• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

Man kanske kan hota med gps-tracker som mäter hastighet, vet dock inte om det finns....
Det gör det garanterat,men det kräver en förälder som både har tid och intresse att övervaka.

Jag lovade mammis&pappis dyrt och heligt att "Aldrig trimma min moppe,för åkte man dit så blev lämpen uppskjuten och så dum var inte jag"
Sedan satte jag på 22mm Bingförgasare Och 60cc cylinder.

Det gör det garanterat,men det kräver en förälder som både har tid och intresse att övervaka.

Jag lovade mammis&pappis dyrt och heligt att "Aldrig trimma min moppe,för åkte man dit så blev lämpen uppskjuten och så dum var inte jag"

Man kanske kan hota med gps-tracker som mäter hastighet, vet dock inte om det finns....

App för att spåra

Säkerhet såsom vid krock/avåkningar?
Där kommer det vara DU som förälder som bär hela ansvaret att Trallan inte går att manipulera såfort grabben inte ser dig längre.
Nya H-regg är i stort sett en knapptryckning från att vara en personbil vad gäller prestanda.
Och tro inte en sekund på att just ditt ättelägg är så skötsam och följer alla lagar och regler.
Kan inte han lösa elektroniken så kan en kompis.

På min tid tog det kanske en timme att byta cylinder kolv och förgasare på moppen så den gjorde 75km/t.
Idag tar det två sekunder att gå från 30 till 230 om man så vill.

Du har redan fattat att vill man vara ball är det tysk lyxtralla som gäller.
Gärna en Porschesuv så det blir äckligt dyrt när något ska,servas eller lagas.
Spelar ju ingen roll för kidsen då pappa inte är fattig.

Med mer bondförnuft blir det V70 eller någon rambyggd japansk pickis typ Navaro.
Bensin eller diesel kvittar nog idag om det ska tankas på mack.
Drabbar ingen fattig om det kostar tre kronor milen mer hit eller dit.

Ska man vara lite mer originell går det ju kika på en Ford F-serie eller Cheva C.
Rätt kul ändå lagligen kunna köra sådant som kräver C-CE kort som 15åring.
Men där räcker inte din budget. Du får jobba lite mer övertid och slaska upp en hundring till
Krock och avåkning. Jag vill men kan inte säga att han är mer skötsam än nån annan så kan inte säga emot. Jag trimmade moppen och körde med kroppen full med folköl i den åldern så visst kan det vara så. Gäller väll att sätta tydliga regler, möjligtvis någon tracker som nämnts och sen kan man inte göra så mycket mer.

Det är ju väldigt olika det där. Jag hörde aldrig något tjat att jag inte skulle trimma, men gjorde ändå inte det i någon större utsträckning. Var väl plugg ur och lite drevning, på en 1hk Yamaha dt går den inte fortare än typ 45 med det:)
Att jag krockade efter att ha varit 15 i två dagar är en annan sak, det berodde på att jag körde totalt efterblivet.

Som förälder är det nog viktigt att man har lite tekniskt koll och intresse överlag.
Tycker ungdomarna häromkring är skötsamma, upplever inga problem med a-traktorer överlag. Finns säkert andra orter och sträckor där det är mer ”problematiskt”.

BMW 3-serie e90 verkar populär. Bra och säker bil med fin och snål dieselmotor.

• Like
Reactions: F32
Det är ju väldigt olika det där. Jag hörde aldrig något tjat att jag inte skulle trimma, men gjorde ändå inte det i någon större utsträckning. Var väl plugg ur och lite drevning, på en 1hk Yamaha dt går den inte fortare än typ 45 med det:)
Att jag krockade efter att ha varit 15 i två dagar är en annan sak, det berodde på att jag körde totalt efterblivet.

Som förälder är det nog viktigt att man har lite tekniskt koll och intresse överlag.
Tycker ungdomarna häromkring är skötsamma, upplever inga problem med a-traktorer överlag. Finns säkert andra orter och sträckor där det är mer ”problematiskt”.

BMW 3-serie e90 verkar populär. Bra och säker bil med fin och snål dieselmotor.

Det kan man nog utgå från att majoriteten 15åringar gör/gjorde,mig inkluderat.

Fördelen,eller som man så vill nackdelen,med moppe är att går det på tok är det oftast bara en själv som råkar illa ut.
Med tralla på ett ton....

Men det är varken här eller där.
Klart bättre ungdomar pysslar med motorer,kör både moppe och traktor och gör sina misstag än leker gangsters och kutar runt med vapen.

• Like
Reactions: F32
Jag har en P11 gasolflaska i stål som jag vill byta mot en komposit dvs pk10 eller pc10, finns det någonstans i Stockholm man kan göra detta? Har ringt runt till varenda ställe jag hittar som fyller på eller byter ut gasol men alla byter endast samma storlek mot samma storlek dvs inte 11 mot 10.

