• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

pemlock

Panerai
2-Faktor
Fredspriset har ju t ex delats ut friskt till högst olämpliga personer för ytterst mediokra insatser (t ex fd president Kim i Sydkorea) men vilka andra priser har varit felaktiga?
Freds- och litteraturpriserna har väl alltid varit mer eller mindre kontroversiella, och de ges på lite andra premisser (det ska vara "livsverk"), men det som föranledde ändringen för speciellt de vetenskapliga priserna var nog mest tveksamma val under de första årtiondena.
 

higge79

Omega
Helvete vad tråkigt, då är det ju inget som man kan ta med bössa heller. Får låta katten växa till sig ett par månader till sen släppa ut honom nattetid.
Nja, det finns ju en del tricks för den skrupellöse, oklart dock om dessa är kosher att tipsa om här. Men nyckelordet är "gas".
 

RosaCasio

Cartier
Finns det något sätt att spela gamla klassiska strategispel online ?
Tänkte Settlers, Red Alert och dylika reliker.
Med tanke på tekniken borde det väl finnas någon tjänst för detta tänker jag.
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
Finns det något sätt att spela gamla klassiska strategispel online ?
Tänkte Settlers, Red Alert och dylika reliker.
Med tanke på tekniken borde det väl finnas någon tjänst för detta tänker jag.
Vet inte säkert hur du menar, men Red Alert släpptes nyligen i en remastrad version på Steam! Både C&C 1 och RA ingår när man köper det, kostar några hundra vill jag minnas.
Annars finns det GOG.com (Good old Games) med massor av gamla spel som anpassats för nya maskiner. Brukar vara låga priser för äldre titlar.
 

Flaco

Cartier
Vet inte säkert hur du menar, men Red Alert släpptes nyligen i en remastrad version på Steam! Både C&C 1 och RA ingår när man köper det, kostar några hundra vill jag minnas.
Annars finns det GOG.com (Good old Games) med massor av gamla spel som anpassats för nya maskiner. Brukar vara låga priser för äldre titlar.
Ja, precis! Sen har Origin ett paket med Red Alert, Command & Conquer osv. Kostar väl 45kr för en 10-15 spel vill jag minnas.

Spelar även command & conquer generals & zero hour online med spelet köpt på Origin.
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Också ett bra tips, speciellt om man inte är intresserad av den uppdaterade grafiken. Ah, Generals...:heart:
C&C 3 Tiberium wars
IMG_20201004_140449.jpg
Alla Red Alert och C&C ingår i paketet Ultimate collection. Funkar perfekt i Win10 dessutom:)
 

hisingen

Cartier
2-Faktor
Är det någon som kan avgöra vad som förstör gräsmattan? Spontant känns vildsvin som första tanken men det är små, djupa hålor och inget som är helt uppbökat. Ser ut som att någon äter rötter eller något annat som lever i gräsmattan. Kan rådjur göra detta? Någon gnagare? Helt lost!
20200919_135708.jpg
20200919_135701.jpg
Grävlingen är nog boven i dramat, söker larver som finns i gräsmattan.
En fälla är den enda lösning jag känner till eller hoppas att den drar vidare.
 

RosaCasio

Cartier
Vet inte säkert hur du menar, men Red Alert släpptes nyligen i en remastrad version på Steam! Både C&C 1 och RA ingår när man köper det, kostar några hundra vill jag minnas.
Annars finns det GOG.com (Good old Games) med massor av gamla spel som anpassats för nya maskiner. Brukar vara låga priser för äldre titlar.

Kollade in Steam och visst måste man installera spelet på sin dator för att kunna spela? Altså enda skillnaden är att man slipper den fysiska skivan som man köpte för 25 år sedan?
Min fråga var om det fanns någon sida man kunde spela helt utan att ladda ner något på datorn, helt online liksom.

Ja, precis! Sen har Origin ett paket med Red Alert, Command & Conquer osv. Kostar väl 45kr för en 10-15 spel vill jag minnas.

Spelar även command & conquer generals & zero hour online med spelet köpt på Origin.

Origin är en liknande sida som Steam ?

Som ni märker är jag helt novis på detta.
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
Kollade in Steam och visst måste man installera spelet på sin dator för att kunna spela? Altså enda skillnaden är att man slipper den fysiska skivan som man köpte för 25 år sedan?
Min fråga var om det fanns någon sida man kunde spela helt utan att ladda ner något på datorn, helt online liksom.



Origin är en liknande sida som Steam ?

Som ni märker är jag helt novis på detta.
Jo precis, en installation krävs på din maskin. Vissa lite äldre spel finns att köra i webbläsaren, sök på "play dos games" i Google.
 
Senast ändrad:

Owaysis

Cartier
När man kikar på hus på Hemnet så kan man se tomtarean och då kan det exempelvis stå 1000 m2.
Frågan är då om husets area är inräknat i den summan?

Exempel: Ett hus till salu med en tomtarea på 1000 m2 och där huset har en total yta på 200m2.
Är tomten då i själva verket 1200 m2 men då huset är 200m2 så har man bara en tillgänglig yta på 1000m2?
Eller är det så att tomten är 1000m2 och då huset är 200m2 så har man enbart en tillgänglig yta på 800m2?

Hoppas jag gör mig förstådd.
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
När man kikar på hus på Hemnet så kan man se tomtarean och då kan det exempelvis stå 1000 m2.
Frågan är då om husets area är inräknat i den summan?

