Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Riktigt mäktig trekamp och härlig läsning! Min vinnare, och även den enda jag själv äger, är månklockan. Rolle är favoritmärket men Red Arrows är ändå den som kittlar mig mest av de övriga två. Tack för läsningen och hatten av för att alla tre är dina att gosa med!Nu är finns det fler kronografer från andra kända märken som naturligtvis skulle platsat i denna lilla tvekamp, men eftersom jag inte är ägare av några andra så blir det dessa tre som får göra upp helt enkelt!
Dom som är med i denna lilla Competition är Rolex DATONA, 16518, Omega SpeedMaster Moon Watch 3560.50 och Breitling Chronomat K13050.1. Nu är det ju så att det är både manuella verk och automatiska så det är ju svårt att jämföra klockor och klockor naturligtvis. Så se denna tvekamp mer som lite på skoj och inte så allvarlig som ett 100% statement.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Kan inte ha undgått någon att dessa tre är något av klassiker när det kommer till kronografer, men vilken är coolast och den ultimata och bästa kronografen av dessa tre då?! Funktionerna är väl nästan densamma på dessa, sitter då en TACHYMÈTRE skala på alla tre, fast Rolex har inte skrivet det på sin bezel, på deras så står det UNITS PER HOUR istället. Du kan mäta tiden och lite till säkert, Hehe.
Omgång 1) - HISTORIA.
Visst har alla TRE en intressant historia " no guestien about it " men det vore ju rent av löjligt att säga att ROLEX eller Breitling skulle slå Omega Speedmasters Moon Watch på fingrarna när det kommer till HISTORIA. Har man varit på månen och vänt så är man ju KING, så enkelt är det! Visst hade Rolex den kända bilföraren Sir Malcom Campbell även känd som " The Speed King " och Breitling har sin historia vad den nu är från början av 40-talet, men en klocka som varit på månen känns som en given vinnare.
För vem kan glömma detta citat?!
![]()
Skulle säga att det var en ganska klar och enkel seger till Omega faktiskt; Omega 1p, Rolex 0p, Breitling 0p.
Omgång 2) - Designen & Detaljer.
Hm...Detta är ju knepigare, då vi alla har olika tycke och smak så är det ju svårt att säga att någon skulle vara bättre i designen än den andra. Du skulle kunna fråga 100 olika personer, och i princip få lika många olika svar här.
För alla tre har relativt snygg och trevlig design tycker jag, och alla tre går att få i både stål och i guld.
Fast här skall väl sägas att Rolex går lite längre faktiskt, stannar ju inte bara vid gult guld, du kan även få den i Rosé, och i Vit guld, och den finns om du vill och har råd att köpa i Platina...PLATINA!
När det kommer till designen på en DAYTONA så känns dom mycket trevliga oavsett ifall den är gjord i stål eller i ädelmetal boetten har sett ut som den gör ganska så länge nu, gillar att man är tvungen att skruva ut tryckknaparna för att använda tidtagning etc. Även glasringen känns trevligare på DAYTONAN än vad den gör på dom andra kan jag tycka då den har en härlig fasad kant runt om. Kronan är också trevlig då man hittar Rolex loggan på den. Däremot känns kronograferna väldigt platta och tråkiga, men dom håller sin funktion i sig oavsett. Rolex loggan kl 12 är däremot en trevlig detalj, gillar att den är upphöjd och inte är målad.
![]()
![]()
Tryckknapparna på DAYTONAN känns välarbetade.
![]()
![]()
När det kommer till Omega Speedmaster så är den väl allt annat än tråkig! Här varierar ju boettens form påtagligt beroende från vilken period denna legend är gjord. Trycknapparna är inte påkostade kan man väl säga, och andra sidan så skall väl dom funka om man väl reser till månen tur och retur. Dock så finns Omegas logga på kronan, och det är alltid trevligt i min bok. När det kommer till inserten på Speedmastern så kan den ju ha en väldigt trevlig patina om den fått slitas med värdighet. Däremot så är ju kronograferna på tavlan mer påkostade en på dom övriga två i denna lilla kamp. Gillar att dom inte är helt plana och livlösa, fördel speedmastern på detta iaf. Däremot så slutade dom med sin silverlogga på urtavlan väldigt tidigt, och det kan jag tycka är väldigt synd, för det är just sådana detaljer jag går igång på.
