• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

Hej, 😊

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att få klarhet i huruvida ”Gollum” (karaktären i Sagan om Ringen) är ett varumärke?
Jag undrade detsamma.

Kanske det här är VD?

lord-of-the-rings-gollum-trailer-portrait-2.jpg

Har 2 (ett stort och ett litet) getingbo i sambons hästtransport. Hur ska jag få bort dessa på bästa sett?
Många getingar som flyger omkring. Visst kan man slå ner det men vad händer då? De lär väl knappast bara försvinna?

Att koppla på transporten och köra en sväng och hoppas det stora faller ner är också ett alternativ men då kvarstår ju samma problem som nämnt ovan.
Anticimex ville ha 3500kr för jobbet 😄🐝

Tips?
IMG_3910.jpeg

Har 2 (ett stort och ett litet) getingbo i sambons hästtransport. Hur ska jag få bort dessa på bästa sett?
Många getingar som flyger omkring. Visst kan man slå ner det men vad händer då? De lär väl knappast bara försvinna?

Att koppla på transporten och köra en sväng och hoppas det stora faller ner är också ett alternativ men då kvarstår ju samma problem som nämnt ovan.

Tips?
IMG_3910.jpeg
Ut och kör i terrängen så det guppar. Släng in några tennisbollar/golfbollar om du har och stanna inte.

Tips?
IMG_3910.jpeg
Koppla på transporten, åk en bra bit från hemmet, öppna all ventilation, peta ned boet och kör en rejäl omväg. Peta ut det (förhoppningsvis) tomma boet någon km senare, och när du kommer hem tvättar du bort alla rester av bo, och häver på något som luktar tveksamt för getingar. Renons har du säkert hemma.

De är envisa rackare de där, och min erfarenhet är att de gärna återetablerar sig där de varit.

Ut och kör i terrängen så det guppar. Släng in några tennisbollar/golfbollar om du har och stanna inte.
Koppla på transporten, åk en bra bit från hemmet, öppna all ventilation, peta ned boet och kör en rejäl omväg. Peta ut det (förhoppningsvis) tomma boet någon km senare, och när du kommer hem tvättar du bort alla rester av bo, och häver på något som luktar tveksamt för getingar. Renons har du säkert hemma.

De är envisa rackare de där, och min erfarenhet är att de gärna återetablerar sig där de varit.
Tack för tipset!

Eftersom det är ett begränsat utrymme. Kan det vara ett alternativ att spraya lite radar och stängs igen? Kommer ju dock inte vara helt tätt då fönstret och lite öppet.

Tack för tipset!

Eftersom det är ett begränsat utrymme. Kan det vara ett alternativ att spraya lite radar och stängs igen? Kommer ju dock inte vara helt tätt då fönstret och lite öppet.
Lita inte på mitt inlägg. Jag försökte bara vara rolig. Om jag ska försöka vara lite allvarlig, har du ingen i närheten som är biodlare? De har skydd. Lova att du ska köpa deras honung så kanske de hjälper dig.

Tips?
IMG_3910.jpeg
Är det bara jag som tänker spray? Vänta tills sent på kvällen och ge dom en omgång.

Bilagor

• Screenshot_20230721-135842.png
    Screenshot_20230721-135842.png
    116.4 KB · Visningar: 3
  • Screenshot_20230721-135710.png
    Screenshot_20230721-135710.png
    132.4 KB · Visningar: 2

Tips?
IMG_3910.jpeg
Är det bara jag som tänker spray? Vänta tills sent på kvällen och ge dom en omgång.
Precis, spraya radar de stryker med direkt.

Har sluppit sanera getingbon själv så jag har ingen egen erfarenhet. Men jag har tagit del av vittnesmål om hur förträffligt det är att inleda processen med att rigga upp en dammsugarslang vid ingången till boet. Föreställer mig att det skulke kunna ersätta åkturen som beskrivs en bit upp i tråden.

Har sluppit sanera getingbon själv så jag har ingen egen erfarenhet. Men jag har tagit del av vittnesmål om hur förträffligt det är att inleda processen med att rigga upp en dammsugarslang vid ingången till boet. Föreställer mig att det skulke kunna ersätta åkturen som beskrivs en bit upp i tråden.
Just så har jag gjort några ggr. Viktigt dock att inte stänga av dammsugaren för tidigt utan man suger i rackarna som du säger, låter sugaren vara igång och tömmer en burk radar i slangen och låter den gå några min. Sen varierar det väl vilken maskin man har. Men jag kan ta bort slangen och stänga till en lucka så inga as kan ta sig ut om de mot förmodan överlevt.