Exempel: Ett hus till salu med en tomtarea på 1000 m2 och där huset har en total yta på 200m2.
Är tomten då i själva verket 1200 m2 men då huset är 200m2 så har man bara en tillgänglig yta på 1000m2?
Eller är det så att tomten är 1000m2 och då huset är 200m2 så har man enbart en tillgänglig yta på 800m2?

Hoppas jag gör mig förstådd.
Det sistnämnda. :)
 

Flaco

Cartier
Kollade in Steam och visst måste man installera spelet på sin dator för att kunna spela? Altså enda skillnaden är att man slipper den fysiska skivan som man köpte för 25 år sedan?
Min fråga var om det fanns någon sida man kunde spela helt utan att ladda ner något på datorn, helt online liksom.



Origin är en liknande sida som Steam ?

Som ni märker är jag helt novis på detta.
Origin är en liknande sida som Steam, det stämmer. Använder Origin till ovannämnda enbart.
 

E.Z.

Panerai
Har en benvit cricket-tröja med blå ränder på krage och manchett i bomull. Har tvättat den i handtvättprogrammet i tvättmaskinen 30 grader och enligt tvättrådet ska den handtvättats. Sedan liggtorkar den också enligt instruktion. Nu till problemet: den blåa färgen har ”läckt” av sig lite på den vita där färgerna möts och det ser lite sunkigt ut.

Vad har jag gjort för fel och hur åtgärdar man? Nån som vet?
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Har en benvit cricket-tröja med blå ränder på krage och manchett i bomull. Har tvättat den i handtvättprogrammet i tvättmaskinen 30 grader och enligt tvättrådet ska den handtvättats. Sedan liggtorkar den också enligt instruktion. Nu till problemet: den blåa färgen har ”läckt” av sig lite på den vita där färgerna möts och det ser lite sunkigt ut.

Vad har jag gjort för fel och hur åtgärdar man? Nån som vet?

Vanish eller någon blekande huskur på områdena som färgats, eller försök tvätta den igen och hoppas att det bleks bort. Du har inte gjort något fel, det är tillverkaren som är kass och inte sett till att det blåa är ordentligt infärgat. Det finns speciella dukar som är till för att fånga upp överskottsfärg som släpper i tvätten, och man kan använda en gammal handduk för samma sak, men det hade nog inte hjälpt i det här fallet om det mest blött i närområdet på tröjan.
 

E.Z.

Panerai
Vanish eller någon blekande huskur på områdena som färgats, eller försök tvätta den igen och hoppas att det bleks bort. Du har inte gjort något fel, det är tillverkaren som är kass och inte sett till att det blåa är ordentligt infärgat. Det finns speciella dukar som är till för att fånga upp överskottsfärg som släpper i tvätten, och man kan använda en gammal handduk för samma sak, men det hade nog inte hjälpt i det här fallet om det mest blött i närområdet på tröjan.
Tack! Får testa med Vanish då.
 
Vad kostar de att totalrenova en lägenhet per kvm? Är såklart omöjligt att svara på, men låt säga att enbart väggarna är användbara dvs allt material från golv, vitvaror, färg, kakel osv osv ska inhandlas, samt betala hantverkare. Har hört från olika mäklare 20k/kvm för riktigt bra standard. Någon som nyligen kanske renoverat och kan ge en fingervisning? Säg att man köper ett totalt renoveringsobjekt på 50kvm, räcker 1mkr för att få den i toppskick?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Vad kostar de att totalrenova en lägenhet per kvm? Är såklart omöjligt att svara på, men låt säga att enbart väggarna är användbara dvs allt material från golv, vitvaror, färg, kakel osv osv ska inhandlas, samt betala hantverkare. Har hört från olika mäklare 20k/kvm för riktigt bra standard. Någon som nyligen kanske renoverat och kan ge en fingervisning? Säg att man köper ett totalt renoveringsobjekt på 50kvm, räcker 1mkr för att få den i toppskick?
 

givetvis

Omega
Detta är eventuellt ett long-shot, men ska arrangera ett enklare escape room för ett mindre event, där jag är ansvarig för komma på diverse pussel/gåtor etc. Har tidigare varit på ett escape room där man var tvungen att lysa med en laser på ett visst ställe, och när det gjordes aktiverades en knapp som utlöste nästa gåta osv. Min fråga är således, finns det "laser triggers" att köpa för en billigare peng? Är inte direkt tekniskt lagd så att bygga en egen eller dylikt blir svårt.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Detta är eventuellt ett long-shot, men ska arrangera ett enklare escape room för ett mindre event, där jag är ansvarig för komma på diverse pussel/gåtor etc. Har tidigare varit på ett escape room där man var tvungen att lysa med en laser på ett visst ställe, och när det gjordes aktiverades en knapp som utlöste nästa gåta osv. Min fråga är således, finns det "laser triggers" att köpa för en billigare peng? Är inte direkt tekniskt lagd så att bygga en egen eller dylikt blir svårt.
En IR trigger är inte särskilt dyr och är inte heller svårare att installera än att man monterar den och kopplar in sladden, däremot är det nog betydligt svårare och mer avancerat att därefter koda in en funktion som att t.ex. låsa upp en dörr eller vad det nu kan vara.

En enklare budgetvariant kan kanske vara att ha en ledtråd som enbart syns under UV-lampa eller liknande? 😊 Alltså inget automatiserat men ändå på samma tema.
 
Topp