Lånad bild. Men visst är den härlig med silverloggan och dom snygga kronograferna på tavlan.
![]()
En annan härlig detalj på just denna utgåva är locket på bakboetten.
![]()
Breitling har alltid varit långt fram när det kommer till detaljer, Chronomaten är inte heller den något undantag. Loggan på urtavlorna har alltid varit mysig, fast bäst på Breitling är ändå sekundvisaren, gillar B.et och ankaret. Boetten är också trevlig, då den associerar till en liknelse av ett UFO. Glasringen är också cool, eftersom du kan vrida på den, allt som du kan vrida på är coolt, Hahaha, den har ju även raiders som markerar, 15, 30, 45 och KL, 12.00! När det kommer till kronograferna så skiljer det sig på vissa modeller, kronograferna på min Chronomat i guld är mer levande än dom som sitter på stålisen. Även subdialvisarna som sitter på Guldaren är trevliga, då dom är magiskt blåa. Tryckknapparna är också helt OK, känns som att det är ett typiskt kännetecken när det kommer till Bratte, iaf på den äldre generationen.
Loggan är legendarisk som sitter på Breitlings.
![]()
Sekundvisaren på Breitling är verkligen mumma.
![]()
![]()
Även dom raiders som sitter 15, 30 och 45 är en skön detalj.
![]()
![]()
Fast läckrast är dock dom blå subdialsvisarna på helguldaren.
![]()
![]()
Hmm...svårt som FAEN, att utse en vinnare, riktigt svårt skall tilläggas! Det var relativt jämt, och det kanske hade varit mest rättvist att dom delade första platsen, men jag skulle nog ändå säga att Rolex DAYTONA vinner på mållinjen här, känns som att finishen är lite bättre än på sina två andra motståndarna faktiskt.
Ställningen efter Omgång 2 är; Omega 1p, Rolex 1p, Breitling 0p.
Omgång 3) - Urverket.
Här blir det ju riktigt svårt då vi har två Mekaniska/Automatiska klockor mot en manuell klocka. Trots att jag inte är kunnig ett piss när det kommer till urverk så vet jag att det borde skilja en hel del på kaliberna/urverkerna då det är två olika stilar som möts här.
Personligen så älskar jag mekaniska klockor, då dom oftast är lite högre och tyngre än manuella och kvartsklockor. Här finns det ju folk som tycker precis motsatsen, att det är charmigare med lite mindre och tunnare klockor, och jag förstår exakt vad dom är ute efter, det är charmigt med en tunn klocka också.
Ska vi gå till Omegas Speedmasters Kaliber så har ju den funnits med ett tag, från start så fanns det med cal: 321 som senare blev 861 och där efter gick över till 1861 och det senare co-axialkronografverket caliber 9300.
Caliber 321,
![]()
Denna gjordes med fler caliber, det är jag väl medveten om, men dom tar jag inte upp nu. Vill ni läsa lite mer specifikt om dom så kan ni läsa det i min dagens klocka tråd.
Dagens klocka tråd av Affe.
https://klocksnack.se/threads/dagen-klocka-av-af-sjodahl-torsdag-v22.24686/
När det kommer till Rolex DAYTONA så sitter det inget dåligt urverk i den heller, verken nu eller då, men nu snackar vi om ett automatiskt urverk det är väl alla helt klara med, och inte ett manuellt som satt i Speedmastern. En finsmakare skulle säga att skall man ha en DAYTONA så skall det vara den med kaliber 4030 från Zenith, jag gillar också den, var oerhört populärt, och priserna steg något i höjden i början av 2000, men har väl stannat upp. Jaja...här skulle många andra skaka på huvudet och säga, att det skall vara det senare inhouse verket från Rolex som är bland det bästa som kan sitta i en kronograf för tillfället som är bäst, jag säger absolut inte emot, man jag kan inte heller hålla med om att det skulle vara bäst.
Zenith Kaliber 4030.