Nu går det väldigt våldsamt till i tråden. Man vill ha bort ett getingbo för att det stör ens vardag. Helst vill man att alla getingar ska få leva men någon annanstans bara. De är viktiga nyttodjur för vår moder natur.

Faktagrund att ta hänsyn till innan beslut om lämplig åtgärd:

En pollinerare, som en humla eller en geting, är insekter eller djur som flyger från blomma till blomma i sin jakt efter nektar och pollen. Under denna process överför de pollen från hanblomman till honblomman, vilket möjliggör befruktning och fröbildning.

Nu går det väldigt våldsamt till i tråden. Man vill ha bort ett getingbo för att det stör ens vardag. Helst vill man att alla getingar ska få leva men någon annanstans bara. De är viktiga nyttodjur för vår moder natur.

Faktagrund att ta hänsyn till innan beslut om lämplig åtgärd:

En pollinerare, som en humla eller en geting, är insekter eller djur som flyger från blomma till blomma i sin jakt efter nektar och pollen. Under denna process överför de pollen från hanblomman till honblomman, vilket möjliggör befruktning och fröbildning.
Nu är ju inte getingen en pollinerare, det är en rovstekel. Under en del av sommaren (början) så jagar den andra insekter och larver för att mata sina egna larver, så den är förvisso ändå nyttig. Decimerar en del anda arter som vi inte heller vill ha för många av. (Det är under den fasen vi hittar dem på picknickmackan och liknande.) Senare på sommaren går de över till socker. (Det är då man hittar dem i saft- och ölglasen.)

Nu är ju inte getingen en pollinerare, det är en rovstekel. Under en del av sommaren (början) så jagar den andra insekter och larver för att mata sina egna larver, så den är förvisso ändå nyttig. Decimerar en del anda arter som vi inte heller vill ha för många av. (Det är under den fasen vi hittar dem på picknickmackan och liknande.) Senare på sommaren går de över till socker. (Det är då man hittar dem i saft- och ölglasen.)
"Vuxna getingar äter dock framför allt nektar och medan de äter hjälper de till att sprida pollen mellan blommor. Eftersom de har ganska kort tunga föredrar de blommor som är lätta att komma åt – till exempel rosväxter, maskrosor, prästkragar, blåklint, stjärnflocka, morot och spansk körvel."

Jo, de är pollinerare. Jag hämtade min text från Världsnaturfonden WWF.

De är inte lika effektiva som bin men de är en viktig kugge i ett stort system där varje kugge är livsviktig.

Skärmavbild 2023-07-22 kl. 11.41.28.png

Senast ändrad:

Tips?
IMG_3910.jpeg
Såg nån på IG som fyllde en ”hink” med lite bensin och sedan höll den runt boet en stund. Alla getingar kom ut och stendog av ångorna. Sedan bara ta bort själva boet.

Underlättar nog med genomskinligt kärl så man kan se när det inte längre kommer ut några.

Såg nån på IG som fyllde en ”hink” med lite bensin och sedan höll den runt boet en stund. Alla getingar kom ut och stendog av ångorna. Sedan bara ta bort själva boet.

Underlättar nog med genomskinligt kärl så man kan se när det inte längre kommer ut några.
Jag har sett samma klipp!
Det funkar säkert men då ska man nog passa på när boet är litet. Dessutom inte optimalt när det flyger omkring en massa getingar runt omkring! 😄

Tappade batterilocket på min golfkikaren här om dagen. Ett nytt kostar tydligen 350kr vilket jag inte är supersugen på att betala. Tänker att man borde kunna lösa det med något bleck och lite tejp för att polerna ska få kontakt. Någon som har någon bra idé?
IMG_9550.jpg
A5E2ADE8AB1580_2_1000.webp

Tappade batterilocket på min golfkikaren här om dagen. Ett nytt kostar tydligen 350kr vilket jag inte är supersugen på att betala. Tänker att man borde kunna lösa det med något bleck och lite tejp för att polerna ska få kontakt. Någon som har någon bra idé?
IMG_9550.jpg
A5E2ADE8AB1580_2_1000.webp
Jag skulle provat löda fast en kabel mellan polerna och sedan använda silvertejp för att få fast batteriet. Fult och krångligt att byta batteri.

Fast egentligen hade jag lagt ut pengarna på ett nytt lock..

Har en fundering ang färg på slips vid begravning. Min sambos styvfar ska begravas, kan jag ha vit eller är jag inte tillräckligt nära i släktskap?

Tillbaka
Topp