• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

Hur fungerar en sån här?

1000022415.jpg

1000022416.jpg

Lite raljerande kan man säga att det är som om att fråga hur en miniräknare fungerar. Man kan utföra relativt avancerade uträkningar på en räknesticka men att i text på ett forum förklara hur det går till är minst sagt utmanande.

/PJ
Jo, det förstår jag. Finns det någon guide på nätet? Det måste ju ändå ha funnits instruktioner till dom...

Jo, det förstår jag. Finns det någon guide på nätet? Det måste ju ändå ha funnits instruktioner till dom...
Du menar nåt sånt här:

Kanske inte fullständigt, men ger en idé om hur de många olika skalorna kan användas.

Själv har jag min kvar som jag fick i högstadiet där man fick lära sig att använda den. :) (Jo, så gammal är jag. 🙁)

Ja, det finns säkert en samlad bild att skaffa om hur man brukar en räknesticka. Jag minns att min morfar för många år sedan lärde mig vissa grunder i användandet men detta har tyvärr fallit i glömska för ungefär lika längesedan.

Jag ska byta hela avloppsrör-paketet under ett handfat, inklusive bottenventil. Anslutningen vid golvet är ett 40 mm-rör med invändig gänga. Vad (om något) behöver jag komplettera med för att ansluta t ex det här?

Bilagor

• aristo 11.PNG
    aristo 11.PNG
    110.8 KB · Visningar: 4
  • aristo 12.PNG
    aristo 12.PNG
    121.3 KB · Visningar: 2
  • aristo 13.PNG
    aristo 13.PNG
    115.8 KB · Visningar: 1
  • aristo 14.PNG
    aristo 14.PNG
    56.1 KB · Visningar: 1
  • aristo 15.PNG
    aristo 15.PNG
    54.7 KB · Visningar: 1
  • aristo 16.PNG
    aristo 16.PNG
    74.8 KB · Visningar: 1
  • aristo 17.PNG
    aristo 17.PNG
    69.1 KB · Visningar: 1
  • aristo 18.PNG
    aristo 18.PNG
    202 KB · Visningar: 2
  • aristo 10.PNG
    aristo 10.PNG
    85.1 KB · Visningar: 2
  • aristo 9.PNG
    aristo 9.PNG
    117.4 KB · Visningar: 2
  • aristo 1.PNG
    aristo 1.PNG
    202 KB · Visningar: 1
  • aristo 2.PNG
    aristo 2.PNG
    140.2 KB · Visningar: 2
  • aristo 3.PNG
    aristo 3.PNG
    81.5 KB · Visningar: 1
  • aristo 4.PNG
    aristo 4.PNG
    138.9 KB · Visningar: 1
  • aristo 5.PNG
    aristo 5.PNG
    131.2 KB · Visningar: 1
  • aristo 6.PNG
    aristo 6.PNG
    108.2 KB · Visningar: 1
  • aristo 7.PNG
    aristo 7.PNG
    99.1 KB · Visningar: 1
  • aristo 8.PNG
    aristo 8.PNG
    72.2 KB · Visningar: 3
Hur skaffar jag sporttillägg till mitt nuvarande standardabonnemang hos HBO Max?

Det står på flera ställen att man kan köpa till sport för 260:- i men ingenstans hittar jag vart jag gör det. Det enda jag kan hitta är premiumabonnemang med sport.

Hur skaffar jag sporttillägg till mitt nuvarande standardabonnemang hos HBO Max?

Det står på flera ställen att man kan köpa till sport för 260:- i men ingenstans hittar jag vart jag gör det. Det enda jag kan hitta är premiumabonnemang med sport.
Det verkar funka om man går till fliken "Sport" och klickar på valfri sändning där. Då får man upp en sida med en knapp, "Get Sports".

Det verkar funka om man går till fliken "Sport" och klickar på valfri sändning där. Då får man upp en sida med en knapp, "Get Sports".
Tack för hjälpen men tyvärr verkar det inte att gå att lösa. Jag har lyckats läsa mig fram till att mitt problem är att jag betalar mitt nuvarande abonnemang via applestore. Då fungerar det inte att bara lägga till sport.

Tack för hjälpen men tyvärr verkar det inte att gå att lösa. Jag har lyckats läsa mig fram till att mitt problem är att jag betalar mitt nuvarande abonnemang via applestore. Då fungerar det inte att bara lägga till sport.
Du nämner AppleStore vilket får mig att tro att du använder appen. Har du provat att logga in i en webbläsare?
Vissa tjänster finns inte i apparna

Du nämner AppleStore vilket får mig att tro att du använder appen. Har du provat att logga in i en webbläsare?
Vissa tjänster finns inte i apparna
Jag har testat både i appen och webbläsare. Problemet verkar som sagt vara att jag faktureras via Apple och då finns inte möjligheten att lägga till ”sporttillägg”. Framgår av deras FAQ som jag till slut hittade.
Har nu avslutat nuvarande abonnemang och ska starta ett nytt där jag betalar direkt till HBo Max.

Jag hakar på i lite samma tema som @OskiP. Mitt Viaplay abonnemang tog slut idag och jag funderar nu på vilka alternativ det finns. Kravet är att alla premier league och champions league matcher visas. Är det Viaplay total som gäller eller kan man komma billigare undan? Jag kan tänka mig någon bundle där flera streaming tjänster ingår men jag vill inte tvingas köpa någon box för att få det att fungera.

