dess så duger det jag har nu ;)
 

ErikGBG

Audemars
Som vanligt är det de som drömmer andras intressen som är duchebags. Eller tror ni journalisten i fråga skänker alla sina pengar efter mat och husrum till behövande?
I THINK NOT
 

ANkk

Cartier
"Röda Korset granskas av SFI, Stiftelsen för insamlingskontroll. De ser till att pengar som samlas in genom ett 90-konto används på rätt sätt. De senaste fem åren har Röda Korset använt max 14 procent (det vill säga 14 kr per hundralapp) till insamling, administration och kvalitetsäkring för att se till att pengarna används där de gör mest nytta. Resten går direkt till att hjälpa."
http://www.redcross.se/teman/filippinerna/fragor-och-svar-om-hjalpinsatsen-i-filippinerna/#5
Med andra ord går minst 0,86x50000kr fram= 43000kr.

Så du påstår utöver de där 14% att fallet Johan af Donner är en engångsgrej som aldrig kommer att hända igen/inte förekommer alls just nu ?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
avis kan man ju vara, men man behöver inte va så jävla bitter. tro mig... jag är otroligt avis på alla era grymt fina och dyra klockor här....men är absolut inte grinig över det. Räknar med att vara jävligt glad och stolt när jag sparat ihop till min Rolex. tills dess så duger det jag har nu ;)

Klart man kan vara avundsjuk!
Jag är också det, speciellt på Omens DD samling.
Är jag bitter för det? Nej, tänker bara "Good for you!" för i slutändan är det han/hon som har kämpat och slitit hårt för att komma dit han/hon är! Och jag beundrar inte bara klockan utan arbetet bakom det också även fast jag inte vet någonting om personen!
Men avundsjuk är man i vilket fall som helst men det är bra motivation att "En dag, så kan det vara jag!".

Tråkigt nog ser inte trångsynta egoister saker och ting på det sättet utan förväntar att få allt utan att slita och är därmed bittra och jävliga mot folk som kämpat, ibland hela livet, för att ha just det där.
 

poormans

Rolex
självklart finns det en gräns där kvalitet och rimlighet inte matchar

ta bara vintage daytona 6263 när den automatiska 16520 kom, var list priset på en daytona ca 15-18k om jag minns rätt

de blev rätt snabbt osäljbara då alla ville ha en automatisk TT daytona och gamla 6263'an reades ut för ca 7-8k

idag vill alla ha en och de är inte speciellt ovanliga då varenda större vintage handlare har flera st till försäljning

men lik förbannat kostar de runt 200k och kvaliteten är inte något vidare på dem heller, bara grejen med en handjagad klocka med skruvad krona är rätt dålig

men oavsett allt det där så är de jävligt trevliga att ha på armen och det är väl anledningen till att folk pröjsar +200k för dem

slänger med en fantastisk bild på min gamla tropical sigma 6263 med 4-mil serie
 
Klart man kan vara avundsjuk!
Jag är också det, speciellt på Omens DD samling.
Är jag bitter för det? Nej, tänker bara "Good for you!" för i slutändan är det han/hon som har kämpat och slitit hårt för att komma dit han/hon är! Och jag beundrar inte bara klockan utan arbetet bakom det också även fast jag inte vet någonting om personen!
Men avundsjuk är man i vilket fall som helst men det är bra motivation att "En dag, så kan det vara jag!".

Tråkigt nog ser inte trångsynta egoister saker och ting på det sättet utan förväntar att få allt utan att slita och är därmed bittra och jävliga mot folk som kämpat, ibland hela livet, för att ha just det där.

Fast det är ju inte alltid det ligger en massa jobb bakom, finns många som inte rört ett finger men ändå har miljoner och dyra/många klockor ;)

För mig handlar det mer om attityden folk har än hur de fått sina pengar, många "nyrika" är ju ganska odrägliga och en tendens att flasha prylar konstant.

Som sagt alla har olika möjligheter och visst blir jag på ett sätt gladare för en person som kämpat ihop till en dyrgrip än åt någon som köper sin femte eller sjätte.
 

JayJay

Rolex
Lite kul att han är journalist och samtidigt så onyanserad. Att han dessutom är pretentiös och på ämnet okunnig, gör inte artikeln bättre. Trist eftersom det bakom allt det där trots allt finns ett visst mått av substans i bakgrunden.
 

Nexus

Panerai
Grabben är bara bitter. Antagligen så blev hans gymnasiekärlek uppraggad av en Patek-bärare eller så behöver han bara få kräkas ut galla över att det finns folk i världen som har en så in i helvete mycket mer exklusiv och välutvecklad smak än honom.
Eller så är han bara en fåntratt som inte förstått hur världen fungerar, det är obehagligt vanligt nu för tiden.
 

Frosse

Cartier
Klickar mig in på länken för att läsa artikeln om dyra klockor och möts av en annons från Banks Lyon som säljer vad? Jo dyra klockor :happyhappy: ...fantastiskt!

image.jpg
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Klickar mig in på länken för att läsa artikeln om dyra klockor och möts av en annons från Banks Lyon som säljer vad? Jo dyra klockor :happyhappy: ...fantastiskt!

image.jpg
Hehe, jag fick en annons om Miro watches.

Men det finns ett visst mått av sanning i artikeln, dock så lyckas han förbise allt det och lät i slutändan bara som en bitter man som tror sig vara bättre än andra.

Casio är för övrigt ett väldigt bra märke!
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Fast det är ju inte alltid det ligger en massa jobb bakom, finns många som inte rört ett finger men ändå har miljoner och dyra/många klockor ;)

För mig handlar det mer om attityden folk har än hur de fått sina pengar, många "nyrika" är ju ganska odrägliga och en tendens att flasha prylar konstant.

Som sagt alla har olika möjligheter och visst blir jag på ett sätt gladare för en person som kämpat ihop till en dyrgrip än åt någon som köper sin femte eller sjätte.


Fast... Så är det bara i en ganska liten mängd av det rika folket.
Visst, barnen är en sak. Men dom kör ändå ihjäl sig i en Lamborghini tillslut ändå. Men man ska inte dra alla över en kam.

Jag ställer mig på knä för folk som vågat ta det stora steget och kämpat hårt för att ta sig till toppen!
 
D

Deleted member 1265

Guest
Kort o tröttande text Zzzzzz.
Vafan vi kanske skulle skicka killen en sportrolex från ks sweden, egentligen vill han ju ha en men är ultrajante..
Tänk om alla tänkte som han, inget driv för något någonsin, vad är då meningen med arbete? Äh så dumt att det är dumt!
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Han menar Storbrittaniens chav-killar som skaffar briljantbeströdda skorpor. Det är liksom ett helt eget ekosystem skiljt från resten av världen. Referensen till möhippa i stretch-Hummer i Blackpool är hon-motsvarigheten.

Det här var kul:

- it will be perpetual and self winding, using the energy from a well-known back-and-forth wrist motion.
 
Jag ställer mig på knä för folk som vågat ta det stora steget och kämpat hårt för att ta sig till toppen!

Det gör jag också de som kämpat sig upp själva och på laglig väg är jag mycket imponerad och inspirerad av. Som sagt mer ungarna till vissa av dem som ränner omkring med guld DD när de är 18-20 och anser sig balla jag ibland kan bli lite matt på.
 
Topp