Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Lite raljerande kan man säga att det är som om att fråga hur en miniräknare fungerar. Man kan utföra relativt avancerade uträkningar på en räknesticka men att i text på ett forum förklara hur det går till är minst sagt utmanande.Hur fungerar en sån här?
![]()
![]()
Jag fick lära mig det i skolan men tror inte jag är rätt person att fråga nuHur fungerar en sån här?
![]()
![]()
Jo, det förstår jag. Finns det någon guide på nätet? Det måste ju ändå ha funnits instruktioner till dom...Lite raljerande kan man säga att det är som om att fråga hur en miniräknare fungerar. Man kan utföra relativt avancerade uträkningar på en räknesticka men att i text på ett forum förklara hur det går till är minst sagt utmanande.
/PJ
Du menar nåt sånt här:Jo, det förstår jag. Finns det någon guide på nätet? Det måste ju ändå ha funnits instruktioner till dom...
Ja, det finns säkert en samlad bild att skaffa om hur man brukar en räknesticka. Jag minns att min morfar för många år sedan lärde mig vissa grunder i användandet men detta har tyvärr fallit i glömska för ungefär lika längesedan.Jo, det förstår jag. Finns det någon guide på nätet? Det måste ju ändå ha funnits instruktioner till dom...
Öh. Svårt att förklara.Hur fungerar en sån här?
![]()
![]()
Hur fungerar en sån här?
![]()
![]()
Perfekt. Tack så mycket.Jag har en instruktionsbok för en räknesticka. Kanske någorlunda universell? Jag hoppas bilderna kommer i ordning, annars är de numrerade.
Det verkar funka om man går till fliken "Sport" och klickar på valfri sändning där. Då får man upp en sida med en knapp, "Get Sports".Hur skaffar jag sporttillägg till mitt nuvarande standardabonnemang hos HBO Max?
Det står på flera ställen att man kan köpa till sport för 260:- i men ingenstans hittar jag vart jag gör det. Det enda jag kan hitta är premiumabonnemang med sport.
Tack för hjälpen men tyvärr verkar det inte att gå att lösa. Jag har lyckats läsa mig fram till att mitt problem är att jag betalar mitt nuvarande abonnemang via applestore. Då fungerar det inte att bara lägga till sport.Det verkar funka om man går till fliken "Sport" och klickar på valfri sändning där. Då får man upp en sida med en knapp, "Get Sports".
Du nämner AppleStore vilket får mig att tro att du använder appen. Har du provat att logga in i en webbläsare?Tack för hjälpen men tyvärr verkar det inte att gå att lösa. Jag har lyckats läsa mig fram till att mitt problem är att jag betalar mitt nuvarande abonnemang via applestore. Då fungerar det inte att bara lägga till sport.
Jag har testat både i appen och webbläsare. Problemet verkar som sagt vara att jag faktureras via Apple och då finns inte möjligheten att lägga till ”sporttillägg”. Framgår av deras FAQ som jag till slut hittade.Du nämner AppleStore vilket får mig att tro att du använder appen. Har du provat att logga in i en webbläsare?
Vissa tjänster finns inte i apparna
Jag fick tydligen klura ut detta själv men FYI så blev det Telias stora sportpaket då det visade sig att man kan ha det utan att använda deras box.Jag hakar på i lite samma tema som @OskiP. Mitt Viaplay abonnemang tog slut idag och jag funderar nu på vilka alternativ det finns. Kravet är att alla premier league och champions league matcher visas. Är det Viaplay total som gäller eller kan man komma billigare undan? Jag kan tänka mig någon bundle där flera streaming tjänster ingår men jag vill inte tvingas köpa någon box för att få det att fungera.
Jag är ingen fena på VVS, men jag tror inte att du har en gängad anslutning i golvet.Jag ska byta hela avloppsrör-paketet under ett handfat, inklusive bottenventil. Anslutningen vid golvet är ett 40 mm-rör med invändig gänga. Vad (om något) behöver jag komplettera med för att ansluta t ex det här?
![]()
Vattenlåssats | Clas Ohlson
www.clasohlson.com
Tack, du har helt rätt. Det som jag tyckte såg ut som en gänga var helt enkelt en räfflad gummipackning. Har löst allt nu, blev kalasbra.Jag är ingen fena på VVS, men jag tror inte att du har en gängad anslutning i golvet.
Ofta är det ett grått rör på 50 mm invändig diameter i golvet.
Du kommer att behöva en gummimuff som sätts mellan avloppsröret i golvet och handfatets avlopp, ex:
Denna tar upp skarven mellan golvet 50mm och handfatet 40mm.![]()
Gumminippel, 50-40 mm
För montage i 50 mm rör (muffände) och övergång till 40 mm rör (slätände).www.biltema.se
Mät alltså handfatets avlopps ytterdiameter och golvets avlopps innerdiameter samt skaffa rätt muff.
Har också sett detta även på min egen annons. Jag har spekulerat i att det har budats på ett sätt som gör att tradera ”flaggar” budet och att budet senare tas bort om det visar sig va något skumt.Inser ju att jag inte kommer att få ett faktiskt svar. Men…
…visst kan man numera (ibland?) se maxbuden på Tradera?
Senast idag klickade jag in i appen och fick då se att den Longines som ligger på min bevakningslista visar 10.600 kr för att bara en sekund senare istället visa 10.100 kr (vilket är budet den nu ligger på).
Har varit med om detta många gånger tidigare, men då oftast på redan klubbade föremål.
Visst måste det vara just maxbudet som syns? Att det skulle vara någon helt random siffra som flashar känns ju än mer osannolikt.
Som sagt. Något svar lär jag ju inte få, såvida inte någon Tradera-whistleblower är reggad här på forumet.
Vad innebär "ogiltigt budkrig"?Har också sett detta även på min egen annons. Jag har spekulerat i att det har budats på ett sätt som gör att tradera ”flaggar” budet och att budet senare tas bort om det visar sig va något skumt.
T.ex. jag har sålt verktyg som legat på 1600, har gått in i slutminuterna och 2000 har poppat upp och efter uppdatering av sidan är det tillbaka på 1600 där det avslutats.
Tyvärr inget svar utan mer vidare reflektion på frågan.
Tillägg:
Hitta även en skärmdump på en auktion som jag förlora p.g.a ogiltigt budkrig sista sekunden. Kanske annat scenario än det du menar men ändå.
![]()
En teori jag hört men inte fått bekräftad är att buden kommer från användare som använder sig av otillåten tredjeparts programvara likt ”Gixen” för eBay. För att snipra hem auktionen med bud i sista sekund.Vad innebär "ogiltigt budkrig"?