Jag hakar på i lite samma tema som @OskiP. Mitt Viaplay abonnemang tog slut idag och jag funderar nu på vilka alternativ det finns. Kravet är att alla premier league och champions league matcher visas. Är det Viaplay total som gäller eller kan man komma billigare undan? Jag kan tänka mig någon bundle där flera streaming tjänster ingår men jag vill inte tvingas köpa någon box för att få det att fungera.
Jag fick tydligen klura ut detta själv men FYI så blev det Telias stora sportpaket då det visade sig att man kan ha det utan att använda deras box.

Jag ska byta hela avloppsrör-paketet under ett handfat, inklusive bottenventil. Anslutningen vid golvet är ett 40 mm-rör med invändig gänga. Vad (om något) behöver jag komplettera med för att ansluta t ex det här?
Jag är ingen fena på VVS, men jag tror inte att du har en gängad anslutning i golvet.

Ofta är det ett grått rör på 50 mm invändig diameter i golvet.
Du kommer att behöva en gummimuff som sätts mellan avloppsröret i golvet och handfatets avlopp, ex:
Denna tar upp skarven mellan golvet 50mm och handfatet 40mm.

Mät alltså handfatets avlopps ytterdiameter och golvets avlopps innerdiameter samt skaffa rätt muff.

Jag är ingen fena på VVS, men jag tror inte att du har en gängad anslutning i golvet.

Ofta är det ett grått rör på 50 mm invändig diameter i golvet.
Du kommer att behöva en gummimuff som sätts mellan avloppsröret i golvet och handfatets avlopp, ex:
Denna tar upp skarven mellan golvet 50mm och handfatet 40mm.

Mät alltså handfatets avlopps ytterdiameter och golvets avlopps innerdiameter samt skaffa rätt muff.
Tack, du har helt rätt. Det som jag tyckte såg ut som en gänga var helt enkelt en räfflad gummipackning. Har löst allt nu, blev kalasbra.

Någon som har koll på restaurangutbudet i Västerås som kan tipsa om ett trevligt ställe som serverar bra mat? Gör de även goda cocktails är det en bonus. 😊

Inser ju att jag inte kommer att få ett faktiskt svar. Men…
…visst kan man numera (ibland?) se maxbuden på Tradera?

Senast idag klickade jag in i appen och fick då se att den Longines som ligger på min bevakningslista visar 10.600 kr för att bara en sekund senare istället visa 10.100 kr (vilket är budet den nu ligger på).
Har varit med om detta många gånger tidigare, men då oftast på redan klubbade föremål.

Visst måste det vara just maxbudet som syns? Att det skulle vara någon helt random siffra som flashar känns ju än mer osannolikt.

Som sagt. Något svar lär jag ju inte få, såvida inte någon Tradera-whistleblower är reggad här på forumet.

Inser ju att jag inte kommer att få ett faktiskt svar. Men…
…visst kan man numera (ibland?) se maxbuden på Tradera?

Senast idag klickade jag in i appen och fick då se att den Longines som ligger på min bevakningslista visar 10.600 kr för att bara en sekund senare istället visa 10.100 kr (vilket är budet den nu ligger på).
Har varit med om detta många gånger tidigare, men då oftast på redan klubbade föremål.

Visst måste det vara just maxbudet som syns? Att det skulle vara någon helt random siffra som flashar känns ju än mer osannolikt.

Som sagt. Något svar lär jag ju inte få, såvida inte någon Tradera-whistleblower är reggad här på forumet.
Har också sett detta även på min egen annons. Jag har spekulerat i att det har budats på ett sätt som gör att tradera ”flaggar” budet och att budet senare tas bort om det visar sig va något skumt.

T.ex. jag har sålt verktyg som legat på 1600, har gått in i slutminuterna och 2000 har poppat upp och efter uppdatering av sidan är det tillbaka på 1600 där det avslutats.

Tyvärr inget svar utan mer vidare reflektion på frågan.

Tillägg:
Hitta även en skärmdump på en auktion som jag förlora p.g.a ogiltigt budkrig sista sekunden. Kanske annat scenario än det du menar men ändå.
IMG_1217.jpeg

Senast ändrad:
Har också sett detta även på min egen annons. Jag har spekulerat i att det har budats på ett sätt som gör att tradera ”flaggar” budet och att budet senare tas bort om det visar sig va något skumt.

T.ex. jag har sålt verktyg som legat på 1600, har gått in i slutminuterna och 2000 har poppat upp och efter uppdatering av sidan är det tillbaka på 1600 där det avslutats.

Tyvärr inget svar utan mer vidare reflektion på frågan.

Tillägg:
Hitta även en skärmdump på en auktion som jag förlora p.g.a ogiltigt budkrig sista sekunden. Kanske annat scenario än det du menar men ändå.
IMG_1217.jpeg
Vad innebär "ogiltigt budkrig"?

I fallet med den aktuella auktionen så dök det dock upp ett högre bud än det aktuella långt innan eventuell slutstrid.
Jag är inte våldsamt sugen på att bli sittande med en Longines Conquest i 18k guld, men jag känner att jag borde kunnat chansa på 10.599 kr utan att bli sittande med den. Nåväl.

EDIT
Nej, det verkar faktiskt som en ny budgivare är ledande på 10.600 kr nu - vilket så klart omkullkastar alla mina teorier. Ridå. ;)

Under sommaren har jag haft tre stycken basilikaplantor i köksfönstret tillsammans med en kruka thaibasilika. Nu tycker jag att samtliga fyra växter luktar och smakar thaibasilika. Kan absolut ingenting om växter så undrar vad som kan ha hänt, någon form av korsbefruktning?

Edit: alltså i separata krukor men med 5-10cm avstånd

Tillbaka
Topp