Får tack för alla svar både de positiva som negativa, det uppskattas!
Tack så mycket! Det hela började med att jag för ett par år sedan började marknadsföra ett klockföretag på mina socialmedier där jag har en del följare. Det funkade bra och det kom en hel del försäljning från min sida till dem. I samband med detta så började jag bli intresserad av klockor i allmänhet och började då undersöka möjligheten att göra min alldeles egna klocka precis så som jag vill ha den. Fick bra kontakt med ett företag som jag började prata mer seriöst med. Det är sedan dessa jag har jobbat med under hela processen och de har hjälpt med vad som är möjligt att göra och alla tekniska detaljer när det gäller produktionen så det blir rätt.
Den prisklassen jag kommer lägga mig i finns det gott om konkurrenter som använder likvärdiga urverk och producenter så pris och kvalité är svårt att sticka ut med. Kommer självklart att hålla ett rimligt pris på klockorna men det är inte priset som kommer dra kunder. Utan det som kommer skilja min klocka från konkurrenterna är själva designen.
Den har tyvärr blivit bortsorterad då färgen ihop med designen gjorde att den inte tilltalade så många. Till en början så kommer klockan erbjudas i tre olika färger för att eventuellt senare utöka med fler färger. Men lägger in en bild på den så de andra i tråden kan få se den.
Med udda så menar jag annorlunda/ovanlig design. Jag själv är skitnöjd med designen och kan inte vänta tills jag får en fysisk klocka jag kan bära. Angående storleken så tycker ju de flesta olika. Vissa vill ha stora och vissa vill ha små. Då klockan kommer vara "lugless" så upplevs den något mindre. Provade flera olika storlekar innan jag bestämde mig för storleken.
Tack så mycket för ett utförligt svar! Som du säger så finns det redan massor av runda klockor så det blir svårare att sticka ut där. Förstår din tanke med två boetter och kan tänka mig att Nr.3 skulle kanske se bättre ut i en slät boet. Problemet är att kostnaden för produktionen blir mycket högre då det krävs att man producerar ett visst antal av varje del. Angående storleken så kan du läsa vad jag skrev ovan. Håller med om att det hade varit roligt att få med en svensk koppling på klockan men har inte haft några bra idé för det som även funkar internationellt tyvärr.
Tack det var roligt att höra!
Vad roligt att du också är intresserad av att skapa något eget! Att hitta en tillverkare som kan leverera urverk från Miyota är inte så svårt men ETA är svårare lite svårare har jag förstått. ETA säljer inte till vilka fabriker som helst utan vissa fabriker får köpa dem från grey market leverantörer. Designen har jag gått och tänkt på ett tag men själva arbetet med att göra datormodeller av den började jag med i Juni så lite mer än 3 månader!