![]()
Hm...vad skall man säga om den tredje klockan i denna tvekamp, finns det något att säga om urverket i Breitling Chronomaten?! NÄ...känns inte som det, visst det sitter ett rasligt Cal 13 i den som har sin charm, men att det skulle vara i närheten av Speedmasterns och DAYTONANS urverk är nonsens då det är baserat på ett ETA Valjoux 7750, men som helt klart har sina fördelar ska tilläggas.
Breitling Kaliber 13.
![]()
Här tilldelas det ut, ett varsin poäng för Omega och Rolex, då det är snudd på omöjligt att avgöra det bästa urverket, då det skulle vara som att skilja mellan äpplen och päron.
Ställningen efter omgång 3 är; Omega 2p, Rolex 2p och Breitling 0p.
Omgång 4) - Mångsidighet/Användbarhet.
Detta...kan tolkas hur fan som helst, fast i detta fall så tar jag det som en helhetsbild, detta inkluderar vatten, snö, gjord, eld, vind, hur toolig och tålig denna klocka är. Jag lägger även till hur lätt det är och byta från Länk, till att sätta på NATO, Läder, Perlon, till hur klockan passar att bäras med dom namngivna tillbehören.
Här faller ju Omegan bort direkt, då den bara är vattentät ner till 50m, Haha, helt sjukt om man tänker efter, du kan wobbla omkring på månen med den som ligger 363.000km och ibland 406.000km beroende på var i sin omloppsbana månen befinner sig, men du kan inte bada och plaska omkring med den lilla jäveln. Dock så är det lätt och byta, till länk, NATO och läder, och den gör sig faktiskt bra på det mesta.
När det kommer till DAYTONAN så är den dock vattentät till 100m/330ft, fast jag skulle nog säga att den har en viss begränsning när det kommer till urverket, i jämförelse med Breitlings Cal. 13. Du blir även begränsd ifall du sitter på en DAYTONA i guld, då det sitter fasta ändlänkar på den, stålisen däremot kan du ju byta hur tusan du vill på, men vet inte om det blir särskilt snyggt om man har ett NATO eller läder utan ändlänkar, möjligen passar det med ett gammalt hederligt Perlon från EULIT.
Skulle säga att denna seger var SOLKLAR, Breitling Chronomat sopade gatan med både Speedmastern och DAYTONAN, den har ett hyfsat enkelt urverk som säkert står pall för det mesta användandet oavsett miljö etc, den är även vatten tätt till 100m/330ft så det går bra att duscha och bada med den, den har samma boett oavsett om det är i ädelmetall eller i stål och så är den platt mot boetten, så du behöver inte ha rundade läderremmar för att det skall se snyggt ut, och så passar den med samtliga läderremmar, NATOS, Perlon och givetvis på länk om man nu vill ha det. Så...bra jobbat Breitling.
Ställning efter omgång 4 är; Omega 2p, Rolex 2p, Breitling 1p.
Omgång 5) - Känslan av att äga.
Denna omgång blir ju högst personlig, men om man nu skulle se från ett samlarperspektiv och eventuell syn på det hela så blir det kanske lite lättare. Är väl ingen större hemlighet att jag har viss förkärlek till Rolex, Breitling har jag gillat sedan 80-talet då det var rätt så ballt att äga en Bratte på den tiden, i alla fall om du bodde på landet (Västerås) om du hade frågat en Stockholmare, även kocken Rickard på TV 1 hade en Breitling på handleden, den var vinröd och hade även UTCn som tillbehör.
Omega har väl aldrig varit någon favorit när det kommer till märken för klockor, visst jag har gillat många modeller som dom har haft, men det har väl aldrig sagt det dära KLICK som det gör för många andra som gillar Omega. Kanske kan det bero på att jag tycker att dom tråkigt nog, kör ut flera Limiterade modeller om året känns det som oavsett modell.
Men, men...i detta fall så lägger jag nog min röst på Omega Speedmastern i vilket fall som helst, just för att den har en otrolig HISTORIA. Och den skiljer sig rejält från mina andra klockor i samlingen, då den har ett manuellt urverk i sig. Jag ångrar bittert att jag inte köpte på mig en tidig Speedmaster med silver loggan när jag hade chansen att göra det 1999 på pantbanksauktionen i Västerås, anledningen att den valdes bort, var att jag då samlade på klockor med automatiska urverk, det var min röda tråd helt enkelt. Tänk att ha en tidig Moon Watch i samlingen, vad fan slår det.