Jag har en P11 gasolflaska i stål som jag vill byta mot en komposit dvs pk10 eller pc10, finns det någonstans i Stockholm man kan göra detta? Har ringt runt till varenda ställe jag hittar som fyller på eller byter ut gasol men alla byter endast samma storlek mot samma storlek dvs inte 11 mot 10.
Om jag var i samma situation och inte hittade en påfyllare som ville byta in flaskan hade hag frågat i någon Facebookgrupp för hobbysmide eller - gjutning. Föreställer mig att de flesta som driver en ässja eller smältugn med en 10 l kompositflaska gärna skulle byta mot din stålflaska.

När man köper en gasolflaska ”äger” man flaskan. Det finns inget intresse hos handlarna att köpa tillbaka flaskan oavsett storlek eller modell. På samma sätt som med kolsyreflaskor kan du bara byta mot samma sort, alltså inte en gammal modell mot en ny med den nya kopplingen. Tyvärr.

När man köper en gasolflaska ”äger” man flaskan. Det finns inget intresse hos handlarna att köpa tillbaka flaskan oavsett storlek eller modell. På samma sätt som med kolsyreflaskor kan du bara byta mot samma sort, alltså inte en gammal modell mot en ny med den nya kopplingen. Tyvärr.
Det låter som ett inte så bra system, de borde väl likväl kunna byta in en stålflaska och ge mig en komposit om de har båda varianterna i sitt sortiment. Eller tvärtom om någon vill ha en stål istället för komposit.

Jag köper att det kostar en slant att byta variant men nu tar de enda som faktiskt erbjuder den tjänsten lika mycket som att bara köpa en helt ny.

Det låter som ett inte så bra system, de borde väl likväl kunna byta in en stålflaska och ge mig en komposit om de har båda varianterna i sitt sortiment. Eller tvärtom om någon vill ha en stål istället för komposit.

Jag köper att det kostar en slant att byta variant men nu tar de enda som faktiskt erbjuder den tjänsten lika mycket som att bara köpa en helt ny.
Jag pratade med en gammal räv på Aga om ”pant” på gastuber. Han sa att det ursprungligen var pant som man kunde lösa in, men bensinmackarna hade så ofantligt mycket inbrott i gasskåpen till följd av detta, så att man blev tvungna att ändra till att man bara fick byta mot likadan flaska (men det känns rimligt att kunna byta en stål mot en komposit).

Hallå
Har en sideboard från 30-talet med torr skiva. Tror det är mahogny. Vad kan man smörja/pensla skivan med? Tänker mest på att skydda så att det inte blir värre framåt.
Någon som kan trä? @Affe Kanske

Ha det gött :D
large_item_4280778_b4523d4c37.jpg
large_item_4280778_6e04990462.jpg
large_item_4280778_9be0f85a03.jpg

Hallå
Har en sideboard från 30-talet med torr skiva. Tror det är mahogny. Vad kan man smörja/pensla skivan med? Tänker mest på att skydda så att det inte blir värre framåt.
Någon som kan trä? @Affe Kanske

Ha det gött :D
large_item_4280778_b4523d4c37.jpg
large_item_4280778_6e04990462.jpg
large_item_4280778_9be0f85a03.jpg
Om den inte har något annat värde än för dig, så skulle jag säga att du först mattar och slipar bort befintligt ytskikt, sedan kör med Danish Oil. Vill du absolut bevara nuvarande skick och endast skydda så är

Renaissance wax en bra lösning​

Hej alla!
Jag har två stycken oljemålningar på canvas i storleken 1x1 m som jag köpte på en auktion för många år sedan. Gav 1500kr st för dom har jag för mig, kanske ngt mer. Vet inget om konstnären.
Dessa kommer sannolikt aldrig komma upp på väggen igen (enligt frun).
Tänker att man borde väl ändå få några kronor om man säljer dom, men var?
Är det Tradera som gäller eller finns det andra lämpliga kanaler?
Ha det gott!
/J

Hej alla!
Jag har två stycken oljemålningar på canvas i storleken 1x1 m som jag köpte på en auktion för många år sedan. Gav 1500kr st för dom har jag för mig, kanske ngt mer. Vet inget om konstnären.
Dessa kommer sannolikt aldrig komma upp på väggen igen (enligt frun).
Tänker att man borde väl ändå få några kronor om man säljer dom, men var?
Är det Tradera som gäller eller finns det andra lämpliga kanaler?
Ha det gott!
/J
Auctionet eller liknande kan vara ett alternativ

Bra respons i tråden med kloka inspel det tackar jag för.

Legitim fråga angående betalningen ändå. Jag och frun har valt att bo en en bra bit utanför stan för att slippa buset och det har inte grabben valt så därför sponsrar vi detta.

Angående modellerna så vill han nog helst ha Audi/BMW men inte helt strikt. Han är mer preppy än raggare. Jag är mer inne på typ Volvo/Toyota eller liknande och det rimmar väl bra med tillgängliga och lite mer billigare reservdelar.

