Normalt, om en person avlider så står det ”avliden” på Ratsit (mfl?) inom runt ett dygn och finns kvar i tre månader. Efter det så hittar man inget där.Det går inte att göra digitalt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Normalt, om en person avlider så står det ”avliden” på Ratsit (mfl?) inom runt ett dygn och finns kvar i tre månader. Efter det så hittar man inget där.Det går inte att göra digitalt?
Nja, vet inte om de används i fordon. De är vanliga i UPSer, larmanläggningar, och dylikt. I det här fallet sitter de i en trapphiss (för rörelsehindrade).Bör fungera, ser ju ut som ett moped/mc batteri som dessutom har märkningen ”rechargeable”?
Har man en vanlig 12v laddare så bör ju allt fungera även om man inte har ”finesser”Nja, vet inte om de används i fordon. De är vanliga i UPSer, larmanläggningar, och dylikt. I det här fallet sitter de i en trapphiss (för rörelsehindrade).
Internätet ger lite motstridiga besked (som vanligt). Jag tänkte att min bilbatteriladdare kanske ger för mycket (eller fel) laddström t.ex. Den är stendum och har inga inställningar alls.
Nja, vet inte om de används i fordon. De är vanliga i UPSer, larmanläggningar, och dylikt. I det här fallet sitter de i en trapphiss (för rörelsehindrade).
Internätet ger lite motstridiga besked (som vanligt). Jag tänkte att min bilbatteriladdare kanske ger för mycket (eller fel) laddström t.ex. Den är stendum och har inga inställningar alls.
Jag tittade närmare på min gamla batteriladdare, och det visade sig att den är ganska klen (7A), så jag tyckte att det inte borde vara nåt problem... och det funkade.Har man en vanlig 12v laddare så bör ju allt fungera även om man inte har ”finesser”
Du bör slipa ned skarven tills den inte känns.Jag har börjat ta ner en strukturtapet och den delar sig bra, spaltbar tror jag det heter.
Under den del som sitter kvar finns en annan tapet som är uppsatt med visst överlapp, se bild.
Man känner ju skillnaden och den syns också.
Vad bör jag göra här?
![]()
Ring Skatteverket.
Jag tror det brukar kallas "drossel" eller kanske drivdon. Typ det här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Spole#DrosslarEn gammal golvlampa med detta lysrör. Har inte tidigare funderat på det utan bara tänkt att den där klumpen till väggkontakt är en transformator men det är det ju inte, mätte på lamphållaren och det gav 240V AC. Vad finns i den den klumpen? Lysröret har nu gett upp. Hittar LED-varianter på 7W som ersättare, kommer det att fungera utan problem?![]()
Nej.En gammal golvlampa med detta lysrör. Har inte tidigare funderat på det utan bara tänkt att den där klumpen till väggkontakt är en transformator men det är det ju inte, mätte på lamphållaren och det gav 240V AC. Vad finns i den den klumpen? Lysröret har nu gett upp. Hittar LED-varianter på 7W som ersättare, kommer det att fungera utan problem?![]()
Ja, men bra svar. Tack! Sökte lite och landar nog i att det är "drivdon", fann att drossel har man ihop med glimtändare men här finns ju ingen sånt i armaturen.Jag tror det brukar kallas "drossel" eller kanske drivdon. Typ det här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Spole#Drosslar
I lysrörsarmaturer (i tak t.ex.) sitter det ofta nåt liknande.
Edit: Och på frågan om det funkar med en LED i stället... vet inte.
Ja, kanske det, och jag skrev fel ser jag. Jag menade "driftdon": https://sv.wikipedia.org/wiki/DriftdonJa, men bra svar. Tack! Sökte lite och landar nog i att det är "drivdon", fann att drossel har man ihop med glimtändare men här finns ju ingen sånt i armaturen.
Lokala lampaffären hade ett lysrör på samma 16W så det hela blev en ickefråga. Hon sa att klumpen är en transformator men säger väl nja på det. Hon sa att för att ersätta med LED-rör så skulle man ta bort klumpen och ha vanlig stickkontakt. Kanske det? Nu är dom väl inte elingenjörer men dom har bra koll och ett grymt sortiment.Ja, kanske det, och jag skrev fel ser jag. Jag menade "driftdon": https://sv.wikipedia.org/wiki/Driftdon
(I någon mening är nog en drossel ett slags driftdon, iofs.)
Ja, en transformator är det inte, som sagt. Jag är inte elektriker (har bara grundläggande ellära och elektronik undanstoppat långt bak i huvudet sedan årtionden), men om jag fattat det rätt så behövs ett driftdon av något slag på vissa typer av gaslampor och lysrör för att de beter sig annorlunda när det gäller belastning, hur mycket ström de drar. Jag vet inte hur ett sånt fungerar om man ansluter en vanlig last på det (som en glödlampa eller LED med inbyggd transformator). Kanske spelar det ingen roll, eller så funkar det inte alls. Det säkraste är nog att inte göra det och ta bort donet...Lokala lampaffären hade ett lysrör på samma 16W så det hela blev en ickefråga. Hon sa att klumpen är en transformator men säger väl nja på det. Hon sa att för att ersätta med LED-rör så skulle man ta bort klumpen och ha vanlig stickkontakt. Kanske det? Nu är dom väl inte elingenjörer men dom har bra koll och ett grymt sortiment.
Exakt, lysrör behöver det för att kunna tända och sedan skall det strömbegränsas när det väl lyser. Samma med mig, gick El-Tele i gymnasietJa, en transformator är det inte, som sagt. Jag är inte elektriker (har bara grundläggande ellära och elektronik undanstoppat långt bak i huvudet sedan årtionden), men om jag fattat det rätt så behövs ett driftdon av något slag på vissa typer av gaslampor och lysrör för att de beter sig annorlunda när det gäller belastning, hur mycket ström de drar. Jag vet inte hur ett sånt fungerar om man ansluter en vanlig last på det (som en glödlampa eller LED med inbyggd transformator). Kanske spelar det ingen roll, eller så funkar det inte alls. Det säkraste är nog att inte göra det och ta bort donet...