Fantastisk Historia beträffande Omegas Moon Watch.
![]()
Kvalificeringsprov.
- Hög temperatur: 48 timmar vid 160 ° F (71 ° C), följt av 30 minuter vid 200 ° F (93 ° C)
- Låg temperatur: Fyra timmar vid 0 ° F (-18 ° C)
- Temperaturcykeln i nära-vakuum: Femton cykler av upphettning till 160 ° F (71 ° C) under 45 minuter, följt av kylning till 0 ° F (-18 ° C) under 45 minuter vid 10 -6 atm
- Fuktighet: 250 timmar vid temperaturer mellan 68 ° F (20 ° C) och 160 ° F (71 ° C) och relativ fuktighet av 95%
- Syre miljö: 100% syre vid 0,35 atm och 71 ° C under 48 timmar
- Chock: Sex 11ms 40 g chocker från olika riktningar
- Linjär acceleration: 1-7,25 ginom 333 sekunder
- Lågt tryck: 90 minuter vid 10 -6 atm vid 160 ° F (71 ° C), följt av 30 minuter vid 200 ° F (93° C).
- Högt tryck: 1,6 atm under en timme
- Vibration: tre cykler om 30 minuter vibrationer varierar från 5 till 2000 Hz med minst8,8 gimpuls.
- Ljudnivå: 30 minuter vid 130 dB från 40 till 10.000 Hz.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Visst är både Breitlings Chronomat och Rolex DAYTONA trevliga klockor och äga, inget snack om saken, men dom är tyvärr inte i närheten av Omega Speedmaster Moon Watch är min personliga åsikt.
Så poängställningen efter omgång 5 är; Omega 3p, Rolex 2p och Breitling 1p.
Inför sista omgången så är det relativt jämt faktiskt, vad vi vet, är ju att Breitling inte kan vinna, dock så kan ju Rolex komma upp på samma poäng som Speedmaster.
Omgång 6) - Prisvärdighet & andrahandsvärde.
Här skiljer sig prisbilden ganska så rejält, alla vet ju att Rolex går upp mer och mer dag för dag oavsett om det är vintage eller halvnytt! Även priserna på Omega har ju stegrat rejält den sista tiden, iaf om du kollar på vintage Omega, så kostar det ju skjortan numera om du vill ha tag på en tidigt exemplar på en speedmaster, och det är ju både kul och mindre kul då man får betala mer för en klocka som man kanske har trånat efter ett tag. Breitling är som vanligt inte i närheten av dom priserna som man får betala för Rolex och Omega., men så har det väl nästan alltid varit
Så hur ska man summera detta då?!
Att köpa begagnad Breitling Chronomat är ett bra köp då andrahandsvärdet är lågt av någon anledning och du får ganska så mycket klocka för pengarna på dom flesta modellerna. Väljer du ändå att köpa nytt så se till att behålla klockan, då du inte på långa vägar får tillbaka pengarna du gav, om det visar sig att du ändå inte är nöjd eller är en flippare, så har du kastat pengarna i sjön! Tåls att säga det igen, köp begagnat, " mest bang for the buck " ! När det kommer till service så betalade jag 6500:- har jag för mig hösten 2015 för en helservice på en Breitling Evolution, så det är väl normalt.
Att köpa en Rolex DAYTONA gör att det garanterat svider i plånboken nästan jämt oavsett ifall du köper nytt eller begagnat, här är mitt råd att köpa begagnat om du inte vill förlora några pengar alls om du måste flippa av olika anledningar. Bäst pris just nu om du vill köpa en DAYTONA är TT modellerna, dock så har även dom börjat gå upp i pris har jag sett. På sikt får du alltid tillbaka pengarna du lagt ut, så att köpa/investera och äga en Rolex idag oavsett vilken modell du har köpt på dig, så är det helt klart bättre avkastning en aktier är. Skulle säga att även här är det ett humant pris för en helservice, idag betalar du 7900:- om du skippar poleringen.