Säkerheten är först som ni nämner därför är ändå en epatraktor bättre än en moped enligt mig. En klass-2 moped gick bort tydligen.

Så kriterierna är nere på 50tkr, Audi/BMW/Volvo/Toyota/VW, årsmodell från 2010, runt Mälardalen. Borde begränsa utbudet en hel del. Bara ut på blocket och leta. Köpa säljaren också då förstås.
Jag ser en del A-traktorer på Gotland som körs ute på landsbygden av prydliga ungdomar, en söt tjej har en Audi coupe och visst jag fattar om föräldrarna valt att bo ensligt. Säkerheten är dock A och O, nya bilar är säkrare än gamla, mopedbilar är inte bara farliga, dom har så dåligt kvalitet att flera inte har något restvärde efter två syskon, typ fyra års brukande i Danderyd…
Fördelen med att sponsra är att du och frun kan villkora det som ni ev ser behov av, det kommer en dag att kommas ihåg med stor tacksamhet. Slutligen, körträning är viktigt, inte att köra på landsvägen utan att sega sig in till tätorten och gå igenom hur man kör där en lördagskväll, taktik om krav på kompisen som är med mm.

Svärfar hade oturen att bli påkörd så att backspegeln rök på sin husbil. Förövaren som va över på fel sida vägen smet från olycksplatsen och nu har han bett om hjälp att hitta en ny backspegel (förarsida vänster)

Är en Pilot från 2006 som bygger på en Fiat Ducato chassi. Nedan är den intakta högersidan (övre delen eftermonterad)

IMG_0061.png

IMG_0062.jpeg

Det verkar inte va det lättaste. Ringde först Pilot ÅF som inte kunde få tag på ersättare och på nätet kammar jag hem noll efter att ha sökt runt…

Mer inbitna campingfolk kanske har några goda råd?

Senast ändrad:
Jag har ett bekymmer med ”vanligt” stål som rostat fast i galvat stål. Har läst lite lätt om att det kan uppstå en reaktion när detta sker mellan olika metaller som är stark som en svets, dock handlade det i det fallet om aluminium och stål. Någon som har en bra lösning på hur man får isär, i det här fallet en axeltapp som rostat fast i själva axeln på en båtvagn? Bifogar en dålig bild, men den enda jag har. Har sprayat med 5-56/WD40 och hoppas det hjälper, men då det har svårt att tränga in emellan(eftersom det är helt igenrostat) har jag inte så höga förhoppningar. Värma, kanske? Har dock förstått att man ska vara försiktig med att värma galvad metall pga. farliga ångor som kan friges? Axeltappen är för övrigt solid, så tanken jag hade från början att borra ett hål och köra med draghammare känns mindre lockande.

Båda ska bytas men får jag ”bara” bort ena så kan man väl köra in ett långt rör genom axeln och mata på med släggan från andra hållet.
IMG_0579.jpeg

Jag har ett bekymmer med ”vanligt” stål som rostat fast i galvat stål. Har läst lite lätt om att det kan uppstå en reaktion när detta sker mellan olika metaller som är stark som en svets, dock handlade det i det fallet om aluminium och stål. Någon som har en bra lösning på hur man får isär, i det här fallet en axeltapp som rostat fast i själva axeln på en båtvagn? Bifogar en dålig bild, men den enda jag har. Har sprayat med 5-56/WD40 och hoppas det hjälper, men då det har svårt att tränga in emellan(eftersom det är helt igenrostat) har jag inte så höga förhoppningar. Värma, kanske? Har dock förstått att man ska vara försiktig med att värma galvad metall pga. farliga ångor som kan friges? Axeltappen är för övrigt solid, så tanken jag hade från början att borra ett hål och köra med draghammare känns mindre lockande.

Båda ska bytas men får jag ”bara” bort ena så kan man väl köra in ett långt rör genom axeln och mata på med släggan från andra hållet.
IMG_0579.jpeg
WD-40 brukar ge resultat (även om det kan ta tid) Mineralolja typ Ballistol brukar också vara bra rostlösare.

Vi har gamla trasiga fönsterventiler av den här typen:
ventil-1.jpeg

Öppningen innanför ser ut så här:
ventil-2.jpeg

De är antagligen från 1940-talet, trasiga, och det är usel kvalitet redan från början. Problemet är att hitta något att ersätta dem med. Hålet är ca 38 cm långt och 18 mm högt. Beslaget drygt 40 cm långt och ca 30 mm högt.
Vi har hittat det här:
men det är inte riktigt rätt mått, de är en bit längre. (Och dyra. 🫤)

Vi har tittat på Biobe/Flexit-ventiler, men de verkar vara för smala, stängningskläppen verkar bara vara ca 10mm som ju då inte täcker öppningen.

Är det någon som råkar ha kännedom om andra alternativ som kan fungera?

Tillbaka
Topp