När det kommer till Omega så har jag väldigt dålig koll på priserna skall erkännas, jag vet bara att man får HOSTA upp den stora plånboken om man vill ha någon rolig vintage modell, då jag själv varit/är på jakt efter en Speedmaster från 1966 så vet jag att det kostar att ligga på topp! Så har du köpt en Moon Watch för ca 10 år sedan eller mer så har du förmodligen gjort än bra affär. Sitter ni på en, så är mitt råd dock att inte sälja den om det nu inte är kris på något sätt, då jag tror att priserna fortsätter och gå upp! Tycker väl att dom senare Speedmaster ligger helt OK i pris, borde väl inte vara några problem att få tillbaka pengarna så länge du köpt begagnat! En helservice på det manuella urverket cal. 1861 betalar du 6000:- så länge du skippar den jäkla poleringen så även här känns en helservice helt OK.
SÅ....hur ska vi dela ut poängen då?! Breitling är ett bra köp då andrahandsvärdet är lågt! När det kommer till Omega så är vintage dyrt att köpa, men förmodligen en bra investering, Rolex i huvud taget är dyra och inhandla, så att köpa på sig en DAYTONA är inget undantag, men det är även en bra investering på sikt, så ett bra köp med andra ord.
Såhur skall vi dela ut poängen då, Hm...nja, det får bli delad kompott helt enkelt, då två av dom har högt andrahandsvärde ( Omega, Rolex ) och den tredje är ett bra köp ( Breitling ) då andrahandsvärdet är lågt!
Så slutställningen efter Omgång 6 blir; Omega 4p, Rolex 3p och Breitling 2p.
Vi har alltså en vinnare, kanske lite oväntat då jag själv är Rolex älskare, men jag kan ju inte blunda för verkligheten helt enkelt Hahaha!
" OCH VINNARE ÄR! OMEGA SPEEDMASTER MOON WATCH Apolli 11, REFnr; 3560.50!!!! "
![]()
![]()
Grym tråd för övrigt, Affe! De mest älskvärda "artiklarna" som vanligt.![]()
Mest kul per riksdal är helt klart ufo-chronomater. Ingen tvekan på det. De är till för att användas, överallt, i luften, i havet, på kontoret, på orienteringen etc. Dessutom får man helikopterljudet från rotorn på köpet.![]()
Riktigt intressant jämförelse och analys av tre fantastiska kronografer, kanonbra @Affe ! Har själv börjat känna sug efter en kronograf från någon av dessa tre tillverkare den senaste tiden, så denna tråd kom som en skänk från ovan![]()
Fin analys! Jag håller med dig. Dock svårt att jämföra när rolexen kostar så pass mycket mer![]()
Väljer den röda bratten annars speedy
Stort tack för en trevlig läsvärd jämförelse.
Riktigt mäktig trekamp och härlig läsning! Min vinnare, och även den enda jag själv äger, är månklockan. Rolle är favoritmärket men Red Arrows är ändå den som kittlar mig mest av de övriga två. Tack för läsningen och hatten av för att alla tre är dina att gosa med!
Trevlig läsning! Klart månklockan vinner!![]()
Den här tråden förgyllde min torsdagskväll! Stort tack @Affe för tiden och engagemanget du lägger ner här på Klocksnack![]()
Mer liv i Breitling än de andra två tråkklockorna. Mer Breitling till folket!
Tack Affe. Du fortsätter hålla fanan högt
(Hur var det här med armen? Något jag missat eller feltolkat?)
Tack @Affe ! Jäkligt bra skrivet!
Vill ju ha en chronograf! Det har tagit lång tid att skala ner speedyn i smådelar och börjat gilla dem del för del, för mig! Subdialsen är fantastiska, härligt lättavläst osv.
Satte mig ner i går och läste denna intressanta text, tänkte solklar seger för Omega! Men... nu har du ju ställt till det för min hjärna! Hade tänkt bort Bratten för länge sedan, och då kommer du dragandes med blånerade visare! Jäklar
Nu måste jag tänka om!
Tack för det @Affe !
Vi hörs mannen, myten och legenden!
Klart att den är bäst av nämda tre. Nasa hade ju inte valt Speedmaster om den varit sämre än någon annan klocka.